7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Luonto ja Raamattu. Peruskysymyksiä ja syytöksiä Miten ihminen on osa luomakuntaa? Miten uskonkäsityksemme vaikuttaa siihen, miten kohtelemme luontoa?
Advertisements

7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,
Poikkitieteellisyydestä oikeustieteessä. Mitä on oikeustiede? Mitä on yritysjuridiikka? Oikeustiede = Oikeusjärjestyksen ja –järjestelmän tutkimista –
IHMINEN, YMPÄRISTÖ JA KULTTUURI Johdatus ympäristön historiaan.
Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä
RAAMATTU JA ETIIKKA Luku 8 – Ydinsisältö. Raamattu ja etiikka Raamattu on –kristillisten kirkkojen pyhä kirja –kulttuurin kirja  vaikuttanut voimakkaasti.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
Islam nykypäivänä ja sen suuntaukset
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Tomi Jolkkonen. Sijainti  On osa itämaista kulttuuripiiriä  Koostuu kahdeksasta eri alueesta  On itään venäjästä.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
10. Kristinusko – ristin tie
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Luku 14 – Raamatun tulkinta
Islam 1,5 mrd 35 milj. Euroopassa 2. suurin uskonto Syntyi 600-luvulla
Ihminen ja maailma Teksti: Ortoboxi.fi ja Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle, kpl 5 Kuvat:
Eutanasia s
Humanismi.
Tutkimusraportin perusrakenne
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
Antiikin Kreikan ja Rooman uskonnot
Ikuisia kysymyksiä Maailma synty - miten kaikki tapahtui? Luonnontieteet: fysiikan, biologia kemia - miksi kaikki sai alkunsa? Uskontojen maailmansyntymyytit.
Tieteellinen raamatuntutkimus ja Raamatun tulkinta
Tieteellinen raamatuntutkimus
Islam Eero ja Noora.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
TE1 Terveyden perusteet
Tietoni Lähi-idän uskontojen pyhistä kirjoista
Islamin synty ja Koraani
ISLAM Islamin synty: Islam syntyi 600-luvulla Arabin niemimaalla, jossa sijaitsevat sen pyhimmät kaupungit Mekka ja Medina. Ensimmäinen islamilainen.
Luku 13 – Raamatun tutkimus
MITEN KRISTINUSKO SYNTYI?
Kappale 10 Raamattu Sara ja Ville.
Luku 13 – Raamatun tutkimus
6. Pyhien kirjojen sisältö
Opiskelu ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Luku 9 – Uskonto ja kulttuurien kehitys
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
5. Pyhien kirjojen tausta ja synty
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Palautetaidot ja opponointi
1. Uskontojen maailma Ydinsisältö.
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
9. Kristinuskon yhteiskunnallisia tulkintoja
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Vanhan testamentin runokirjat
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Kirkko ja papit opettavat suomalaisia
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Innopaja
Ajanhallinta opiskelussa
Innopaja
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
ISLAMIN PERUSASIAT, ISLAM ja POLITIIKKA Selkeä MONOTEISMI
Esityksen transkriptio:

7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö

Pyhien kirjojen tulkitseminen Kaikkien tekstien, myös pyhien kirjojen, ymmärtäminen edellyttää tulkintaa. Pyhät kirjat tulkitsevat aikaisempia tekstejä. Tulkintojen ketju jatkuu uskontunnustuksissa ja opetuksessa. Pyhän kirjan tulkintaan vaikuttavat mm. kieli, elämänkokemus ja uskonnollinen tausta → ne luovat esiymmärryksen, joka ohjaa lukemista. Erilaiset pyhän kirjan tulkintatavat ovat johtaneet erilaisten suuntausten syntymiseen uskontojen sisälle. Raamattua ja Koraania tulkitessa tulisi ottaa huomioon mm. tekstin kirjallisuudenlaji ja tekstien syntytausta.

Pyhien kirjojen tutkimus Tieteen kysymyksiä pyhästä kirjasta: Kuka kirjoitti tekstin? Mitä kirjoittajasta tiedetään? Kenelle teksti on osoitettu? Missä ja milloin teksti on kirjoitettu? Mitä lähteitä kirjoittaja on käyttänyt? Onko teksti nykyisin samanlainen kuin alun perin? Millaisia muutoksia on tapahtunut? Mitä kirjallisuudenlajia teksti edustaa? Miten ympäröivä kulttuuri on vaikuttanut tekstiin? Miksi teksti on kirjoitettu ja miten se pitäisi ymmärtää?

Raamatun tieteellinen tutkimus = eksegetiikka Yliopistollista tutkimusta. Raamattua tutkitaan samoin kuin muitakin kulttuurin tuotteita. Tutkimuksessa sovelletaan eri tieteiden menetelmiä. Tutkimuksessa noudatetaan samoja kriittisyyden ja riippumattomuuden periaatteita kuin muussakin tieteessä. Tutkimus on itseään korjaavaa. Selville saadaan todennäköisyyksiä. Sekä juutalaisuuden että kristinuskon sisällä on suuntauksia, jotka painottavat pyhien kirjojen erehtymättömyyttä.  Eksegetiikan hyväksyttävyydestä käydään välillä kiivastakin keskustelua.

Koraanin tutkimus Muslimit pitävät Koraania pyhänä ja loukkaamattomana. Koraanin opetetaan tulleen suoraan Jumalalta: taivaallinen alku- Koraani annettin ihmisille profeetta Muhammadin ilmestyksissä.  Koraania ei pidetä ihmisten kirjoittamana vaan Jumalan puheena.  Islamissa ei ole kehittynyt samanlaista eksegeettistä tutkimusperinnettä kuin raamatuntutkimus.  Koraanin tutkimus keskittyy tekstin selittämiseen. –Osa oppineista korostaa tarkkaa tulkintaa, osa soveltamista. –Myös naiset voivat nykyisin toimia Koraanin selittäjinä. Egyptiläinen Al-Azharin yliopisto on maailman merkittävimpiä islamin tutkimuksen keskuksia. Kuva: Wikimedia Commons/Daniel Mayer.

Vain arabiankielistä Koraania pidetään aitona Jumalan puheena.  Koraania ei voi periaatteessa kääntää, mutta käytännössä Koraani on käännetty useille kielille. Länsimainen koraanintutkimus selvittää mm. –tekstin historiallista laatimisprosessia –sisältöä –tyyliä –teemoja –tulkintaa. Koraanin historiallisuudesta käydään kiivasta keskustelua. –Suurin osa tutkijoista hyväksyy islamilaisen perimätiedon näkemykset Koraanin syntyajasta ja kokoamisesta. –Kriittisen islamin tutkimuksen näkökulmat eroavat perimätiedosta.