ENorssin syysseminaarI ja TutKoKe-symposium 31.8.-2.9.2016 Jyväskylässä SIVISTYS, OPPIMINEN JA OHJAUS OHJAAJAKOULUTUS.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
MIKKO HORILA, ARI MYLLYVIITA, JANI KIVIHARJU ITK 2012 Norssit jakamassa ja kehittämässä - eNorssi koulujen tukena 1.
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Keski-Suomen Liikunta valmentajien osaamisen kehittäjänä.
PALVELUALA 2009 Verkko-oppimisen tavoitteet Merja Talkio-Vilanen.
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
TVT- ja verkko-oppimisen ryhmä
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eNorssin OPS-ryhmä Ops-prosessien eteneminen – OPS Työkalupakki
TVT ja verkko-opetus ENORSSI-SEMINAARI JOENSUU
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Ops -ryhmätyöskentelyä
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
Keski-Suomen järjestökentän koulutuksista, kouluttajista ja koulutusten kehittämisestä Keski-Suomi talolla Jyväskylässä Keski-Suomen Järjestöareena.
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Ohjausta junioreille – tiedekunnan mentorointijärjestelmä Kalle Romanov, yliopistonlehtori TUKE, lääketieteellinen tiedekunta, HY.
Toimintaa Raportti eNorssin kevätseminaarissa Pasi Hieta Osallistava koulu.
OULU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET Koulutuksia järjestetään tänä vuonna seuraavasti: - moduuli 1:een (Ohjauksen perusteet)
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
TutKoKe-toimintasuunnitelma Syksy 2014 Tutkoke-ryhmä järjestää yhteistyössä Joensuun normaalikoulun kanssa TutKoKe-symposiumin ja edeltävän.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Perhetyö Lammin vastaanottokeskuksessa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
TVT ja verkko-oppiminen : puheenjohtajat: Mikko Horila, Tampere & Tuomo Tammi, Tampere ajankohtaista: OPS2016 ja TVT-strategiat, koulu & ohjelmointi,
RAUMAN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
Erilaisen oppijan tukeminen eNorssi-seminaari Hki / Tallinna ( Tämä työryhmä aloitti toimintansa )
Merikortiksi mukaan eNorssinohjaajakoulutus. eNorssin perustaminen ja ohjaajakolutuksen alku perustamisseminaari Hml perustamisseminaari.
VIIKIN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
TAMPEREEN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
OPS-RYHMÄ TAMPERE Normaalilyseo Hyvo ̈ nen Olli Silvennoinen Jaana Viikin normaalikoulu Martikainen Marja Honkanen Reijo Iloma ̈ ki-Keisala.
Auli Ryhänen Projektipäällikkö Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
ENORSSIN OHJAAJAKOULUTUS TYÖRYHMÄ Elisa Helin, Viikki Anne Heikkilä, Rovaniemi Annika Hongisto, Turku Pasi Kurttila, Oulu Olli Määttä, Normaalilyseo.
ENorssin vaiheita eNorssi 5 v -juhlaseminaari Hämeenlinna Timo Lappi.
TVT- ja verkko-opetuksen työryhmä - Työryhmätyöskentely
Oulun normaalikoulun tutkimus- ja kokeilupalvelut Tutkimus- ja kokeilutoiminnan läpinäkyvyys Raportointikynnys (heikot signaalit) Täydennyskoulutuspalveluiden.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
TTS OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSEN JATKAMINEN JA KEHITTÄMINEN Toiminnan sisältöRahoitustarve - Koulutuksia järjestetään.
ENorssin ohjaajakoulutuspalvelut TAVOITTEET LUKUVUODELLE Moduuli 2 Jyväskylä, Joensuu, Savonlinna Moduuli 2 Turku, Tampere, Rauma,
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
eNorssin syysseminaari 2016, Jyväskylä
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Infoa tutoropettajille
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukikoulutus
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Sataedun osuuden väliraportointi
Pedagogiset aineopinnot lv
Oppiminen opetusharjoittelussa
TVT ja verkko-opetuksen ryhmän muistio
eNorssin kevätseminaari Savonlinnassa 25.–
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
eNORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
Järjestökoulutuksen kehittäminen

Esityksen transkriptio:

eNorssin syysseminaarI ja TutKoKe-symposium Jyväskylässä SIVISTYS, OPPIMINEN JA OHJAUS OHJAAJAKOULUTUS

OHJAAJAKOULUTUKSEN TYÖRYHMÄSSÄ olivat mukana: 1. Markus 2. Minna 3. Jaana 4. Eija 5. Hilppa 6. Marja 7. Merja 8. Anne 9, Merja 10. Riitta 11. Sirpa 12. Sari 13. Susanna 14. Taru-Tuija 15. Annika 16. Heidi 17. Ari

OHJAAJAKOULUTUKSEN merkitys: ”Harjoittelukoulut, opettajankouluttajat ja opettajaopiskelijat jatkavat yhteistyötään eNorssi-sopimuksen mukaisesti. Tavoitteena on vahvistaa yhteistyömuotoja, joiden myötä kehitetään ja jaetaan pedagogista asiantuntijuutta, osaamista ja materiaaleja ohjatusta harjoittelusta, tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminnasta, tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä, opetussuunnitelmista sekä täydennyskoulutuksesta. Toiminnan tukemiseksi ja viestikanavaksi ylläpidetään eNorssi.fi-portaalia. Portaali palvelee sekä opettajaopiskelijoita että harjoittelun ohjaajia ym. opettajankouluttajia. Portaali on kaikkien opettajien käytössä ja siihen kuuluu myös englanninkielinen sivuston osa (FTTS – Finnish Teacher Training Schools) palvelemaan ei-suomenkielisiä käyttäjiä. ” TTS ja Toimintakertomus OHJAAJAKOULUTUS OHJAAJAKOULUTUS Jyväskylässä

ENORSSIN SYYSSEMINAARI 2016 TEHTÄVÄ Työryhmiltä odotetaan tulevan vuoden suunnittelua (jatkoksi kevätseminaarin työlle), vastuun jakamista sekä mahdollisten resursointitarpeiden kirjaamista. Perusteltuja resurssitarpeita pyritään huomioimaan TTS:ää tehdessä myöhemmin syksyllä. Päivitetty word-dokumentti tulee toimittaa projektivastaavalle seminaarin päätteeksi OHJAAJAKOULUTUS

TOIMINTASUUNNITELMA OHJAAJAKOULUTUS

1. OHJAAJAKOULUTUS OHJAAJAKOULUTUS Koulutuksia järjestetään vuonna seuraavan periaatteen mukaan: Ohjauksen perusteet- (moduuli 1:een perustuvia) koulutuksia järjestetään koulukohtaisesti. Mikäli moduuli 1 ei toteudu, järjestetään kevyempiä mentorointeja uusille ja aloitteleville ohjaajille.

2. OHJAUKSEN KEHITTÄMINEN Ohjauksen kehittämisessä huomioidaan erityisesti uuden opetussuunnitelman ohjaajille asettamat haasteet ja vaatimukset. Ohjaajakoulutustyöryhmä kokoontuu kahteen 1-2 päivän työseminaariin Helsinkiin ennen eNorssin kevätseminaaria (kerran syksyllä ja kerran keväällä). Resurssitarve: tapaamisten järjestäminen ja mahdollisten kouluttajien palkkiot. OHJAAJAKOULUTUS

3. SIVUSTON YLLÄPITO Kehitetään ja täydennetään ohjaajakoulutusportaalia ohjaajien ja ohjaajakouluttajien työvälineeksi ja materiaalipankiksi. Pidettävät koulutukset merkitään yhteiseen koulutuskalenteriin. OHJAAJAKOULUTUS

4. TEEMAMODULIT Suunnitellaan, kehitetään ja toteutetaan erilaisia ohjauksen teemamoduulikoulutuksia koulukohtaisesti. OHJAAJAKOULUTUS

5. OHJAAJAKOULUTTAJAKOUL UTUS Tarpeen mukaan keväällä 2017 käynnistetään uuden ohjaajakouluttajakoulutuksen suunnittelu. Tarvekysely normaalikouluille tehdään syksyllä Resurssitarve: koulutuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen. OHJAAJAKOULUTUS