Ympäristönsuojeluoikeus. Ympäristönsuojelulain soveltamisala (YSL 2 §)  Ympäristönsuojelulaki (527/2014), HE 214/2013 vp 1. sovelletaan toimintaan, josta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
Advertisements

MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
Diskurssi Oy YVA = YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELY ü Menettely, jossa tuotetaan informaatiota suunniteltavan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista.
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Ympäristövaikutusten arviointi
Kaivoshankkeiden YVA-opas
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Vanhat varastosäiliöt | Hannu Kononen 2 Vanha varastosäiliö – Sen kun varastoi maailman nappiin… Ei huolta huoltamisesta.. Ei voida.
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
Miten SOVA-lain perusteella voi vaikuttaa kuntien jätestrategioihin Eija Koski, Uusi Elämä -hanke, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Kansainvälinen maaperävuosi 2015 Neuvotteleva virkamies Juhani Gustafsson Luontoympäristöosasto / Vesiensuojelu ja ympäristövaikutusten arviointi - ryhmä.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Emätilaperiaate Täydennyskoulutus © Kai Kokko 2008.
Rotarypiirin 1420 piiriapurahojen (Designated District Grants, DDG) hakeminen ja raportointi.
Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat
Ympäristönsuojelulain tarkoitus ja soveltamisala
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Eräitä ympäristölakeja
Yhteistyösopimuksen laadinta
Ympäristölupa Ilmoitusmenettely Rekisteröintimenettely
HALLITUKSEN ESITYS LAIKSI YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELYSTÄ JA ERÄIKSI SIIHEN LIITTYVIKSI LAEIKSI (HE 259/2016 vp) - Muutostarpeiden arviointi.
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
YSL:n yleiset periaatteet, velvollisuudet, kiellot sekä sijoituspaikka
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Lainvalmistelua taustoittava kokous, STM
Vammaisneuvostojen asema uudessa kuntalaissa
AMPUMARADAT.
Ympäristön tila YSL luku 15 Laatuvaatimukset
Hangon kansallisen kaupunkipuiston hoito- ja käyttösuunnitelman luonnos Verkostotapaaminen
JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
NEUVOTTELUN AJOITTUMISVAIHTOEHTOJA MAHDOLLISIA MUITA MENETTELYJÄ
NEUVOTTELUN AJOITTUMISVAIHTOEHTOJA MAHDOLLISIA MUITA MENETTELYJÄ
Uudistuva ase- ja ampumarata- lainsäädäntö
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Jeremia, aleksi, lauri, santeri & oona
Sosiaalialan tehtävärakenne
Työhönopastus ja perehdyttäminen
Käyttöturvatiedotteet
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
Lakisääteiset terveystarkastukset Valtioneuvoston asetus 1484/2001
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Laki rakennusperinnön suojelusta 498/2010
Lukion opiskeluhuolto
Anna Johansson, Aalto-yliopisto & Laura Karppinen, Helsingin yliopisto
Pirkanmaan ELY-keskus, Emmi Pajunen
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Kimmo Tiilikainen, asunto-, energia- ja ympäristöministeri
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
OSALLISTUMISJÄRJESTELMÄT
Esitys maakunnan rekrytointipalvelusta
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
RANKU 3 -hanke Ravinneneutraali toiminta kunnan käytännöksi
STV:n ja STA:n roolit Santtu Hellstén Santtu Hellstén
YH9, yh1, teht.12 LAKIEN SÄÄTÄMINEN
YHTEISTOIMINTA YRITYKSISSÄ
Neuvottelukunta – mitä se tarkoittaa ja miten se toimii?
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Ympäristönsuojeluoikeus

Ympäristönsuojelulain soveltamisala (YSL 2 §)  Ympäristönsuojelulaki (527/2014), HE 214/2013 vp 1. sovelletaan toimintaan, josta aiheutuu tai saattaa aiheutua ympäristön pilaantumista  ympäristön pilaantuminen (YSL 5 §) i. aineen tai energian päästäminen tai jättäminen ympäristöön, melu, tärinä, säteily, valo, lämpö, haju ii. aiheuttaa joko yksin tai yhdessä muiden päästöjen kanssa ympäristömuutoksen ja iii. muutos aiheuttaa yleiselle tai yksityiselle edulle haitallisen seurauksen esim. terveyshaittaa, haittaa luonnolle tai sen toiminnoille, ympäristön yleisen viihtyvyyden vähentymistä  YSL ei lähtökohtaisesti koske fyysisestä muuttamisesta aiheutuvaa ympäristönmuutosta, paitsi turvetuotannon sijoitus siten, ettei alueen fyysinen käyttö myöskään johda luontoarvojen turmeltumiseen (YSL 13 §) 2. sovelletaan toimintaan, jossa syntyy jätettä, sekä jätteen käsittelyyn

Keskeiset viranomaiset  Lupaviranomaiset  AVI ja kunnan ympäristönsuojeluviranomainen  Valvontaviranomainen ja yleisen ympäristöedun puhevallan käyttö  ELY-keskus ja kunnan ympäristönsuojeluviranomainen  Ympäristöministeriö: yleinen ohjaus, seuranta

Ympäristönsuojelun ohjauskeinovalikoima  Yleiskiellot (KHO 2006:102), myös vaaran aiheuttaminen (KHO 2011:37)  Maaperän pilaamiskielto (YSL 16 §)  Pohjaveden pilaamiskielto (YSL 17 §)  Merta koskevat yleiset pilaamiskiellot (YSL 18 §)  Yleisnormit  Alemmanasteiset ympäristönsuojelunormit  VN:n asetukset (YSL 9 ja 10 §)  kunnan ympäristönsuojelumääräykset (YSL 202 §)  Ennakkovalvonta  Ympäristölupa (+ YVA)  Ilmoitusmenettely  Rekisteröintimenettely + yleisnormit  Jälkivalvonta ja hallintopakko

Yleisnormit: asetukset ja määräykset  Yleisnormit ovat säädöksiä tai säännöksiä, joilla ohjataan (ilman erillistä päätöksentekoa) kaikkia normin soveltamisalaan kuuluvia toimijoita.  Valtioneuvoston asetukset  YSLin asetuksenantovaltuutukset  valtioneuvoston asetukset ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi (YSL 9 §)  valtioneuvoston asetukset ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi eräissä toiminnoissa (YSL 10 §)  normiantovallan yleiset perusteet ja rajoitukset  voivat olla myös alueellisia  voivat sisältää myös ohjeellisia säännöksiä  HUOM! PL 80.1 ja 80.2 §  VN:lle ja ministeriölle asetuksenantovalta lain valtuutuksella  määräystenantovalta muulle vo:lle täsmällisellä valtuutuksella

Yleisnormit: Kuntakohtaiset ympäristönsuojelumääräykset (YSL 202 §)Kuntakohtaiset ympäristönsuojelumääräykset  kunta päättää tarvitaanko määräyksiä  valtuutus: paikallisista olosuhteista johtuvia ja YSL:n täytäntöönpanemiseksi tarpeellisia  asetusta alemmantasoisia  kunta ei saa hyväksyä asetuksen kanssa ristiriitaista säännöstä  KHO 2006:102 (lannanlevityskielto lainmukainen, kun perustui pohjaveden pilaamiskieltoon) ja KHO 2006:58 (asetusta tiukempi määräys lainmukainen, kun asetus suositusluonteinen)  ei voi antaa esim. luvanvaraista toimintaa koskien  määräysten rikkominen ei rangaistavaa

Yleisnormit ohjauskeinona  Ympäristön pilaantumisen ohjaus yleisnormilla  esim. jätevesiasetus  Yleisnormit luvan sijasta  Toimintaa koskeva sääntely VN:n asetuksin (YSL 10 §)  Pienet energiantuotantolaitokset, asfalttiasemat, polttonesteiden jakeluasemat ja toiminta, jossa käytetään haihtuvia orgaanisia yhdisteitä  Jatkossa: lupamenettelyn keventäminen yleisnormituksella?  Yleisnormit lupamenettelyssä  mm. lupamääräysten perustaminen yleisnormiin  Toiminnan rekisteröinti + yleisnormit  YSL 116 §: ”Rekisteröitävää toimintaa koskevista erityisistä vaatimuksista ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi säädetään 10 §:n nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella.”

Ympäristöluvan funktioita  Seppälä, Mika, DL 4/2003 1) lupa antaa oikeuden toimintaan (mutta on muutettavissa laissa säädetyn mukaisesti), 2) lupa ratkaisee kuinka paljon ympäristöä voidaan kuormittaa, 3) lupa luo valvontasuhteen viranomaiseen, 4) lupamenettely on osallistumismenettely, 5) lupapäätöksellä hyvitetään oikeuksien ja etujen loukkauksia  Luvalla ei ole merkitystä yksityisoikeudellisten oikeussuhteiden järjestämisessä.

Ympäristöluvanvaraisuus (YSL 27 §)  Yleinen luvanvaraisuus  Laitosluetteloon perustuva  Ympäristönsuojelulain liitteessä luvanvaraiseksi säädetyt hankkeet  Vaikutuksistaan riippumatta aina luvanvaraisia  Vaikutusten perusteella  Vesistön pilaantuminen, jos kyse ei luvanvaraisesta vesitaloushankkeesta  Jätevesien johtaminen, josta saattaa aiheutua ojan, lähteen tai vesilain mukaisen noron (pienen veden) pilaantumista  Jos saattaa aiheutua naapuruuslaissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta (immissiokielto)  Kohtuuttomuus: haitan kesto, tavanomaisuus, voimakkuus, alkamisajankohta, paikalliset olosuhteet

YMPÄRISTÖLUPAPROSESSIN VAIHEITA HAKEMUS VIREILLE (YSL 39 §) TIEDOTTAMINEN (YSL 44 §) kuuluttaminen lehdessä, kunnan ilmoitustaululla ja internetissä tieto asianosaisille TIEDOTTAMINEN (YSL 44 §) kuuluttaminen lehdessä, kunnan ilmoitustaululla ja internetissä tieto asianosaisille KUULEMINEN (YSL §) naapurit asiantuntijalausunnot luvan hakija (kuulemistilaisuudet) KUULEMINEN (YSL §) naapurit asiantuntijalausunnot luvan hakija (kuulemistilaisuudet) LUPAHARKINTA (YSL §) ympäristönsuojeluviranomainen LUPAHARKINTA (YSL §) ympäristönsuojeluviranomainen PÄÄTÖS (YSL 83 §) PÄÄTÖKSESTÄ TIEDOTTAMINEN JA JULKIPANO (YSL §) PÄÄTÖKSESTÄ EI VALITETA PÄÄTÖKSESTÄ EI VALITETA MUUTOKSEN HAKU (YSL 190 §) Vaasan hallinto-oikeudelta MUUTOKSEN HAKU (YSL 190 §) Vaasan hallinto-oikeudelta KHO LAINVOIMAINEN PÄÄTÖS LAINVOIMAINEN PÄÄTÖS Valvonta ja tarkkailu PÄÄTÖKSESTÄ VALITETAAN PÄÄTÖKSESTÄ VALITETAAN Luvan käsittelyn kesto 30 vrk 3-X kk 30 vrk Yhteensä vähintään 3-5 kk

Ympäristölupaharkinta  Lupaharkinnan perusteet (YSL 48 §)  Lupa on myönnettävä, jos laissa asetetut edellytykset täyttyvät tai ne voidaan lupamääräyksiä antamalla täyttää (oikeusharkintaisuus)  Virallisperiaate  Yleiset tulkinnalliset periaatteet (YSL 20 §) ja velvollisuudet  Selvilläolovelvollisuus YSL 6 § (KHO 2014:176, KHO 2006:102)  Luvan myöntämisedellytykset (YSL 49 §)  Toiminta ei yksinään tai yhdessä muiden toimintojen kanssa aiheuta i. terveyshaittaa ii. merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa iii. maaperän, pohjaveden tai meren pilaantumista iv. erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista v. vedenhankinnan tai muun yleisen käyttömahdollisuuden vaarantumista vi. kohtuutonta rasitusta  Sijoituspaikkaharkinta  yleiset sijoituspaikkaa koskevat vaatimukset (YSL 11 §)  asemakaavan mukaisuus on edellytys (YSL 12 §)  Luonnonsuojelulain mukaisuus (YSL 48.3 §)  Lupamääräykset (YSL §): yhdessä lupahakemuksen kanssa muodostavat toiminnanharjoittamisen reunaedellytykset

Ilmoituksenvarainen toiminta ja rekisteröinti  Ilmoitus  Esim. tilapäinen melu tai tärinä (YSL 118 §)  erityinen häiritsevyys  toimenpide tai tapahtuma, kuten rakentaminen tai yleisötilaisuus  kirjallinen ilmoitus kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle tai ELY:lle (usean kunnan alue) 30 pv ennen aloittamista  Mahdollinen kuuleminen ja päätös (”pikkulupa”)  Toiminnan rekisteröinti  laitosluettelo YSL liite 2 ja tietyt jätteenkäsittelytoiminnat, jos niistä on annettu valtioneuvoston asetus  Ilmoitus kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle ympäristönsuojelun tietojärjestelmään rekisteröintiä varten.  Ilmoitus on tehtävä viimeistään 90 päivää ennen toiminnan aloittamista.

Jälkivalvonta ja lainvastaisen tilan oikaiseminen i. Valvontatoimet neuvonta, ohjeet, kehotukset valvontavo tai muu vo ii. Hallinnolliset toimenpiteet  vireille: valvontavo, asianosainen, rekisteröity yhdistys, kunta, ELY, kunnanympäristönsuojeluvo, muu viranomainen (YSL 92 §)  Velvoittamispäätös rikkomuksen tai laiminlyönnin oikaisemiseksi  määräykset ja kiellot, joiden tehosteena hallintopakkokeinot (välillinen hallintopakko)  uhkasakko, teettämisuhka, keskeyttämisuhka  Toiminnan keskeyttäminen (välitön hallintopakko)  Valituskelpoinen päätös iii. Rikosoikeudelliset toimenpiteet

Ympäristövaikutusten arviointi

Ympäristövaikutusten arviointimenettelyitä  Kaavoitus ja vaikutusten arviointi (kaava-YVA)  MRL 9 § ja kaavojen sisältövaatimukset  Ympäristövaikutusten arviointimenettely (hanke-YVA)  Laki ja valtioneuvoston asetus ympäristövaikutusten arvioinnista (YVAL, 468/1994 ja YVAA, 713/2006)  Suunnitelmien ja –ohjelmien vaikutusten arviointi (SOVA)  Laki viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista (SOVAL, 200/2005  valtioneuvoston (VN) asetus suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista (SOVAA, 347/2005  Muita vaikutusten arviointimenettelyitä  ympäristövaikutusten arviointi vesienhoitosuunnitelman ja toimenpideohjelman laatimisen yhteydessä  vesienhoidon järjestämisestä annettu laki (1299/2004)  Natura verkostoon mahdollisesti vaikuttavien toimenpiteiden arviointi  luonnonsuojelulaki (1096/1996)

Ympäristövaikutusten arviointi kaavassa  Kaava-YVA  kaavan tulee perustua riittäviin tutkimuksiin ja selvityksiin  MRL 9 §: tarpeellisessa määrin selvitettävä suunnitelman ja tarkasteltavien vaihtoehtojen toteuttamisen ympäristövaikutukset, mukaan lukien yhdyskuntataloudelliset, sosiaaliset, kulttuuriset ja muut vaikutukset.  Selvitykset on tehtävä koko siltä alueelta, jolla kaavalla voidaan arvioida olevan olennaisia vaikutuksia  Kaavojen sisältövaatimukset (mm. MRL 39 § ja 54 §)  edellytys selvittää erilaisia vaihtoehtoja toteuttaa kaavan sisältövaatimukset  Kaavoituksen yhteydessä tapahtuva ympäristövaikutusten arviointi ei suoraan korvaa YVA-lain edellyttämää ympäristövaikutusten arviointia, mutta tarvittaessa kaavoituksen ja YVA-lain mukaiset vaikutusarviointeja voidaan yhteen sovittaa.

Ympäristövaikutusten arviointi (hanke-YVA)  Hanke-YVA:n tavoitteet  Vaikutusten selvittäminen esim. hankkeen luvitusta varten  suunnittelun hankkeen mahdollisten ja potentiaalisten ympäristövaikutusten selvittäminen  YVA on osa hankkeen lupahakemusta  avoin tiedon välitys ja vaikuttamismahdollisuuksien järjestäminen  Ympäristövaikutus = hankkeen tai toiminnan aiheuttamia vaikutuksia (välilliset ja välittömät): a) ihmisten terveyteen, elinoloihin ja viihtyvyyteen; b) maaperään, vesiin, ilmaan, ilmastoon, kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen; c) yhdyskuntarakenteeseen, rakennuksiin, maisemaan, kaupunkikuvaan ja kulttuuriperintöön; d) luonnonvarojen hyödyntämiseen e) näiden yllämainittujen tekijöiden keskinäisiin vuorovaikutussuhteisiin

 Hanke-YVAn tarve i. Hankeluettelon hankkeet  Asetuksen luettelo (YVAA 6 §) ii. Harkinnanvarainen YVA  yksittäistapauksissa harkinnan perusteella, jos hanke todennäköisesti aiheuttaa hankeluettelon hankkeiden vaikutuksiin rinnastettavia merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia  ELY:n päätöksellä (YVAKL 4.2 §)  vastuu ympäristövaikutusten selvittämisestä kuuluu hankkeesta vastaavalle  ennen kuin hankkeessa ryhdytään ympäristövaikutusten kannalta olennaisiin toimiin (7 §)  Takaraja selvittämiselle on hankkeen edellyttämä muu lupa/päätös, esim. ympäristölupa (YVAL 13 §)  sovitetaan yhteen mahdollisuuksien mukaan muussa lainsäädännössä edellytettyjen selvitysten kanssa (3 §), esim. kaavoitusmenettelyn tai tiesuunnittelun tms. kanssa (5 §).  viranomainen kontrolloi YVAn laatimista (YVAL 6 a)  yhteysviranomaisena toimii yleensä ELY-keskus (ydinlaitoksia koskevissa hankkeissa TEM)  YVA-menettely ei johda hallintopäätökseen  YVAn puutteista tms. voi valittaa muun lain mukaisen lupapäätöksen (ympäristölupa) muutoksenhaussa (YVAL 17 §)

YVA-menettelyn kulku perustiedot hankkeesta ja sen edellyttämistä luvista hankkeen edellyttämät selvitystarpeet esitys arviointimenettelyn toteuttamisesta esitys hankkeen toteuttamisvaihtoehdoiksi 1. Arviointiohjelma2. Arviointiohjelmasta tiedottaminen ja kuuleminen sekä viranomaislausunnot3. Yhteysviranomaisen lausunto arviointiohjelmasta tiedot hankkeesta ja sen vaihtoehdoista sekä yhtenäinen arvio niiden ympäristövaikutuksista 4. Arviointiselostus lausunnot viranomaisilta 5. Arviointiselostuksesta tiedottaminen Yhteysvo toimittaa lausuntonsa ja kuulemisessa kertyneet mielipiteet hankkeesta vastaavalle ja mahdollisille lupaviranomaisille 6. Yhteysviranomaisen lausunto arviointiselostuksesta