Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muistiinpanojen tekeminen
Advertisements

Ohjeita kotiopiskelun tueksi
Opiskelulukeminen.
JÄTEVEDENPUHDISTUS JA ONGELMA JOKA RATKAISTAAN YHDESSÄ.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Listening comprehension
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Tieteellisen tekstin kirjoittamisvaiheet
Hyvän esityksen piirteitä – ja mitä kannattaa välttää
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Matematiikan oppiminen.
Muistin apuvälineet ennen koetta
Kommentti ÄI1.
Palautetaidot ja opponointi
Hyvä PowerPoint-esitys
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Palautetaidot ja opponointi
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
AINEKOHTAISIA OPISKELUOHJEITA
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Hyvän ja huonon esityksen piirteitä
Perhe- ja jäämistöoikeuden peruskurssi 2012
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
OPISKELULUKEMINEN Ei riitä, että osaat lukea. Eikä sekään, että muistat lukemasi. Sinun on myös ymmärrettävä, mitä olet lukenut ja osattava soveltaa lukemaasi.
OIVALTAVA LUKEMINEN Tervetuloa! FM Kaisa Heinlahti.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
1. MITÄ TERVEYS ON? TERVEYSTIETO 7. Piirrä vihkoosi ajatuspilviä. Kirjoita ajatuksesi jatkamalla lauseita. Terveys on… Terveys on kuin…
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Proosatekstin analyysi
Kuinka voit tehostaa oppimistasi?
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Terkan preppaustentti
Saavutettavuus/esteettömyys   Tilat, tuotteet ja palvelut suunnitellaan kaikkia käyttäjiä varten. Design for all / Universal design.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Innokas harrastus 7. Oppimiskerta EAGER.
Havaintokanavatestin pisteytys
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Tietoa välittävä puheenvuoro
OPPIKIRJAN LUKUTAITO Silmu Vedet.
Terveystiedon ainereaali
OPPIMAAN OPPIMINEN (1.vsk).
Miellekartta.
Uusien opiskelijoiden aloitus, lukio
Aineistosta kirjoittaminen
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Uskonnon koe 1.
Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO
Kielitietoisuus.
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
POHDI PARIN KANSSA: Opiskeletko aina samalla tavalla, kun luet läksyjä tai kokeeseen? Mitä hyviä/huonoja puolia käyttämässäsi opiskelutavassa on? Sopivatko.
Oppimisen strategiat, oppimistyylit ja motivaatio
30. TERVEYS ERI PUOLILLA MAAILMAA
Esityksen transkriptio:

Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen sisällysluettelosta ja otsikoista (apuna myös kertauksessa) Silmäile tekstiä Tee tekstiä ja asioita koskevia kysymyksiä. Keskity, lue ja tee muistiinpanoja. Mieti, mitkä asiat ovat olennaisia. Kertaa keskeiset asiat. Käytä eri muistiinpanotekniikoita (esim.): Alleviivaus Yliviivaus Marginaalihuomautukset Merkinnät kirjaan ja tekstiin Muistiinpanojen kirjoittaminen keskeisistä ja oleellisista asioista Miellekartta

Pidä halutessasi oppimispäiväkirjaa Voit kirjata ylös kokemuksiasi kursseista ja suorituksistasi Tavoitteena muodostaa oma näkemys opeteltavasta asiasta Auttaa arvioimaan opiskeluasi ja edistymistäsi sekä käsitteiden, asioiden ja teorioiden oppimista Oman opiskelun seuraamista ja oman oppimisen seuraamista ja arviointia Ideana kirjata päivän aikana opitut asiat Lyhyt kuvaus asioista, joita tunneilla käsiteltiin, mitä ajatuksia sinulle heräsi, mikä jäi mahdollisesti epäselväksi, mistä heräsi lisäkysymyksiä jne. Voit liittää oppimispäiväkirjaan piirroksia ja kuvia yms. Voit arvioida, mitä opit tai mitä osaat sekä, mitä vielä pitäisi oppia

Muistiinpanot Miksi? Opiskeltavan prosessointi Silmäilyn ja kertaamisen tuki Miten? oma tyyli, omaan oppimiseen sopiva Muistiinpanot ja lukeminen Laajoja kokonaisuuksia luettaessa olisi löydettävä tekstin punainen lanka Muistiinpanot helpottavat työmuistin toimintaa Avainsanat palauttavat mieleen kokonaisuuden Muistiinpanojen tekeminen pitää vireänä ja johtaa aktiiviseen opiskeluun Hyvä muistiinpanojen tekeminen ei ole kirjan kopioimista

Avainsanat Kirjoita lukemisen aikana kirjan marginaaliin tai vihkoon avainsanoja: nimiä, vuosilukuja, tärkeitä käsitteitä selvitä vierassanat, luo muistivihjeitä Nosta tekstistä esiin avainsanoja rengastus, yliviivaus, alleviivaus numeroi samaan kokonaisuuteen kuuluvat laadi avainsanalistoja

Erilaisia muistiinpanoja Sanatarkat muistiinpanot Tietoa toistava, luku-urakan ohessa vie turhaan aikaa Ydinasiat ja avainsanat Sopivat hyvin nopeaan kertaukseen Kehitä omia lyhenteitä Yritä hahmottaa asioiden välisiä yhteyksiä (nuolia) Etsi oma tyylisi Liimalappuja, irtopapereita, vihkoja Visualisoi: taulukot, kaaviot, aikajanat, miellekartat, käsitekaaviot, piirrokset Tiivistä laaja kokonaisuus kuvaksi, kaavioksi tai muutamaan lauseeseen

Lukutyyli Voit kehittää omaa lukutyyliäsi ja kehittyä taitavammaksi lukijaksi Erilaisia lukutyylejä muun muassa: Alusta loppuun kaiken lukeminen Ääneen lukeminen (esim. kielten opiskelussa) Silmäilevä lukeminen Tekstin ennakointi Lukeminen ryhmässä ja keskustellen Kokeisiin luettavana laajoja kokonaisuuksia  tavoita olennainen Lukemiseen vaikuttavat havaintotoiminnot, muisti, vireys ja ympäristötekijät. Myös lukemisen tavoite on tärkeä. Lukemisen tavoite Syvällisessä oppimisessa pääpaino kokonaisuuksien ymmärtämisessä ja kyvyssä omin sanoin kuvailla laajoja ilmiöitä Peruskäsitteiden ja -teorioiden, sekä merkittävimpien asioiden muistaminen Liian matala tavoite  heikko motivaatio  lukeminen väkinäistä Rentous tärkeää, älä mieti liikaa koetta ja arviointia

Lukemisen strategioita: Ulkoluku Tavoitteena oppia kirjan teksti sellaisenaan ulkoa Huomio suuntautuu yksityiskohtiin Tekstin sisäistäminen Tavoitteena kokonaiskuvan hahmottaminen Pitäytyminen kirjan sisältöön Asian tutkiminen Tavoitteena ymmärtää, mistä on kysymys Keskusteleva lukuote, usein myös muiden lähteiden käyttö Ennakointi ja havainnot Lukijan ennakkotiedot ja ymmärrys suuntaavat huomiota ja vaikuttavat tulkintaan. Teksti ei siirry sellaisenaan muistiin  väärät esitiedot haittana Ennakkotietojen herättäminen tehostaa muistitoimintoja  silmäile tekstiä ja lue sisällysluettelo tai johdanto Kertaa Luettu ei siirry välittömästi pitkäkestoiseen muistiin. Viiveen aikana tapahtuvaa muistivääristymää voi ehkäistä kertaamalla  muistiinpanojen merkitys Vaikeiden asioiden selvittäminen  älä takerru jokaiseen yksityiskohtaan  pääasiat ilmenevät otsikossa ja johdannossa Liitä luettu jo opittuun

Tehokas lukeminen Silmäily, ennakointi Keskittyminen: ympäristö, sopiva tahti, tauot, virkeys, riittävä uni, lukupaikka, musiikki Muistiinpanot, alleviivaukset, tekstiin tehtävät merkinnät, värien käyttäminen Mielikuvien luominen, muistiankkurit Vertailut, asian selittäminen omin sanoin