Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Advertisements

Mitä on kansainvälisyys?
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Terveyden edistäminen
Ikääntyneiden asemaan liittyvät voimavarat (kollektiiviset voimavarat)
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Matti Rautalahti Syöpäjärjestöt
Mitä terveys on? s. 8 – 15.
Terveysosaaminen ja media
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Mielenterveys s. 110 –
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Kunniaan liittyvät konfliktit – uhat ja mahdollisuudet asiakastyössä
Seuratuki-info  Perheliikunta on terveyttä edistävää liikuntaa, jota koko perhe ja lähipiiri; lapset, nuoret, vanhemmat, isovanhemmat ja ystävät.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Terveysosaaminen ja media
Itäinen perhekeskus, Lapsiperheiden varhaisen tuen palvelut
Elämänlaatu Mitkä tekijät vaikuttavat nuoren hyvinvointiin?
Mitä on kulttuuri?.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Sosiaalinen syrjäytyminen
Päihteet ja Mielenterveys. Pohdittavaksi Miten suhtaudut nuorten tupakointiin? Miten koulussasi ehkäistään tupakointia? Miksi tupakoinnin lopettaminen.
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Pitäisikö terveyseroja pyrkiä kaventamaan? Miten? Pitäisikö jokaisen kustantaa omista elintavoista johtuvien sairauksien kustannukset? Miksi?
Kansantaudit Tartuntataudit
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
PROMOOTIO JA PREVENTIO, VÄESTÖSTRATEGIAT
Kotipuu Anita Novitsky, Monikulttuurisuuden asiantuntija.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Sairaudet ja niiden ehkäisy Yleisesti kansanterveydestä.
Esseekokeen aihepiirit ja tekstilajit TÄRPPEJÄ ÄIKÄN ESSEEKOKEESEEN?
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
Käytännön juttuja yo-kokeeseen 8.30 paikalle ruokalaan + kunnon lyijykynät tai lyijytäytekynät, kumit Eväät niin, ettei rasioissa ja pulloissa lue mitään.
Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Terveystiede oppiaineena. Monitieteisyys taloudellinen näkökulma historiallinen näkökulma liikuntatieteellinen näkökulma biologinen, lääketieteellinen.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
TE4 Terveyteen ja terveysongelmiin liittyvät ilmiöt Hurtig 2016.
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
Terveyden määritelmät
Mitä terveys on? s. 8 – 15.
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Mikä näistä mielestäsi kuvaa terveyttä? Perustele.
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
Abille stressikilpi? Sari Toivakka.
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
UNI JA LEPO.
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
Perimä Geneettinen perimä Sosiaalinen perimä
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Lapsuus ja nuoruus.
Näkökulmia vastaamiseen
Syrjäytymisestä ja sen ehkäisemisestä
Mielenterveystyön kehittämissuunnitelma
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.

Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Kansanterveyden edistäminen Lastensuojelu- ja nuorisotyö
Opiskeluhuollon palvelut
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen ajan) Primaaripreventio (+ sekundaaripreventio) Otsikko - tehtävä antaa mahdollisuuden pohtia: pohdi, perustele, kritisoi, mikä toimii / ei toimi, omat oivallukset, esimerkit Luetteloimaisuus vs liiallinen tieto yhdestä asiasta Käsitteet: sosiaalinen ja psyykkinen toimintakyky, sosiaalinen tuki, -pääoma ja –perimä Omat näkökulmat esim. lapset – nuoret – aikuiset – ikääntyvät (+ esimerkit yhdestä vastauksesta) Ei kertaavaa lopetus - kappaletta

YKSILÖ: Itsetunto ja sen vahvistaminen, haasteet Joustavuus, tunnetaidot Elintavat säännöllinen liikunta, terveellinen ravinto, riittävä uni, lepo ja rentoutuminen, stressin hallinta Tieto eri ongelmista (tunnistus) sekä mistä saa apua, hakeutuminen avun pariin. Luonnolliset mielihyvän lähteet Sosiaalinen tuki myös muille Toimiminen sosiaalisissa verkostoissa (sosiaalinen pääoma)

YHTEISÖ: perhe, koulu, työ, harrastukset, asuinalue, uskonto Suvaitsevaisuus Sosiaalinen tuki, rakkaus ja välittäminen tasa-arvo yhteenkuuluvuus pientenkin ongelmien esille ottaminen säännöt / hyvät tavat, arvot, asenteet, ilmapiiri / ei kiusaamista, syrjimistä itsetunnon tukeminen Sosiaalisen pääoman kertyminen

YHTEISKUNTA: Lainsäädäntö: työaika, ei liian isoja päiväkoteja / kouluja / ryhmäkokoja, aselait Koulutus – työllistyminen – syrjäytymisen ehkäisy Resurssit ongelmien ennaltaehkäisyyn (mm. kouluissa psykologit, kuraattorit,) Terveydenhuolto: neuvolat, kouluterveydenhuolto, työterveys, terveyskeskukset, työttömien terveysneuvonta, toimintaa lapsille, nuorille ikääntyville, työttömille Syrjäytymisvaarassa olevien tuki (pienituloiset, yksinhuoltajat, työttömät) Media, kampanjat Maan kulttuuri

Ajankohtaista Suvaitsevaisuus, erilaisuuden hyväksyminen Miten voitaisiin ennaltaehkäistä kouluampumisten ja Oslon kaltaisten traagisten tapahtumien toistumista? Tekijät ovat mielenterveysongelmaisia, joilla normaali, tasapainoinen kehittyminen on mennyt väärään suuntaan. Nettiyhteisöt! Eristäytyminen / syrjäytyminen. Kielteinen toiminta saa vahvistusta keskustelupalstoilla. Miten media tukee / horjuttaa ihmisten terveyttä? Väkivaltaiset pelit? Elokuvat ja lapset / nuoret?