Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuArto Sariola Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN KORKEAKOULUISSA (=ROKK-HANKE) Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT, dos. (HAMK) Hanasaari 24.8.2015
2
Tämän seminaarin tavoitteet Kokonaiskuvan kirkastaminen Teemaryhmien tavoitteiden selkiyttäminen: kehittämistyön yhteinen suunnittelu teemaryhmän sisällä Teemaryhmien konkreettiset suunnitelmat tavoitteiden saavuttamiseksi Lyhyet esittelyt teemaryhmittäin tavoitteista lv 2015-2016 julkaistaviksi hankkeen kotisivuille
3
Porinatehtävä Kerro muutamalla lauseella kesälomaan liittyvistä muistoista seuraavien aisteihin liittyvien sanojen avulla Kuva Teko Tuoksu Maku Ääni
4
Hankkeen tavoitteet 1) Opetuksen kehittäminen: ruotsin opetuksen kokonaisvaltainen pedagoginen kehittäminen korkeakouluopetuksessa 2) Verkostoituminen: verkostoitumisen ja konkreettisen yhteistyön lisääminen yliopistojen kielikeskusten ja ammattikorkeakoulujen ruotsin opettajien välillä yhteistyön jatkuminen myös hankkeen päätyttyä 3) Osaamisen kehittäminen: Oman osaamisen kehittäminen ja jakaminen yhdessä kollegoiden kanssa Konkreettiset tuotokset: suosituksia ja malleja
5
Palautetta keväältä 2015 ROKK-seminaari OKM-tapaaminen Futuuri-konferenssi
6
Kehittämisen painopisteet 1)Joustavat oppimispolut 2)Integrointimallit 3)Arviointikäytänteet
7
Joustavat oppimispolut Tavoitteena on laatia valtakunnalliseen käyttöön erilaisia malleja korkeakoulujen ruotsin kielen opetuksen perustaksi ja opiskelumateriaalia Työelämätarpeiden pohjalta Erilaisia oppimispolkuja
8
Joustavat oppimispolut: kehittämishankkeet lv 2014-2015 Hanna-Leena Ainonen, Oulun yliopisto & Anneli Asunmaa, Saimaan amk: Jag kan – portfolio Melina Bister, Helsingin yliopisto & Maria Tuunanen, Jyväskylän amk: Ohjattu itsenäinen kurssi Mari Huvitus, Aalto & Eija Tapio, Diakonia-amk: Joustavan opintopolun mallipohja – Verkkopohjainen tomintamalli kirjallisen ja suullisen taidon kehittämiselle Anne-Maria Kuosa, Turun yliopisto & Merja Öhman, Karelia-amk : Involvera, delegera och publicera!
9
Integrointimallit Tavoitteena on kehittää erilaisia integrointimalleja, kokeilla niitä käytännössä ja täten selvittää niiden hyviä ja huonoja puolia käytännön kokemusten avulla Integroinnin vahvuuksia: työelämälähtöisyyden korostuminen autenttiset sisällöt ja menetelmät kielitaidon siirtovaikutukset muuhun oppimiseen vahvistuvat kielen käyttö oppimisen ja viestinnän välineenä
10
Integrointimallit: kehittämishankkeet lv 2014-2015 Hilkka Bergman, Turun amk & Sara Kirla-Balazs, HY& Liisa Wallenius, Haaga-Helia amk: Helposti lähestyttävä työelämälähtöinen integrointi Karita Katto,TaY & Teija Lehto, Laurea-amk & Nina Niemelä, TTY: Integrointikurssin mallintaminen Riina Uusikulku, HY & Anne Wähä, Vaasan amk: Case-menetelmällä kohti asiantuntijuutta – De rätta sakerna på rätt sätt
11
Arviointikäytänteet Tavoitteena on laatia yhteiset suositukset siitä, millä menetelmillä ruotsin kielen suullista ja kirjallista kielitaitoa tulisi arvioida korkeakouluopinnoissa KORU-hankkeessa (ks. tark. Elsinen & Juurakko-Paavola 2006) luotiin yhteiset arviointikriteerit, tarpeen vaatiessa päivitys Opintojakson arviointi vs. työelämässä tarvittavan kielitaidon arviointi Ruotsin kurssin/opintojakson arvioinnin eriyttäminen korkeakoulujen tutkintotodistukseen vaadittavan ruotsin kielen taidon osoittamisesta
12
Arviointikäytänteet: kehittämishankkeet lv 2014-2015 Päivi Franzon, Kymenlaakson amk & Sinikka Koivurova, LY: Suullisen taidon itse- ja vertaisarviointi Sari Hanska-Aare, Tampereen amk & Camilla Jauhojärvi-Koskelo, JYU & Tiina Männikkö, TaY: Argumentoivan blogitekstin kirjoittaminen ryhmissä Mirja Järvinen, Metropolia & Ritva Saira, Mikkelin amk & Taija Votkin, Aalto: Suullisen taidon työelämälähtöinen arviointi
13
Työskentelyn aikataulu ja tavoitteet Lv 2014- 2015 Lv 2015- 2016 Syksy 2016 Väliseminaari 20.5.2015 Loppuseminaari lokakuu 2016 Ohjausryhmätyöskentelyä Koordinaattorityöskentelyä TYÖRYHMÄTYÖSKENTELYÄ ROKK- seminaari 24.-25.8.
14
Hankekokonaisuus KokonaisuusTeemaryhmätTyöparit Hankesuun- nitelma 1. Joustavat oppimispolut 2. Integrointi 3. Arviointikäy- tänteet Työ- pari 1 Työ- pari 3 Työ- pari 2 Työ- pari 4
15
Teemaryhmätyöskentelyn tavoitteet Lv 2014-2015: tavoitteena tehdä pieniä opetuskokeiluja/-uudistuksia esim. tuntitasolla (esim. työparitaso), joita voi esitellä toukokuun 2015 seminaarissa sekä suunnitella lv. 2015-2016 Lv 2015-2016: tavoitteena tehdä jokin isompi opetuskokeilu/-uudistus/-muutos esim. opintojaksotasolla (esim. koko teemaryhmän tasolla), jonka voi esitellä hankkeen loppuseminaarissa ja jonka tulokset voi jakaa jollakin tavalla
16
Tavoitteet ja aikataulu: syksy 2015 KuukausiTavoiteTeemaryhmätOhjausryhmä Elokuu Kokonaiskuva ja kehittämistavoitteet lv 2015-2016 Seminaari 24.-25.8. Syyskuu Kehittämishankkeiden suunnittelu ja toteutuksen aloitus Verkko-ohjaussessiot teemaryhmittäin Verkkokokous Lokakuu Työskentelyä Verkko-ohjaussessiot teemaryhmittäin Verkkokokous Marrasku u Työskentelyä Verkko-ohjausta tarpeen mukaan Joulukuu Työskentelyä, väliraportointi Yhteinen verkkokokousVerkkokokous
17
Tavoitteet ja aikataulu: kevät-syksy 2016 KuukausiTavoiteTeemaryhmätOhjausryhmä Tammikuu Kehittämishankkeen toteutusta Yhteinen verkkokokousVerkkokokous Helmikuu Kehittämishankkeen toteutusta Verkko-ohjausta tarpeen mukaan Maaliskuu Kehittämishankkeen toteutusta Verkko-ohjausta tarpeen mukaan Verkkokokous Huhtikuu LoppuraportointiVerkko-ohjaussessiot Verkkokokous Toukokuu Loppuraportointi Yhteinen verkkokokous Lokakuu Kehittämistyön tuloksien jako Esitys seminaarissaSeminaari
18
Mihin hankeresurssia käytetään syksyllä 2015? n. 40 t Koko hankkeen yhteiset tapaamiset (n. 16 t) Kick off (14 t) Verkkokokous joulukuussa (2 t) Oman teemaryhmän yhteiset tapaamiset (n. 2 t) Verkkokokouksia 2x1 t Työpari-/pienryhmätyöskentely (n. 22 t) Suunnitelma (n. 2 t) Konkreettinen toteutus ja yhteistyö (n. 20 t)
19
Mihin hankeresurssia käytetään keväällä 2016? n. 40 t Koko hankkeen yhteiset tapaamiset (n. 3 t) Verkkokokous tammikuussa (1,5 t) Verkkokokous huhtikuussa (1,5 t) Oman työryhmän yhteiset tapaamiset (n. 5 t) Verkkokokouksia n. kerran kuukaudessa 1 t Työpari-/pienryhmätyöskentely (n. 32 t) Opetuskokeilujen toteutus ja yhteistyö (n. 24 t) Loppuraportin valmistelu (n. 8 t)
20
Itsearviointi lv 2014-2015 1.Miten oma työskentelysi tuki hankkeen tavoitteiden toteuttamista lv 2014-2015? Missä onnistuit? Mitä voisit vielä kehittää? 2.Miten olette edistäneet teemaryhmänä hankkeen tavoitteiden toteutumista mielestäsi?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.