Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
VARHAISLAPSUUS JA LEIKKI-IKÄ
PS2 LAJM
2
Hermoston varhainen kehitys
Hermosolujen määrä alkaa laskea heti syntymän jälkeen 1-vuotiaana hermosolujen välisten yhteyksien (synapsien) määrä on huipussaan oppiminen on turhien yhteyksien karsiutumista
3
TEHTÄVÄ Selvitä kirjan sivujen 37–44 avulla mitä seuraavat käsitteet tarkoittavat: kiintymyssuhde kehonkuva karkea- ja hienomotoriikka temperamentti
4
KOTITEHTÄVÄ Haastattele vanhempiasi opettajan jakaman apumonisteen avulla Voitte haastattelun lomassa opiskella vanhempienne kanssa yhdessä kirjan sisältöjä sivuilta 37–46 Valmistaudu esittelemään haastattelun tulokset lyhyesti toisille opiskelijoille tunnilla
5
John Bowlby (1907–1990)
6
John Bowlby (1907–1990) Lapsen kiintymys hoitajaan on ihmislapsen synnynnäinen valmius Lapsen muistiin tallentuu vuorovaikutus-mielikuvia kiintymyskohteista kiintymyssuhdemallit
7
Mary Ainsworth (1913–1999) Kehitti menetelmän, jonka avulla vuoden vanhan lapsen kiintymyssuhteen laatua voitiin arvioida
8
TEHTÄVÄ Täydennä opettajan jakama tehtävämoniste Ainsworthin menetelmästä
9
Kiintymyssuhteiden arviointia
Jo vuoden vanhan lapsen kiintymyksen laadun on todettu ennustavan tulevaa kehitystä myöhemmät myönteiset kokemukset auttavat lasta sopeutumaan
10
Kiintymyssuhteiden arviointia
Kiintymyssuhdemalli voi jossain määrin siirtyä eteenpäin Raja temperamentin ja kiintymyssuhteen välillä ei ole selkeä
11
TEHTÄVÄ Kuka tai mikä on ollut ensimmäinen samastumiskohteesi?
kuvaile kohdettasi vierustoverillesi/ ryhmällesi
12
Sosiaalistuminen Lapsi omaksuu yhteisönsä tavat ja normit
Keskeisiä mekanismeja: samastuminen kasvatus mallioppiminen palaute
13
TEHTÄVÄ Muistelkaa hetki millaisia leikkejä leikitte lapsena
millaisia leikit olivat? millaisia asioita leikeistä pystyi oppimaan? Leikkikää hetken aikaa jotain lapsuuden leikkiä!
14
TEHTÄVÄ Lue kirjan sivut 56–60 leikin merkityksestä lapselle
millaisia ominaisuuksia leikki kehittää lapsessa? millaisia erilaisia leikkejä on olemassa? miten leikki voi toimia psyykkisen työn välineenä?
15
TEHTÄVÄ Opettaja jakaa luokan ryhmiin
Jokainen ryhmä suunnittelee omanlaisen ehdotuksen leikki-ikäisten toiminnan järjestämiseksi Ehdotukset käydään läpi tunnilla
16
Minuuden syntyminen Minuus syntyy vuorovaikutuksessa toisiin
temperamentti kiintymyssuhde palaute Peilisuhde lapsi peilaa itseään läheisiin ja läheiset lapseen
17
Daniel Stern (1934–2012) Vauvalla on perustarve hakeutua kohti toista ihmistä Vauvan vuorovaikutus-suhteessa vuorottelevat symbioosin ja erillisyyden kokemukset
18
TEHTÄVÄ Tee aikajana minuuden muodostumisesta Sternin teorian pohjalta kirjan sivujen 64–69 avulla
19
TEHTÄVÄ Minkälaisia sukupuolisia odotuksia teihin kohdistettiin leikki-ikäisenä? Miten kulttuuri johdattelee tyttöjä ja poikia tietynlaisiin sukupuolirooleihin? Miten sukupuolirooleista voi päästä eroon? Pitäisikö sukupuolirooleista päästä eroon?
20
Sukupuoli-identiteetti
Pysyvä käsitys omasta sukupuolesta ja kehityksestä joko mieheksi tai naiseksi 2-vuotias tietää olevansa joko tyttö tai poika 6/7-vuotias ymmärtää, että sukupuoli ei ole muuttuva ominaisuus
21
Minäkäsitys Oman ulkonäön, persoonallisuuden, itsetunnon ja sukupuoli-identiteetin hahmottamista ja ymmärtämistä
22
KERTAUS Mitä tarkoitettiin sisäisellä mallilla eli skeemalla?
muistissa oleva itseä, ympäristöä tai toiminnan kohdetta koskevien tietojen kokonaisuus, jota käytetään toiminnan ohjaamiseen
23
Jean Piaget (1896–1980) Tutki sekä poikittais- että pitkittäis-tutkimuksilla lasten kognitiivista kehittymistä lapset tekevät hyvin samansuuntaisia päätelmiä tietyissä ikävaiheissa
24
TEHTÄVÄ Selvitä kurssikirjan sivujen 72–73 avulla mitä tarkoitetaan assimilaatiolla ja akkomodaatiolla keksi molemmista oma esimerkki
25
TEHTÄVÄ Täydennä opettajan jakama tehtävämoniste Jean Piaget teorian kahdesta ensimmäisestä vaiheesta kirjan sivujen 73–77 avulla
26
KOEASETELMA Leikki-ikäiselle lapselle esitellään nalle, jonka sanotaan olevan väsynyt. Välillä nalle nukkuu, välillä se leikkii. Nyt nalle menee pöydän alle nukkumaan. Pöydän ääressä istuvalle lapselle esitellään vihreä laiva. Kun sitä katsoo lapsen istumapaikalta punaisen suodattimen läpi, se näyttää mustalta.
27
KOEASETELMA Seuraavaksi lasta pyydetään siirtymään toiselle tuolille, josta laiva näkyy ilman suodatinta eli vihreänä. Tämän jälkeen nalle herää ja haluaa leikkiä. Se istuutuu ensimmäiselle tuolille katsomaan laivaa suodattimen läpi. Lapselle esitellään kuvat vihreästä, punaisesta ja mustasta laivasta, ja häntä pyydetään osoittamaan: minkä värisen laivan näet istuessasi tällä tuolilla? minkä värisen laivan nalle näkee?
28
TEHTÄVÄ Miten 3-vuotias lapsi vastaa viimeiseen kysymykseen? Entä 5-vuotias? Mikä selittää vastausten erot? Miksi lapselle näytettiin kuvat vihreästä, punaisesta ja mustasta laivasta? Miksi häntä ei vain pyydetty kertomaan kulloistakin väriä? Autismi on kehityshäiriö, jossa mielen teoria ei kehity ikätasoisesti. Minkä värisen laivan autistinen kouluikäinen lapsi ajattelisi nallen näkevän?
29
Mielen teoria Ymmärrys siitä, että toisilla ihmisillä on oma tietoisuus, omat ajatukset ja omat toiveet Kehittyy normaalisti noin 4/5-vuotiaalle
30
Lev Vygotski (1869–1934) Sosiokulttuurinen teoria
lapsen ajattelun ja kielen kehittyminen tapahtuu vuorovaikutuksessa ympäröivän kulttuurin kanssa muiden avustamana lapsi pääsee parempaan suoritukseen kuin yksin
31
Lev Vygotski (1869–1934) Nykyinen kehitystaso: Lähikehityksen vyöhyke:
lapsi osaa ajaa kolmipyöräisellä yksin Lähikehityksen vyöhyke: lapsi pystyy ajamaan kaksipyöräisellä vanhemman avustamana Mahdollinen kehitystaso: lapsi osaa ajaa kaksipyöräisellä yksin
32
Lev Vygotski (1869–1934) Lapsen kielen kehitys etenee ulkoa sisälle (s. 79) Kielen kehitys kulkee yhdessä ajattelun ja toiminnan ohjauksen kehittymisen kanssa
33
TEHTÄVÄ Vertaile Piaget’n ja Vygotskin teorioita
mikä on heidän teorioidensa oleellisin ero? entäpä yhtäläisyydet
34
TEHTÄVÄ Lue kirjan sivut 80–83 sekä opettajan jakama moniste
miten lapsen kielellistä kehitystä voi tukea? millaisia ongelmia siihen voi liittyä?
35
TEHTÄVÄ Opettaja jakaa luokan tiimeihin
Tiiminne pyydetty puhumaan esikoululaisten vanhempainiltaan. Aiheenne on alle kouluikäisten viestintätaitojen tukeminen. Laatikaa itsellenne vähintään kuuden kohdan muistilista, jotka käsittelevät vanhemmille annettavia neuvoja. Valmistautukaa pitämään lyhyt puhe tunnilla muistilistanne pohjalta
36
Kuvalähteet
37
Kuvalähteet http://www.oocities.org/haistahome/aamutv.html
38
Kuvalähteet http://vygotsky.afraid.org
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.