Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Välkommen att utveckla undervisningen i svenska 1. Tutustu vähintään 2 uuteen kollegaan 2. Miettikää yhdessä hankkeelle nimiehdotuksia.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Välkommen att utveckla undervisningen i svenska 1. Tutustu vähintään 2 uuteen kollegaan 2. Miettikää yhdessä hankkeelle nimiehdotuksia."— Esityksen transkriptio:

1 Välkommen att utveckla undervisningen i svenska 1. Tutustu vähintään 2 uuteen kollegaan 2. Miettikää yhdessä hankkeelle nimiehdotuksia

2 Innovaatiota ja uutta ajattelua Rohkeita avauksia Hur kan vi bli ännu bättre? Keskitytään löytämään ratkaisuja Vi blickar framåt Det finns bara bra eller bättre idéer

3 RUOTSIN KIELEN OPETUKSEN KEHITTÄMINEN YLIOPISTOJEN KIELIKESKUKSISSA JA AMMATTIKORKEAKOULUISSA Heidi Rontu, FT, dos. (Aalto) & Taina Juurakko-Paavola, FT (HAMK)

4 Taustaa  Kansalliskielistrategiassa (2012, 45) todetaan valtioneuvoston suosittelevan, että korkeakoulut kehittävät opetus- ja kulttuuriministeriön tuella menetelmiä, joilla turvataan korkeakoulututkinnoista annetuissa valtioneuvoston asetuksissa vaadittava suomen ja ruotsin kielen taidon saavuttaminen  Neuvottelut OKM:ssä syksyllä 2013, suunnitelman tarkennus ja myönteinen rahoituspäätös 31.1.2014

5 Tavoitteet 1) Opetuksen kehittäminen: ruotsin opetuksen kokonaisvaltainen pedagoginen kehittäminen korkeakouluopetuksessa 2) Verkostoituminen: verkostoitumisen ja konkreettisen yhteistyön lisääminen yliopistojen kielikeskusten ja ammattikorkeakoulujen ruotsin opettajien välillä -> toive yhteistyön jatkumisesta myös hankkeen päätyttyä 3) Osaamisen kehittäminen: Oman osaamisen kehittäminen ja jakaminen yhdessä kollegoiden kanssa 4) Konkreettiset tuotokset: suosituksia ja malleja

6 Kehittämisen painopisteet 1) Joustavien oppimispolkujen luominen 2) Integrointimallien kehittäminen 3) Arviointikäytänteiden kehittäminen

7 Joustavien oppimispolkujen luominen  Tavoitteena on laatia valtakunnalliseen käyttöön erilaisia malleja korkeakoulujen ruotsin kielen opetuksen perustaksi ja opiskelumateriaalia  Työelämätarpeiden pohjalta  Erilaisia oppimispolkuja

8 Joustavien oppimispolkujen luominen: yksi mahdollinen malli

9 Integrointimallien kehittäminen  Tavoitteena on kehittää erilaisia integrointimalleja, kokeilla niitä käytännössä ja täten selvittää niiden hyviä ja huonoja puolia käytännön kokemusten avulla  Integroinnin vahvuuksia:  työelämälähtöisyyden korostuminen  autenttiset sisällöt ja menetelmät  kielitaidon siirtovaikutukset muuhun oppimiseen vahvistuvat  kielen käyttö oppimisen ja viestinnän välineenä

10 Arviointikäytänteiden kehittäminen  Tavoitteena on laatia yhteiset suositukset siitä, millä menetelmillä ruotsin kielen suullista ja kirjallista kielitaitoa tulisi arvioida korkeakouluopinnoissa  KORU-hankkeessa (ks. tark. Elsinen & Juurakko-Paavola 2006) luotiin yhteiset arviointikriteerit, tarpeen vaatiessa päivitys  Opintojakson arviointi vs. työelämässä tarvittavan kielitaidon arviointi  ruotsin kurssin/opintojakson arvioinnin eriyttäminen korkeakoulujen tutkintotodistukseen vaadittavan ruotsin kielen taidon osoittamisesta

11 Porinatehtävä  Miksi halusit mukaan tähän hankkeeseen?  Miksi valitsemasi työryhmän teema kiinnostaa/innostaa sinua?

12 Työskentelyn aikataulu ja tavoitteet Lv 2014- 2015 Lv 2015- 2016 Syksy 2016 Välisemi- naari 20.5.2015 Loppusemi- naari lokakuu 2016 Ohjausryhmätyöskentelyä Koordinaattorityöskentelyä TYÖRYHMÄTYÖSKENTELYÄ

13 Aikataulu  syys-joulukuu 2013: Hanke-esitys opetus- ja kulttuuriministeriölle  tammikuu 2014: Päätös rahoituksesta  kevät 2014: tiedotus hankkeen aloituksesta, ohjausryhmän nimeäminen, työryhmien jäsenten valinta  syksy 2014: hankkeen tarkempi suunnittelu, taustatiedon kerääminen, ohjaus- ja työryhmätyöskentelyn aloitus  kevät 2015: ohjaus- ja työryhmätyöskentelyä, 1. koulutustilaisuus kaikille ruotsin opettajille 20.5.  syksy 2015: ohjaus- ja työryhmätyöskentelyä  kevät 2016: ohjaus- ja työryhmätyöskentelyä  Syksy 2016: raportointi hankkeen tuotoksista, 2. koulutustilaisuus kaikille ruotsin opettajille

14 Hankekokonaisuus KokonaisuusTyöryhmätTyöparit Hankesuun- nitelma Työryhmä 1. Joustavat oppimispolut Työryhmä 2. Integrointi Työryhmä 3. Arviointikäytän -teet Työ- pari 1 Työ- pari 3 Työ- pari 2 Työ- pari 4

15 Työryhmätyöskentelystä  Resurssi 80 t/lv, yhteensä 160 t  Lv 2014-2015: tavoitteena tehdä pieniä opetuskokeiluja/- uudistuksia esim. tuntitasolla (esim. työparitaso), joita voi esitellä toukokuun 2015 seminaarissa sekä suunnitella lv. 2015-2016  Lv 2015-2016: tavoitteena tehdä jokin isompi opetuskokeilu/-uudistus/-muutos esim. opintojaksotasolla (esim. koko työryhmän tasolla), jonka voi esitellä hankkeen loppuseminaarissa ja jonka tulokset voi jakaa jollakin tavalla

16 Työryhmätyöskentelystä  Ehdotus on, että jokaisessa työryhmässä muodostettaisiin 2-4 työparia/pientyöryhmää sen mukaan, mitä mahdollisia yhteisiä alateemoja/kehittämiskohteita löytyy  Työryhmät saavat työskennellä haluamassaan ympäristössä, mutta työn tulokset kootaan hankkeen Moodle-alustalle

17 Tavoitteet ja aikataulu: syksy 2014 KuukausiTavoiteTyöryhmätOhjausryhmä Elokuu Hankkeen tarkempi suunnittelu Tapaaminen 26.8 klo 10-14 Syyskuu Kokonaiskuva, ryhmäytyminen, kehittämistavoitteiden tarkennus, työparien muodostaminen Kick off -päivä 18.9 Kick off –päivä 18.9. Verkkokokous 22.9. klo 10.30-11.30 Lokakuu Kehittämishankkeiden suunnittelu työpareittain Verkkokokous viikot 41-42 Hankesuunnitelma valmis 20.10. mennessä Verkkokokous 22.10. klo 9-11 Palaute suunnitelmista 27.10. mennessä Marraskuu Työskentelyä Yhteinen verkkokokous, ulkopuolinen asiantuntija 47- 48 JoulukuuTyöskentelyä, väliraportointi 1 Verkkokokous tarpeen mukaan Verkkokokous 2.12. klo 14-15

18 Tavoitteet ja aikataulu: kevät 2015 KuukausiTavoiteTyöryhmätOhjausryhmä Tammikuu Kehittämishankkeen toteutusta Yhteinen verkkokokous Viikko 3 Verkkokokous Viikko 2 Helmikuu Kehittämishankkeen toteutusta Verkkokokous Maaliskuu Kehittämishankkeen toteutusta, jatkon suunnittelua Verkkokokous HuhtikuuVäliraportointi 2Yhteinen verkkokokous Verkkokokous ToukokuuKehittämistyön tuloksien jako Seminaari 20.5.2015Seminaari 20.5.2015

19 Mihin hankeresurssia käytetään syksyllä 2014? (n. 30 t)  Koko hankkeen yhteiset tapaamiset (n. 8 t)  Kick off (6 t)  Verkkokokous marraskuussa (2 t)  Oman työryhmän yhteiset tapaamiset (n. 3 t)  Verkkokokouksia n. kerran kuukaudessa 1 t  Työpari-/pienryhmätyöskentely (n. 19 t)  ideointi työparin kanssa ja ideapaperin laatiminen (n. 4-6 t)  suunnitelman tarkent. saadun palautteen perust. (n. 4-6 t)  konkreettisen toteutuksen valmistelu (n. 4-6 t)  Muu mahd. yhteinen työskentely

20 Mihin hankeresurssia käytetään keväällä 2015? (1) n. 50 t  Koko hankkeen yhteiset tapaamiset (n. 10 t)  Verkkokokous tammikuussa (2 t)  Verkkokokous huhtikuussa (2 t)  Seminaari 20.5. (6 t) - Oman työryhmän yhteiset tapaamiset (n. 5 t) - Verkkokokouksia n. kerran kuukaudessa 1 t

21 Mihin hankeresurssia käytetään keväällä 2015? (2) - Työpari-/pienryhmätyöskentely (n. 35 t) - Syksyllä 2014 yhdessä työparin kanssa suunniteltujen opetuskokeilujen/-uudistusten toteutus, mukana voi olla myös oman korkeakoulun kollegoita (n. 25 t) - Yhteydenpito työparin kanssa (n. 5 t) - Esityksen valmistelu toukokuun seminaariin (n. 5 t)

22 Budjetti OKM:n rahoitusTyöpanos/tuntejaKustannukset/€ Koordinaattorit400 t/vx2 96 000 Ohjausryhmä40 t/vx4 19 200 Työryhmät60 t/vx24172 800 Ohjausryhmän ja työryhmien jäsenten matkakulut 200 euroa/v 11 200 Koulutustilaisuudet -asiantuntijoiden luentopalkkiot - koulutusmateriaalit - kahvitarjoilut 2500 euroa/pv 10 000 Yhteensä309 200

23 Budjetti Oma vastuu Työryhmät20 t/vx24 57 600 Matkakustannukset/ koulutustilaisuudet 300 euroa/osallistuja 48 000 Työtunnit/ koulutus- tilaisuudet 16 t/osallistuja x 80 153 600 Yhteensä259 200 Yhteensä568 400

24 Käytettävissä oleva resurssi/työryhmätyöskentely lv 2014-2015  60 t hankkeen maksamaa + 20 t oman työnantajan kustantamaa: eli ¾ hankerahoituksella, ¼ omarahoitusosuutta  Palkkioperuste 60 euroa/t, sisältää sosiaalikulut  Palkkiot maksetaan kaksi kertaa vuodessa: joulu- ja kesäkuussa koordinattoreille toimitettujen projektituntikirjanpitojen mukaisesti (allekirjoitetut paperiversiot) ja laskutuslupa sen jälkeen  Palkkio maksetaan vain työnantajalle  Tärkeää että hanketyöskentelylle varattu aikaa työaikasuunnitelmissa

25 Matkakustannusten korvaus  Matkakustannukset korvataan halvimman julkisen kulkuneuvon mukaan  Laskuttaa voi osallistuja itse viim. 2 kk:n kuukauden kuluessa matkan päättymisestä tai hänen työnantajansa


Lataa ppt "Välkommen att utveckla undervisningen i svenska 1. Tutustu vähintään 2 uuteen kollegaan 2. Miettikää yhdessä hankkeelle nimiehdotuksia."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google