Vuorovaikutustaidot Hurtig 2015-2016. Kertaus 1) Minkälaisia tunteita on? 2) Mistä tunteiden ilmaiseminen riippuu? 3) Kerro kasvojen merkityksestä tunteiden.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Dialogi William Isaacs.
Pelisilmää asiakaskohtaamisiin Mikko Ojanen. Kauraa • Valitsin kirjan hiljattain pidetyillä myyntipäivillä buukattuja tapaamisia varten. • Asiakastapaamisia.
Integraalilaskenta MA 10
Listening comprehension
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Työrauha ja haastavat tilanteet
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Kommunikaatio parisuhteessa
VUOROVAIKUTUS.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
TVT (vaka) Projektitehtävä
Suuttumuksen hallinta
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Erilainen ruokavalio – oma valinta Hurtig
Ystävyys yli kaiken Hurtig Kertaus 1) Mitä minäviesti tarkoittaa? 2) Miten osoitat puhujalle, että kuuntelet häntä? 3) Miten vuorovaikutustaitoja.
Tunteiden voima Hurtig Kotiläksyn kuulusteluna pistokoe: Kirjoita nimesi lapun yläreunaan Selitä mitä tarkoittaa: a) Skitsofrenia b) Paniikkihäiriö.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |
Vanhoja tekstitaidon yo-kokeita
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Alkutoiminta Kotitehtävän läpikäyminen Luento: Vuorovaikutus = itseilmaisua ja sanatonta viestintää Sanattoman viestinnän.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Kertaus 1. Miten ihastuminen eroaa rakastumisesta? 2. Millä eri tavoilla seurustelussa voi pettyä? 3. Milloin on valmis seurustelemaan? 4. Millainen on.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
HURTIG Tupakointi on turhaa. Kertaus 1. Mistä riippuvuuden vieroitusoireet johtuvat? 2. Mitä tarkoittaa sosiaalinen riippuvuus? 3. Kerro jokin.
Kertaus 1. Miten ihastuminen eroaa rakastumisesta? 2. Millä eri tavoilla seurustelussa voi pettyä? 3. Milloin on valmis seurustelemaan? 4. Millainen on.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
II Luonnonuskonnot Pyhä, mana ja tabu
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Työelämän tekstejä sähköposti.
LUKU 3. Suomen kieli – oma kieli
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Löydä Itsestäsi Tiedostava Muutoksen Mahdollistaja
ASIANTUNTIJAESITYKSEN LAATIMINEN
Esitelmäohjeet Suunnittelu, jännityksen poisto, esitystekniikka ja puhetekniikkaharjoituksia.
Englanti 8. lk LV – 2017.
Tavoitteet ja arviointi
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Millainen oppija sinä olet?
Tietoa välittävä puheenvuoro
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Tervetuloa.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Päätösitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
28. YMPÄRISTÖN VAIKUTUS TERVEYTEEN
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
30. TERVEYS ERI PUOLILLA MAAILMAA
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Auttava keskustelu
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Vuorovaikutustaidot Hurtig

Kertaus 1) Minkälaisia tunteita on? 2) Mistä tunteiden ilmaiseminen riippuu? 3) Kerro kasvojen merkityksestä tunteiden viestittäjänä. 4) Minkälaista on tunteiden ilmaisu eri kulttuureissa? 5) Mitä tarkoittaa tunteiden tasapaino?

Arvioi sosiaalisia taitojasi Anna itsellesi pisteitä asteikolla 1-4. Laske tulos. 1= tarvitsen vielä paljon harjoitusta 2= en osaa kovinkaan hyvin 3= osaan melko hyvin 4= osaan hyvin a) Olen ystävällinen muille b) En riitaannu helposti c) Osaan pyytää anteeksi d) Jaksan odottaa vuoroani e) En huuda muille f) Osaan olla joustava g) Osaan kuunnella toisen mielipiteitä ja näkemyksiä h) Osaan keskustella i) Puran suuttumukseni rakentavalla tavalla j) Pystyn kieltäytymään epämieluisista asioista

Mitä on minä-viesti? Minäviesti on puhujan kuulijoille lähettämä sanallinen tunneviesti, joka ilmaisee, miten puhuja itse asian kokee tai haluaisi sen olevan. Millaisissa tilanteissa minäviestejä on järjevää käyttää?

Minä-viestin harjoitus Tehkää pienryhmissä ”näytelmiä”, joissa esitetään minäviestin toteutumista esim. etuilu leffajonossa, myöhästyminen päivälliseltä, riita huoneen siivouksesta

Aina vuorovaikutustilanteet eivät ole onnistuneita Röyhtäys kokouksessa

Eläytyvä kuuntelu Tehkää eläytyvä kuunteluharjoitus pareittain. Sama pieni tarina luetaan kaksi kertaa. Toinen on kuuntelija, joka 1)puuhailee kaikkea muuta, mutta ei katso puhujaa lainkaan. Sitten vaihdetaan lukijaa ja tällä kertaa kuuntelija 2)ei tee mitään muuta, vaan katsoo puhujaa silmiin ja kuuntelee sana sanalta, mitä hänelle on sanottavaa. Keskustellaan, miltä vuorovaikutustilanne kummastakin tuntui.

Virtuaalinen vuorovaikutus Hyödyt Kommunikointi on nopeaa ja vaivatonta. Voi keskustella tuntemattomien kanssa. Oppii ilmaisemaan itseään. Sosiaalinen terveys lisääntyy. Haitat Voi johtaa riippuvuuteen. Voi kohdata harmeja aiheuttavia ihmisiä.

Internet ja ystävät Miten ystävään tai seurustelukumppaniin tutustuminen internetissä eroaa muualla tutustumisessa? Mitä hyviä ja huonoja puolia asiaan liittyy?

Kotitehtävät Lue kappale Vuorovaikutustaidot s.126 alkaen. Tee kappaleen lopusta löytyvät tehtävät vihkoosi: 1) Mitä minäviesti tarkoittaa? 2) Miten osoitat puhujalle, että kuuntelet häntä? 3) Miten vuorovaikutustaitoja voi harjoitella? 4) Mitkä ovat virtuaalisen vuorovaikutuksen edut ja haitat? 5) Miten hyvät käytöstavat kuvaavat sosiaalista terveyttä?

Mielikuvia itsestä Tehtävänä on pohtia omaa persoonaa eri näkökulmista ja vahvistaa itsetuntemusta. Aluksi jokainen kirjoittaa vihkoonsa, miten jatkaisi seuraavia lauseita. 1. Jos olisin oppitunti, olisin… 2. Jos olisin ruoka, olisin… 3. Jos olisin musiikkikappale tai laulu, olisin… 5. Jos olisin urheiluväline, olisin… 6. Jos olisin huonekalu, olisin… 7. Jos olisin kirja, olisin… 8. Jos olisin vaate, olisin… 9. Jos olisin eläin, olisin… Lopuksi jokainen oppilas kertoo omalla vuorollaan, minkälainen olisi, jos olisi jokin edellisistä esineistä. Mieti perustelusi, miksi olisit juuri sellainen?

Ei läksyjä tällä kertaa! Tuo vihkosi tarkistettavaksi.

Kultaisen käytöksen opas Tehdään kultaisen käytöksen opas luokkayhteisöön. Jokainen oppilas valitsee jonkun myönteisen käytöstavan oppaaseen. o Esimerkkeinä kiitos-sanan käyttö tai myöhästymisen pelisäännöt. Otetaan ohjeisto käyttöön kouluarkeen.

Peilaus Peilaus ”palauttaa” puhujalle sen mitä tämä sanoi, jotta hän kuulee sen itse uudelleen. ◦ Sinä sanoit, että… Peilaukseen ei liity arvottaminen, kommentointi, korjaaminen jne. Peilaamisen tarkoitus on nostaa kuultu asia tietoisemmalle tasolle, jotta sekä puhuja että kuulija voivat tarkastella sen merkitystä. Puhujalle peilaus osoittaa, että kuulija on todella kuullut hänen sana sanalta ja painanut puheen mieleensä niin, että pystyy toistamaan sen. Peilaus antaa puhujalle mahdollisuuden muuttaa tai korjata sanomaansa tai jopa miettiä uudelleen seisooko sen takana Lopuksi keskustelua: Miten peilaus onnistui? Miltä tuntui peilata? Miltä tuntui kuin kertoja kertoi saman? Vaikeuksia? Havaintoja? Tunteita? Mitä opin?