Palvelusetelillä potkua palvelutuotantoon – case Jyväskylä palveluiden joustoa, elinkeinojen elinvoimaisuutta, valinnan vapautta Pekka Utriainen Apulaiskaupunginjohtaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Advertisements

Tiina Hellman Palveluseteli Laukaassa Tiina Hellman Palvelusetelit vanhusten palvelujen tulosyksikössä Tilapäinen kotihoito, jonka järjestäminen.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Seniori Turussa – miten haluat asua Kommenttipuheenvuoro Pekka Paatero  Motto: Pekka P. 72v. Vanhana turkulaisena haluan asua kotona maksoi mitä maksoi.
Vanhus- ja vammaispalvelut HYVINVOINTIA EDISTÄVÄT PALVELUT palvelupäällikkö Kirsi Oksanen PALVELUOHJAUS RUORI Ateriapalvelu Turvapalvelut Vanhusten.
Asiakkaan oma valinta lähtökohtana palvelujen kehittämisessä Ulla-Maija Laiho kehitysjohtaja, TEM Kajaani
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Lapin ja Länsi-Pohjan sote- seminaari Varautuminen ikäihmisten palvelujen tarpeen kasvuun Ylitorniolla Eeva Leukumaa Kari Askonen.
Peikko Mummolassa - toimintamallin edellyttämät uudistukset Lahden kaupungin kotihoidon palvelu- kokonaisuudessa Lahden kaupunki Kotihoito Kotihoitopäällikkö.
Perusterveydenhuolto. Perusterveydenhuollon avohoidon kaikki lääkärikäynnit / asukasta.
PALVELUSETELI VANHUSTEN TEHOSTETUSSA PALVELUASUMISESSA.
HYVINVOINNIN PALVELUTARJOTIN Kuva: Esko Pääskylä Kotiin tilattavat palvelut kaiken ikäisille Hyvinvoinnin.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
Palvelutarjotin – välineitä aktiiviasiakkuuteen * Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Terhi Kukkonen Terhi Kukkonen Aktiiviasiakashanke.
Liisa Kaitero Marian Kartano Oy Riikka Uurtomies Marian Kamari Oy.
Kansalaisten näkemykset sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Vuoden 2017 veteraanien kuntoutus ja kotona asumista tukevat palvelut
Valinnanvapauskokeilu tilannekatsaus ja kokemukset
Yhteistyösopimuksen laadinta
Päivähoitoikäiset (10kk–6v) ikäryhmittäin
Selvitys järjestöjen palveluista 2016
Tuetun asumisen asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset Yrjö ja Hanna
Kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyys LLKY:n kotihoitoon
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Tulevaisuuden työvoiman tarve ja maahanmuutto
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Asiakkaan valinnanvapaus
Tietopaketti 9: Vammaispalvelut
TEPA –projekti ( ) Toiminta, tuotokset ja tulokset
Kuntoutuksen kuumat perunat
Majoituspalvelun ostopäätökseen vaikuttavat tekijät Turun Osuuskaupan hotelleissa Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu.
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Yritykset toteuttamassa valinnanvapautta
Ajankohtaisia valinnanvapaudesta
Varhaiskasvatuksen kysely kunnille koskien hallinnonalaa, kotihoidon ja yksityisen hoidon tuen kuntalisiä sekä palveluseteliä Jarkko Lahtinen ja Johanna.
Ajankohtaista Lapin TE-palveluissa Kuntainfo
Palvelusetelistä valinnanvapauteen
Jyväskylän yksityiset varhaiskasvatuspalvelut Varhaiskasvatuksen asiakasraati
Minna Joensuu/ Espoon kaupunki
Jyväskylän kaupungin valinnanvapauskokeilu ja sen laajennus
Miina Sillanpää Seuran ja Valtaa vanhuus –liikkeen seminaari
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Kysely Varsinais-Suomen maakunnan verkkopalveluista Maria Nykyri /muutosorganisaation viestintäyksikkö Elokuu 2018.
Ajankohtaista maaseuturahoituksesta
Palvelutuotannon jakautuminen eri malleihin
Sote-keskus teemaryhmä: tiedotettavat asiat
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Siuntion kunta/ Varhaiskasvatuspalvelut
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus Pekka Kuosmanen
Rajat ylittävä terveydenhuolto ja järjestöyhteistyö
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskysely
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Järjestötieto muutoksessa
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Minna Joensuu/ Espoon kaupunki
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Jyväskylän yksityinen varhaiskasvatus
Parasta palvelua palvelun­järjestäjälle Parasta palvelua on uusi valtakunnallinen verkkopalvelu, joka yhdistää uudella tavalla palvelunjärjestäjän,
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Palvelusetelillä potkua palvelutuotantoon – case Jyväskylä palveluiden joustoa, elinkeinojen elinvoimaisuutta, valinnan vapautta Pekka Utriainen Apulaiskaupunginjohtaja

Seuranta – arviointi Oman toiminnan ja markkinoiden seuranta – Tarjonta – Laatu – Hinta Tulevaisuuden palvelutarpeen ja tarjonnan kehitys Tuotannon toteutus  Ostopalvelut  Palvelusetelit  Oma tuotanto Seuranta Tuotannon ja kehityksen ohjaus Linjaus Oman toiminnan osuus % Ostopalvelut osuus % Kunta / Tuotannon arviointi

Jyväskylän palvelusetelitoiminnan kehittyminen Aloitettiin vuonna 2004 Palveluseteli otettiin käyttöön Jyväskylässä vuonna Tuottajia kilpailutettiin toimintaan mukaa kolme kappaletta Alussa seteli oli käytössä omaishoidossa ja vanhusten kotihoidossa. Vuosibudjetti oli euroa Tilanne vuonna 2012 Tuottajat ja tuotteet ”klemmari” alustalla netissä Kukin tuottaja kilpailee hinnalla ja laadulla – asiakas valitsee Kaupunki hyväksyy tuottaja palvelusetelituottajiksi Yrityksiä yli 150 kpl Arvioitu käyttö yli 9 milj eur

Palveluntuottajien määrän lisääntyminen vuosina Palveluntuottajien määrä on vuosina lisääntynyt seuraavasti: Tuottajia v.2009 Tuottajia v.2012 Tilapäinen kotihoito (vanhukset)1924 Lyhytaikaishoito palvelukodeissa 4 4 Omaishoitajien sijaispalvelu1924 Päivätoiminta (vanhukset) 2 2 Tukipalvelut1921 Kotipalvelu (lapsiperheet)1417 Päiväkodit2133 Ryhmäperhepäiväkodit 4 3 Perhepäivähoitajat Neuvonta- ja terapiapalvelut10 Tuettu kotona -asuminen 8 Suun terveydenhuolto 4 Vanhusten ympärivuorokautinen palveluasuminen 6 Osa yrittäjistä tuottaa useita palvelusetelillä tuotettavia palveluita. Vuonna 2009 Jyväskylän kaupunki käytti 5,1 milj. euroa palvelurahaan ja palveluseteliin. Vuonna 2011 vastaava luku oli noin 8 milj. euroa

Jyväskylän palvelusetelitoiminta 2011 Terveydenhuolto Suun terveydenhuollon palveluseteli ( €, 4 yritystä, noin 2300 seteliä myönnetty touko- joulukuu) Vanhus ja vammaispalvelut Tilapäinen kotihoito, omaishoitajien lomituspalvelu ja kotihoidon tukipalvelut ( €, 34 yritystä, noin 480 asiakasta) Ympärivuorokautisen palveluasumisen palveluseteli vanhuspalvelut (5 yritystä, €, 16 asiakasta, aloitettiin kesken vuoden) – voimakas kasvu vuodelle 2012 – määräraha 1,1 milj eur / asiakkaita yhteensä 43 ! Tuetun kotona asumisen palveluseteli (7 yritystä, €, noin 59 asiakasta)

Jyväskylän palvelusetelitoiminta 2011 Sosiaali- ja perhepalvelut Lapsiperheiden tilapäinen kotipalvelu ( €, 14 yritystä, 286 eri perhettä saanut palvelua) Neuvonta- ja terapiapalveluiden palveluseteli lapsiperheille ( €, 10 yritystä, 85 seteliä myönnetty maaliskuun -11 jälkeen) Päivähoito Päivähoidon palveluseteli (6.2. milj. €, 23 päiväkotia, 2 ryhmistä ja 118 perhepäivähoitajaa, asiakkaita noin1100)

Jyväskylän palvelusetelitoiminta 2011 Yhteensä Jyväskylän kaupunki varasi palveluseteliin ja palvelurahaan 9,12 milj. € vuonna 2011, mikä on n. 2% Soten budjetista – toteutui n 8 milj eur.

Valmisteilla olevat setelit / toteutetut vuonna 2012 Terveyspalvelut (Lapsen infektiosairauden kiireellisen hoidon palveluseteli - yleislääkäripalvelu) - Lautakuntapäätös Otettiin käyttöön € varattu vuodelle 2012 Vammaispalvelut (tuetun kotona asumisen, palveluasumisen, henkilökohtaisen avun ja päivätoiminnan palvelusetelit) Lautakuntaan alkukesästä Vanhuspalvelut (päivätoiminnan palveluseteli) Mahdollisesti kesäkuun lautakuntaan Päivähoito (kerhotoiminnan palveluseteli) Tarkoitus ottaa käyttöön Terveyspalvelut – yleislääkärikäynnit / hoitajakäynnit / erikoislääkärikäynnit valmisteilla vuodelle Ruotsin kokemukset

Kehittämistoimintaa edistävät tekijät Selkeät linjaukset palveluista ja hankintojen järjestämisestä / politiikka Selkeä palveluseteliprosessi ja vastuunjako Toimiva palveluntuottajien rekisteri Toimiva palveluohjaus asiakkaille Asiakkaan omien valintojen mahdollistaminen Maksuliikenteen suunnittelu/Sähköinen palveluseteli Realistiset palveluseteleiden hinnat Tiivis yhteistyö palveluntuottajien kanssa Kehittämisyhtiön vahva rooli palvelusetelitoiminnan kehittäjänä ja palveluntuottajien tukijana

Asiakastyytyväisyyskysely kotihoidon, omaishoidon ja tukipalvelun palveluseteliasiakkaille, syksy 2011 Asiakkaista 93% oli tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä palvelusetelillä tuotettuun palveluun. 75 % koki, että hoito- ja palvelusuunnitelmassa sovitut palvelut olivat toteutuneet palvelusetelillä kiitettävästi tai hyvin. 22 % asiakkaista oli vaihtanut tuottajaa kesken palvelun tuottamisen. 90 % oli erittäin tyytyväisiä tai melko tyytyväisiä kaupungin antamaan palveluohjaukseen palvelusetelin käyttämisestä. 88 % koki, että palveluseteli tukee kotona asumista. 53,5 % oli tietoisia oikeudestaan valita kunnallisen ja palvelusetelipalvelun välillä 71 % oli täysin samaa mieltä seuraavan väittämän kanssa:” Mikäli palvelu on laadukasta, minulle ei ole väliä tuottaako palvelun yksityinen vai julkinen toimija.” Kysely lähetettiin 253 asiakkaalle. Vastausprosentti oli 47%.

Päivähoidon asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset 2011 Kohderyhmänä olivat yksityisten päiväkotien ja perhepäivähoitajien asiakkaat Toteutus Internet-kyselynä huhti- toukokuussa 2011 N= 373, joista 38 on yksityisen perhepäivähoidon ja 335 kpl yksityisen päiväkoti- ja ryhmäperhepäivähoidon asiakkaiden vastauksia Kokonaisarvosana perhepäivähoitopalveluille on erittäin hyvä: 9,4 (asteikko 4-10) Kokonaisarvosana päiväkotihoitopalveluille on erittäin hyvä: 9,0 (asteikko 4-10).

Asiakaspalautteesta avosairaanhoidon lapsen infektiosairauden kiireellisen hoidon setelistä ”Lisää joustavuutta, kun ajat voi varata netin kautta ja aikoja yksityisellä saa jopa klo 20 asti.” ”Palveluseteli on ollut ihan kätevä toimenpide. Vähän ehkä hankalampaa kun normaalisti kun pitää hakea ensin seteli ja sitten mennä jonnekin muualle lääkäriin.” ”Lapsi on saatava heti hoitoon kun on akuutti infektio, tästä syystä on hyvä että tämmöinen palveluseteli on käytössä ”

Valinnan vapaus aidoksi mahdollisuudeksi – raha seuraa asiakkaan mukana periaate läpi tuotannon

Raha seuraa asiakasta – miksi ? Asiakkaan valinnan vapaus kasvaa Tuottajat kilpailevat asiakkaista – kilpailussa korostuu laatu Julkisen ja yksityisen sektorin tuottajat ovat yhdenvertaisessa asemassa asiakkaaseen nähden Kustannusten hallinta paranee

Asiakas valitsee palvelunsa Asiakkaan valinnan vapauden on oltava mahdollinen kaikissa sosiaali- ja terveyspalvelualueen järjestämisvastuulla olevissa palveluissa sekä julkisen sektorin sisällä että julkisen ja yksityisen sektorin välillä. Valinnan vapauden lisäämisestä saadut kokemukset sekä Jyväskylästä että kansallisesti ja kansainvälisesti ovat pääsääntöisesti myönteisiä: –Hinta laatusuhde palveluilla on parantunut ja sosioekonomiset erot erityisesti terveydenhuollon palvelujen saatavuudessa ovat pienentyneet (esim. Tukholma).

Asiakas valitsee palvelunsa Palvelusetelimalli on yksi mahdollisuus valinnan vapauden toteuttamiseen. Palvelusetelin arvo voi olla kunnan tuottaman palvelun omakustannushinta. Kunnan tuottamien palvelujen yksikkökustannukset on oltava läpinäkyvät ja julkisesti nähtävissä. Kunnan omien palveluyksikköjen on saatava rahoituksensa asiakkaiden myötä ts. ”palveluseteli” on samalla tavoin käytössä käyttipä asiakas kunnan tai jonkun muun tuottajan palveluja.

Kunnan on edistettävä palvelutuottajien positiivista kilpailua Suurten kokonaisuuksien kilpailutus ? –tarjoajina vain suuret tuottajat – vaikutukset yrittäjyyden kehittymiseen Pientenkin yritysten on voitava toimia kunnan järjestämisvastuulla olevien toimintojen toteuttajina.