Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1."— Esityksen transkriptio:

1 Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1

2 Aineistoesseen piirteitä  Laajahko (noin 500 - 750 sanaa)  Aineiston tiivis esittely oman tekstin alkupuolella  Aineksia ja tietoja paljon myös kirjoittajalta  Kiinteässä suhteessa pohjatekstiin  Sisältää viittauksia aineistoon  Ehyt oma kokonaisuus Sari Toivakka, Kauhavan lukio 2

3 Aineiston käyttö: lukijan taitoja  Toteava lukija: esittelee ja toistaa aineistoa omin sanoin, ei osaa tehdä päätelmiä tai arviota  Taitava lukija: osaa lisäksi eritellä lukemaansa, soveltaa sitä uusiin yhteyksiin, arvioida, tuntea ja ottaa kantaa Sari Toivakka, Kauhavan lukio 3

4 Ensimmäinen viittaus Mervi Melasniemi esittelee soijan monia käyttötapoja artikkelissaan ”Papua soijasta ” (Helsingin Sanomat, 3.4.2014). TAI Mervi Melasniemi kertoo soijan monikäyttöisyydestä elintarvikkeena Helsingin Sanomien artikkelissaan ”Papua soijasta” 3.4.2014.  Sisältää pohjatekstin täydelliset perustiedot: kirjoittaja, tekstilaji, julkaisupaikka, julkaisuaika, otsikko ja aihe.  Julkaisupaikan ja -ajan voi joko laittaa sulkujen sisään virkkeen loppuun tai upottaa ne virkkeen sisään. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 4

5 Lähteenä nettiteksti - viittaustekniikka Kirjailija Jari Tervo ottaa blogissaan ”Seitsemänsataatuhatta rasistia” (http://yle.fi/uutiset/jari_tervo_seitse mansataatuhatta_rasistia/8265770, luettu 24.9.2015) kantaa kuumaan pakolaiskysymykseen. Hän - -http://yle.fi/uutiset/jari_tervo_seitse mansataatuhatta_rasistia/8265770 Sari Toivakka, Kauhavan lukio 5

6 Arvioi katkelmaa – miten kirjoittaja lukee ja viittaa? Ismo Alangon sanoittama laulu ”Kun Suomi putos puusta” (1990) on kuvausta Suomen ja suomalaisten matkasta maalta kaupunkiin, kotikylästä Eurooppaan, pulavuosien vähälihaisten patojen ääreltä pizzabuffettiin. Alanko vertaa laulussaan mennyttä Suomea ja loputtomalta tuntuneen taloudellisen kasvun jälkeisen laman järkyttämää Suomea. Ero tuntuu valtavalta, varsinkin kun muutoksia on kärjistetty ja koko kehityskultu mahdutettu yhteen lauluun. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 6

7 Onko kaikki kunnossa? Salvador Dalin maalaus ”Muiston pysyvyys” on kuin ihmisen mieli itse. Siinä on tasaisia, vankkoja ja pysyviä elementtejä, mutta myös sekasortoisuutta, vääristyneisyyttä ja käsittämättömyyttä. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 7

8 Onko kaikki kunnossa? Pidän tieteiskirjallisuudesta sen takia, että se on niin uskomattoman monimuotoista. Tehtävänannossa annetut esimerkit kuvaavat pääasiassa scifin teknologista puolta, mutta on se paljon muutakin. Se ei ole pelkkää teknologiaa vaan kirjoittajan tajunnanvirtaa. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 8

9 Viitteet myöhemmin tekstissä Epäsuora esitys: Pohjatekstiä selostetaan omin sanoin eli referoidaan. 1. Että-rakenne Melasniemi kertoo, että soija on sopivaa ravintoa muillekin kuin kasvissyöjille. Artikkelissa kerrotaan, että soija on sopivaa ravintoa - - 2. Lauseenvastike: Predikaatin muoto muuttuu; myös muut sanat voivat muuttua. Melasniemi kertoo soijan olevan sopivaa ravintoa muillekin kuin kasvissyöjille. Artikkelissa kerrotaan soijan olevan - - Sari Toivakka, Kauhavan lukio 9 Käytetään joko kirjoittajan sukunimeä tai tekstilajia.

10 Myöhemmin tekstissä: suora lainaus eli sitaatti Suora sitaatti: Pohjatekstiä lainataan sanasta sanaan. -Mitään ei muuteta. -Muista suoran lainauksen välimerkit. -Käytä tekstissä korkeintaan kaksi kertaa. Jos suoria lainauksia on paljon, teksti on raskasta lukea. "Soija on kasvissyöjän perusmuonaa, mutta se sopii mainiosti muillekin”, Melasniemi toteaa. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 10 Muista aina preesens, kun puhut teksteistä!

11 Sitaatteja – milloin ja miten?  Tapana on siteerata runoja ja novellien tärkeitä kohtia  Asia- ja mielipidetekstejä yleensä referoidaan  Asia- ja mielipideteksteistä voi siteerata vain kaikkein tärkeimpiä kohtia, esimerkiksi keskeisintä mielipidettä tai tärkeintä faktaa Sari Toivakka, Kauhavan lukio 2015 11

12 Sitaatteja – milloin ja miten?  Lainausmerkit ovat ikään kuin sarjakuvan puhekuplia ”Jo valkenee kaukainen ranta”, kirjoittaa Kivi.  Välimerkit sulkevat toisensa pois: ei kahta välimerkkiä ”Eläköön!” tokaisi Juhani. ”Janottaako?” kysyi Simeoni. ”Nyt mennään”, sanoi Eero. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 2015 12 johtolause sitaatti

13 Sitaatteja – miten?  Kaksi ajatusviivaa osoittaa, että lainauksesta on jätetty jotakin pois (ajatusta ei saa muuttaa, jäljelle jääneen on muodostettava järkevä kokonaisuus). ”Uskon, että joskus Kauhavalle rakennetaan uusi oppimiskeskus - - ja urheiluhalli.”  Kun lainaat vajaan virkkeen omaan tekstiisi lauseen loppuun, tulee lainausmerkki ennen pistettä Uusi kaupunginjohtajakin muistuttaa, että ”Kauhava on kehittyvä ja vireä kaupunki”. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 2015 13

14 Sitaatteja – miten?  Sitaatissa kaikki on alkuperäistä Laine kuvaa nuoria miehinä runossaan näin: ”sukkamehu haisee, jätkät juoksee / keikkuen suihkuun ja pois.”  Runositaatissa on säkeen rajalla /- viiva  Jos lainatussa osuudessa on lainaus, merkitään se sisälainausmerkkeihin Pylkkönen kuvaa isäänsä: ”Isäni oli hyvä puhuja. Usein hän sanoi joulupöydässä: `Olen mahdottoman onnellinen mies.` Ikävä kyllä isäni kuoli siitä huolimatta nuorena.” Sari Toivakka, Kauhavan lukio 2015 14

15 Sitaattiharjoituksia  Käytä kahta ajatusviivaa  Tee lainaus, jossa piste tulee lainausmerkin sisäpuolelle  Käytä sitaattia ennen johtolausetta  Käytä sitaattia johtolauseen jälkeen  Käytä puolilainausmerkkejä  Aloita sitaatti pienellä alkukirjaimella Sari Toivakka, Kauhavan lukio 2015 15

16 Viittausharjoitus Valitse jokin aineistotehtävä ja kirjoita tekstijakso, jossa esittelet siihen liittyvän pohjatekstin napakasti ja oikein sekä kommentoit sitä jotenkin. Sari Toivakka, Kauhavan lukio 16

17 Aineistoesseen kirjoitusprosessi 1. Silmäile aineisto ja valitse aihe 2. Tutki tehtävänannon käsky: mikä asetetaan lukemisen ja kirjoittamisen tavoitteeksi? 3. Merkitse muistiin omia ajatuksiasi aiheesta ENNEN tekstin lukemista 4. Määrittele tarkasti lukemisen tavoite: tietojen kokoaminen, vertailu, arviointi, analysointi, erittely, kommentointi, tulkinta 5. Lue teksti ENSIMMÄISEN kerran: tunnista teksti, tee siihen merkintöjä lukemisen tavoitteen kannalta olennaisiin kohtiin, hahmota tekstin kokonaisuus 6. Suunnittele tekstiäsi kuten tehtävänantoaineessakin: ideoi ja suunnittele rakenne, muista pohjatekstisi ainekset, LUE TEKSTIÄSI USEAAN KERTAAN Sari Toivakka, Kauhavan lukio 2015 17 SUUNNITTELU

18 Aineistosta omaksi tekstiksi 7. Kirjoita luonnos ARVIOINTI 8. Hio tekstiäsi, tarkista kieli ja sen tehokeinot, varmista viittaustekniikkasi ja pohjatekstin runsas käyttö (Vähintään joka toisessa jaksossa viitataan pohjatekstiin!) 9. Varmista, että lopputulos on oma eheä kokonaisuutensa, ei vaikutteita pohjatekstistä VAKIINNUTTAMINEN 10. Puhtaaksikirjoita Sari Toivakka, Kauhavan lukio 2015 18 TEKEMINEN

19 Miten pohjateksti kannattaa lukea?  Määritä tekstilaji, konteksti (ilmestymisaika- ja paikka) sekä kirjoittaja: millaista lukemista ne vaativat?  Ennakoi ja silmäile, lue kaikki tekstin elementit: kuvat, kuvatekstit, kaaviot yms.  Reagoi tekstiin: tee merkintöjä kynällä: alleviivaa, tee muistiinpanoja, esitä kysymyksiä  Hahmota kokonaisuus: mistä tekstissä on oikein kyse? Mitä on pääasiaa, mikä sivuseikka? Tee muistiinpanot!  Päättele ja arvioi: tietoja, mielipiteitä, arvoja, moraalia, uskottavuutta, aitoutta, vaikuttavuutta, painotusta jne.  Teksti ja minä: mitä hyötyä juuri sinulle, miten liittyy kokemuksiisi, vaikuttavuus, sovellettavuus? Sari Toivakka, Kauhavan lukio 2015 19

20 Aineistoesseen ongelmia  Pohjatekstin puutteellinen esittely  Pohjatekstin ohitus  Pohjatekstin paloitteleminen – vain osia käyttöön  Kritiikitön suhtautuminen pohjatekstiin  Pohjatekstin tulkinnan vajavuus tai keskeneräisyys  Epätarkoituksenmukainen referointi Sari Toivakka, Kauhavan lukio 20

21 Puntaroin aineistoesseetä Lue YT-valikoimasta jokin aineistoessee. Tutki: - Viittaustekniikkaa - Lukemisen syvyyttä - Aineiston käytön määrää ja laatua Sari Toivakka, Kauhavan lukio 21


Lataa ppt "Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google