Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE) Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT, dos. (HAMK) Hanasaari 24.8.2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE) Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT, dos. (HAMK) Hanasaari 24.8.2015."— Esityksen transkriptio:

1 RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE) Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT, dos. (HAMK) Hanasaari 24.8.2015

2 Tämän seminaarin tavoitteet  Kokonaiskuvan kirkastaminen  Teemaryhmien tavoitteiden selkiyttäminen: kehittämistyön yhteinen suunnittelu teemaryhmän sisällä  Teemaryhmien konkreettiset suunnitelmat tavoitteiden saavuttamiseksi  Lyhyet esittelyt teemaryhmittäin tavoitteista lv 2015-2016 julkaistaviksi hankkeen kotisivuille

3 Porinatehtävä  Kerro muutamalla lauseella kesälomaan liittyvistä muistoista seuraavien aisteihin liittyvien sanojen avulla  Kuva  Teko  Tuoksu  Maku  Ääni

4 Hankkeen tavoitteet 1) Opetuksen kehittäminen: ruotsin opetuksen kokonaisvaltainen pedagoginen kehittäminen korkeakouluopetuksessa 2) Verkostoituminen: verkostoitumisen ja konkreettisen yhteistyön lisääminen yliopistojen kielikeskusten ja ammattikorkeakoulujen ruotsin opettajien välillä  yhteistyön jatkuminen myös hankkeen päätyttyä 3) Osaamisen kehittäminen: Oman osaamisen kehittäminen ja jakaminen yhdessä kollegoiden kanssa  Konkreettiset tuotokset: suosituksia ja malleja

5 Palautetta keväältä 2015  ROKK-seminaari  OKM-tapaaminen  Futuuri-konferenssi

6 Kehittämisen painopisteet 1)Joustavat oppimispolut 2)Integrointimallit 3)Arviointikäytänteet

7 Joustavat oppimispolut  Tavoitteena on laatia valtakunnalliseen käyttöön erilaisia malleja korkeakoulujen ruotsin kielen opetuksen perustaksi ja opiskelumateriaalia  Työelämätarpeiden pohjalta  Erilaisia oppimispolkuja

8 Joustavat oppimispolut: kehittämishankkeet lv 2014-2015  Hanna-Leena Ainonen, Oulun yliopisto & Anneli Asunmaa, Saimaan amk: Jag kan – portfolio  Melina Bister, Helsingin yliopisto & Maria Tuunanen, Jyväskylän amk: Ohjattu itsenäinen kurssi  Mari Huvitus, Aalto & Eija Tapio, Diakonia-amk: Joustavan opintopolun mallipohja – Verkkopohjainen tomintamalli kirjallisen ja suullisen taidon kehittämiselle  Anne-Maria Kuosa, Turun yliopisto & Merja Öhman, Karelia-amk : Involvera, delegera och publicera!

9 Integrointimallit  Tavoitteena on kehittää erilaisia integrointimalleja, kokeilla niitä käytännössä ja täten selvittää niiden hyviä ja huonoja puolia käytännön kokemusten avulla  Integroinnin vahvuuksia:  työelämälähtöisyyden korostuminen  autenttiset sisällöt ja menetelmät  kielitaidon siirtovaikutukset muuhun oppimiseen vahvistuvat  kielen käyttö oppimisen ja viestinnän välineenä

10 Integrointimallit: kehittämishankkeet lv 2014-2015  Hilkka Bergman, Turun amk & Sara Kirla-Balazs, HY& Liisa Wallenius, Haaga-Helia amk: Helposti lähestyttävä työelämälähtöinen integrointi  Karita Katto,TaY & Teija Lehto, Laurea-amk & Nina Niemelä, TTY: Integrointikurssin mallintaminen  Riina Uusikulku, HY & Anne Wähä, Vaasan amk: Case-menetelmällä kohti asiantuntijuutta – De rätta sakerna på rätt sätt

11 Arviointikäytänteet  Tavoitteena on laatia yhteiset suositukset siitä, millä menetelmillä ruotsin kielen suullista ja kirjallista kielitaitoa tulisi arvioida korkeakouluopinnoissa  KORU-hankkeessa (ks. tark. Elsinen & Juurakko-Paavola 2006) luotiin yhteiset arviointikriteerit, tarpeen vaatiessa päivitys  Opintojakson arviointi vs. työelämässä tarvittavan kielitaidon arviointi  Ruotsin kurssin/opintojakson arvioinnin eriyttäminen korkeakoulujen tutkintotodistukseen vaadittavan ruotsin kielen taidon osoittamisesta

12 Arviointikäytänteet: kehittämishankkeet lv 2014-2015  Päivi Franzon, Kymenlaakson amk & Sinikka Koivurova, LY: Suullisen taidon itse- ja vertaisarviointi  Sari Hanska-Aare, Tampereen amk & Camilla Jauhojärvi-Koskelo, JYU & Tiina Männikkö, TaY: Argumentoivan blogitekstin kirjoittaminen ryhmissä  Mirja Järvinen, Metropolia & Ritva Saira, Mikkelin amk & Taija Votkin, Aalto: Suullisen taidon työelämälähtöinen arviointi

13 Työskentelyn aikataulu ja tavoitteet Lv 2014- 2015 Lv 2015- 2016 Syksy 2016 Väliseminaari 20.5.2015 Loppuseminaari lokakuu 2016 Ohjausryhmätyöskentelyä Koordinaattorityöskentelyä TYÖRYHMÄTYÖSKENTELYÄ ROKK- seminaari 24.-25.8.

14 Hankekokonaisuus KokonaisuusTeemaryhmätTyöparit Hankesuun- nitelma 1. Joustavat oppimispolut 2. Integrointi 3. Arviointikäy- tänteet Työ- pari 1 Työ- pari 3 Työ- pari 2 Työ- pari 4

15 Teemaryhmätyöskentelyn tavoitteet  Lv 2014-2015: tavoitteena tehdä pieniä opetuskokeiluja/-uudistuksia esim. tuntitasolla (esim. työparitaso), joita voi esitellä toukokuun 2015 seminaarissa sekä suunnitella lv. 2015-2016  Lv 2015-2016: tavoitteena tehdä jokin isompi opetuskokeilu/-uudistus/-muutos esim. opintojaksotasolla (esim. koko teemaryhmän tasolla), jonka voi esitellä hankkeen loppuseminaarissa ja jonka tulokset voi jakaa jollakin tavalla

16 Tavoitteet ja aikataulu: syksy 2015 KuukausiTavoiteTeemaryhmätOhjausryhmä Elokuu Kokonaiskuva ja kehittämistavoitteet lv 2015-2016 Seminaari 24.-25.8. Syyskuu Kehittämishankkeiden suunnittelu ja toteutuksen aloitus Verkko-ohjaussessiot teemaryhmittäin Verkkokokous Lokakuu Työskentelyä Verkko-ohjaussessiot teemaryhmittäin Verkkokokous Marrasku u Työskentelyä Verkko-ohjausta tarpeen mukaan Joulukuu Työskentelyä, väliraportointi Yhteinen verkkokokousVerkkokokous

17 Tavoitteet ja aikataulu: kevät-syksy 2016 KuukausiTavoiteTeemaryhmätOhjausryhmä Tammikuu Kehittämishankkeen toteutusta Yhteinen verkkokokousVerkkokokous Helmikuu Kehittämishankkeen toteutusta Verkko-ohjausta tarpeen mukaan Maaliskuu Kehittämishankkeen toteutusta Verkko-ohjausta tarpeen mukaan Verkkokokous Huhtikuu LoppuraportointiVerkko-ohjaussessiot Verkkokokous Toukokuu Loppuraportointi Yhteinen verkkokokous Lokakuu Kehittämistyön tuloksien jako Esitys seminaarissaSeminaari

18 Mihin hankeresurssia käytetään syksyllä 2015? n. 40 t  Koko hankkeen yhteiset tapaamiset (n. 16 t)  Kick off (14 t)  Verkkokokous joulukuussa (2 t)  Oman teemaryhmän yhteiset tapaamiset (n. 2 t)  Verkkokokouksia 2x1 t  Työpari-/pienryhmätyöskentely (n. 22 t)  Suunnitelma (n. 2 t)  Konkreettinen toteutus ja yhteistyö (n. 20 t)

19 Mihin hankeresurssia käytetään keväällä 2016? n. 40 t  Koko hankkeen yhteiset tapaamiset (n. 3 t)  Verkkokokous tammikuussa (1,5 t)  Verkkokokous huhtikuussa (1,5 t)  Oman työryhmän yhteiset tapaamiset (n. 5 t)  Verkkokokouksia n. kerran kuukaudessa 1 t  Työpari-/pienryhmätyöskentely (n. 32 t)  Opetuskokeilujen toteutus ja yhteistyö (n. 24 t)  Loppuraportin valmistelu (n. 8 t)

20 Itsearviointi lv 2014-2015 1.Miten oma työskentelysi tuki hankkeen tavoitteiden toteuttamista lv 2014-2015? Missä onnistuit? Mitä voisit vielä kehittää? 2.Miten olette edistäneet teemaryhmänä hankkeen tavoitteiden toteutumista mielestäsi?


Lataa ppt "RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE) Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT, dos. (HAMK) Hanasaari 24.8.2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google