Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK
Kirjastoalan AMK-koulutuksen tavoitteet Tavoite on, että valmistuttuaan opiskelijalla on kokonaiskäsitys kirjastotoiminnan merkityksestä yhteiskunnassa kirjastoalan työtehtävissä vaadittavat tiedot ja taidot valmiuksia toimia monialaisissa ryhmissä valmiuksia hakeutua myös kirjastoalan rajapinnalla oleviin tehtäviin Koulutus kannustaa opiskelijoita aktiivisuuteen ja vuorovaikutteisuuteen osallistumaan ja osallistamaan kuuntelemaan yhteisöjä ja muotoilemaan palveluja tästä lähtökohdista yhteistyöhön ylirajaisesti muiden alojen kanssa
Miten? Monimuotoisesti: toimimalla, lukemalla, kirjoittamalla, kohtaamalla, kuuntelemalla, puhumalla … Osin työelämän toimeksiannoissa Osin monialaisissa projekteissa Osin monikulttuurisissa ryhmissä ja kv- ympäristössä Kirjastoalan koulutuksen sisällöt ja menetelmät Mitä? Tiedonhallintaa Palveluiden muotoilua ja käytettävyyttä Aineistojen tuntemusta Pedagogisia valmiuksia Kulttuuriorganisaation toimijuutta Tapahtumien järjestämistä Ammattiyhteisöllisyyttä Monialaisia projektivalmiuksia
Kirjasto kaikille –hanke osana kirjastoalan tutkinto-opintoja Win win (?) Kirjastoalan hanke Hallittu, haastava ja mielekkäästi rakennettu kokonaisuus, johon oppilaitoksen helppo tarttua. Selkeä osio, josta opiskelijat löytävät roolinsa. Uutuusarvo: Celia, kohderyhmät, toiminta Opiskelijoiden vuoropuhelu alan ammattilaisten kanssa
Kirjasto kaikille Capstone – Innovation Project Capstone innovaatioprojektin ensisijaisena tehtävänä on tuottaa prototyyppi yrityksen tai organisaation tarvitsemasta tuotteesta tai palvelusta tai potentiaalinen ratkaisu vielä ratkaisemattomaan ongelmaan. Monialainen ja monikansallinen 6-7 hengen opiskelijatiimi etsii luovia ratkaisuja ja ideoita, antaen hyvän lähtökohdan uusien tuotteiden tai palveluiden syntyyn. Projektit
Kirjasto kaikille Osana opintojaksoa Kirjasto kaikille leipoutui luontevaksi osaksi opintojaksoa Pedagoginen osaaminen (aikuisryhmä 2014, nuorisoryhmät 2015). Opintojakso muodostui lähiopetuksesta, tentistä, workshopista, käytännön toiminnasta sekä sen raportoinnista. Kirjasto kaikille toteutti 1-2 workshop-päivää opiskelijoille, johon liittyen opiskelijat suunnittelivat toteuttivat pienryhmissä valitsemalleen kohderyhmälle sisältölähtöisen perehdytyksen Celia-kirjaston palveluihin. Organisaatiolle tarjottavat palvelut Yksilölle tarjottavat palvelut Yleisen kirjaston linkkitoiminta
Levittäytyminen ja toiminta Turussa, Kuopiossa, Tampereella, Helsingissä yhteensä 13 tilaisuutta Koulussa 3 Ammattiopistossa 1 Ammattikorkeakoulussa 1 Vanhusten palvelutalossa 3 Kirjastossa 3 Happy house –toiminta- ja kohtaamispaikassa 1 Avoimessa päiväkodissa 1 Vaihtelua ryhmien kunnianhimossa, toimeliaisuudessa, mainostuksessa ja markkinoinnissa Lähes kaikille opiskelijoille ensimmäinen kerta, kun he järjestävät toimintaa erityisryhmille.
KIITOS! Kommentteja, kysymyksiä …. Ritva Hyttinen