Seurakuntaopisto.fi Tsekkaus- opintojen etenemisen tarkastelu Pieksämäen yksikkö Pirkko Naukkarinen TSEKKAUS, 2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

Jakson 3 lähestyessä. Tarkista valinnat Wilmasta • Ryhmiä ei vaihdeta kesken jakson. • Pidä huoli, että valitset riittävästi kursseja. • Jos haluat osallistua.
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
TYÖSSÄOPPIMISEN JAKSOTTUMINEN
12DAT2O Yleisiä asioita lukuvuoden aluksi. 1.päivän ohjelma • Lukujärjestykset • Uudet käyttäjätunnukset ja salasanat • Wilma • Omien tietojen päivittäminen.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Wilma Moodle Ilmoittautuminen Haku Kalenteri Pirteä, kesäinen opiskelijoita paikalla, jossain kohti kuvaa.
1. YHTEYDENOTTO PROJEKTIIN Opiskelija, opo, opettaja tai koulutuspäällikkö ottaa yhteyttä projektipäällikköön (=La-To –opo) 2. POHDINTA MONIAMMATTIL-LISESSA.
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Tervetuloa!.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
Kurssivalinnat Ykköset, syksy Kurssit valitaan O Pääsääntöisesti numerojärjestyksessä O (opinto-opas s , 77) O etenkin VIERAAT KIELET, ÄI,
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
Seurakuntaopisto.fi ASUNTOLA-TUTOR Pieksämäen yksikkö Tatu-info, 2014.
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään.
Abiturientin aikatauluja lukio-opinnot Ylioppilaskirjoitukset Jatko-opintoihin hakeminen.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
ROT Lukkareiden teko alkaa 7.4. oman koulun tarjottimelle. Muille kouluille ilmoittaudutaan opon kautta wilma-viestillä tai varaamalla.
2. vu0sikurssin opiskelijoiden vanhempainilta
Mitä tutor tekee?  opastaa uusia ykkösiä (esim. koulun käytänteet, lukkareiden teko yms.)  auttaa ykkösten tutustumisessa  esittelee koulua yseille.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LUKION OPS-PROSESSIN AIKATAULUTUSTA OPS 2016.
Opiskelu vaatii muun muassa … Kypsyyttä  ilmapiiri aikuismainen, kännykkä piiloon ja pipo pois päästä! Itsekuria  opiskelu vähemmän koulumaista, opetusta.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Vanhempainilta Harjun toimipiste: ke Viitaniemen toimipiste: to Jyväskylän Lyseon lukio 1. vuosikurssin opiskelijat.
Opon esitys Tiistai Kohti ylioppilaskirjoituksia ja abivuotta Opinto-ohjaaja Lauri Lehikoinen. Kevään 2016 abit Siiri Heino, Sara Pursiainen.
Työpaikalla tapahtuva oppiminen VAMMAISTYÖN OSAAMISALA.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
Opiskelu eLukiossa
Lukion toisen vuoden kurssivalinnat
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
Osaamisen näytön prosessi
Koe korkeakoulu jo nyt! Tutustu eri aloihin, löydät ehkä tulevaisuutesi.
AINETYÖRYHMÄT syys 2016 ORIMATTILA.
Kurssit lukion kolmantena vuonna
Esityksen lopussa: Osoita päättäjälle!!!
7lk:n arviointi.
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
Ykkösten vanhempainilta
Osaamisen näytön prosessi
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
OPON TUNTI Seija Mäntynen
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
Kone- ja metallialalla
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
RAKENNUSTEKNIIKAN KOULUTUSOHJELMA
ALAJÄRVEN LUKIO ENSIMMÄINEN VUOSIKURSSI
Liiketalouden päivä- opiskelijoiden (fi) opinnäytetyöprosessi 2018-
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Esityksen transkriptio:

seurakuntaopisto.fi Tsekkaus- opintojen etenemisen tarkastelu Pieksämäen yksikkö Pirkko Naukkarinen TSEKKAUS, 2015

seurakuntaopisto.fi TSEKKAUS, 2015 OPINTOJEN ALUSSA nuorten ryhmissä ryhmän vastuuopettaja tekee selvityksen: miten opinnot ovat alkaneet? TSEKKAUS

seurakuntaopisto.fi TSEKKAUS, 2015 Tehdään heti syksyllä parin ensimmäisen viikon jälkeen sekä 1. jakson päätyttyä. KYSELYSSÄ SELVITETÄÄN mm:  motivaatio, kouluviihtyvyys  Moodle&Wilma osaaminen  poissaolojen määrä sekä arvio kursseista suoriutumisesta 1.TSEKKAUS- kysely

seurakuntaopisto.fi TSEKKAUS, 2015 TSEKKAUS- opintojen etenemisen tarkastelu Kysely toistetaan jokaisen jakson jälkeen: miten menee, missä mennään?  motivaatio, opintojen sujuminen  poissaolot(poissaolojen korvaus)  kurssisuoritukset(ks. opintokortti/wilma)  suunnitelmat opintojen kuntoon laittamiseksi  lukujärjestysaika rästitehtäville  huoli-palaverit, lisätuen tarve

seurakuntaopisto.fi TSEKKAUS, 2015 TSEKKAUS- opintojen etenemisen tarkastelu Kyselyn tekeminen on erityisen hyödyllistä: 1) jakson päättymisen jälkeen -> rästit pois, ettei jää kurssisuorituksia kesken 2) ennen työssäoppimiseen lähtöä -> teoriat kuntoon, ettei toppi viivästy 2) ennen lukuvuoden päättymistä -> kesken olevat kurssit kuntoon (samat opet paikalla) 3) ennen valmistumista-> hyvissä ajoin viimeisen vuoden keväällä, ettei valmistuminen viivästy

seurakuntaopisto.fi TSEKKAUS, 2015 TSEKKAUS- opintojen etenemisen tarkastelu Opiskelija itse tarkistaa wilmasta -> ryhtyy toimiin  poissaolot (poissaolojen korvaus)  puuttuvat kurssisuoritukset  aikataulutus opintojen kuntoon laittamiseksi

seurakuntaopisto.fi TSEKKAUS, 2015 TSEKKAUKSEN PLUSSAT + opiskelijat tarkistavat itse opintojensa tilanteen + itse laadittuun toimintasuunnitelmaan helpompi sitoutua + huomataan ajoissa, jos kursseja jäämässä rästiin + moni innostuu tsekkauksen jälkeen toimimaan + ryhmän vastuuopettaja saa tilannepäivityksen helposti valmiilla kysymyssarjoilla + huolen aiheet keskustellaan huoli-palaverissa ja tukea voidaan tarjota varhaisessa vaiheessa

seurakuntaopisto.fi TSEKKAUS, 2015 TSEKKAUKSEN MIINUKSET - kaikki eivät osaa laatia itse suunnitelmia opintojen kuntoon saattamiseksi -kaikki eivät ole motivoituneita opiskeluun tai eivät ole opiskelukuntoisia, jolloin tsekkauskaan ei innosta - opiskelijat, jotka ovat paljon pois ovat usein pois myös tsekkauksesta tai lukkari-ajoilta -toistuvat kyselyt niille, joilla kaikki on kunnossa turhauttavat -> vapautus vastailusta -opettajien kurssimerkinnät tai poissolomerkinnät ovat puutteelliset eivätkä tuntipäiväkirjat näy wilmassa

seurakuntaopisto.fi TSEKKAUS, 2015 TSEKKAUS- Socrative kyselynä ESIMERKKEJÄ: SOCRATIVE- kysymykset älypuhelimeen -> vastaukset Exel- taulukkona opettajalle KATSO MYÖS TATU- toimintamalli: Socrative- ryhmän vastuuopettajan työn tukena