KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Advertisements

Funktionaalinen tulonjako Suomessa: katsaus tutkimustuloksiin
SIJOITUSSTRATEGIAT Petteri Uronen Karlo Haapiainen Ville Jahn.
ARVOPAPERISIJOITTAMINEN KAPPALE 6: JOHDANNAIS- INSTRUMENTIT
Helsingin Yliopisto Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta
3 Kysyntä, tarjonta ja markkinatasapaino
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Hintadiskriminointi Kimmo Berg.
PALVELUT PAKETTIIN – ASIAKKAAN HYVÄ
Suuri ja mahtava Euroopan unioni?
Y55 Kansantaloustieteen perusteet Yritys kilpailullisilla markkinoilla
2.2 Schäfer-Gordon malli Gordon (Journal of Political Economy 1954), Schäfer (1957), Scott (JPE 1955) Vaihtoehdot joita vertailemme: Biologinen optimimointi.
Utopia demokraattisesta markkinataloudesta demokratian idea on tasa-arvo, jokaisen vapaus määritellä omat arvonsa demokratia ei ole niinkään kansan valtaa.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Kansantalouden häiriöt:
Hotellingin mallin testaaminen
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Heikki Vesterinen Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Epälineaarinen hinnoittelu:
KYSYNTÄ, TARJONTA JA HINTA Markkinat
Tuotehinnoittelu -Perustana yrityksen hinnoittelustrategia: asiakkaat ja kilpailijat huomioitava -Kustannukset tiedettävä riittävällä tarkkuudella -Sopii.
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
Osa 7: Markkinat, tehokkuus ja hyvinvointi (Mankiw & Taylor, Ch 7, Pohjolan mukaan) Opimme edellä, että –markkinat ovat tasapainossa silloin, kun hinta.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN  Yrittäjän päätösongelma:  mitä tuottaa?  kuinka paljon tuottaa?  miten tuottaa?  millä hinnalla myydä?  Oletamme, että.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
Osa 11. Yritys kilpailullisilla markkinoilla (Mankiw & Taylor, Ch 14) Markkinat ovat kilpailulliset silloin, kun –siellä on niin paljon yrityksiä, että.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
Y56 Luku 19 Yrityksen teoria: Voiton maksimointi
Y56 Luku 28 Oligopoli Varian 2006, luku 27.
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Liiketoimintasuunnitelman esitys
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
SIEMENKAUPPA JARMO TERVALA
Verkoston ulkoisvaikutukset
Elinkeinoverolaki tiivistelmä /ks
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
Kysynnän ja tarjonnan laki
Hotellingin malli ja monopoli
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN
mahdolliset Kilpailijat
Yritykseni pahimmat kilpailijat
KATEAJATTELU Esim. Kuinka paljon pitäisi saada myyntiä, jotta toiminta kannattaisi? Jos tuotteen myyntihintaa nostetaan, kuinka paljon tulos paranee? Kuinka.
Y56 Luku 20 Yrityksen teoria: Kustannusten minimointi
TALOUSTIETO Kilpailu.
Pahimmat 3 kilpailijaa Pirkanmaalla
Yritystuet ja yritysten kansainvälinen kilpailukyky
Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu
TALOUDELLINEN YHDENTYMINEN
MAKROTALOUSTIEDE KANSANTALOUDEN TILINPITO
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Yrityksen kohtaama kysyntä ja kilpailu
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
Markkinoinnin perusteet
Vertikaaliset rajoitukset
LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948. LIIKEKILPAILU Kilpailulaki /948.
Jakso V Taitoaukeama: pilakuvatehtävä.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
…miten kilpailu kehittyy?
Esityksen transkriptio:

KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä – työvoimaa – luonnon varoja – koneita ja laitteita myyvät tuottamansa hyödykkeet kuluttajille kuluttajat ratkaisevat yrityksen menestyksen

KILPAILUMUODOT Kilpailutilanne ohjaa hinnan muodostumista hinnan muodostuminen määrittää yritysten voitot hinnan muodostuminen määrittää kuluttajien ylijäämän ( ~hyödyn) Täydellinen kilpailu – oligopoli – monopoli

KILPAILUMUODOT Monopoli Monopoliasema syntyy, jos kilpailijat eivät pääse markkinoille. Erilaisia kilpailun esteitä: – lakiin perustuva – avainresurssien omistaminen (kaivos) – patentit ja yksinoikeudet

KILPAILUMUODOT Lisäksi ns. luonnolliset monopolit suurtuotannon etujen takia yritys pystyy tuottamaan niin halvalla, että muut eivät pääse markkinoille Monopoliyrityksen tuotteille ei voi olla korvaavia tuotteita. lentoyhtiöt, rautatiet Alueellinen monopoli Kansallinen monopoli (alueellinen) tullit ja muut tuonnin esteet

KILPAILUMUODOT Voiton maksimoiva hinta monopolissa Monopoliyritys valitsee hinnan kysyntäkäyrältä Maksimoidakseen voittonsa yritys tuottaa niin kauan kun lisää myytävän kappaleen antama tuoton lisäys on suurempi kuin kustannusten lisäys. rajatulo = rajakustannus

KILPAILUMUODOT Kurssikirjasta Rajatulokäyrä on siis laskeva, menee jopa negatiiviseksi, että voidaan myydä yli 9 kpl, kokonaistulo laskee, ts. hinnan muutos koskee myös aikaisempia kappaleita. Lisäyksiköstä saatu rajatulo on hintaa alhaisempi Kurssikirjasta:

KILPAILUMUODOT Täydellisessä kilpailussa monopoli joutuisi myymään tuotteen hinnalla 1, mutta monopolissa, jossa kysytty ja tarjottumäärä eivät kohtaa, se voi periä hintaa 2. Yli menevä osa on monopolivoittoa.

KILPAILUMUODOT Monopolin ja täydellisen kilpailun vertailu Täydellisessä kilpailussa hinta markkinoilta, ylihintaa ei voi pyytää Kysymyksessä on markkinatasapaino Monopoli maksimoi oman voittonsa, vrt. tuottajan ylijäämä Monopoli myös mahdollistaa suurtuotannon etuja Monopoli (patentti) mahdollistaa tuotekehityskulujen korvaamisen Kilpailulainsäädäntö on keskeisessä asemassa – valvoa monopolien hinnoittelua – estää monopolien syntyä Monopolin hinnoitteluvoima näkyy tuottajien pyrkimyksenä kartelleihin. – kiellettyjä

KILPAILUMUODOT Oligopoli Markkinoilla muutamia tuottajia ja/tai myyjiä Kukaan toimija ei voi yksin määrätä hintaa – kauppakeskuksen saman alan liikkeet joutuvat ottamaan huomioon toistensa hinnat – yritys on hinnan etsijä (vrt. monopoli hinnan asettaja, täydellinen kilpailu hinnan ottaja) Yritys määrittää hinnan lisäksi tuotteen ominaisuudet – mitä enemmän tuote eroaa, siten enemmän voi myös hinta poiketa molempiin suuntiin huoltoasemat, alueella muutamia – jos laskee hintaa, muut mahdollisesti seuraa, myyntimäärä ei nouse vaikka hinta laski sama määrä myydään pienemmällä voitolla houkutus sopia hinnoista (kartelli, kielletty) oligopoli on yleinen kilpailuasetelma (erityisesti alueellisesti) kiinnostuneet voivat tutustua peliteoriaan tarkemmin, tässä lyhyt johdanto:

KILPAILUMUODOT Kiinnostuneet voivat tutustua peliteoriaan tarkemmin, tässä lyhyt johdanto:

KILPAILUMUODOT Kaksi yritystä A ja B (duopoli), 2 vaihtoehtoa : B alentaa hinnan, jolloin myös A alentaa hintaa, B:n voitto 100. Jos A ei alenna hintaa on sen voitto 50 ja B:n 200, tästä johtuen A alentaa hinnan, jos B sen tekee B ei alenna hintaa. Jos A ei myöskään alenna hintaa on molempien voitto 150, mutta jos A alentaa hinnan, sen voitto on 200. Näin ollen A alentaa hinnan ja B:n on seurattava.

KILPAILUMUODOT Monopolistinen kilpailu Tilanne on saman tapainen kuin täydellisessä kilpailussa Suuri määrä yrityksiä Tuotteet saman tyyppisiä, ei täysin samanlaisia – Kilpaillaan laadulla, hinnalla, markkinoinnilla jne. – Tuotteiden erilaisuus antaa vapautta hinnoitteluun – Tuote voi olla tuotteen ja palvelun kokonaisuus Yrityksen ovat vapaita tulemaan markkinoille ja poistumaan sieltä Jos vain ostajia on yksi, kysymyksessä on monopsoni, jos muutama kyseessä on oligopsoni. Jos molempia on yksi kyseessä on bilateraalinen monopoli.