Joensuun seudun perusasteen OPS2016, suunnitelma Ilomantsi, Joensuu, Juuka, Kontiolahti, Liperi, Outokumpu, Polvijärvi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Advertisements

Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
UNELMIEN HALKOKARIN KOULU 2015 Kuvaus kehittämisprosessista; mukailtu rehtoreiden kehittämisseminaarissa esitetyn pohjalta Arto Lauri Halkokarin.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Ylöjärven kaupungin OPS2016-prosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Orimattilan ja Myrskylän paikallinen OPS2016-työ
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Tavoiteena purkaa hyvää oppimisprosessia… oli aika laajoja pyramideja
OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman
Nova Schola Vantaa.
HYVINVOINTI- JA SIVISTYSTOIMINTA: OPETUSSUUNNITELMA 2016
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Romanilasten perusopetuksen tukeminen Kehittämishankkeen esittely Raimo Salo Oulun kaupungin opetustoimi Oulun kaupungin.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LUKION OPS-PROSESSIN AIKATAULUTUSTA OPS 2016.
ESIOPS 2016 – RAUMA info Opetussuunnitelmaprosessiin osallistuvat 1) lapset 2) vanhemmat 3) henkilöstö 4) yhteistyökumppanit Prosessi tulee.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Joensuun seutu Teolliset työpaikat Teollisuustyöpaikat kunnittain Kunta
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Steinerpedagoginen OPS-RUNKO -projekti Steinerkasvatuksen liitto 2013.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Ops-iltapäivä
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Pedagoginen kehittäminen
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
* Veroprosenttia nostettiin vuodelle 2015 ** sis. kiinteistöveron
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
AINETYÖRYHMÄT syys 2016 ORIMATTILA.
Asiakas Esiopettaja/kelto
Yhteistoiminnallinen kokous
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Oppimisen ja koulunkäynnin
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Joensuun seudun maaseutupalvelut
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Asiakasraati Lapsen vasu
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Evästystä paikalliseen ops-työhön
OPS 2016 X OPETUSSUUNNITELMAPROSESSI 2015 KUNTARYHMÄT OPS tiimi;
Esityksen transkriptio:

Joensuun seudun perusasteen OPS2016, suunnitelma Ilomantsi, Joensuu, Juuka, Kontiolahti, Liperi, Outokumpu, Polvijärvi

Olli Kauppinen2

Perusopetuksen OPS-prosessin vaiheet Orientaatio k2013 Esiopetuksen perusteluonnoksen kommentointi (9/2013) Toimintakulttuuri Painotukset / linjaukset s2013 Tuki sekä oppilas- ja opiskelijahuolto (perusteiden luvut 7-8) s2013 Perus- ja lisäopetuksen luonnoksen kommentointi (4/2014) Seudun ”yleinen” osa (luvut 1-6) Viralliset lausunnot perusteista s/2014 Päätös perusteista 12/2014 Seudun ”yleinen” osa valmis => Työryhmätyöskentely (luvut 9-12) k2015 Paikallinen OPS päätetään lautakunnissa viimeistään 6/2016 Opetus paikallisen OPS:n pohjalta s2016 Mahdolliset koulukohtaiset tarkennukset Lv Olli Kauppinen3

Organisointi Sivistysjohtajien tehtävä – Linjaukset ja painotukset (luottamushenkilöt) sekä resurssointi – Luottamuselimen päätökset paikallisesta = seudullisesta opetussuunnitelmasta Seudun pedagogisen ryhmän tehtävä – Linjausten ja painotusten pohjalta laatia esitys seudullisesta opetussuunnitelmasta – Tukee ryhmän jäsenen ja esimiesten työtä kunnan tasolla ops-prosessin jalkauttamisessa Kunnan sisäiset vastuut / tehtävät – Pedagogisen työryhmän jäsen johtaa ja koordinoi prosessia – Yksikön esimies vastaa Henkilöstön, oppilaiden ja huoltajien osallisuudesta Oman henkilöstön täydennyskoulutusprosessista – Esimiehen apuna yksikön/alueen OPS-vastaava (koulutetaan) Olli Kauppinen4

Pedagogisen työryhmän jäsenet Puheenjohtaja: Olli Kauppinen OPS-koordinaattori / sihteeri: Satu Huttunen Ilomantsi: Rauni Kolehmainen Joensuu: Anu-Helena Turtiainen, Katja Pussinen Juuka: Joona Leinonen Kontiolahti: Anna Renko ja Anne Karhu Liperi: Ilmoitetaan myöhemmin Outokumpu: Tiina Sirkka Polvijärvi: Helena Hirvonen ja Katja Kajava-Huhta Olli Kauppinen5

Työryhmät Seudun pedagoginen ryhmä vastaa – Toimintakulttuuri ja koulun toiminnan arviointi (perusteiden luvut 1-4) Erilliset seudun työryhmät (pedagogisen ryhmän ohjauksessa) – TUKI + Primus s2013 ja k2014 alkaen mukaan oppilashuolto – Oppimisen edistäminen koulutyössä (Oppimisympäristö, työtavat…) ja Oppilasarvioinnin kehittäminen, k2014- Myöhemmin perustettavia ryhmiä: – Kieli- ja kulttuuriryhmät – Oppiaineet Kuntakohtaisia ryhmiä? Tarve riippuu seudullisen opsin syvyydestä – Vieraskielinen opetus ja kielikylpy? – Onnistuuko yhtenäinen kieliohjelma? – Koulujen painotukset / erikoisluokat? – Koulutason työskentely 2016 – 2017? Olli Kauppinen6

TUKI-ryhmä Puheenjohtaja: Katja Pussinen Sihteerinä koordinaattori: Satu Huttunen Ilomantsi: Rauni Kolehmainen Joensuu: Anu-Helena Turtiainen Juuka: Joona Leinonen Kontiolahti: Sonja Hurskainen Liperi: Ilmoitetaan myöhemmin Outokumpu: Tiina Sirkka Polvijärvi: Helena Hirvonen Olli Kauppinen7

Osallisuus Olli Kauppinen8

Täydennyskoulutus Tavoite: Opettajalle jäsentynyt ja tuettu mahdollisuus rauhassa omaksua / muuttaa toimintatapoja Suunnitellaan seudun prosessi kokonaisuutena 2013 – 2017 Joensuun kaupungin henkilöstöyksikkö vastaa suunnitelman päivityksestä ja toteutuksesta  Seudun täydennyskoulutuskalenteri Olli Kauppinen9

Täydennyskoulutus 2 Olli Kauppinen10

Esimiesten huomiot Opetushenkilöstön motivointiin panostettava Myös rehtoreiden suunnitelmallinen kouluttaminen Yhteinen startti OPS –prosessissa on tärkeä (VESO) OPS –vastaavat: määritellään tehtävät, ajankäyttö, resursointi/ korvaukset, koulun oma/ useamman koulun yhteinen => OPS –vastaaville koulutusta YT –ajalla prosessin eteenpäin vieminen (veso-lomautuksia?) Mitä opettajan pitää tehdä OPS –prosessissa? – osallistua täydennyskoulutukseen -> pystyy työskentelemään OPS:n hengen mukaisesti – osallistua työpaikalla käytävään keskusteluun – koulun OPS:n työstäminen Kouluyhteistyö yli kuntarajojen Vuoropuhelu pedagogisen ryhmän ja koulujen välillä – jokaisesta kunnasta jäsen pedagogisessa työryhmässä -> yhteyshenkilö kunnan ja ryhmän välillä -> vastaa vuoropuhelun toimimisesta Sähköinen ops-pohja käyttöön Kustannusten ennakointi (oppimateriaalit ym.) Oppimiskäsitys -> oppimisympäristö ohjaamaan tulevia investointeja Olli Kauppinen11

Seuraavat askeleet Suunnitelmaa täydennetään seudun pedagogisen ryhmän (21.8.) ja sivistysjohtajien (29.8.) kokousten jälkeen, alustavasti – Syksy 2013: Esimiehille tarkennettu OPS- ja täydennyskoulutussuunnitelma syyskuun 2013 alussa => henkilöstölle esittely Täydennyskoulutussuunnitelman toteutus (Tähän liite) ja vuoropuhelu toimintakulttuurista yksiköiden kanssa käynnistyy, Kunnan OPS-vastaavien nimeäminen Sanna Romppaselle xx mennessä => koulutetaan Kunnan lausunto esiopetuksen perusteluonnoksista ( , sähköisesti) Yleisen osan linjausten ensimmäinen käsittely sivistysjohtajien xxkuun kokouksessa. TUKI-ryhmä toiminnassa Seudun TVT-ryhmän työ sidotaan ops-prosessiin – Kevät 2014: TUKI-ryhmän työskentely laajenee oppilashuoltoon => kunnan muut toimijat Oppimisympäristö/työtavat/arviointi sekä kieli- ja kulttuuriryhmät –työryhmät käynnistyvät, Perus- ja lisäopetuksen perusteiden kommentointi (huhtikuu) Olli Kauppinen12

Hierarkia Perusteet => tehtävänannot paikalliseen opsiin Seudullinen ops = paikallinen ops => linjaukset + tehtävänanto / kuntakohtainen liikkumavara Kuntaops = alueellinen ops => linjaukset + tehtävänanto kouluille Koulun ops Olli Kauppinen13