Vanha yläluokka vallassa Säätyajattelu Suomi oli 1800-luvun alussa vielä perustaltaan sääty-yhteiskunta. Säätyjärjestelmää tukivat laki, kirkko ja ajan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
Advertisements

Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
Miten islam suhtautuu naisen asemaan.
Seurakunnan rooli maaseudun kehitystyössä Voimistuvat kylät-seminaari Seinäjoki Markku Ylinen Johtava kappalainen P eräseinäjoen kappeliseurakunta.
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Lasten suusta.
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Nyt puhuvat tytöt Esitys oppituntikäyttöön
LAPSEN OIKEUDET.
Tekoja-kampanja Maailmassa on tällä hetkellä ennätysmäärä nuoria ihmisiä. Enemmistö heistä asuu kehitysmaissa. Moni nuori on kasvanut konfliktin.
Rahan ja politiikan maailma
Sukupuolten roolit islamissa
Lapsen asema: Avoliitossa lapsen huoltajuus äidin, isän on erikseen tunnustettava isyytensä Jos ei tunnusta, tarvitaan oikeuden päätös = isyyden vahvistaminen.
Kuningas Matias I Omistaa suuren valtakunnan keskellä Eurooppaa.
Kreikan demokratia   - Kaupunkivaltion hallitsemista kutsuttiin politiikaksi: yhteisistä asioista keskusteltiin julkisesti, vallankäyttö ei perustunut.
Suuret aatteet 1800-luku.
EDUSKUNTAUUDISTUS JA ÄÄNIOIKEUS
Kiina kohtaa länsimaat Kiina oli pysynyt suljettuna valtiona 200 vuotta (n ) 1800-luvulla Euroopan suurvallat valloittivat Kiinan raja-alueita.
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Asianajajan ammatti Päivämäärä Koulun nimi Luennoitsijan nimi.
Valistus. Keskeisiä ajatuksia 1700-luvun keskieurooppalainen aate korosti järkeä ja kokemusta kritisoi rajatonta itsevaltiutta, yhteiskunnan epäkohtia,
SUOMI ENNEN AUTONOMIAA KESKIAIKA. KESKIAIKA SUOMESSA 1.VARHAISKESKIAIKA Muualla: SYDÄNKESKIAIKA Muualla: MYÖHÄISKESKIAIKA.
1 Islamista on hyvä tietää perusasiat, se edistää hyvää kohtaamista muslimien kanssa ja rakentaa vankkaa ammatillisuutta.
Yksityisyys on lapsen(kin) perusoikeus Ke Yläneen Yhtenäiskoulu Eeva Valjakka Asiantuntijalakimies, OTT.
Sanatyypit ja sijamuodot.
Terveyden määritelmät
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
III KE SKIAJAN EUROOPPA
2 Perheitä on joka lähtöön s
Islamilainen kulttuuri
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
TEOLLINEN YHTEISKUNTA
Ryhdistä yhdistystä treffille: Mitä yhdistystoiminta on?
ASIAKKAAN JA POTILAAN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
Somero 150 Suomi 100.
Yhteisöön kuulumisen etiikka
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
MODERNIN VALTION SYNTY Sivut
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
1860-luvun murros Suomessa
Keskiaika Suomessa Noin
Yksilön lyhyt historia
IRTI VANHASTA – 1860-LUVUN MURROS
Talonpoikia ja torppareita
Keskiajan Suomen sääty-yhteiskunta
ELÄMÄÄ SUURKAUPUNGISSA
3 Perunkirjoituksesta pesänjakoon s
Liikeyrityksen yhteiskuntavastuu – onko sitä?
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Suomen suuriruhtinaskunta syntyy
1 Yksilö yhteiskunnassa s
LUTERILAISEN KIRKON SYNTY
RUOTSIN NOUSU SUURVALLAKSI
Kuvia keskiajalta Sakari Koistinen 2010.
AATTEET 1900-luvulla Länsimaissa yksilöllä yhä enemmän mahdollisuuksia muodostaa oma itsenäinen käsityksensä maailmasta Yksilön vapaudet ja oikeudet.
ELÄMÄÄ UUDEN AJAN EUROOPASSA
LÄNNEN KIRKKO KULTTUURISENA VAIKUTTAJANA
RANSKAN VALLANKUMOUS
Keskiajan feodaaliyhteiskunta
Suomesta autonominen suuriruhtinaskunta
4. Luterilainen kristillisyys
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
RAHAN JA POLITIIKAN MAAILMA
LÄNNEN KIRKKO POLIITTISENA VAIKUTTAJANA
Jakso III Monikasvoinen Aasia.
Esityksen transkriptio:

Vanha yläluokka vallassa Säätyajattelu Suomi oli 1800-luvun alussa vielä perustaltaan sääty-yhteiskunta. Säätyjärjestelmää tukivat laki, kirkko ja ajan tieteelliset käsitykset. Kullakin säädyllä oli oikeuksia ja velvollisuuksia (privilegiot). Privilegioista tärkein oli oikeus osallistua lakien säätämiseen valtiopäivillä. Tosin vuoden 1809 jälkeen säädyt kutsuttiin koolle vasta AATELISTO hallitsijan palvelu upseerina tai virkamiehenä verovapaus ja yksinoikeus korkeimpiin virkoihin PAPISTO rukoilu esivallan puolesta, opetus ja hallinnolliset tehtävät verovapaus ja verotusoikeus PORVARISTO yksinoikeus kauppaan ja käsityöhön raadit ja ammattikunnat TALONPOJAT maataloustyö ja verojen maksaminen paikallishallinnon tehtävät (esim. käräjät) omistusoikeus maahan

Säädyllistä Katkelmia Lutherin ”Huoneentaulusta”: ALAMAISTEN VELVOLLISUUDET ESIVALTAA KOHTAAN ”Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta – – Sen tähden te verojakin maksatte – –.” Jokaisen alamaisen odotettiin käyttäytyvän siveellisesti ja nöyrästi säätyyn sopivalla tavalla. Ylempisäätyiset saattoivat puuttua esimerkiksi alempiensa käytöstapoihin ja pukeutumiseen. Jopa kirkossa istuttiin arvojärjestyksessä. Pitäjän nimismies, kirkkoherra ja seurakunnan sexmannit valvoivat oikeaa käytöstä.

Aviovaimoille ”Te vaimot, olkaa alamaisia miehillenne; niin oli Saara kuuliainen Aabrahamille, kutsuen häntä herraksi – –”

Nainen miehen holhouksessa KATKELMIA 1800-LUVUN ALUN OIKEUSTIETEEN LUENNOSTA: Holhottavina laki määrää olemaan yleensä kaikki, jotka henkisen heikkouden takia eivät kykene hallitsemaan itseään ja omaisuuttaan. Sellaisiksi edellyttävät valtionlait alaikäiset miespuoliset henkilöt eli ne, jotka eivät ole täyttäneet 21 vuotta. Lisäksi naimattomat naiset, joihin nähden siis ei myöskään kiinnitetä huomiota ikään. Sillä se on hauras sukupuoli. Nainen on oikullinen ja epävakainen. Helposti hän antaa pettää itsensä, jos yö, rakkaus ja viini päästävät hänen halunsa valloilleen. Mies on perheen pää. Sen vuoksi hänelle kuuluu oikeus ohjata kaikkien perheeseen kuuluvien toimia avioliiton tarkoituksen saavuttamiseksi. Myöskin naissukupuolen heikkous ja naisille ominainen arvostelukyvyn horjuvaisuus ja tietämättömyys oikeudellisista kysymyksistä näyttävät vaativan, että he ovat edusmiehisyyden (edustaa vaimoa oikeudessa ja hallita vaimon omaisuutta) alaisia… Ja vaikka miehen velvollisuus on kohdella vaimoaan säädyllisesti ja antaa anteeksi lievät rikkomukset, ei häneltä ole kuritus kokonaan kielletty. Tämän johdosta ei voida nostaa syytettä paitsi haavoista ja mustelmista, jotka on aiheutettu vanhasta vihasta, juovuksissa tai toisen naisen vuoksi. (Kansakunnan historia 4, s. 514–515) Miten lainsäädäntö ja arvot ovat muuttuneet nykypäivään mennessä?

Lapsille Lue sivun 27 teemateksti ja vertaa sääty- yhteiskunnan ja nykypäivän nuorten elämää. ”Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein – –.” Perheenisät olivat vastuussa lastensa käytöksestä. Lasten piti lainkin mukaan noudattaa vanhempiensa tahtoa ja kohdella heitä kunnioittavasti. Vanhemmilla oli oikeus kurittaa tottelemattomia. Lapsia ei kuitenkaan saanut pakottaa avioliittoon, vaan suostumuksen piti olla aito.

Palvelijoille, palkkalaisille ja työntekijöille ”Palvelijat, olkaa kuuliaiset maallisille isännillenne, pelossa ja vavistuksessa; sydämenne yksinkertaisuudessa, niin kuin Kristukselle – –.” Isännän odotettiin lukevan talouden jäsenille Lutherin katekismuksen ”Huoneentaulun” joka sunnuntai. Palvelijoiden fyysinen kurittaminen oli sallittua, kunhan siitä ei aiheutunut pysyviä vammoja.

Säädytöntä käytöstä ” Vaatteilla ja ajokaluilla semminkin öyhätään. Vaimoihmisillä on silkki silkin päällä, kultasormuksia ja muita hempuja, miten kullakin on voimaa ja varallisuutta.” Katkelma Suomettaren 1851 julkaisemasta senaattori Yrjö Koskisen Hämeenkyrön talonpoikia koskevasta kirjeestä ”Reppurilta ostamillaan rääpäleillä uljaasti vaatetettuina tytöt eivät enää huoli muista sulhasista, paitsi niistä, jotka kantavat vapriikkiverkaa (tehdastekoista villakangasta) ja joilla pitää oleman hyvä hevonen, muhkeat kääsit (kaksipyöräiset vaunut), kultakello taskussa, hopeapislainen syöskumipiippu (hopealla koristeltu meripihkapiippu) hampaissa, vähintäänkin 100 ruplaa maksavat kihlat; miehestä ei sitten ole enää lukua, on mikä hyvänsä.” Suomettaressa julkaistu kirje vuodelta 1857 ”Miksi ei saisi, jos varansa sitä kannattaa, käydä siisteissä vaatteissa, ajaa kieseissä ja asua hyvästi rakennetuissa huoneissa.” Katkelma Vihtiläisen isännän vastauksesta vihtiläisiä talonpoikia koskeviin lehtikirjoituksiin Mitä oheiset dokumentit kertovat luvun sääty- yhteiskunnasta?

Säätyjen ulkopuoliset ryhmät Muu säätyläistö Kaupungistuminen, koulutus ja hallinnon laajeneminen lisäsivät säätyihin kuulumattoman herrasväen määrää. Tähän joukkoon kuului alempia virkamiehiä, lääkäreitä, lakimiehiä ja yrittäjiä. Heidän elämänsä oli taloudellisesti turvattua, mutta heillä ei ollut laillista poliittista asemaa. Säätyläistöön alkoi nousta jopa varakkaiden talonpoikien lapsia. Helsinki vuonna 1820.

Säätyjen ulkopuoliset ryhmät Maaton köyhälistö Väestönkasvun ja vanhentuneen lainsäädännön takia yhä useammat talonpoikien jälkeläiset vajosivat maattomaksi köyhälistöksi. Tilattomien joukkoon kuului palvelijoita (rengit, piiat), aputyövoimaa (muonarengit, mäkitupalaiset, loiset) sekä irtolaisia. Torpparit olivat vuokraviljelijöitä, joiden oikeudellinen asema oli heikko. ”Köyhäläiskysymyksen” ratkaisu kovalla kurilla ei onnistunut.

Yhteenveto Lue yhteenveto sivulta 31 ja palauta mieleesi luvussa oppimasi asiat. Perustele niiden avulla oheinen aikakauden merkitystä koskeva lista.