TYÖOLOBAROMETRIN TOTEUTTAMINEN PKKY:SSÄ
Pohjois-Karjalan Ammattiopisto Pohjois-Karjalan Aikuisopisto
Pohjois-Karjalan Ammattiopisto Ilomantsi Joensuu, palvelut Joensuu, tekniikka ja kulttuuri Kitee Lieksa Niittylahti Nurmes Outokumpu Valtimo Koulutuspaikkakunnat
Pohjois-Karjalan Aikuisopisto Joensuu Kitee Lieksa Outokumpu Pohjois-Karjalan Kesäyliopisto Pohjois-Karjalan Oppisopimuskeskus Juuka (Suomen Kivikeskus) Koulutuspaikkakunnat Juuka
Henkilöstöä ml. määräaikainen henkilöstö –opettajia 626 –muuta henkilökuntaa 371 –projektit 46 Opiskelijoita Opiskelijatyöpäiviä HENKILÖSTÖ JA OPISKELIJAT Toiminta numeroina 1 (3) Perustietoja Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymästä
TYÖOLOBAROMETRI 2007 Nämä asiat olisimme voineet tehdä – olisi pitänyt tehdä – toisin: Työolobarometriin vastaaminen ohjeistettiin tarkasti, mutta tulosten käsittely vain pintapuolisesti Tulokset käsiteltiin eri tavoilla ja eri aikatauluilla Tulosten hyödyntäminen muuttui joissain yksiköissä toteamukseksi ”näin meillä on”, vaikka samat asiat olivat nousseet esille jo aikaisemmissa tuloksissa
TYÖOLOBAROMETRI 2007 Kehittämiskohteita ei tulosten perusteella löytynyt Vaikka kehittämiskohteita löytyi, niin toimenpiteitä epäkohtien korjaamiseksi ei määritelty Jos käytännön toimenpiteitä määriteltiin, niiden vaikuttavuutta ei seurattu tai ei valittu vastuuhenkilöitä toteuttamaan toimenpiteitä
TYÖOLOBAROMETRI 2007 Mitä tästä seurasi? Vastausprosentti jäi alle tavoitteen (myös aiempien vuosien kokemukset vaikuttivat) Kyselyyn vastaaminen herätti kielteisiä tuntemuksia Kommentti : ”Miksi vastaisin tähän, kun mikään ei kuitenkaan muutu ? ”
TYÖOLOBAROMETRI 2007 Työolobarometrin käsittelyprosessi käytiin läpi henkilöstön edustajien kokouksessa huhtikuussa 2008 TOB:in tulosten hyödyntämiseen haluttiin lisää konkretiaa Sovittiin käsittelymallista, jota oltiin jo testattu joissain yksiköissä
TYÖOLOBAROMETRI 2008 Seuraava työolobarometrin toimintamalli käsitellään Kuntayhtymän johtoryhmässä 17.9: 1. Kysely toteutetaan Tulokset käsitellään työyksiköittäin/oppi- laitoksittain mennessä 3. Käsittelyn yhteydessä päätetään: *valitaan 1-3 kehittämiskohdetta (tasot: hlöstö, oppilaitos, kuntayhtymä) *päätetään niistä käytännön toimenpiteistä, joilla valittuja kehittämiskohteita viedään eteenpäin *valitaan/päätetään ne henkilöt, jotka vastaavat käytännön toimenpiteiden toteuttamisesta 4. Toimenpiteiden vaikuttavuutta mitataan/arvioidaan mennessä
TYÖOLOBAROMETRI 2008 Odotamme, että -työolobarometriin vastaaminen muuttuu taas kiinnostavammaksi - vastausprosentti kohoaa -työolobarometria aletaan oikeasti arvostaa työyhteisön kehittämisen välineenä -työolobarometrin tuloksia hyödynnetään ja käytetään työyhteisöjen kehittämiseen -kokemus työn haitallisesta kuormittavuudesta vähenee -organisaatio oppii ja kehittyy
TYÖOLOBAROMETRI On erinomainen työkalu työyhteisön tilan mittaamiseen ja arviointiin On kehittämisen väline Antaa luotettavaa tietoa – kaikesta huolimatta – benchmarkkaus oman organisaation sisällä Antaa vertailutietoa muista koulutuksen järjestäjistä – benchmarkkaus eri koulutuksen järjestäjien välillä KIITOS