Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Syrjäytymisestä ja sen ehkäisemisestä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Syrjäytymisestä ja sen ehkäisemisestä"— Esityksen transkriptio:

1 Syrjäytymisestä ja sen ehkäisemisestä
Ruut Ruokonen 2012

2 Eivät kulje kerjuulla maajalassa tämän päivän huutolaislapset, eivät leipää kerjää, kulkevat kaduilla, särkevät ikkunoita lyövät vastaantulevia, ryöstävät vanhuksia, kerjäävät rakkautta –elämän huutolaiset. Maaria Leinonen

3 Syrjäytymisen syy: rakenteet vai yksilö
Syrjäytymisen syy: rakenteet vai yksilö? Syrjäydytäänkö vai syrjäytetäänkö? Näkökulmia (Järventie & Sauli) a) yksilölliset ominaisuudet, persoona ja toiminta b) yhteiskunnallisen prosessin uhri c)kehä: ihmiset tuottavat sosiaalisen elämänsä, joka tuottaa heidät syrjäytyminen = vieraantumista valtakulttuurin arvo- ja normijärjestelmästä, yleisesti hyväksytyistä toimintatavoista sekä elämänmuodon ihanteista (Pirjo Pölkki)

4 lajeja koulutuksellinen syrjäytyminen (tiedot, taidot, valmiudet)
sosiaalinen syrjäytyminen (ei siteitä, ei ystäviä, ei tukea tai kontrollia) normatiivinen syrjäytyminen (poikkeava leima, erilaisuuden identiteettimuutos)

5 Lasten hyvinvointi ja eriarvoisuus
SUOMI: lainsäädäntö maailman parhaimpia (sosiaaliturva, neuvola, psykososiaaliset palvelut koulussa, erityisopetus, Pisa…) muutosnäkökulmia: perheiden monimuotoisuus, avioerot, yksinäinen lapsuus, päihdeongelmat, aggressiiviset lapset, mielenterveysongelmat, sukupolvien välinen vuorovaikutus vähentynyt vastaliike ”koko kylä kasvattaa” ,yhteisöllisyyden nousu?

6 Lapsuudessa rakennetaan perustuksia
Syrjäytymisen sijaan puhutaan eriarvoisuudesta ja syrjäytymisriskistä Lasten ensisijaisia pelkoja: läheisten menetys, hylätyksi tuleminen ja yksinäisyys Herättääkö lapsi iloa jossakin ihmisessä? Kehittyäkseen yhteiskunnassa ja yhteisöissä selviytyväksi aikuiseksi lapsen on tultava kuulluksi ja nähdyksi omana itsenään.

7 Varhaisia merkkejä ongelmista
alhainen itsearvostus: heikko elämänhallinta: lapsen ja yhteisön välisten siteiden haurastuminen:

8 Identiteetti (=millainen minä olen
Identiteetti (=millainen minä olen. Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen minä) yhteydessä perushoivaan, (saako muuta ruokaa kuin kouluruuan, onko peseytynyt, monelta nukkumaan, oliko aikuisia kotona iltaisin ja öisin) Fyysinen : huoli kivuista, ruma ulkonäkö, univaikeudet, väsyneisyys, ruokahaluttomuus, päänsärky, vatsakipu, muut kivut, pahoinvointi Psyykkinen: surullisuus, pessimismi, epäonnistuminen, huonous, tulevaisuuden pelko, itseviha, itsesyytös, itkuisuus, huolestuneisuus, päättämättömyys, alemmuuden tunteet

9 sosiaalinen: eristäytyminen, läksyvaikeudet, ilon puute koulussa, huono koulumenestys, ilon puute elämässä, pelot kodin ulkopuolella, yksinäisyys, ystävien puute, kiusaa muita, on kiusattu, rakkaudettomuus, tottelemattomuus, konflikteja Lievä riski syrjäytyä myöhemmin: a)perushoiva huono, mutta identiteetti myönteinen b)perushoiva hyvä, mutta identiteetti kielteinen

10 Itsetunnon peruskahdeksikko
1) Näkemys omasta merkityksestä 2) Käsitys omasta kehosta 3) Oman reviirin rajat 4) Käsitys ympäristön turvallisuudesta 5) Mielikuva sukupuoliroolista 6) Käsitys seksuaalisuudesta 7) Käsitys aggressiosta 8) Mielikuva omasta elämänkaaresta ( Cacciatore, Korteniemi-Poikela, Huovinen 2008)

11 Kuka puuttuu, kuka auttaa, kuka toimii?

12 kielteinen identiteetti
suhtautuu pessimistisesti tulevaisuuteen vaikea tehdä itsenäisiä päätöksiä ilon puute koulussa ja elämässä pelkää kodin ulkopuolisia paikkoja joutuu helposti riitoihin huolestunut kivuista ruma omakuva univaikeuksia päänsärkyä

13 Hyvän perustuksen rakentaminen
Kasvaakseen tasapainoiseksi lapsi tarvitsee ”liiton toisen ihmisen kanssa” Pysyvä, sosiaalinen vuorovaikutus, psyykkiset rakenteet -> inhimillinen pääoma 2.välittävää huolenpitoa eli rakkautta. Yhteisistä asioista välittäminen -> sosiaalinen pääoma

14 Joukkoon kuuluminen Ilmainen perusopetus ja tasavertaiset mahdollisuudet, mutta… Osallisuus on vaikuttamista oppimista vastuuta ja luottamusta ( Hamarus)

15 lähteet Järventie, I & Sauli, H. 2001. Eriarvoinen lapsuus.
neptunus Cacciatore, R., Korteniemi-Poikela, E. & Huovinen, M Miten tuen lapsen ja nuoren itsetuntoa. Helsinki: WSOY.


Lataa ppt "Syrjäytymisestä ja sen ehkäisemisestä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google