Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi 1.9.2008 – 31.3.2012 Suvi Lehto-Lavikainen,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

Yksilölliset opetussuunnitelmat
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Sairaanhoidon osaaminen on arvokasta! - jatkohanke Lahden diakonian instituutti Vuorikatu LAHTI.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Näin me ajatellaan – Nuorten kuulemisen tuloksia keväältä 2010.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
AIKUINEN OPPIJA.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
Hyvät mallit opintojen edistämisessä Leipuri-kondiittorit 05.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Digikuntakokeilun suunnittelu: mitä seuraavaksi?
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Auli Ryhänen Projektipäällikkö Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
UUDENMAAN TE-TOIMISTO TE-toimiston rekrytointipalvelut yrityksille ja työnantajille
Itä-Uudenmaan Opin Ovi Läroporten i Östra Nyland Hankkeen esittely.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Arviointi.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
MIKSI LUKIOON???.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Timo Sinivuori Metropolia
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Joustavat oppimispolut
Nuorten oppisopimuskoulutus
Milloin oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto
Ammatillinen työkykypassi
MIKSI LUKIOON???.
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Saimaan ammattiopisto Sampo
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
AKKUNA – Ikkuna Venäjälle ja Suomeen
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
OTE (osatyökykyisille tie työelämään) –kärkihanke Pähee Ote –alueellinen kokeiluhanke Konsensuksen rakentajat –työryhmä 5/2018.
OTE (osatyökykyisille tie työelämään) –kärkihanke Pähee Ote –alueellinen kokeiluhanke Konsensuksen rakentajat –työryhmä 5/2018.
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Väyläopintoihin ohjautuminen
Kaksoistutkinto.
Näkemyksesi on arvokas – Ryhdy sosiaalityön kokemus- asiantuntijaksi!
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Aineistoja taloustiedon opetukseen Iina Lario Suomen Pankki
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Väyläopintoihin ohjautuminen
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen, oppimisvalmentaja, ohjaava opettaja Koulutuskeskus Salpaus

Opin ovi -verkostossa mukana:

Opin oveen voi tulla, jos… Etsii koulutusmahdollisuuksia itselleen tai henkilöstölleen Haluaa saattaa keskeneräiset opinnot loppuun Omaa työelämässä hankittua osaamista mutta tutkinto puuttuu Haluaa selvittää ajatuksiaan työuralla etenemisestä Epäilee itsellään oppimisvaikeuksia ja miettii, pärjääkö opinnoissa …. Opin ovi verkossa

Lahden diakonian instituutti Lukileo Koulutuskeskus Salpaus Tuoterengas Lahden Kansanopisto Lukioiden erityis- opettaja Päijät- Hämeen TE- toimisto Lahden ammatti- korkeakoulu

”…niiden selvittäminen tulisi tapahtua ennen opintojen aloittamista…” ”Jonkun on otettava vastuu näistä asioista…”

Voisinko saada apua ja selvyyden, mistä kohdallani on kyse? Haluan ottaa asiasta selvää ! Mistä saisin tietoa oppimis- vaikeuksista? Oppiminen on kyllä aina ollut minulle hankalaa…

Minullako oppimisvaikeus? –te loissa erityisopetuksen asiantuntijat kertovat oppimisvaikeuden havaitsemisesta ja tukipalveluista. Maksuttomaan lukiseulaan tai matematiikan testiin voi ilmoittautua, jos epäilee itsellään lukemisen ja kirjoittamisen tai matematiikan vaikeuksia. Seula/testituloksista annetaan henkilökohtainen palaute ja ohjataan tarpeen vaatiessa lisätestaukseen ja/tai tutkimuksiin. Oppimisvaikeuksiin on mahdollista saada erityisohjausta.

-erityisohjausta -lisäselvityksiin ohjaamista -ohjausta oikeiden palveluiden piiriin -verkosto osaamisen hyödyntämistä -siirtymävaiheiden hankaluuksien minimoimista -jatkuvaa kehitystyötä asiakkaiden tarpeisiin vastaamiseksi -innostunutta ja asiakaslähtöistä palvelua -ratkaisukeskeisyyttä

Osallistujia myös kuutisenkymmentä - opiskelijoita, työttömiä ja työssä olevia Osallistujia kolmisenkymmentä - työttömiä ja työssä olevia -aloitettu syyskuussa järjestetään kerran kuukaudessa -klo – 18.30, joka sopii myös työssä oleville -Illat ovat aina sisällöltään samoja, vaikka pitäjä vaihtuu -ilmoittautuminen kolmea arkipäivää ennen mm. sähköpostitse -käytetään Niilo Mäki Instituutin lukivaikeuksien seulontamenetelmää nuorille ja aikuisille -saadaan lukivaikeuteen viittaavat asiat esille -yksilökeskustelu palautteesta ja tarvittava jatko-ohjaus lisäselvityksiin tai palveluiden piiriin

Voimaantumista Avointa keskustelua Kokemusten jakamista Vertaistukea Aito kiinnostus asiaa kohtaan Huumoria Kysymyksiä Huojennus

- alueellinen erityisohjauksen asiantuntijaryhmä ”valvoo” jatkuvasti toiminnan laatua kokoontumalla säännöllisesti -tänä vuonna aloitetaan keskitetty matematiikan oppimisvaikeuksien kartoittaminen verkostoyhteistyönä -jatketaan te tojen järjestämistä ja lisätään oppimisvaikeuksiin ja muihin haasteisiin liittyviä tilaisuuksia