MYR –koulutusjaoston minityöpaja 25.11.2015 Koulutusjaoston toiminta 2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Varsinais-Suomen koulutusstrategia 2015+
Advertisements

Varsinais-Suomen maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) koulutusjaosto.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
LTOL-JAOSTON TOIMINTASUUNNITELMA VUODELLE 2016 Vuosikokous
EXAM-pilottikäytön kokemuksia TTY:llä Marjut Anderson.
Koordinaatti – Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus -Valtakunnallinen nuorisotyön palvelu- ja kehittämiskeskus. Toiminta käynnistyi Koordinaatin.
Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä
Yrittäjänä toimiminen tutkinnon osan toteuttaminen.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatu ja käytännöt Työpaja TERVETULOA! &
Projekteista pysyviksi käytänteiksi Sakari Kainulainen Sokran hanketyöpaja , Kuopio.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Viestinnän tilanne kesä 2016
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
YSI-JAOSTON TAVOITTEET JA TOIMINTA V TOIMINNAN ARVIOINTI 10. 2
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
LARK5-hankkeen workshop Sari Mikkola
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Some – opettajan ja opiskelijan työkaluina
Erinomaisen laadun edellytysten rakentaminen
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KATKEAMIA OPINTOJEN POLUISSA?
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
YSI-JAOSTON TAVOITTEET JA TOIMINTA V. 2016
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLIN RIKASTAMISEN JA PARASTAMISEN TYÖPAJA THL.
Tarvekartoituksen yhteenveto
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Valtakunnallisen ELO-ryhmän puheenjohtajat ja sihteerit kokous Verkko-Ohjaus Marko Kilpeläinen.
Tervetuloa Innopajaan
Kuntoutuspäivät 2018 KUVE:n suunnittelukokous 6. 2
Hanke-esittely Sanna Lento
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
THL:n tuki kehittämishankkeille
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Palveleva ILO
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Innopaja
Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutuksessa
Kohti oppivia marjatilaverkostoja –hankkeen esittely
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Valtuustoaloitteesta yhteiseen tahtotilaan
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
MTK uudelle vuosisadalle -järjestöremontti Selvitystyö Perttu Pyykkönen MTK-Liittojen pj/tj-palaveri
NV:n STRATEGIAKARTTA TOIMINTA-AJATUS: Ylläpitää ja edistää NV-järjestöjen yhteistyötä neurologisesti sairaiden ja vammaisten hyväksi.
Oulun kaupungin vuorovaikutussuunnitelma
Liiketoimintakauppoja hyödyntävä strategia Erkki Petäjä
Innopaja
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
Yleisen lisenssijälleenmyyjän kilpailutus
Pienin askelin kohti parempaa työhyvinvointia – yrittäjien näkemyksiä keinoista edistää hyvinvointiaan Y-Foorumi Salla Ahola & Kirsi Heikkilä-Tammi.
Hyvää mieltä muistisairaiden arkeen hevosvideoilla
Osaamisen ennakointifoorumi
Esityksen transkriptio:

MYR –koulutusjaoston minityöpaja Koulutusjaoston toiminta 2016

Koulutusjaoston toiminta )Keskustelufoorumit (vrt 28.9 ja 9.11 tilaisuudet) 2)Ennakointiyhteistyön vahvistaminen – toimintatavat, resurssointi, tavoitteet 3)Koulutuksen uudistukset ja reformit 4)Maahanmuuttajien kotouttaminen ja osaamisen kehittäminen/hyödyntäminen 5)Hankkeistuksen koordinaatio ja yhteistyö

Keskustelufoorumit - pari vuodessa -Tarpeellisia; koulutuksen uudistukset ja maahanmuuttajat; rajaukset ja asioita kokoavia; ministeriöt ja vaikuttaminen – edunvalvonta -Elinkeinoelämää ja konkretiaa lähellä olevat tilaisuudet esim. järjestäjien toimesta – kenttäfoorumit – alueen vuorovaikutus päättäjiin (esim. kansanedustajat) ”suoraan asiaan” – yhteisellä rintamalla tulee toimia vaikka järjestely koulutuksen järjestäjän toimesta -Kehittäminen vs. edunvalvonta – määrittää tilaisuuden luonnetta -Yrittäjyyden/kasvuyrittäjyyden painotus ja tarpeet – korkeakouluopiskelijat painopisteenä -Nuorten ja aikuiskoulutuksen integraatio – lakimuutos tulossa -Digiloikkanäkökulma -Mitä Nuorten Aikuisten Oppimisohjelman (NAO) jälkeen? -Koulutuspolitiikan yleinen pitkäjänteisyys?

Ennakointi -Kokonaisuuteen nähden työn resurssointi on minimaalista -Työn tavoitteet yleisesti – konkretia – miten viesti oppilaitoksiin ja koulutuksen sisältöön – tiedon sirpaleisuus nyt – erilaisten barometrien (esim. EK, yrittäjät) hyödyntäminen taustalle -Vuosittainen ennakointiraportti jämäköittäisi– ”maakuntakesu” - tavoitteellisuus – klusterikohtaiset ”ennakointikortit” – tulosten visualisointi ym -Yleiset kompetenssit – moniosaajuustematiikka korostuu -Maahanmuuttajateema ja tiedon tarpeet – esim. määrät ja taustat – kielten opetuksen tarpeet ja opetuksen tapa/taso (”ei liikaa possessiivisuffikseja alussa..”)

Uudistukset ja reformit -Koulutuksen vienti, oppisopimusmallin uudistaminen (koulutussopimus) -Kouluttajien välinen yhteistyö ja yhteistyörajapinnat – esim. maahanmuuttajakoulutuksen osalta (hankkeistuksen mahdollisuus) -Koulutusjaosto alueellinen vuorovaikutuskanava – asioiden ja prosessien koonti – päällekkäisyyksien välttäminen -Lausunnot ym -Ajankohtaiskatsaukset päättäjille (luottamusmieselimet)

Maahanmuuttaja-asia - Kouluttajien yhteistyö – koulutusketjut -KOTO –koulutuksen valtakunnalliset uudistukset -Toiminnan ennakoivuus -Verkostot – jaosto tärkeä osa -Turvapaikansaajat painopisteenä -Jo kotoutuneiden maahanmuuttajien kulttuuri –ja kieliosaamisen hyödyntäminen (mentorointi) -maahanmuuttajayrittäjien osaamisen hyödyntäminen -VS yrityskummien osaamisen hyödyntäminen

Hankekoordinaatio -Keskustelu hankeideoista – kommentointi/palaute tarpeen mukaan -Hakuteemojen käsittelyt esittelyjen pohjalta -Vähintään jatkuva keskustelu teeman ympärillä -Pidetään vakioasiakohtana