Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

UNELMIEN HALKOKARIN KOULU 2015 Kuvaus kehittämisprosessista; mukailtu rehtoreiden kehittämisseminaarissa 20.1.2011 esitetyn pohjalta Arto Lauri Halkokarin.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "UNELMIEN HALKOKARIN KOULU 2015 Kuvaus kehittämisprosessista; mukailtu rehtoreiden kehittämisseminaarissa 20.1.2011 esitetyn pohjalta Arto Lauri Halkokarin."— Esityksen transkriptio:

1 UNELMIEN HALKOKARIN KOULU Kuvaus kehittämisprosessista; mukailtu rehtoreiden kehittämisseminaarissa esitetyn pohjalta Arto Lauri Halkokarin koulu

2 PROSESSIN ALKUMETRIT * Prosessiin päätettiin lähteä syksyllä 2008 rehtorin esityksestä opettajakunnan päätöksellä * Tavoitteena laatia koululle pitkän tähtäimen kehittämislinjat *Talven aikana asiaa käsiteltiin useasti tiimeissä ja opettajakokouksissa; liikkeelle lähtö oli vaisua  Aito sitoutuminen puuttui * Johtoryhmä päätti ottaa asian perusteellisesti esille kevään 2009 vesossa  Kartoitettiin sitoutuminen ja tehtiin uusi päätös alkaa oikeasti viedä asiaa eteenpäin  PROSESSI LÄHTI SYKSYLLÄ 2009 LENTOON

3 MITÄ TÄSTÄ OPIKSI ? * Syvällinen kehittämissuunnitelma vaatii aidon sitoutumisen koko työyhteisöltä ja muitakin vetämään prosessia kuin rehtorin (meillä alusta asti johtoryhmän tehtävänä) * Tärkeää panostaa siihen, että tiedämme MIKSI olemme jotakin tekemässä * Tärkeää saada keskusteluun mahdolliset uhkat ja pelot * Vaatii aikaa, resurssia, hyvää suunnittelua ja uskoa lopputuloksen hyödyllisyyteen * Kokemus yhdessä tekemisen merkityksestä ei ole pahitteeksi prosessin onnistumiselle

4 MITÄ HALUSIMME SUUNNITELMAAN. a
MITÄ HALUSIMME SUUNNITELMAAN ? a. Kuvaus oppimisesta ja opetuksesta (oppimiskäsitys, ihmisten välinen vuorovaikutus, opetusmenetelmät ym.) b. Koulun tarjoamat opetusmuodot (oppilaaksiottoalue, erityisopetusluokat, erikoisluokat, suhde Rytimäen kouluun ym.) c. Kuvaus opetuksen järjestelyistä (vuosiluokkasidonnaisuus, yhtenäinen perusopetus, inkluusio ym.) d. Henkilökunta ja johtaminen (opettajat, opetusta tukevat työntekijät, johtamisjärjestelmä ym.) e. Fyysiset tilat f. Opetusvälineet ja –kalusto

5 TIEDONHANKINTA PROSESSIN POHJAKSI Ensiksi kartoitettiin opettajien näkemyksiä prosessin ”pelisäännöistä” OPETTAJAKYSELY 1 * Arvot * Reunaehdot * Toiveet prosessin etenemiselle ja resursoinnille  Kuvaus toimintaympäristöstä vuonna 2015 yhteistyössä sivistyskeskuksen kanssa

6 Liite löytyy oheisesta linkkilistasta…
Jouduimme täsmentämään prosessimme kulkua toimintaympäristön kuvauksella…

7 TIEDONHANKINTA PROSESSIN POHJAKSI Osallistaminen tärkeä osa prosessia
TIEDONHANKINTA PROSESSIN POHJAKSI Osallistaminen tärkeä osa prosessia * Opettajat, muu henkilökunta, johtokunta, oppilaat ja huoltajat * Oppilaita lukuun ottamatta kyselyt Wilmassa KYSELYT toteutettiin keväällä ja syksyllä  Kaikki saadut tulokset analysoitiin ja laadittiin yhteenvedot

8 Syksyn 2010 aikana varmistui, että kaikille kouluille tulee laadittavaksi kehittämissuunnitelma * Meidän UHK vastaa tätä * Sovitettava yhteen koko kaupungin strategian kanssa (aikataulua ja sisältöä sovellettava)  Pohjaksi toimintaa ohjaavat arvot, visio ja missio  Alustavasti sovittiin strategiakortisto täydennettynä omilla lisäyksillä

9 PROSESSIN MATERIAALIN KOONTI / syksy 2010
PROSESSIN MATERIAALIN KOONTI / syksy * Johtoryhmä jatkoi prosessin ohjaamista ja valmistelua * Toimintaa ohjaavat arvot kaupungin pohjan perusteella (opettajien ryhmätyö ja sen perusteella johtoryhmä laati pohjan) * Perusopetuksen laatukriteerien huomioiminen prosessissa * Koulun oma veso-päivä kokonaan kehittämissuunnitelman laadintaan ja yhteisen kielen hahmottamiseen (Merja Meriläinen ulkopuolisena vetäjänä)

10 VESO-PÄIVÄN OHJELMASTA:
VESO-PÄIVÄN OHJELMASTA: * Huolellinen etukäteisvalmistelu ja materiaalin jakaminen hyvissä ajoin * Ohjelma pyrittiin rakentamaan mahdollisimman konkreettiseksi ja strategiaa palvelevaksi * Strategiakortteihin ei laitettu liian suurta painoarvoa * Hyvät järjestelyt (välipalat, ruokailut, kahvit) tukivat tavoitteen saavuttamista * Ulkopuolinen vetäjä

11 Koskaan eivät opettajat ole antaneet niin ylistäviä lausuntoja VESO-päivästä kuin tämän jälkeen!

12 MITÄ SEURAAVAKSI ? * Pe johtoryhmän UHK-seminaari, jossa pohjustetaan maaliskuun opettajien seminaaria * Ke opettajakunta tekee lopullisen esityksen suunnitelmasta (varattu 3 h) * Esitys johtokuntaan huhtikuussa * Tiedotusta huoltajille ym. sidosryhmille ja neuvotteluja viraston kanssa

13 MITEN VARMISTETAAN PROSESSIN JATKUMINEN
MITEN VARMISTETAAN PROSESSIN JATKUMINEN ? Koulun rakenteisiin saatava prosessia tukevia elementtejä  Otamme käyttöön taloussuunnitelman 1-3 vuodeksi. Tässä yhteydessä suunnitelma vuosittain päivitetään.

14 Vain sillä, joka ei souda, on aikaa keinuttaa laivaa. Prashing (2000)


Lataa ppt "UNELMIEN HALKOKARIN KOULU 2015 Kuvaus kehittämisprosessista; mukailtu rehtoreiden kehittämisseminaarissa 20.1.2011 esitetyn pohjalta Arto Lauri Halkokarin."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google