Lähdekritiikki SÄRMÄ S. 356 - 359. Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Urheilutoimitus ja -seurat
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
Internetin palvelut Matti Meikäläinen. Internet-sivut (WWW) •Internetin suosituin palvelu •Sivujen selailuun tarvitaan WWW-selain –Mozilla Firefox –Internet.
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
INTERNET MEDIANA Pääpiirteitä
Sosiaalinen media. Timo Suvanto
Helsingin kaupungin ympäristökeskus mediassa Yhteenvetoraportti
Sosiaalinen media.
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Hannu Keränen & Tiitus Lahti
WE LOVE HELSINKI.
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
Kommentti ÄI1.
Referointi ja referaatti
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Journalistisia tekstilajeja
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
© TNS Lähde: KMT AL + total Kevät 2015 Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana – Autot Mitä seuraavista kanavista käytät kun etsit vinkkejä ja ideoita.
Väinö Linna – sodan tulkki
T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
ABI-INFO SYKSYN ENGLANNIN YO-KOE. SYKSYLLÄ KIRJOITTAVAT VAHVAT OSAAJAT.
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana 2016
Naisten tietolähteiden käyttö
Runous.
Medialukutaito Kuva: Tussitaikurit.
Luetko oman alan uutisia säännöllisesti? Mistä luet niitä?
Keskiviikko 18. toukokuuta 2016
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Aikakauslehtien lukijamäärät, kokonaistavoittavuus ja digitaalinen tavoittavuus 2016 Lähde: KMT AL + total 2016.
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
LÄHTEIDEN KÄYTTÖ.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Eniten kohderyhmää tavoittavat aikakauslehdet lukijoiden kiinnostusten kohteiden mukaan 2016 Lähde: KMT AL + total 2016 n=9 557 , est
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
RSS-syötteet: kerää haluamasi uutisotsikot syötteenlukijaan
Innostavaa kirjallisuuden opetusta!
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
ESSEE.
Kotiessee Ohjeet.
Kansainväliset suhteet Uutistapahtumien seuraaminen
Konteksti polttopisteessä
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
OSAO Myllytulli Taina Kylmänen, Marjo Ahola
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Aineistosta kirjoittaminen
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Miesten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Naisten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Lähde: KMT AL + total syksy 2016/kevät 2017
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / naiset
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana /
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / miehet
Esityksen transkriptio:

Lähdekritiikki SÄRMÄ S

Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka

Lähteitä on myös tekstien maailmassa  Lähteistä eli muiden teksteistä saa ja kannattaa ammentaa.  MUTTA: Kun käyttää toisen tekstiä, alkuperä pitää mainita lähdeviitteessä.  Lukija olettaa, että teksti on luotettava ja uskottava. Kirjoittajan ei pidä pettää lukijan luottamusta.

Lähdeviite  Lähdeviitteen avulla lukija voi tarkistaa alkuperäisen tekstin.  Lähdeviitteen merkitseminen on tärkeää, jotta ei syyllisty plagiointiin.  Plagiointi = toisen tekstin käyttöä ilman mainintaa tekijästä eli varastamista

Lähdeviitteen osat  Kirjoittajan nimiKuka?  Tekstin otsikko tai nimiMikä (nimi)?  Tekstilaji (uutinen, runo jne.)Mikä (tekstilaji)?  JulkaisupaikkaMissä?  JulkaisuaikaMilloin?  Julkaisuajan tarkkuus riippuu lähteestä (2007, 3/2014, ).  Julkaisupaikka voi olla esimerkiksi sanomalehti, nettisivusto, runokokoelma.

Lähdeviite  Hölmölän Sanomien uutisessa ”Eukot jatkoivat peittoa” ( ) Matti Meikäläinen toi esille, että…  Aaro Hellaakosken runossa ”Tuhma telkänpoika” kokoelmasta ”Sarjoja” (1952)…  Väinö Linnan ”Tuntematon sotilas” –romaani (1959) alkaa…  Artikkelissaan ”Uni on elämä” (Tiede 2/2013) Pekka Pökkönen kirjoittaa…

Lähdeviite  Hölmölän Sanomien uutisessa ”Eukot jatkoivat peittoa” ( ) Matti Meikäläinen toi esille, että…  Aaro Hellaakosken runossa ”Tuhma telkänpoika” kokoelmasta ”Sarjoja” (1952)…  Väinö Linnan ”Tuntematon sotilas” –romaani (1959) alkaa…  Artikkelissaan ”Uni on elämä” (Tiede 2/2013) Pekka Pökkönen kirjoittaa…

Lähdeviitteen osat  Kirjoittajan nimiKUKA?1  Tekstin otsikko tai nimiMIKÄ (nimi)?2  Tekstilaji (uutinen, runo jne.)Mikä (tekstilaji)?  JulkaisupaikkaMISSÄ?3  JulkaisuaikaMILLOIN?4

Valtaosa teksteistä pohjautuu toisiin teksteihin.  Intertekstuaalisuus tarkoittaa tekstien välistä yhteyttä.

Ole kriittinen lukija.  Lähdekritiikki on osa medialukutaitoa.  Miten luotettavista lähteistä informaatio on peräisin? Mitkä ovat tekstin (ja julkaisutahon) tavoitteet?

Journalismi  Journalismi on lehtien toimitustyötä.  Journalistit eli toimittajat tekevät juttuja niin, että ne täyttävät journalistiset kriteerit.  Lähteiden tarkistaminen on tärkeimpiä kriteereitä.  Asia pitää pystyä tarkistamaan useammasta lähteestä, ennen kuin se voidaan esittää totena.

”Peme” ja ”some”  Perinteinen media  Lehdistö  Radio  Televisio  Internetin mediakanavat  Sosiaalinen media

Arvioi lähteiden luotettavuutta. Tarkista, mitä tietoa tekijästä löytyy.  Sanomalehtiä: Karjalainen, Karjalan Heili, Iltasanomat, Iltalehti, Helsingin Sanomat, Demari  Aikakauslehtiä: Demi, Tuulilasi, Kotiliesi, Suomen Kuvalehti, 7 päivää  Nettilehtiä ja -sivustoja: Suomi24, mvlehti, longplay.fi  Blogit, Youtube-videot  Facebook, Instagram, Twitter

Lisää lähdekritiikistä osoitteessa  m_Hyy30QwG6N-SmBZttgn8M/edit?pli=1#slide=id.g255bbdffa_038 m_Hyy30QwG6N-SmBZttgn8M/edit?pli=1#slide=id.g255bbdffa_038  Ulla Koivukangas on Mikkelin lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja.  Ylen artikkeli Googlen toimintatavasta an_muuta_tietoa_hakukoneista/  Lue Helsingin Sanomien artikkeli Googlen toimintatavasta.