Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Suora ja epäsuora esitys
Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
TAITOTASO 5 = TAITAJAN TAIDOT
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Listening comprehension
Päivän erikoinen ÄI1.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Kommentti ÄI1.
Referointi ja referaatti
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Runo tekstitaidon kokeessa
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Journalistisia tekstilajeja
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
MAILAAMAAN!. Sähköpostiviestin ominaisuudet Perille nopeasti Vastaaminen helppoa Ei tarvitse olla yhtä aikaa viestimässä Ongelmana lyhyt harkinta-aika.
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tekstien moniäänisyys
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Äidinkielen esseekoe: kokeen raamit Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe Uudistunut 2007.
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Pilkku,.  PÄÄSÄÄNTÖ: PILKKU EROTTAA VIRKKEEN LAUSEET TOISISTAAN.  HÄH? MISTÄ TUNNISTAA VIRKKEEN JA LAUSEEN?
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
AINEISTON KÄYTTÄMINEN
Referaatti.
Otsikko Alaotsikko.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Kielen- ja tekstinhuoltoa
LÄHTEIDEN KÄYTTÖ.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Tekstitaidon ylioppilaskoe
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Lähdemerkinnät Mervi Kuismanen 2013.
Äi9 Aineistopohjainen essee
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Referaatti eli seloste.
ESSEE.
Tervetuloa kirjastoon Suomessa
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Essee ÄI5-kurssi.
Aineistosta kirjoittaminen
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
(ja sen kaverit) Särmä s. 313
Tekstitaitovastauksen kertausta
OHJEITA TUTKIELMAN ESITTELYYN AC-ISTUNNOSSA
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Kirjoittamisen perusoppeja
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Välimerkkejä Särmä s
Esityksen transkriptio:

Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!

Aineiston käytön pelisääntö Aineistopohjaisessa tekstissä erotetaan viittaustekniikoiden avulla kirjoittajan oma ajattelu pohjatekstissä esitetyistä ajatuksista. Älä varasta! Älä muokkaa! Älä plagioi!

Ensimmäinen viittaus Mervi Melasniemi esittelee soijan monia käyttötapoja artikkelissaan ”Papua soijasta ” (Helsingin Sanomat ). TAI Mervi Melasniemi kertoo soijan monikäyttöisyydestä elintarvikkeena Helsingin Sanomien artikkelissaan ”Papua soijasta”  Sisältää pohjatekstin täydelliset perustiedot: kirjoittaja, tekstilaji, julkaisupaikka, julkaisuaika, otsikko ja aihe.  Julkaisupaikan ja -ajan voi joko laittaa sulkujen sisään virkkeen loppuun tai upottaa ne virkkeen sisään.

Myöhemmin tekstissä: erilaisia tapoja viitata Suora sitaatti: Pohjatekstiä lainataan sanasta sanaan. -Mitään ei muuteta. -Muista suoran lainauksen välimerkit. -Käytä tekstissä korkeintaan kaksi kertaa. Jos suoria lainauksia on paljon, teksti on raskasta lukea. "Soija on kasvissyöjän perusmuonaa, mutta se sopii mainiosti muillekin”, Melasniemi toteaa.

Myöhemmin tekstissä Epäsuora esitys: Pohjatekstiä selostetaan omin sanoin. 1. Että-rakenne Melasniemi kertoo, että soija on sopivaa ravintoa muillekin kuin kasvissyöjille. 2. Lauseenvastike: Predikaatin muoto muuttuu; myös muut sanat voivat muuttua. Melasniemi kertoo soijan olevan sopivaa ravintoa muillekin kuin kasvissyöjille.

Myöhemmin tekstissä 3. Jonkun mukaan -rakenne: Melasniemen mukaan soija sopii ravinnoksi muillekin kuin kasvissyöjille.

Muistettavaa o Esittele pohjatekstiä alussa ja pohdintasi lomassa riittävästi. Referoi tärkein ja pureudu siihen: älä poimi irtoaineksia. o Huolehdi, että pohjatekstin asiat ja merkityssuhteet säilyvät samoina. o Erota selkeästi oma ajattelu ja lähteen ajattelu. o Nyrkkisääntö: käytä pohjatekstiäsi noin joka toisessa kappaleessa! o Suorassa lainauksessa (sitaatissa) älä muuta pilkkuakaan. o On tapana siteerata runoa ja joskus kaikkein tärkeimpiä ja olennaisimpia kohtia asiateksteistä. o Reagoi lukemaasi monin tavoin!

Runoon viitatessa omia tapojaan! Runossaan ”Kevättä” (1987) Eila Kivikk’aho kuvaa lyyrisen minän tempautumista kevään myötä heräävän luonnon kiihkeään tunnelmaan: ”Niin kuin puro pienen esirattaan, / niin tuo laulu minut villitsee.” Runossa tunne voittaa järjen, joka ”harhaa puron rantamalla / soiden kevään pajupillinä”. Runon puhuja osoittaa sanansa keväiselle oksalle ja kehottaa sitä viheriöimään, sillä se kasvaa sen kadun varrella, ”jota eräs saattaa kulkea”. ”Puhkee kukkiin, oksa vihreä”, runon puhuja vetoaa.

Runoon viitatessa omia tapojaan! ”Puhkee kukkiin, oksa vihreä!” Runon puhuja osoittaa sanansa ”oksalle keväiselle”, joka kasvaa sen kadun varrella, ”jota eräs saattaa kulkea”. Säkeet ”koira syö luun / ja minä kaiken muun” kuvastavat naivistisessa ironiassaan länsimaisen ihmisen kulutusvimmaa; näin runo asettuu yhteiskuntakriittisten tekstien sarjaan, joka valottaa sivistyksen dekadentteja puolia. TAI (varman päälle, jos viittaustekniikka ei ole vahvin alueesi): ”Koira syö luun / ja minä kaiken muun.” Runo kommentoi ironisesti länsimaisen ihmisen kulutusvimmaa.

Runoon viitatessa omia tapojaan! Runossa on useita kuvaavia verbejä, kuten ”venyy” ja ”norottaa”, jotka konkretisoivat ilmaisua. Äänteellisesti hauska ”porskuttaa” tuo runon sävyyn myös leikkisyyttä ja huumoria.

Homma hanskassa!