Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari 13.11.2015 Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
ICF-luokitus Kelan vaikeavammaisen lääkinnällisen kuntoutuksen standardeissa Riikka Peltonen Pääsuunnittelija.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Ammatillisen kuuntelemisosaamisen vaikutus työhyvinvointiin organisaatiomuutoksessa FT Sanna Ala-Kortesmaa Yliopisto-opettaja Tampereen teknillinen yliopisto.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Helmikammarin kirjallisuuspiiri Sinikka Tuohino ja Helena Kokko Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjasto.
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Lukemisesteiset lapset ja nuoret kirjaston asiakkaina
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Tervetuloa Innokylään
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Kulttuuriympäristökasvatus yliopistossa
Organisaatioiden yhteistyö
Organisaatioiden yhteistyö
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Aikuissosiaalityö moniammatillisessa päihde- ja mielenterveystyössä Monialaisen yhteistyön asiakaslähtöinen palvelumalli PPPR hankkeen päätösseminaari.
Monialainen yhteispalvelu
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Verkostotapaaminen Tampere
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Vastavalmistuneen puheenvuoro
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Finna-tilannekatsaus
Yliopistojen intrapäivä
Kirjastoauto.
PDPP.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Opinnollistamisen pähkinät
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Opettajayhteistyö opinnollistamisen mahdollistajana
KEIJO KEIJO
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Validointi vapaassa sivistystyössä
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
”Projektin nimi” -projekti
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Blackout This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK

Kirjastoalan AMK-koulutuksen tavoitteet Tavoite on, että valmistuttuaan opiskelijalla on kokonaiskäsitys kirjastotoiminnan merkityksestä yhteiskunnassa kirjastoalan työtehtävissä vaadittavat tiedot ja taidot valmiuksia toimia monialaisissa ryhmissä valmiuksia hakeutua myös kirjastoalan rajapinnalla oleviin tehtäviin Koulutus kannustaa opiskelijoita aktiivisuuteen ja vuorovaikutteisuuteen osallistumaan ja osallistamaan kuuntelemaan yhteisöjä ja muotoilemaan palveluja tästä lähtökohdista yhteistyöhön ylirajaisesti muiden alojen kanssa

Miten? Monimuotoisesti: toimimalla, lukemalla, kirjoittamalla, kohtaamalla, kuuntelemalla, puhumalla … Osin työelämän toimeksiannoissa Osin monialaisissa projekteissa Osin monikulttuurisissa ryhmissä ja kv- ympäristössä Kirjastoalan koulutuksen sisällöt ja menetelmät Mitä? Tiedonhallintaa Palveluiden muotoilua ja käytettävyyttä Aineistojen tuntemusta Pedagogisia valmiuksia Kulttuuriorganisaation toimijuutta Tapahtumien järjestämistä Ammattiyhteisöllisyyttä Monialaisia projektivalmiuksia

Kirjasto kaikille –hanke osana kirjastoalan tutkinto-opintoja Win win (?) Kirjastoalan hanke Hallittu, haastava ja mielekkäästi rakennettu kokonaisuus, johon oppilaitoksen helppo tarttua. Selkeä osio, josta opiskelijat löytävät roolinsa. Uutuusarvo: Celia, kohderyhmät, toiminta Opiskelijoiden vuoropuhelu alan ammattilaisten kanssa

Kirjasto kaikille Capstone – Innovation Project Capstone innovaatioprojektin ensisijaisena tehtävänä on tuottaa prototyyppi yrityksen tai organisaation tarvitsemasta tuotteesta tai palvelusta tai potentiaalinen ratkaisu vielä ratkaisemattomaan ongelmaan. Monialainen ja monikansallinen 6-7 hengen opiskelijatiimi etsii luovia ratkaisuja ja ideoita, antaen hyvän lähtökohdan uusien tuotteiden tai palveluiden syntyyn. Projektit

Kirjasto kaikille Osana opintojaksoa Kirjasto kaikille leipoutui luontevaksi osaksi opintojaksoa Pedagoginen osaaminen (aikuisryhmä 2014, nuorisoryhmät 2015). Opintojakso muodostui lähiopetuksesta, tentistä, workshopista, käytännön toiminnasta sekä sen raportoinnista. Kirjasto kaikille toteutti 1-2 workshop-päivää opiskelijoille, johon liittyen opiskelijat suunnittelivat toteuttivat pienryhmissä valitsemalleen kohderyhmälle sisältölähtöisen perehdytyksen Celia-kirjaston palveluihin.  Organisaatiolle tarjottavat palvelut  Yksilölle tarjottavat palvelut  Yleisen kirjaston linkkitoiminta

Levittäytyminen ja toiminta Turussa, Kuopiossa, Tampereella, Helsingissä yhteensä 13 tilaisuutta Koulussa 3 Ammattiopistossa 1 Ammattikorkeakoulussa 1 Vanhusten palvelutalossa 3 Kirjastossa 3 Happy house –toiminta- ja kohtaamispaikassa 1 Avoimessa päiväkodissa 1 Vaihtelua ryhmien kunnianhimossa, toimeliaisuudessa, mainostuksessa ja markkinoinnissa Lähes kaikille opiskelijoille ensimmäinen kerta, kun he järjestävät toimintaa erityisryhmille.

KIITOS! Kommentteja, kysymyksiä …. Ritva Hyttinen