Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Advertisements

DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Unesco-ASPNET-koulujen seminaari Opetushallituksessa
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Historia Yhteiskuntaoppi Perusopetuksen yleisten tavoitteiden ja tuntijaon uudistustyöryhmän kokous Kristina Kaihari-Salminen Opetushallitus.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oppiaine-kokonaisuus
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Suomen YK-liiton toimintastrategia hallitukselle
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Opitaan yhdessä  Nordplus Junior ohjelmassa vahvistetaan pohjoismaisten ja balttialaisten koulujen yhteistyötä ja verkostoitumista. Laatu, luovuus ja.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Kestävää tulevaisuutta rakentamassa-hanke
ME-hengen kehittäminen
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Laaja-alainen osaaminen
Maunula-talo: Tilojen varaaminen: Varaamo Varausperiaatteet
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Laaja-alaisen osaamisen taidot laajemmin selitettynä:
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Nopolan koulu Opettajien veso
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
ANTTILAN KOULUN ARVOT Elämää varten!.
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Mitä osallisuus voisi olla?
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
VERSO (kehitteillä) VERSO eli vertaissovittelu on ratkaisukeskeisyyteen pohjautuva menetelmä, joka tarjoaa vaihtoehtoisen ja vapaaehtoisen tavan ratkaista.
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
TYÖNOHJAUS MONIMUOTOISISSA TYÖYHTEISÖISSÄ
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
5. Eettinen vastuullisuus
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Kestävän kehityksen projektit Espoossa
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
tulevaisuuden työelämätaidot
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Vihreä lippu & OPS Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen perusopetuksen opetus-suunnitelman toteutusta? Tekstisitaatit: Perusopetuksen.
Esityksen transkriptio:

Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH

Perusopetuksen arvoperusta: Perusopetus rakentuu elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittamiselle. Se ohjaa niiden puolustamiseen ja ihmisarvon loukkaamattomuuteen. Perusopetus edistää hyvinvointia, demokratiaa ja aktiivista toimijuutta kansalaisyhteiskunnassa. Tasa-arvon tavoite ja laaja yhdenvertaisuusperiaate ohjaavat perusopetuksen kehittämistä. Opetus edistää osaltaan taloudellista, sosiaalista, alueellista ja sukupuolten tasa-arvoa. Opetus on oppilaita uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti sitouttamatonta. Koulua ja opetusta ei saa käyttää kaupallisen vaikuttamisen kanavana.

L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Osallistuessaan sekä koulussa että sen ulkopuolella oppilaat oppivat ilmaisemaan omia näkemyksiään rakentavasti. He oppivat työskentelemään yhdessä ja saavat tilaisuuksia harjoitella neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista sekä asioiden kriittistä tarkastelua. Oppilaita kannustetaan pohtimaan ehdotuksiaan eri osapuolten yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon sekä oikeudenmukaisen kohtelun ja kestävän elämäntavan näkökulmista.

Esimerkkinä VERSO pelisäännöt: puolueettomuus, vapaaehtoisuus, ratkaisuja - ei rangaistuksia, vaitiolo * selkeä toimintatapa ratkaista ristiriitoja koulun arkipäivässä * auttaa osapuolia itse löytämään ratkaisun ristiriitaansa * osapuolet saavat kertoa oman näkemyksensä tapahtuneesta, kuvata tuntemuksiaan ja pohtia eri ratkaisuvaihtoehtoja * edetään sopimukseen, jonka toteutumista seurataan

OPS Toimintakulttuurin kehittäminen Osallisuus ja demokraattinen toiminta Osallisuutta edistävä, ihmisoikeuksia toteuttava ja demokraattinen toimintakulttuuri luo perustan oppilaiden kasvulle aktiivisiksi kansalaisiksi. - suunnittelu, kehittäminen, arviointi - oppilaskunta, tukioppilaat, kummitoiminta, kestävä kehitys jne. - yhteistyö ulkopuolisten tahojen kanssa - globalisoituneessa maailmassa toimimisen taitoja

Taidot - itsenäiset oppimistaidot - analyyttinen ja kriittinen ajattelu - kuuntelu ja havainnointi - empatia - joustavuus ja sopeutuvuus - kieli- ja kommunikaatio, monikielisyys - yhteistyö - konfliktinratkaisu Tiedot ja kriittinen ymmärrys - itsestä - kielestä ja kommunikaatiosta - maailmasta: politiikka, lait, ihmisoikeudet, kulttuuri ja kulttuurit, uskonnot, historia, media, talous, ympäristö, kestävä kehitys Asenteet - avoimuus kulttuurista erilaisuutta ja erilaisia uskomuksia, maailmankatsomuksia ja tapoja kohtaan - kunnioitus - kansalaismielisyys - vastuu - pystyvyys - epävarmuuden sietokyky Arvot - ihmisarvo ja ihmisoikeudet - kulttuurinen moninaisuus - demokratia, oikeudenmukaisuus, reiluus, tasa-arvo ja oikeusvaltio Demokratiakompetenssit (Euroopan neuvosto)

OPS Toimintakulttuurin kehittäminen Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo …kohdatuiksi ja kohdelluiksi samanarvoisina riippumatta mistään henkilöön liittyvästä tekijästä. Samanarvoisuus ei merkitse samanlaisuutta … Opetus on lähestymistavaltaan sukupuolitietoista… luodaan näkyvyyttä inhimillisen moninaisuuden arvostamiselle. Tasa-arvosuunnitelma Yhdenvertaisuussuunnitelma