VARHAISLAPSUUS JA LEIKKI-IKÄ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Advertisements

Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Moraalin kehitys (L.Kohlberg) Oikein vai väärin? Moraali kehittyy vaiheittain ajattelun kehittymisen mukana: 1.yksilön oma näkökulma 2. yhteisön lait ja.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Syyllisyys ja häpeä. Askel 5 syyllisyys ja häpeä Tavoitteet: Ymmärtää syyllisyys ja häpeä ja niiden välinen ero Tutkia kuinka vastaamme näihin tunteisiin.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
VARHAISLAPSUUS JA LEIKKI-IKÄ
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
KEHITYKSEN TAUSTAVAIKUTTAJAT
6. Lapsuuden psykososiaalinen kehitys (s. 82–95)
Perhe.
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
17. Löydä oma alasi s. 81‒83.
Tervetuloa 187 päivää kestävälle matkalle!
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Kpl 7.
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
5 MUISTI PS3 LAJM.
3 Minuudessa on kaksi puolta
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Vauvan minäkäsityksen kehitys
Uusia tuulia YLTin opetuksessa
NUORUUS PS2 LAJM.
PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA
Leikki-iän tunteet.
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Kognitiivinen kehitys
Matskua seurakuntiin Digikorvat.
Kielitietoisuus.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Terveiset Yö-ryhmästä
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
IHMISEN KASVU JA KEHITYS
LASTEN EKG -AIHEITA TUTKIMUKSELLE
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Persoonallisuus-teoriat
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Kulttuurishokki ja henkilökohtainen hyvinvointi
Mielipiteet lasten digitaalisesta pelaamisesta
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Ruokakasvatusta yhdessä
Esityksen transkriptio:

VARHAISLAPSUUS JA LEIKKI-IKÄ PS2 LAJM

TEHTÄVÄ Mitä opit itsestäsi perjantain 22.4. tehtävien pohjalta? kiintymyssuhde? kehonkuva? motoriikka? temperamentti?

John Bowlby (1907–1990)

John Bowlby (1907–1990) Lapsen kiintymys hoitajaan on ihmislapsen synnynnäinen valmius Lapsen muistiin tallentuu vuorovaikutus-mielikuvia kiintymyskohteista kiintymyssuhdemallit

Mary Ainsworth (1913–1999) Kehitti menetelmän, jonka avulla vuoden vanhan lapsen kiintymyssuhteen laatua voitiin arvioida

TEHTÄVÄ Täydennä opettajan jakama tehtävämoniste Ainsworthin menetelmästä

Kiintymyssuhteiden arviointia Jo vuoden vanhan lapsen kiintymyksen laadun on todettu ennustavan tulevaa kehitystä myöhemmät myönteiset kokemukset auttavat lasta sopeutumaan

Kiintymyssuhteiden arviointia Kiintymyssuhdemalli voi jossain määrin siirtyä eteenpäin Raja temperamentin ja kiintymyssuhteen välillä ei ole selkeä

TEHTÄVÄ Kuka tai mikä on ollut ensimmäinen samastumiskohteesi? kuvaile kohdettasi vierustoverillesi/ ryhmällesi

Sosiaalistuminen Lapsi omaksuu yhteisönsä tavat ja normit Keskeisiä mekanismeja: samastuminen kasvatus mallioppiminen palaute

TEHTÄVÄ Lue kirjan sivut 56–60 leikin merkityksestä lapselle millaisia ominaisuuksia leikki kehittää lapsessa? millaisia erilaisia leikkejä on olemassa? miten leikki voi toimia psyykkisen työn välineenä?

TEHTÄVÄ Opettaja jakaa luokan ryhmiin Jokainen ryhmä suunnittelee omanlaisen ehdotuksen leikki-ikäisten toiminnan järjestämiseksi Ehdotukset käydään läpi tunnin lopussa

Minuuden syntyminen Minuus syntyy vuorovaikutuksessa toisiin temperamentti kiintymyssuhde palaute Peilisuhde lapsi peilaa itseään läheisiin ja läheiset lapseen

Daniel Stern (1934–2012) Vauvalla on perustarve hakeutua kohti toista ihmistä Vauvan vuorovaikutus-suhteessa vuorottelevat symbioosin ja erillisyyden kokemukset

TEHTÄVÄ Tee aikajana minuuden muodostumisesta Sternin teorian pohjalta kirjan sivujen 64–69 avulla

TEHTÄVÄ Minkälaisia sukupuolisia odotuksia teihin kohdistettiin leikki-ikäisenä? Miten kulttuuri johdattelee tyttöjä ja poikia tietynlaisiin sukupuolirooleihin? Miten sukupuolirooleista voi päästä eroon? Pitäisikö sukupuolirooleista päästä eroon?

Sukupuoli-identiteetti Pysyvä käsitys omasta sukupuolesta ja kehityksestä joko mieheksi tai naiseksi 2-vuotias tietää olevansa joko tyttö tai poika 6/7-vuotias ymmärtää, että sukupuoli ei ole muuttuva ominaisuus

Minäkäsitys Oman ulkonäön, persoonallisuuden, itsetunnon ja sukupuoli-identiteetin hahmottamista ja ymmärtämistä

Jean Piaget (1896–1980) Tutki sekä poikittais- että pitkittäis-tutkimuksilla lasten kognitiivista kehittymistä lapset tekevät hyvin samansuuntaisia päätelmiä tietyissä ikävaiheissa

TEHTÄVÄ Selvitä kurssikirjan sivujen 72–73 avulla mitä tarkoitetaan assimilaatiolla ja akkomodaatiolla keksi molemmista oma esimerkki

TEHTÄVÄ Täydennä opettajan jakama tehtävämoniste Jean Piaget teorian kahdesta ensimmäisestä vaiheesta kirjan sivujen 73–77 avulla

KOEASETELMA Leikki-ikäiselle lapselle esitellään nalle, jonka sanotaan olevan väsynyt. Välillä nalle nukkuu, välillä se leikkii. Nyt nalle menee pöydän alle nukkumaan. Pöydän ääressä istuvalle lapselle esitellään vihreä laiva. Kun sitä katsoo lapsen istumapaikalta punaisen suodattimen läpi, se näyttää mustalta.

KOEASETELMA Seuraavaksi lasta pyydetään siirtymään toiselle tuolille, josta laiva näkyy ilman suodatinta eli vihreänä. Tämän jälkeen nalle herää ja haluaa leikkiä. Se istuutuu ensimmäiselle tuolille katsomaan laivaa suodattimen läpi. Lapselle esitellään kuvat vihreästä, punaisesta ja mustasta laivasta, ja häntä pyydetään osoittamaan: minkä värisen laivan näet istuessasi tällä tuolilla? minkä värisen laivan nalle näkee?

TEHTÄVÄ Miten 3-vuotias lapsi vastaa viimeiseen kysymykseen? Entä 5-vuotias? Mikä selittää vastausten erot? Miksi lapselle näytettiin kuvat vihreästä, punaisesta ja mustasta laivasta? Miksi häntä ei vain pyydetty kertomaan kulloistakin väriä? Autismi on kehityshäiriö, jossa mielen teoria ei kehity ikätasoisesti. Minkä värisen laivan autistinen kouluikäinen lapsi ajattelisi nallen näkevän?

Mielen teoria Ymmärrys siitä, että toisilla ihmisillä on oma tietoisuus, omat ajatukset ja omat toiveet Kehittyy normaalisti noin 4/5-vuotiaalle

Lev Vygotski (1869–1934) Sosiokulttuurinen teoria lapsen ajattelun ja kielen kehittyminen tapahtuu vuorovaikutuksessa ympäröivän kulttuurin kanssa muiden avustamana lapsi pääsee parempaan suoritukseen kuin yksin

Lev Vygotski (1869–1934) Nykyinen kehitystaso: Lähikehityksen vyöhyke: lapsi osaa ajaa kolmipyöräisellä yksin Lähikehityksen vyöhyke: lapsi pystyy ajamaan kaksipyöräisellä vanhemman avustamana Mahdollinen kehitystaso: lapsi osaa ajaa kaksipyöräisellä yksin

Lev Vygotski (1869–1934) Lapsen kielen kehitys etenee ulkoa sisälle (s. 79) Kielen kehitys kulkee yhdessä ajattelun ja toiminnan ohjauksen kehittymisen kanssa

TEHTÄVÄ Vertaile Piaget’n ja Vygotskin teorioita mikä on heidän teorioidensa oleellisin ero?

TEHTÄVÄ Sinut pyydetty puhumaan esikoululaisten vanhempainiltaan. Aiheesi on alle kouluikäisten viestintätaitojen tukeminen. Laadi itsellesi vähintään kuuden kohdan muistilista, jotka käsittelevät vanhemmille annettavia neuvoja. Käytä apunasi kirjan sivuja 80–83 sekä opettajan jakamaa monistetta.

Kuvalähteet https://pixabay.com/fi/vauva-tyttö-selaaminen-pinkki-33288/ http://www.goodreads.com/book/show/1378136.On_Aggression https://www.pinterest.com/pin/324399979379782804/ http://www.feministvoices.com/mary-ainsworth/ http://www.simplypsychology.org/mary-ainsworth.html http://www.kaksplus.fi/vauva/vauvan-kehitys/sinkkonen-kiintymyssuhde-hoivaajaan-on-vauvalle-elinehto/ http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/?x17665=4569394 https://fi.wikipedia.org/wiki/Aku_Ankka http://www.babycenter.com.au/a1041636/preschooler-milestones-socialisation http://pilttipiiri.kynamies.fi/haku/asiasanat/leikki https://www.unlimitedplay.org/zacharys-playground/

Kuvalähteet http://www.touhutasku.fi http://www.brazelton-institute.com/stern.html http://reemadsouza.blogspot.fi/2016/01/the-story-of-me.html http://design.tutsplus.com/articles/create-gender-and-orientation-symbols-with-basic-shapes-in-illustrator--vector-17634 http://www.selflanguage.org http://mercercognitivepsychology.pbworks.com/w/page/61207282/Schemas https://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Piaget http://www.nndb.com/people/359/000094077/ https://suchakumesh.wordpress.com/2014/08/04/child-development/comment-page-1/ http://jhccc.org/poc/view_doc.php?type=doc&id=38857&cn=14

Kuvalähteet http://vygotsky.afraid.org http://www.integrativemovement.com/how-a-special-needs-child-learns-new-skills/ http://www.brahmalokaorbust.com/the-yoga-of-learning-a-language-christos-kourtinatos/ http://study.com/academy/lesson/differences-between-piaget-vygotskys-cognitive-development-theories.html