VARHAISLAPSUUS JA LEIKKI-IKÄ PS2 LAJM
TEHTÄVÄ Mitä opit itsestäsi perjantain 22.4. tehtävien pohjalta? kiintymyssuhde? kehonkuva? motoriikka? temperamentti?
John Bowlby (1907–1990)
John Bowlby (1907–1990) Lapsen kiintymys hoitajaan on ihmislapsen synnynnäinen valmius Lapsen muistiin tallentuu vuorovaikutus-mielikuvia kiintymyskohteista kiintymyssuhdemallit
Mary Ainsworth (1913–1999) Kehitti menetelmän, jonka avulla vuoden vanhan lapsen kiintymyssuhteen laatua voitiin arvioida
TEHTÄVÄ Täydennä opettajan jakama tehtävämoniste Ainsworthin menetelmästä
Kiintymyssuhteiden arviointia Jo vuoden vanhan lapsen kiintymyksen laadun on todettu ennustavan tulevaa kehitystä myöhemmät myönteiset kokemukset auttavat lasta sopeutumaan
Kiintymyssuhteiden arviointia Kiintymyssuhdemalli voi jossain määrin siirtyä eteenpäin Raja temperamentin ja kiintymyssuhteen välillä ei ole selkeä
TEHTÄVÄ Kuka tai mikä on ollut ensimmäinen samastumiskohteesi? kuvaile kohdettasi vierustoverillesi/ ryhmällesi
Sosiaalistuminen Lapsi omaksuu yhteisönsä tavat ja normit Keskeisiä mekanismeja: samastuminen kasvatus mallioppiminen palaute
TEHTÄVÄ Lue kirjan sivut 56–60 leikin merkityksestä lapselle millaisia ominaisuuksia leikki kehittää lapsessa? millaisia erilaisia leikkejä on olemassa? miten leikki voi toimia psyykkisen työn välineenä?
TEHTÄVÄ Opettaja jakaa luokan ryhmiin Jokainen ryhmä suunnittelee omanlaisen ehdotuksen leikki-ikäisten toiminnan järjestämiseksi Ehdotukset käydään läpi tunnin lopussa
Minuuden syntyminen Minuus syntyy vuorovaikutuksessa toisiin temperamentti kiintymyssuhde palaute Peilisuhde lapsi peilaa itseään läheisiin ja läheiset lapseen
Daniel Stern (1934–2012) Vauvalla on perustarve hakeutua kohti toista ihmistä Vauvan vuorovaikutus-suhteessa vuorottelevat symbioosin ja erillisyyden kokemukset
TEHTÄVÄ Tee aikajana minuuden muodostumisesta Sternin teorian pohjalta kirjan sivujen 64–69 avulla
TEHTÄVÄ Minkälaisia sukupuolisia odotuksia teihin kohdistettiin leikki-ikäisenä? Miten kulttuuri johdattelee tyttöjä ja poikia tietynlaisiin sukupuolirooleihin? Miten sukupuolirooleista voi päästä eroon? Pitäisikö sukupuolirooleista päästä eroon?
Sukupuoli-identiteetti Pysyvä käsitys omasta sukupuolesta ja kehityksestä joko mieheksi tai naiseksi 2-vuotias tietää olevansa joko tyttö tai poika 6/7-vuotias ymmärtää, että sukupuoli ei ole muuttuva ominaisuus
Minäkäsitys Oman ulkonäön, persoonallisuuden, itsetunnon ja sukupuoli-identiteetin hahmottamista ja ymmärtämistä
Jean Piaget (1896–1980) Tutki sekä poikittais- että pitkittäis-tutkimuksilla lasten kognitiivista kehittymistä lapset tekevät hyvin samansuuntaisia päätelmiä tietyissä ikävaiheissa
TEHTÄVÄ Selvitä kurssikirjan sivujen 72–73 avulla mitä tarkoitetaan assimilaatiolla ja akkomodaatiolla keksi molemmista oma esimerkki
TEHTÄVÄ Täydennä opettajan jakama tehtävämoniste Jean Piaget teorian kahdesta ensimmäisestä vaiheesta kirjan sivujen 73–77 avulla
KOEASETELMA Leikki-ikäiselle lapselle esitellään nalle, jonka sanotaan olevan väsynyt. Välillä nalle nukkuu, välillä se leikkii. Nyt nalle menee pöydän alle nukkumaan. Pöydän ääressä istuvalle lapselle esitellään vihreä laiva. Kun sitä katsoo lapsen istumapaikalta punaisen suodattimen läpi, se näyttää mustalta.
KOEASETELMA Seuraavaksi lasta pyydetään siirtymään toiselle tuolille, josta laiva näkyy ilman suodatinta eli vihreänä. Tämän jälkeen nalle herää ja haluaa leikkiä. Se istuutuu ensimmäiselle tuolille katsomaan laivaa suodattimen läpi. Lapselle esitellään kuvat vihreästä, punaisesta ja mustasta laivasta, ja häntä pyydetään osoittamaan: minkä värisen laivan näet istuessasi tällä tuolilla? minkä värisen laivan nalle näkee?
TEHTÄVÄ Miten 3-vuotias lapsi vastaa viimeiseen kysymykseen? Entä 5-vuotias? Mikä selittää vastausten erot? Miksi lapselle näytettiin kuvat vihreästä, punaisesta ja mustasta laivasta? Miksi häntä ei vain pyydetty kertomaan kulloistakin väriä? Autismi on kehityshäiriö, jossa mielen teoria ei kehity ikätasoisesti. Minkä värisen laivan autistinen kouluikäinen lapsi ajattelisi nallen näkevän?
Mielen teoria Ymmärrys siitä, että toisilla ihmisillä on oma tietoisuus, omat ajatukset ja omat toiveet Kehittyy normaalisti noin 4/5-vuotiaalle
Lev Vygotski (1869–1934) Sosiokulttuurinen teoria lapsen ajattelun ja kielen kehittyminen tapahtuu vuorovaikutuksessa ympäröivän kulttuurin kanssa muiden avustamana lapsi pääsee parempaan suoritukseen kuin yksin
Lev Vygotski (1869–1934) Nykyinen kehitystaso: Lähikehityksen vyöhyke: lapsi osaa ajaa kolmipyöräisellä yksin Lähikehityksen vyöhyke: lapsi pystyy ajamaan kaksipyöräisellä vanhemman avustamana Mahdollinen kehitystaso: lapsi osaa ajaa kaksipyöräisellä yksin
Lev Vygotski (1869–1934) Lapsen kielen kehitys etenee ulkoa sisälle (s. 79) Kielen kehitys kulkee yhdessä ajattelun ja toiminnan ohjauksen kehittymisen kanssa
TEHTÄVÄ Vertaile Piaget’n ja Vygotskin teorioita mikä on heidän teorioidensa oleellisin ero?
TEHTÄVÄ Sinut pyydetty puhumaan esikoululaisten vanhempainiltaan. Aiheesi on alle kouluikäisten viestintätaitojen tukeminen. Laadi itsellesi vähintään kuuden kohdan muistilista, jotka käsittelevät vanhemmille annettavia neuvoja. Käytä apunasi kirjan sivuja 80–83 sekä opettajan jakamaa monistetta.
Kuvalähteet https://pixabay.com/fi/vauva-tyttö-selaaminen-pinkki-33288/ http://www.goodreads.com/book/show/1378136.On_Aggression https://www.pinterest.com/pin/324399979379782804/ http://www.feministvoices.com/mary-ainsworth/ http://www.simplypsychology.org/mary-ainsworth.html http://www.kaksplus.fi/vauva/vauvan-kehitys/sinkkonen-kiintymyssuhde-hoivaajaan-on-vauvalle-elinehto/ http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/?x17665=4569394 https://fi.wikipedia.org/wiki/Aku_Ankka http://www.babycenter.com.au/a1041636/preschooler-milestones-socialisation http://pilttipiiri.kynamies.fi/haku/asiasanat/leikki https://www.unlimitedplay.org/zacharys-playground/
Kuvalähteet http://www.touhutasku.fi http://www.brazelton-institute.com/stern.html http://reemadsouza.blogspot.fi/2016/01/the-story-of-me.html http://design.tutsplus.com/articles/create-gender-and-orientation-symbols-with-basic-shapes-in-illustrator--vector-17634 http://www.selflanguage.org http://mercercognitivepsychology.pbworks.com/w/page/61207282/Schemas https://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Piaget http://www.nndb.com/people/359/000094077/ https://suchakumesh.wordpress.com/2014/08/04/child-development/comment-page-1/ http://jhccc.org/poc/view_doc.php?type=doc&id=38857&cn=14
Kuvalähteet http://vygotsky.afraid.org http://www.integrativemovement.com/how-a-special-needs-child-learns-new-skills/ http://www.brahmalokaorbust.com/the-yoga-of-learning-a-language-christos-kourtinatos/ http://study.com/academy/lesson/differences-between-piaget-vygotskys-cognitive-development-theories.html