ROKK-hanke Yhteinen verkkokokous 15.1.15 Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT (HAMK)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Helsingin yliopisto Ilona Tanskanen Ammattikorkeakouluasetuksen mukaan opiskelijan on tutkintoa varten kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta.
Advertisements

RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE) Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT, dos. (HAMK) Hanasaari
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Välkommen att utveckla undervisningen i svenska 1. Tutustu vähintään 2 uuteen kollegaan 2. Miettikää yhdessä hankkeelle nimiehdotuksia.
Kielikeskus 1 Heli Harrikari 2008  2009 Kypsyysnäytteiden kielentarkastuksen arviointikriteerien yhtenäistäminen LAAKEA-osahanke 2008 Heli Harrikari Kehittyvä.
+ Lainsäädännön haasteet Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishanke (2015, OPH) Kirsi Koivunen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
ROKK-HANKE Kevään 2015 työskentelystä Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT (HAMK)
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Verkostokokous Käsiteltävät asiat  Kokouksen järjestäytyminen ja asialista  Todetaan työvaliokunnan kokoonpano  Työryhmät  Toimintakertomus.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Nuorten arvioita kuntapalveluista Tulossa: Gretschel, Anu & Kauniskangas, Eija (maaliskuu 2012) Nuoret kuntapalveluja arvioimassa – peruspalvelujen arvioinnin.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Aarresaari.net käyttäjien kokemustenvaihtoa
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Arvo – opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu ja AVOP-kysely
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Työelämäosaajana OKM.
Kieliteknologian verkosto (KIT)
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Synergiaryhmä työpaja – Siirto-opiskelijat
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista saksan kielen ja kulttuurin/
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Tervetuloa Innokylään
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Nuoret kuntapalveluita kehittämässä
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE): Työskentely lv Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT,
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
Monialainen yhteispalvelu
Lentokonealan jatko-opinnot
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Tervetuloa Innopajaan
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
PDPP.
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
VIRTA-opintotietopalvelu
Lisää osallisuutta elämään ja työhön Hanketukipäivä 3. 2
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
KP OTE Opinnoista töihin
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Väyläopintoihin ohjautuminen
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Lapin Digistep, ryhmätyö
Opinnäytteiden sähköinen arkistointi yliopistoissa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Opiskelijoiden terveydenhoitouudistus ja maksujen kerääminen 2020
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Väyläopintoihin ohjautuminen
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Esityksen transkriptio:

ROKK-hanke Yhteinen verkkokokous Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT (HAMK)

Ohjelma 1) Kehittämishankkeiden esittely pääteemoittain (n. 30 min) - Kaikki samassa sessiossa 2) Keskustelut pienryhmissä (n. 45 min, 15 min/suunnitelma) - Jako 3 hengen ryhmiin, joissa on pääsääntöisesti edustaja jokaisesta alateemasta. - Oman suunnitelman tarkempi esittely ja keskustelu: - keskustelun pääpaino: Mitä aiotte tehdä kevään aikana ja mitä haasteita koette, ts. mihin kaipaisitte kollegoilta neuvoja, ohjausta ja tukea 3) Kevään työskentelyn tavoitteet ja aikataulu sekä mahdolliset kysymykset (n. 15 min) - Kaikki samassa sessiossa

Kehittämisen painopisteet 1) Joustavien oppimispolkujen luominen 2) Integrointimallien kehittäminen 3) Arviointikäytänteiden kehittäminen

Joustavien oppimispolkujen luominen - Tavoitteet:  laatia valtakunnalliseen käyttöön erilaisia malleja ja oppimispolkuja korkeakoulujen ruotsin kielen opetuksen perustaksi ja opiskelumateriaalia työelämätarpeiden pohjalta - Avoimia kysymyksiä:  Miten erilaiset mallit soveltuva eri aloille?  Miten uskalletaan antaa opiskelijoille lisää valinnanvaraa?

Kehittämisideat: Joustavien oppimispolkujen luominen  Hanna-Leena Ainonen, OY & Anneli Asunmaa, Saimaan amk: Jag kan – portfolio  Melina Bister, HY & Maria Tuunanen, Jyväskylän amk: Ohjattu itsenäinen kurssi  Mari Huvitus, Aalto & Eija Tapio, Diakonia-amk: Joustavan opintopolun mallipohja – Verkkopohjainen toimintamalli kirjallisen ja suullisen taidon kehittämiselle  Anne-Maria Kuosa, TY & Merja Öhman, Karelia-amk: Involvera, delegera och publicera!

Integrointimallien kehittäminen  Tavoitteena on kehittää erilaisia integrointimalleja, kokeilla niitä käytännössä ja täten selvittää niiden hyviä ja huonoja puolia käytännön kokemusten avulla  Avoimia kysymyksiä:  Mitä integrointi tarkoittaa eri korkeakouluissa?  Integrointi vs. kontekstuaalisuus?  Mitä lähtötasoa integroidut opinnot edellyttävät?

Kehittämisideat: Integroinnin kehittäminen  Hilkka Bergman, Turun amk & Sara Kirla-Balazs, HY& Liisa Wallenius, Haaga- Helia amk: Helposti lähestyttävä työelämälähtöinen integrointi  Karita Katto,TaY & Teija Lehto, Laurea-amk & Nina Niemelä, TTY: Integrointikurssin mallintaminen  Riina Uusikulku, HY & Anne Wähä, Vaasan amk: Case-menetelmällä kohti asiantuntijuutta – De rätta sakerna på rätt sätt

Arviointikäytänteiden kehittäminen  Tavoitteena on laatia yhteiset suositukset siitä, millä menetelmillä ruotsin kielen suullista ja kirjallista kielitaitoa tulisi arvioida korkeakouluopinnoissa  Avoimia kysymyksiä:  Pitääkö olla loppukoe vai voiko osaamisen näyttö perustua opetuksen aikana annettuihin näyttöihin?  Saako loppukokeessa käyttää apuvälineitä?  Voiko loppukokeen tehdä virtuaalisesti?  Voiko loppukokeen tehdä ryhmässä/ryhmäarviona?

Kehittämisideat: Arviointikäytänteiden kehittäminen  Päivi Franzon, Kymenlaakson amk & Sinikka Koivurova, LY: Suullisen taidon itse- ja vertaisarviointi  Sari Hanska-Aare, Tampereen amk & Camilla Jauhojärvi-Koskelo, JYU & Tiina Männikkö, TaY: Argumentoivan blogitekstin kirjoittaminen ryhmissä  Mirja Järvinen, Metropolia & Ritva Saira, Mikkelin amk & Taija Votkin, Aalto: Suullisen taidon työelämälähtöinen arviointi