TURKU 2029 Pohjoisen Itämeren kiinnostavin kaupunki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KULTTUURI KUNTAORGANISAATION MUUTOKSESSA / Hanna-Mari Kokkonen.
Advertisements

Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2010.
Kaupan kehittyminen ja tulevaisuus Pohjois-Savossa ELY –keskuksen näkökulmasta Minne menet, kauppa? Kuopio Ylijohtaja Kari Virranta
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Marttilan kunnan suunnitelma ikääntyneen väestön tueksi vuosille Ikäihmisten palveluiden tulevaisuuden visio Osallistava ja turvallinen kunta,
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Ympäristöhankkeet Länsi- Suomen kilpailukyky- ja työllisyystavoiteohjelmassa.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
Kaupunginvaltuusto § xx 1. Kemijärvi 2020 ”Vedenvälkettä ja vihreää kultaa” Kemijärven kaupunki on vuonna 2020 Itä-Lapin elinvoimainen palvelu-
Espoo-strategia, toimeenpano ja toteutuminen vuonna tarkastuslautakunta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Nokian kaupungin strategia
Kumppanuudella ratkaisumalleja KOMIS – Kunta ja paikalliskehityksen hallinta Mikkeli Sami Kurki johtaja, professori Ruralia-instituutti,
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
VISIO KMO: Kestävää hyvinvointia monimuotoisista metsistä TULEVAISUUSKATSAUS: Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia Liite 2.
VANHUSTEN ELÄMÄNHALLINNAN TUKEMINEN PALVELUOHJAUKSELLA
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Stratpääm060509ar.ppt 1 KMO 2015 VISIO STRATEGISET PÄÄMÄÄRÄT Marja Kokkonen LIITE 2.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Terveempi Pohjois-Suomi- hanke ”Kainuun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpidekokonaisuus” Kainuun maakunta-kuntayhtymä Merja.
Lähipalveluseminaari RAY Hyvän tahdon pelejä!
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Keski-Pohjanmaa-Kainuu-Oulunkaari-Lappi Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
Ruokolahden strategia 2016–2021. Yhteistyökykyinen Taloudelliset realiteetit tunnistava Muuntautumiskykyinen Arvomme.
JJ RAY Avustusosasto1 MITEN RAY:N UUSI AVUSTUSSTRATEGIA HUOMIOI ERITYISRYHMÄT? Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Naantali Janne Juvakka.
Aktiivisen ikääntymisen ja sukupolvien välisen solidaarisuuden eurooppalainen teemavuosi Eeva Karjula Eläkeliiton Keski-Suomen piirin toiminnanjohtaja.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Rakennetaan kumppanuutta Pohjois-Savossa Seija Korhonen Järjestöfoorumi Kuopio
Katri Arnivaara Turun kaupungin vapaa-aikatoimiala Hankekoordinaattori 1.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
www.yhteisokeskus.fi Järjestöjen ja kuntien välinen yhteistyö Milja Karjalainen Satakunnan yhteisökeskus Sirpa Kynäslahti Porin kaupunki.
Kuntastrategian tarkistaminen
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Kulttuuri tekee hyvää – mutta miten sitä mitataan
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Vahvuuksiamme Kuopiossa on toimiva koulutusketju varhaiskasvatuksesta yliopistoon (perusaste, lukio ja 2. aste, Sakky, Savonia, Pelastusopisto, SibeliusAkatemia,
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Tervetuloa Innokylään
Kohtaamisia pelimaailmassa
Verkkokoulutuksen tietoisku
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Miksi ja miten järjestöyhteistyötä maakunnassa ja kunnissa?
Järjestöpäivä Matara Ikäihmiset –työpaja klo 10-12
Turun kaupungin hyviä käytäntöjä ja kokemuksia järjestöyhteistyöstä
Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen Turussa
Elämää yhteisöstä – kasvua yrityksistä Juupajoen kuntastrategia 2025
Hyvinvointikertomus hyvinvoinnin edistämisen välineenä
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Pohtimolampi Vanhustyön kehittämisyksikkö
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Ikääntyneiden sovitetut palvelukokonaisuudet ja vanhusneuvostot - Päijät-Häme Riihimäki Anu Olkkonen-Nikula.
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
IkäArvokas KOKEVA Kohtaamisia Keravan asuinalueiden ikääntyneille
Kaupunkistrategian laadinta
IKINÄ- kaatumisten ehkäisyn verkostoiltapäivä
Esityksen transkriptio:

TURKU 2029 Pohjoisen Itämeren kiinnostavin kaupunki

Turun kaupungin visio Suomen Turku on kiinnostava ja rohkeasti uudistuva eurooppalainen yliopisto- ja kulttuurikaupunki, jossa on hyvä elää ja onnistua yhdessä.

Strategiset ohjelmat linjaavat toimintaamme Kaupunki- strategia Strategiset ohjelmat LIITTEET: Muut strategia- luonteiset asiakirjat 1. Hyvinvointi ja aktiivisuus Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen Osaava ja oppiva kaupunkilainen Aktiivinen kaupunkilainen 2. Kilpailukyky ja kestävä kasvu Yrittävä ja osaava kaupunki Vaikuttava ja uudistuva kaupunki Rakentuva kaupunki ja ympäristö Visio 2029 Keskeiset päämäärät Toimintalupaukset

Strateginen ohjelma: Hyvinvointi ja aktiivisuus

Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen Kaupungin toiminnan päämääränä on kaupunkilaisten kestävä hyvinvointi o Luodaan puitteet hyvinvoinnille laaja-alaisella yhteistyöllä o Lisätään tuottavuutta tekemällä ehkäisevästä työstä kaiken toiminnan kivijalka o Luodaan parempia palveluita kehittämällä vaikuttavia asiakaskeskeisiä palveluprosesseja

Terve ja hyvinvoiva kaupunkilainen Puitteet kaupunkilaisten hyvinvoinnille luodaan laaja-alaisella yhteistyöllä, jossa palveluohjauksen kehittämisessä hyödynnetään ulkopuolisia yhteistyökumppaneita kolmannen sektorin palveluntuottajien toimintaedellytyksiä vahvistetaan kumppanuuksilla ja avustuspolitiikan uudistamisella strategian tavoitteita tukeviksi kaupungin omaa toimintaa ja tehtäviä arvioidaan jatkuvasti ja soveltuvia toimintoja voidaan siirtää kolmannen sektorin toimijoiden toteutettavaksi kumppanuuteen perustuen kaupungin hallinnoimia sisä- ja ulkotiloja avataan kuntalaisten sekä yhteisöjen käyttöön ja niiden käyttöä helpotetaan kaikki kaupungin tilat arvioidaan laajemman hyödyntämisen näkökulmasta.

Aktiivinen kaupunkilainen Aktiivisella harrastamisella on yhteys parempaan koettuun terveyteen ja hyvän elämän kokemuksiin o Tuetaan aktiivista elämäntapaa luomalla edellytyksiä omatoimiselle aktiivisuudelle o Toteutetaan palveluja yhteistyöllä kansalais- ja järjestötoiminnan kanssa o Aktiivista elämäntapaa edistävät palvelut kohdennetaan hyödyntämällä paremmin asiakas- ja asukastietoa o Vahvistetaan aluenäkökulmaa asuinalueiden ominaispiirteitä hyödyntämällä o Osallisuutta lisätään ottamalla se osaksi suunnittelua, toteuttamista ja päätöksentekoa o Turun asemaa eurooppalaisena kulttuurikaupunkina ja kaupunkikulttuurin edelläkävijänä vahvistetaan kehittämällä uudenlaisia kulttuuriin osallistumisen muotoja o Hyvän elämän Turkua luodaan ottamalla aktiivisuus elämäntavaksi

Turun palvelutori-projekti (Sitra; päättyy 03/2015) Palveluohjauksen kehittäminen Palvelutori-mallilla 1. Mistä palveluita tulevaisuudessa saa ja miten? 2. Palveluohjaus asiakas- ja ratkaisulähtöisesti 3. Julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välinen yhteistyö 4. Mitä tietoa tarvitaan, jotta ikäihminen, omainen ja työntekijät löytävät oikeat palvelut Kristiina Hellstén8

Kristiina Hellstén9 Kehittäminen kohdentuu ennaltaehkäiseviin vanhuspalveluihin

1 Palveluverkon kehittäminen Selvitetään nykyinen asiakaspalvelupisteverkosto, sen tarpeenmukaisuus, alueelliset omaleimaisuudet ja asiakkaiden tarpeet. Luodaan suunnitelma palveluverkosta, jossa palvelutori, lähipalvelut ja liikkuvat palvelut muodostavat helposti saavutettavan kokonaisuuden Kristiina Hellstén10

2 Asiakas- ja ratkaisulähtöisen palveluohjauksen toimintamalli Kaikkien tarjolla olevien palveluiden tunteminen ja sen aktiivinen hyödyntäminen mahdollistavat valinnanvapauden toteutumisen ja asiakastarpeeseen perustuvien palveluiden räätälöinnin ja ikäihmisen tarkoituksenmukaisen ohjautumisen sopivien palveluiden pariin Kristiina Hellstén11

3 Julkisen ja kolmannen sektorin yhteistyö 1. Kerätään tarvittava tieto järjestöjen ja muiden kolmannen sektorin palvelutarjoajien toiminnasta. 2. Muokataan tieto sellaiseen muotoon, että se on palveluohjaustilanteissa helposti ja tavoitteellisesti hyödynnettävissä. 3. Tehdään toimintasuunnitelma ja – malli kolmannen sektorin ja muiden palvelutarjoajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä Kristiina Hellstén 12

4 Palvelutiedon hallinta Palveluverkon, asiakas- ja ratkaisukeskeisen palveluohjauksen ja monitoimijaisen yhteistyön kehittäminen vaatii tarpeellisen palvelutiedon määrittelyä koontia esilletuontia ylläpitoa eli hallintaa. Palvelutiedon tulee olla asiakaslähtöistä Kristiina Hellstén13

Lopputuloksena  on ikäihmisten osallisuuden toimintamalli,  on turkulainen palvelutori, jossa kaupunkilaisten palveluverkko on tarkoituksenmukainen ja suunniteltu, palvelupisteissä tarjotaan asiakas- ja ratkaisukeskeistä palveluohjausta, jonka palveluvalikoimassa on julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin palvelut.  turkulainen ikäihminen löytää tai ohjautuu tarkoituksenmukaisesti yksityissektorin, kolmannen sektorin tai julkisiin palveluihin ja tarve kunnan järjestämisvastuulla oleviin palveluihin myöhentyy.  palvelutieto on ikäihmisten, omaisten ja palveluohjaajien saavutettavissa Kristiina Hellstén14

Kiitos! Kristiina Hellstén15 Yhteystiedot: Hellsten Kristiina, julkisen ja kolmannen sektorin yhteistyön kehittäminen, puh Lehtonen Antero, palveluverkon ja palveluohjauksen kehittäminen, puh Penkkala Päivi, projektipäällikkö, puh Wallin Noora, projektisihteeri, puh