ROKK-hanke Yhteinen verkkokokous Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT (HAMK)
Ohjelma 1) Kehittämishankkeiden esittely pääteemoittain (n. 30 min) - Kaikki samassa sessiossa 2) Keskustelut pienryhmissä (n. 45 min, 15 min/suunnitelma) - Jako 3 hengen ryhmiin, joissa on pääsääntöisesti edustaja jokaisesta alateemasta. - Oman suunnitelman tarkempi esittely ja keskustelu: - keskustelun pääpaino: Mitä aiotte tehdä kevään aikana ja mitä haasteita koette, ts. mihin kaipaisitte kollegoilta neuvoja, ohjausta ja tukea 3) Kevään työskentelyn tavoitteet ja aikataulu sekä mahdolliset kysymykset (n. 15 min) - Kaikki samassa sessiossa
Kehittämisen painopisteet 1) Joustavien oppimispolkujen luominen 2) Integrointimallien kehittäminen 3) Arviointikäytänteiden kehittäminen
Joustavien oppimispolkujen luominen - Tavoitteet: laatia valtakunnalliseen käyttöön erilaisia malleja ja oppimispolkuja korkeakoulujen ruotsin kielen opetuksen perustaksi ja opiskelumateriaalia työelämätarpeiden pohjalta - Avoimia kysymyksiä: Miten erilaiset mallit soveltuva eri aloille? Miten uskalletaan antaa opiskelijoille lisää valinnanvaraa?
Kehittämisideat: Joustavien oppimispolkujen luominen Hanna-Leena Ainonen, OY & Anneli Asunmaa, Saimaan amk: Jag kan – portfolio Melina Bister, HY & Maria Tuunanen, Jyväskylän amk: Ohjattu itsenäinen kurssi Mari Huvitus, Aalto & Eija Tapio, Diakonia-amk: Joustavan opintopolun mallipohja – Verkkopohjainen toimintamalli kirjallisen ja suullisen taidon kehittämiselle Anne-Maria Kuosa, TY & Merja Öhman, Karelia-amk: Involvera, delegera och publicera!
Integrointimallien kehittäminen Tavoitteena on kehittää erilaisia integrointimalleja, kokeilla niitä käytännössä ja täten selvittää niiden hyviä ja huonoja puolia käytännön kokemusten avulla Avoimia kysymyksiä: Mitä integrointi tarkoittaa eri korkeakouluissa? Integrointi vs. kontekstuaalisuus? Mitä lähtötasoa integroidut opinnot edellyttävät?
Kehittämisideat: Integroinnin kehittäminen Hilkka Bergman, Turun amk & Sara Kirla-Balazs, HY& Liisa Wallenius, Haaga- Helia amk: Helposti lähestyttävä työelämälähtöinen integrointi Karita Katto,TaY & Teija Lehto, Laurea-amk & Nina Niemelä, TTY: Integrointikurssin mallintaminen Riina Uusikulku, HY & Anne Wähä, Vaasan amk: Case-menetelmällä kohti asiantuntijuutta – De rätta sakerna på rätt sätt
Arviointikäytänteiden kehittäminen Tavoitteena on laatia yhteiset suositukset siitä, millä menetelmillä ruotsin kielen suullista ja kirjallista kielitaitoa tulisi arvioida korkeakouluopinnoissa Avoimia kysymyksiä: Pitääkö olla loppukoe vai voiko osaamisen näyttö perustua opetuksen aikana annettuihin näyttöihin? Saako loppukokeessa käyttää apuvälineitä? Voiko loppukokeen tehdä virtuaalisesti? Voiko loppukokeen tehdä ryhmässä/ryhmäarviona?
Kehittämisideat: Arviointikäytänteiden kehittäminen Päivi Franzon, Kymenlaakson amk & Sinikka Koivurova, LY: Suullisen taidon itse- ja vertaisarviointi Sari Hanska-Aare, Tampereen amk & Camilla Jauhojärvi-Koskelo, JYU & Tiina Männikkö, TaY: Argumentoivan blogitekstin kirjoittaminen ryhmissä Mirja Järvinen, Metropolia & Ritva Saira, Mikkelin amk & Taija Votkin, Aalto: Suullisen taidon työelämälähtöinen arviointi