AKATEEMISEN ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN TERVEYSTIETEIDEN MAISTERIKOULUTUKSEN AIKANA Peltokallio, Liisa, Juntunen Kristiina, Kokko Sami, Parkatti Terttu,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO LIIKUNTATIETEELLINEN TIEDEKUNTA
Advertisements

Työhönvalmennuksella työelämään
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
KORKEAKOULUTUTKINTOJEN VIITEKEHYS 2005 Kuvaus suomalaisista korkeakoulututkinnoista (Mattilan työryhmä) Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
Minä oppijana 1 ov..
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Tutkintosuoritusten arviointi
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Orientoivat opinnot Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma Kunta- ja aluejohtamisen opintosuunta.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
KIELTEN LAITOS Kielten laitos PÄÄAINEET … joita kaikkia voi opiskella myös sivuaineena: englannin kieli latinan kieli romaaninen filologia (ranska) ruotsin.
Kriminaalipolitiikka ja rikollisuuden tutkimus. Monitieteinen pääaine Opinnoissa annetaan syvälliset tiedot sekä rikos- ja prosessioikeudesta että empiirisestä.
Kielten laitos HALUATKO KIELENKIINTOISEN OPISKELUPAIKAN?
Eurooppaoikeus ja integraatiohallinto. Monitieteinen pääaine ●Opiskelija saa monipuolisen juridis-lingvistisen tieto-taidon vaativiin oikeudellista osaamista.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
OTK infotilaisuus opinnoista lukuvuonna Dekaani Juha Karhu klo ls 10.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Datan hallinnan asiantuntijan työnkuva ja siinä tarvittava osaaminen
TET =Työelämään tutustuminen
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Tutkintoasetusten edellyttämä tieteellisyyys yliopisto-opinnoissa
Tavoitteet ja arviointi
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Opiskelu ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
TET =Työelämään tutustuminen
SOSIONOMI (AMK), 210 op Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia sekä ennakoida tulevaisuuden muutoksia. Hän osaa tuottaa ja kehittää asiakaslähtöisiä.
Saimaan ammattiopisto Sampo
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

AKATEEMISEN ASIANTUNTIJUUDEN KEHITTYMINEN TERVEYSTIETEIDEN MAISTERIKOULUTUKSEN AIKANA Peltokallio, Liisa, Juntunen Kristiina, Kokko Sami, Parkatti Terttu, Saari Päivi, Sakari-Rantala Ritva, Tynjälä Jorma, Valkeinen Heli JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Terveystieteiden laitos

Tavoitteena on arvioida koulutus- kokemuksia ja maisterikoulutuksessa saatua asiantuntijuutta suhteessa työelämän vaatimuksiin. TERVEYSTIETEIDEN OPPIALAT: *Fysioterapia *Gerontologia ja kansanterveys *Liikuntalääketiede *Terveyskasvatus *Toimintaterapia

TERVEYSTIETEIDEN LAITOKSEN KOULUTUKSEN TAVOITTEET JA NIITÄ TUKEVIA PEDAGOGISIA RATKAISUJA Terveystieteiden laitoksen koulutuksen tavoitteena on, että eri pää- aineista valmistuneet maisterit hallitsevat syvällisesti oman tieteenalansa ja osaavat soveltaa oppimaansa työelämän käytäntöihin. Opiskelun aikana he saavat valmiudet toimia kansallisissa ja kansainvälisissä asiantuntijatehtävissä ja osaavat tuottaa tieteellisesti ja käytännöllisesti pätevää uutta tietoa. Toiminnassaan heillä tulee olla eettisesti kestävä pohja. Tavoitteena on myös, että opiskelijat ottavat vastuun oppimisestaan kohti itsenäistä ja elinikäistä oppimisprosessia. 1.Tieteellinen ja kriittinen ajattelu 2.Tutkimustaidot 3. Viestintätaidot 4. Eettinen vastuu 5. Monitieteinen yhteistyö ja verkostoituminen 6. Innovatiivisuus 7. Itseohjautuvuus 8. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus 9. Esteetön opiskeluympäristö (Terveystieteiden laitoksen koulutuksen tavoitteet ja niitä tukevia pedagogisia ratkaisuja 2007)

TAVOITTEITA TUKEVIA PEDAGOGISIA RATKAISUJA ESIMERKKINÄ (1.)TIETEELLINEN JA KRIITTINEN AJATTELU (mm. Kallio1993, Bernice & Arlin 1999) -Opetuksessa pyritään käsittelemään terveyttä ja toimintakykyä sekä niihin liittyviä yhteiskunnallisia haasteita ongelmalähtöisesti ja tulevaisuuden haasteet huomioiden -Opiskelijaa ohjataan monipuolisen lähdemateriaalin hankintaan ja lähdekriittisyyteen -Opetuksessa herätetään tiedollisia ristiriitoja käyttämällä esimerkiksi opetusmateriaalia, jossa esiintyy vastakkaisia näkökulmia tai päätelmiä -Opetuksessa hyödynnetään opiskelijoiden ammatti- ja opiskelutaustaa ja elämänkokemusta -Opetuksessa perehdytään erilaisiin tieteenteoreettisiin lähestymistapoihin ja arvioidaan tutkimusmenetelmien ja - asetelmien vahvuuksia ja heikkouksia

MAISTERIOPINTOJA KOSKEVA KYSELY Kevät 2007 Kevät 2008

Kysely tehtiin opintojen loppuvaiheessa syventävien opintojen asiantuntijuuskurssille osallistuville opiskelijoille kevätlukukausilla 2007 ja 2008 Kevään 2007 kyselyyn vastasi 33 opiskelijaa ja 2008 vuoden kyselyyn 34 opiskelijaa Fysioterapia56 Gerontologia ja kansanterveys 1213 Liikuntalääketiede21 Terveyskasvatus1112 Toimintaterapia32

Maisteriopintoni kestivät____ vuotta

1.Opiskelemaan tullessaan opiskelijoilla on odotuksia, jotka saattavat muuttua opiskelun aikana paljonkin. Miten koet omien odotustesi täyttyneen opiskelun aikana?

2a. Miten hyvin yliopistokoulutus mielestäsi kehitti terveystieteisiin liittyvien ilmiöiden teoreettista ja käsitteellistä hallintaa

2b. Miten hyvin yliopistokoulutus mielestäsi kehitti oman tieteenalasi teoreettista ja käsitteellistä osaamista

2c. Miten hyvin yliopistokoulutus mielestäsi kehitti yleistä kriittistä ja analyyttistä ajattelua

2d. Miten hyvin yliopistokoulutus mielestäsi kehitti kykyä tiedon tieteellisten perustelujen hakemiseen ja löytämiseen

2e. Miten hyvin yliopistokoulutus mielestäsi kehitti kykyä kriittisesti arvioida olemassa olevaa tietoa ja lähdemateriaalia

3a. Miten hyvin koet hallitsevasi terveystieteen tutkimusmetodologiaa

3b. Miten hyvin koet hallitsevasi tutkimusprosessin ja sen osa-alueet

3c. Miten hyvin koet hallitsevasi tutkimuksen raportoinnin ja tiedottamisen

4a. Millaiset valmiudet koet saaneesi oman tieteenalasi tutkimusintressien tunnistamiseen

4b. Millaiset valmiudet koet saaneesi tutkimustyön tekemiseen

5a. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi tieteelliseen, kirjalliseen viestintään äidinkielellä

5b. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi tieteelliseen, kirjalliseen viestintään vieraalla kielellä

5c. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi asiantuntijaesitelmien pitämiseen

5d. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi tieteelliseen keskusteluun osallistumiseen

5e. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi suulliseen viestintään vieraalla kielellä

6a. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi soveltaa eettisiä sääntöjä ja periaatteita tieteelliseen toimintaan

6b. Miten yliopistossa opiskelu kehitti herkkyyttäsi tunnistaa asiantuntijatoimintaan liittyvä vastuu eettisesti tärkeissä asioissa

6c. Miten yliopistossa opiskelu kehitti taitojasi soveltaa eettisesti kestäviä työskentelytapoja ja - menetelmiä asiantuntijatoiminnassa

7a. Miten yliopistokoulutus kehitti valmiuksiasi tehdä monitieteistä ja moniammatillista yhteistyötä

7b. Miten yliopistokoulutus kehitti valmiuksiasi asiantuntijatehtävissä tarvittavaan verkostoitumiseen

7c. Miten yliopistokoulutus kehitti asiantuntijatehtävissä tarvittavia ryhmätyötaitojasi

8a. Miten opinnot kehittivät kykyäsi tunnistaa oman asiantuntijuusalueesi haasteita

8b. Miten opinnot kehittivät taitojasi ratkaista ammatilliseen toimintaan liittyviä ongelmia

8c. Miten opinnot kehittivät luovuuttasi kehittää omaa asiantuntijuuttasi ja työyhteisöä

8d. Miten opinnot kehittivät rohkeuttasi ottaa vastaan vaikeitakin haasteita

8e. Miten opinnot kehittivät oman sisäisen sankarisi löytämistä

9a. Miten opintojen ohjaus tuki kykyäsi tehdä opintojen aikana, tulevaa uraa ennakoiden, opintoja koskevia itsenäisiä valintoja

9b. Miten opintojen ohjaus tuki valmiuksiasi jatkuvaan oppimiseen ja oman asiantuntijuuden kehittämiseen tulevassa työssä

10. Miten pääaineesi kurssien työskentelytavat ohjasivat sinua itsenäiseen työskentelyyn

11a. Miten yliopistokoulutus kehitti innostustasi hakeutua kansainvälisiin tehtäviin

11b. Miten yliopistokoulutus kehitti taitoasi työskennellä kansainvälisessä yhteistyössä

11c. Miten yliopistokoulutus kehitti tutkimustiedon kulttuurisidonnaisuuden merkityksen ymmärtämistä tiedon soveltamisessa ja välittämisessä

11d. Miten yliopistokoulutus kehitti valmiuksiasi kohdata eri kulttuureista tulevia ihmisiä

12. Miten paljon oppikursseihin sisältyi eri kulttuurien ymmärtämiseen liittyvää aineistoa

14. Kuinka tutuiksi sinulle tuli oppiaineesi tutkimusprojektit ja niiden toimintatavat koulutuksen aikana

15. Missä määrin sinulle tarjottiin mahdollisuutta osallistua oppiaineesi tutkimusprojekteihin

16a. Miten paljon opiskelu kehitti projektissa työskentelyn taitoja

16b. Miten paljon opiskelu kehitti johtamistaitojasi

16c. Miten paljon opiskelu kehitti oman osaamisen markkinointitaitoja

16d. Miten paljon opiskelu kehitti yrittäjyyteen suuntautumista

17a. Maisterikoulutuksen jälkeen minua kiinnostavat yliopiston tehtävät tai/ja jatkokoulutus

17b. Maisterikoulutuksen jälkeen minua kiinnostavat yliopiston ulkopuoliset koulutus- ja opetustehtävät

17c. Maisterikoulutuksen jälkeen minua kiinnostavat hallinto- ja johtotehtävät

17d. Maisterikoulutuksen jälkeen minua kiinnostavat muut asiantuntijatehtävät

18. Olen maisterikoulutukseen

-SEURANTAKYSELY TYÖELÄMÄÄN SIIRTYNEILLE -kevät KOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN