19.9.2008 SAK/Hannele Ugur Ohjaus aikuisopiskelijan tukena Ohjaus Suomessa 2008 –asiantuntijaseminaari Espoo 3.10.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Uraohjaus Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa
Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Omnian oppisopimustoimisto
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Kokkolan ammattiopisto
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
Kaijamaija Parviainen Pätevyysluotsi työpaikalla Työpaikalla tapahtuvan ohjauksen mahdollisuudet, edut, esteet ja haitat Kaijamaija Parviainen.
Työantajan näkökulmaa nuorten palkkaukseen ja oppisopimukseen TEM
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
Ritva Kareketo kouluttaja
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
OSAAVA PÄRJÄÄ HSAK:n ja sen jäsenliittojen valtakunnallinen projekti osana Nostetta Htehtävänä –tiedottaa Noste-ohjelmasta –aktivoida työyhteisöjä kouluttautumiseen.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Nuorten aikuisten osaamisohjelma
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Vapaaehtois- ja vertaistoimijan motiivit, roolit ja rajat
TET =Työelämään tutustuminen
TYÖEHTOSOPIMUS JA TYÖMARKKINAJÄRJESTÖT
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Koulutustaso ja osaaminen
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
SAK:n luottamushenkilöpaneeli 11/2016
Pellervon Päivä 2007 Talousennusteet –
Perusasteen jälkeisen tutkinnon suorittaneet kunnittain Turunmaan seutukunnassa 2015 Vuoden 2017 aluerajat Lähde: Tilastokeskus.
Askelmerkit Rahoitusmahdollisuuksia julkisen sektorin toimijoiden tuotekehitykselle ja vientiavauksille. Valtion vientitakuun tulee koskea myös koulutusvientipalveluja,
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Tutkinnon suorittaneet kunnan asukasluvun mukaan 2016
TET =Työelämään tutustuminen
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ammatillisen koulutuksen reformi
Saimaan ammattiopisto Sampo
Työura osatyökykyisenä
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Espoon työllisyyden kuntakokeilu rekrytointiväylänä
Ajankohtaista OSAOsta
Tutkinnon suorittaneet kunnan asukasluvun mukaan 2017
Esityksen transkriptio:

SAK/Hannele Ugur Ohjaus aikuisopiskelijan tukena Ohjaus Suomessa 2008 –asiantuntijaseminaari Espoo

Aikuisten koulutustason kohottamisohjelma Noste  Kansallinen ohjelma, joka tuo aikuisille uusia mahdollisuuksia parantaa osaamistaan  Ohjelma käynnistyi vuonna 2003  Kohderyhmässä henkilöä  Pääasiassa työssä olevat (25) vuotiaat, enintään perusasteen (peruskoulu, kansakoulu) tutkinnon suorittaneet SAK/Hannele Ugur

Osaava pärjää -hanke  SAK:n ja sen jäsenliittojen yhteinen hanke  Tiedotustoiminta  Henkilökohtainen yhteys työntekijöihin työpaikalla  Pätevyysluotsien koulutus PÄTEVYYSLUOTSI  Toimii työyhteisössä osaamisen tukihenkilönä ja koulutukseen kannustajana sekä tiedon välittäjänä  Auttaa työntekijää pohtimaan osaamistarpeitaan ja mahdollisuuksiaan kehittää pätevyyttään SAK/Hannele Ugur

Pätevyysluotsin roolit  Tiedottaja  Kannustaja  Verkostossa toimija  Neuvottelija  Pätevyysluotsin asema ei tunnustettu lainsäädännössä tai työehtosopimuksissa → keskeinen vaikutus hankkeen toimintaan  Monilla pätevyysluotseilla omakohtaisia kokemuksia aikuisopiskelusta → katu-uskottavuus SAK/Hannele Ugur

Haasteita  Motivointi koetaan vaikeaksi ”Se oli yks erityisongelma siinä, että jätkät on vielä enempi siitä ammattitaidostaan otetumpia, vielä herkempiä toteamaan, että mä osaan sen jo, kun ne on niin ja niin monta kakaraa kakskymmenvuotiaaksi asti elättänyt, että en tarvi mitään koulutusta, mikä onkin melkoinen näyttö…”  Oikean kohderyhmän löytyminen  Työntekijöiden/työnantajan haluttomuus SAK/Hannele Ugur

Haasteita  Yhteistyömuotojen luominen oppilaitosten kanssa  ”Kulttuurinen kuilu”  Erilaiset tulkinnat  Pätevyysluotsien vapaaehtoistoiminnan ylläpitäminen SAK/Hannele Ugur

Mitä jäi käteen?  Noste-ohjelma jatkuu vuoden 2009 loppuun  Tavoite kouluttaa kohderyhmästä n. 10%, väh henkilöä, 2/2008 n opiskelunsa aloittanutta ja tutkintoja suoritettu  Perusasteen koulutuksen omaavien henkilöstökoulutukseen osallistuminen lisääntynyt vuoteen 2000 verrattuna  Nosteen hyvät käytännöt koko aikuiskoulutuksen toimintatavoiksi  Osaava pärjää –hanke on parantanut työelämän ja koulutuksen järjestäjän yhteistyötä SAK/Hannele Ugur

Pätevyysluotsi tuonut lisäarvoa  Tuonut työntekijöiden näkökulmaa, luontevan kontaktin työpaikoille  Tuonut paikallisuutta ja ihmisten tuntemusta  Tuonut uskottavuutta  Tuonut ideoita, tietoa koulutustarpeista  Tiivistänyt oppilaitosten ja ammattiyhdistysten välistä yhteistyötä SAK/Hannele Ugur

Johtopäätökset  Toiminta vaatii jatkuvaa henkistä kannustusta ja sen tulee olla näkyvää  Jonkinlainen korvaus vapaaehtoistoimijoille  Kysymys pätevyysluotsin, koulutusneuvojan tai vastaavan vapaaehtoistoimijan statuksesta ja roolin tunnustamisesta niin julkisen vallan kuin työnantajien toimesta SAK/Hannele Ugur

Kiitos! Hannele Ugur, aluejohtaja SAK ry/Uusimaa