Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ympäristölupa Ilmoitusmenettely Rekisteröintimenettely

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ympäristölupa Ilmoitusmenettely Rekisteröintimenettely"— Esityksen transkriptio:

1 Ympäristölupa Ilmoitusmenettely Rekisteröintimenettely
Ympäristölupavelvollisuus Ympäristölupaprosessi Lupaharkinta Luvan myöntämisen edellytykset Lupamääräykset Luvan pysyvyys Ympäristölupaviranomaiset

2 YSL:n instrumentteja pilaamisen torjunnassa 1 (3)
1. Ilmoitusvelvollisuus (YSL 12 luku) melua ja tärinää aiheuttava tilapäinen toiminta (30 pv ennen toiminnan alkua) koeluontoinen toiminta (30 pv) poikkeukselliset tilanteet (ks. 120 § ja 123 §) viranomaisen annettava päätös, jossa määräyksiä ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi

3 YSL:n instrumentteja pilaamisen torjunnassa 2 (3)
2. Rekisteröintimenettely (YSL 11 luku) laitosluettelo lain liitteessä 2 ilmoitus kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle ympäristönsuojelun tietojärjestelmään rekisteröintiä varten viimeistään 90 vrk ennen toiminnan aloittamista valtioneuvoston asetuksella annetaan kutakin toimintaa koskevat erityismääräykset tietyt jätteenkäsittelytoiminnat, jos niistä on annettu valtioneuvoston asetus ilmoitus valtion valvontaviranomaiselle ”hyvissä ajoin”

4 YSL:n instrumentteja pilaamisen torjunnassa 3 (3)
3. Ympäristölupa (YSL luvut 4-9) laitosluettelo lain liitteessä 1 direktiivilaitokset muut laitokset toimintaa ei voi aloittaa, ennen kuin lupa on myönnetty, käsittelyyn kuluu kuukausia lupakäsittely oikeusharkintaista: lupa myönnettävä, jos edellytykset täyttyvät

5 Ympäristöluvan ja rekisteröinnin vertailua
Ympäristölupa tapauskohtainen ympäristövaikutusten selvittäminen yksityiskohtaiset määräykset kansalaisten osallistumis-mahdollisuudet suojaa toiminnanharjoittajaa arvioidaan ennalta, millä edellytyksillä toiminta on sallittavissa => ennakkovalvontaa monivaiheinen, aikaa vievä prosessi Toiminnan rekisteröinti yleisnormiohjausta velvoitteet valtioneuvoston asetuksesta - => toiminta altista arvostelulle jälkivalvonta nopea, edullinen

6 Ympäristölupavelvollisuus 1 (2)
Ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavaan toimintaan on oltava lupa (YSL 27 §): laitosluettelo lain liitteessä 1 toiminta, josta voi aiheutua vesistön pilaantumista jätevesien johtaminen, josta saattaa aiheutua ojan, lähteen tai noron pilaantumista toiminta, josta voi aiheutua naapuruussuhdelain 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta

7 Ympäristölupavelvollisuus 2 (2)
pohjavesialueilla noudatetaan tiukempia kriteereitä (YSL 28 §) pääsääntöisesti rekisteröintimenettely ei riitä luvan saaneen toiminnan olennainen muuttaminen (YSL 29 §) muutos on aina olennainen jos toiminta muuttuu direktiivilaitoksen toiminnaksi VNA:lla voidaan säätää tarkemmin olennaisen muutoksen määrittelemisestä rekisteröitävä toiminta vaatii tietyissä tapauksissa luvan (YSL 30 §) samoin koeluontoinen toiminta (YSL 31 §)

8 Poikkeuksia luvanvaraisuudesta
Eräissä jätteidenkäsittelytoiminnoissa ei tarvita lupaa (32 §) maa- ja metsätalouden luonnonaineksista koostuvan jätteen käyttö maa- ja metsätaloudessa; kasviperäisen jätteen hyödyntäminen energiantuotannossa haitattomaksi käsiteltyjen sakokaivo- ym. lietteiden ja haitattoman tuhkan tai kuonan hyödyntäminen ja käyttö lannoitevalmistelain (539/2006) mukaisesti; turvetuotannossa syntyvän kaivannaisjätteen tai muussa kaivannaistoiminnassa syntyvän pysyvän jätteen tai pilaantumattoman maa-aineksen käsittely kaivannaisjätteen jätehuoltosuunnitelman mukaisesti rekisteröintimenettelyn piirissä olevat jätetoiminnot Puolustusvoimien tilapäisiin toimintoihin (lentopaikat, varastot ym.) ei tarvita lupaa (33 §, ks. myös poikkeukset luvanmyöntämisedellytyksistä 50 §)

9 Lupahakemus Lomakkeita saatavissa mm. ja hakemus toimitettava kirjallisesti, valtion viranomaiselle lisäksi sähköisesti hakemuksessa oltava tarpeellinen selvitys toiminnasta toiminnan vaikutuksista asianosaisista muista merkityksellisistä seikoista tarvittaessa liitteeksi YVA-lain mukainen arviointiselostus LSL:n tarkoittama arviointi puutteellisen hakemuksen täydentäminen

10 YMPÄRISTÖLUPAPROSESSI
Luvan käsittelyn kesto HAKEMUS VIREILLE TIEDOTTAMINEN kuuluttaminen lehdessä, kunnan ilmoitustaululla ja internetissä tieto asianosaisille KUULEMINEN naapurit asiantuntijalausunnot luvan hakija (kuulemistilaisuudet) 30 vrk LUPAHARKINTA ympäristönsuojeluviranomainen 3-X kk PÄÄTÖS PÄÄTÖKSESTÄ TIEDOTTAMINEN JA JULKIPANO 30 vrk PÄÄTÖKSESTÄ VALITETAAN PÄÄTÖKSESTÄ EI VALITETA Yhteensä vähintään 3-5 kk MUUTOKSEN HAKU Vaasan hallinto-oikeudelta LAINVOIMAINEN PÄÄTÖS Valvonta ja tarkkailu KHO

11 Lupaharkinta (YSL 6 luku)
Lupaharkinnan perusteet (48 §), luvan myöntämisen edellytykset (49 §) ja lupamääräykset (52-71 §) muodostavat kiinteän kokonaisuuden, jossa eri osatekijät vaikuttavat lopputulokseen: myönnetäänkö lupa ja millaisilla ehdoilla

12 Sijoituspaikka (luvussa 2!)
11 §: Toiminnan sijoituspaikan soveltuvuutta arvioitaessa on otettava huomioon toiminnan: 1) luonne, kesto, ajankohta ja vaikutusten merkittävyys sekä pilaantumisen todennäköisyys ja onnettomuusriski; 2) vaikutusalueen herkkyys ympäristön pilaantumiselle; 3) merkitys elinympäristön terveellisyyden, ja viihtyisyyden kannalta; 4) sijoituspaikan ja vaikutusalueen nykyinen ja oikeusvaikutteisen kaavan osoittama käyttötarkoitus; 5) muut mahdolliset sijoituspaikat alueella. Otettava huomioon oikeusvaikutteinen kaava (12 §) Turvetuotannon sijoittumista koskevat erityiset määräykset (13 §)

13 Lupaharkinnan perusteet (YSL 48 §)
Lupa myönnetään, jos toiminta täyttää YSL:n ja JäteL:n sekä niiden nojalla annettujen säädösten vaatimukset Virallisperiaate Lisäksi on noudatettava mitä LSL:ssa ja sen nojalla säädetään pyydettävä lausuntoja asiantuntijatahoilta muut yleistä etua valvovat viranomaiset vaikutusalueen kunnat muilta tarvittavilta tahoilta Paikallistasoa aina kuultava lupaviranomaisen on tutkittava asiassa annetut lausunnot ja tehdyt muistutukset sekä luvan myöntämisedellytykset - lupaviranomaisen on muutoinkin otettava huomioon mitä yleisen ja yksityisen edun turvaamiseksi on säädetty

14 Luvan myöntämisen edellytykset (YSL 49 §) 1 (3)
Toiminnasta ei saa, asetettavat lupamääräykset ja sijoituspaikka huomioon ottaen, aiheutua yksinään tai yhdessä (=> eri toimintojen yhteisvaikutus otettava huomioon) muiden toimintojen kanssa: A) terveyshaittaa (ks. YSL 5 §) KHO 2004:38: tankkauksen VOC-yhdisteet KHO 2005:70: keskustaajaman läheisyydessä oleva turvetuotantoalue KHO 2004:37: meluvallin rakentaminen lievästi pilaantuneista maa-aineksista

15 Luvan myöntämisen edellytykset (YSL 49 §) 2 (3)
B) merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa (ks. YSL 5 §) KHO 2004:72: Louhinnasta johtuva melu, tärinä ja pöly saattoi vaikuttaa naapurissa olevien vuokramökkien käyttäjämääriin C) YSL:n pilaamiskieltojen vastaista seurausta (YSL §) KHO 2011:37, KHO 2010:58, KHO 1997:148: Polttonesteiden jakeluaseman sijoittuminen tärkeälle pohjavesialueelle

16 Luvan myöntämisen edellytykset (YSL 49 §) 3 (3)
D) erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista taikka vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta muun tärkeän käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella täydentää yleisiä pilaamiskieltoja esim. virkistyskäyttö voi olla ”muuta tärkeää käyttömahdollisuutta” E) kohtuutonta rasitusta naapureille (NaapL:n 17 §) viihtyisyys ja varallisuusedut KHO taltio 1029: sikalan hajuhaitat F) olennaista heikennystä saamelaisten ja kolttien oikeuksiin

17 Suunnitelmat ja ohjelmat huomioitava lupaa myönnettäessä (YSL 51 §)
vesien- ja merenhoitosuunnitelmat tulvariskien hallintasuunnitelmat alueelliset jätesuunnitelmat mahdolliset EU-säädöksissä tarkoitetut ympäristönsuojelua koskevat valtakunnalliset suunnitelmat ja ohjelmat (204 §) huom. myös kaavoitus!

18 Lupamääräykset (YSL 52 §) 1 (5)
Lupamääräyksiä annettaessa on otettava huomioon toiminnan luonne vaikutusalueen ominaisuudet vaikutus ympäristöön kokonaisuutena pilaantumisen ehkäisemistoimien merkitys ympäristön kokonaisuuden kannalta tekniset ja taloudelliset mahdollisuudet toimien toteuttamiseksi Päästöjen rajoittamismääräysten tulee perustua parhaaseen käyttökelpoiseen tekniikkaan (BAT) Tarpeen mukaan on otettava huomioon energian ja materiaalien käytön tehokkuus varautuminen onnettomuuksien ehkäisemiseen ja niiden seurausten rajoittamiseen

19 Lupamääräykset (YSL 52 §) 2 (5)
Luvassa on annettava tarpeelliset määräykset päästöistä, päästöraja-arvoista, päästöjen ehkäisemisestä ja rajoittamisesta sekä päästöpaikan sijainnista maaperän ja pohjavesien pilaantumisen ehkäisemisestä jätteistä sekä niiden määrän ja haitallisuuden vähentämisestä toimista häiriö- ja muissa poikkeuksellisissa tilanteissa toiminnan lopettamisen jälkeisistä toimista muista toimista, joilla ehkäistään tai vähennetään pilaantumista tai sen vaaraa

20 Lupamääräykset 3 (5) Seuranta- ja tarkkailu määräykset (YSL 62-65 §)
Lisäksi eri toimintoja varten erityismääräyksiä: kasvihuonekaasupäästöt 55 § hiilidioksidin talteenotto 56 § kalatalousmääräykset 57 § jäte- ja jätehuoltomääräykset 58 § maaperän ja pohjaveden suojelua koskevat määräykset 66 § viemäriin johdettavat jätevedet 67 § jäteveden johtaminen toisen alueella 68 § viemäriputki 69 §

21 Lupamääräykset jätteiden käsittelyssä 4 (5)
Jätteen käsittelytoiminnat ja vakuudet (59-61 §) toiminnan harjoittajan asetettava vakuus asianmukaisen toiminnan ja sen lopettamisen jälkeisten tarvittavien toimien varmistamiseksi vakuuden on oltava riittävä kaatopaikan vakuuden on katettava vähintään 30 vuoden jälkihoito sulkemisen jälkeiseltä ajalta kaivannaisjätteen jätealueen vakuuden on katettava kustannukset, jotka aiheutuvat jätehuoltosuunnitelmassa määritetyn vaikutusalueen kunnostamisen tyydyttävään tilaan vakuutta on kerrytettävä vastaamaan lopettamisesta aiheutuvia kustannuksia pienimuotoisen toiminnan vakuus voi olla kiinteä, enintään e

22 Lupamääräyksen ja VNA:n suhde (YSL 70 §) 5 (5)
Lupamääräys voi olla VNA:n yksilöityä vähimmäisvaatimusta ankarampi: 1.luvan myöntämisen edellytysten täyttämiseksi esim. nitraattiasetuksen määräyksiä ankarampia määräyksiä on voitu antaa vain ”ympäristön erityisen pilaantumisen vaaran ehkäisemiseksi” 2. VNA:lla säädetyn ympäristönlaatuvaatimuksen turvaamiseksi 3. parhaan käyttökelpoisen tekniikan noudattamiseksi VNA><ympäristölupa => noudatettava VN-asetusta

23 Direktiivilaitoksen lupaharkinta (luku 7)
Edellä olevien vaatimusten lisäksi direktiivilaitosten ympäristöluvissa on huomioitava: Energian käytön tehokkuus (74 §) BAT ja BAT-päätelmien soveltaminen (75-80 §) Maaperän ja pohjaveden perustilaselvitys (81§)

24 Luvan pysyvyys Lupa toistaiseksi tai määräajaksi (YSL 87 §)
Lupa voi raueta (YSL 88 §) Lupaa voidaan muuttaa ( YSL §) ympäristöluvan tiedoissa tapahtuneet muutokset erityisen selvityksen (54 §) aiheuttama muutostarve määräajan pidentäminen luvan selventäminen Lupa voidaan peruuttaa (YSL 93 §) Menettely vastaa soveltuvin osin lupahakemuksen käsittelyä

25 Eräitä toimialoja koskevat erityissäännökset luku10
Suuret polttolaitokset Jätteenpolttolaitokset ja jätteen rinnakkaispolttolaitokset Kaivannaistoiminnan jätehuolto

26 Yksi vai useampi ympäristölupa?
YSL 46 § YSL 47 § YSL 41 § Yksi toiminta, vaikutus veteen ja muualle ympäristöön Eri toimintojen yhteisvaikutus Samalla toiminta-alueella, tekninen ja toiminnallinen yhteys ratkaistava samanaikaisesti ratkaistava samalla vesilain mukaisella päätöksellä luvan haku samanaikaisesti

27 Ympäristölupaviranomaiset
AVI (YSL 21 §) ja kunnan ympäristönsuojeluviranomainen (YSL 22 §) Toimivalta eri lupaviranomaisten välillä määritellään YSL 34 §:ssä ja VNA:n 1 ja 2 §:ssä Kunnan viranomainen voi yksittäistapauksissa siirtää toimivaltaansa kuuluvan lupa-asian AVI:lle ratkaistavaksi (YSL 36 §) Kunta voi hakea YM:ltä mahdollisuutta toimia liitteen 1 taulukon 2 mukaisten toimintojen lupaviranomaisena (YSL 38 §) Alueellinen toimivalta (YSL 37 §)

28 AVI ympäristölupien käsittelijänä 1 (2)
Käsittelee seuraavanlaiset luvat (YSL 34 §): merkittävät ympäristövaikutukset ympäristövaikutukset kohdistuvat huomattavassa määrin toiminnan sijaintikuntaa laajemmalle alueelle yhteiskäsittelyä (YSL+ VL) vaativat hankkeet Toiminnasta saattaa aiheutua vesistön pilaantumista lisäksi, jos toiminta sijaitsee usean ysv:n alueella kyse on sotilaskäyttöön tarkoitetusta toiminnasta lupa-asian yhteydessä ratkaistaan maaperän tai pohjaveden puhdistamista koskeva asia + hallintopakko vesilain mukaisissa asioissa (VL 21 luku 3 §)

29 AVI ympäristölupien käsittelijänä 2 (2)
Laki ympäristönsuojelu- ja vesiasioiden käsittelystä aluehallintovirastossa 898/2009 : 2 §: Edellä 1 §:ssä tarkoitettuja asioita valmisteltaessa ja ratkaistaessa on oltava asian laadun edellyttämä oikeudellinen, tekninen ja luonnontieteellinen asiantuntemus. Asiat ratkaistaan esittelystä yhden ratkaisijan kokoonpanossa tai monijäsenisessä kokoonpanossa = Kollegiaalinen päätöksenteko esittelystä v arvioitu, että valtion lupaviranomaisen toimivaltaan kuuluvia laitoksia n kpl (n.900 hakemusta/v, eläinsuojat, jätteiden käsittely, turvetuotanto)

30 Riippumattomuus Ympäristölupaviranomaiset ovat riippumattomia
AVI:ssa ympäristölupa-asioita hoitavalle vastuualueelle ei saa antaa sellaisia muita tehtäviä, jotka voivat vaarantaa lupa- ja muiden hakemusasioiden käsittelyn riippumattomuuden. (Laki AVI:sta 5 §) Viraston johtaja ei voi ottaa ratkaistavakseen asiaa, joka kuuluu mm. viraston ympäristölupa-asioiden tehtäviä hoitavan vastuualueen toimivaltaan (12 §)

31 YSL:n lupaviranomaiset ja muutoksenhakutuomioistuimet
KORKEIN HALLINTO-OIKEUS VAASAN HALLINTO-OIKEUS ALUEHALLINTO- VIRASTO KUNNAN YMPÄRISTÖNSUOJELU- VIRANOMAINEN


Lataa ppt "Ympäristölupa Ilmoitusmenettely Rekisteröintimenettely"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google