Valtorin Virtu- tunnistuspalvelun käyttöönotto Tullissa Jari Kokko Kehityspäällikkö Tulli
Suomen tulli on monialainen palvelu- ja lainvalvontaorganisaatio Edistää kansainvälisen tavarakaupan sujuvuutta ja varmistaa oikeellisuuden sekä kantaa tehokkaasti tavaraverot tarjoaa palveluita asiakaslähtöisesti suojaa yhteiskuntaa, ympäristöä ja kansalaisia on keskeinen toimija harmaan talouden ja rajat ylittävän rikollisuuden torjunnassa Haka- ja Virtu-seminaari / Jari Kokko, Tulli2
Tullitoimipaikat Tullissa työskenteli vuoden 2015 tammikuun lopussa 2260 henkilöä(Lähde: Netra). Naisten osuus oli 47 % ja miesten 53 % Haka- ja Virtu-seminaari / Jari Kokko, Tulli3
Tullin organisaatio 2015
Tulli kantoi valtiolle 10,2 miljardia euroa veroja vuonna 2014 Tulli kantoi vuonna 2014 veroja ja maksuja yhteensä noin 10,2 miljardia euroa eli 26,1 prosenttia valtion veroista ja veron luonteisista maksuista Tullirikostorjunnan yhteiskunnallinen vaikuttavuus kasvoi 126,2 miljoonaan euroon Haka- ja Virtu-seminaari / Jari Kokko, Tulli5
Tullin Virtu-käyttöönotto Haka- ja Virtu-seminaari / Jari Kokko, Tulli6
Käyttöönotosta Tullille käyttöönotto oli suhteellisen suoraviivaista, koska olimme jo Valtorin asiakkaita ja VY-verkon käyttäjiä Virtun käyttöönottokonsepti on varsin tehokas ja toimii periaatteella “toimittaja kyselee, asiakas vastaa” ja siitä muodostuu suunnitelma toteutuksesta Haka- ja Virtu-seminaari / Jari Kokko, Tulli7
Hyödyt Tullin näkökulmasta Virtu-palvelu helpottaa Virtuun liitettyjen palvelujen käyttöä, sillä Virtun myötä palvelut on saatu yhden tunnistustavan taakse eikä jokaiseen palveluun tarvita omaa käyttäjätunnusta ja salasanaa. Virtu helpottaa käyttäjien ja ylläpitäjien arkea poistamalla eri järjestelmien salasanojen ylläpitoon liittyviä tehtäviä Parantaa tietoturvaa Mahdollistaa toimikortin käyttämisen kirjautumisessa Haka- ja Virtu-seminaari / Jari Kokko, Tulli8
Resurssit Tulli 2(+1) hlö Valtori 3 hlö Fujitsun Idp-palvelu 4 hlö Haka- ja Virtu-seminaari / Jari Kokko, Tulli9
Tulli Virtupalvelut Palvelut –Virtu-tunnistuspalvelin (IdP) palveluna –Tukipalvelun palveluaika klo 8-17 –Tullissa otettiin käyttöön kaksi tunnistusmenetelmää Käyttäjätunnus-salasana (Tullin AD- tunnus) VRK:n organisaatiovarmenne(toimikortti) Haka- ja Virtu-seminaari / Jari Kokko, Tulli10
Tullin Virtu-palvelun piirissä olevat sovellukset Virtun piirissä olevat palvelut alkuvaiheessa ovat –M –Kieku –Tilha –Rondo –VM hankesalkku Haka- ja Virtu-seminaari / Jari Kokko, Tulli11
Tehtävät / Vastuu Fujitsu tekee projektisuunnitelman / Fujitsu Asiakas täyttää työkirjat ja toimittaa Fujitsulle / Tulli Fujitsu avaa yhteydet omassa ympäristössään / Fujitsu Asiakas avaa yhteydet omassa ympäristössään / Tulli, Valtori Tietoliikenneyhteyksien toimivuus testataan /Tulli, Fujitsu Fujitsu toteuttaa asiakkaan IdP:n työkirjojen mukaan / Fujitsu Asiakas avustaa testauksessa / Tulli Järjestelmät käyttöönotetaan yhteistyössä Fujitsun ja asiakkaan kanssa / Tulli, Fujitsu Hyväksymistestaus asiakkaan toimesta / Tulli Käyttäjien ohjeistus ja tiedotus tehtävä / Tulli Lisäys palvelusopimukseen / Tulli, Valtori Haka- ja Virtu-seminaari / Jari Kokko, Tulli12
Opittua – mitä on hyvä huomioida ennen käyttöönottoa Tietoliikenneavaukset –Etenkin etäkäytön osalta huomioitava avaukset Active Directory tiedot oikein –AD ja Kieku tiedot yhdenmukaistettava virtuID (userPrincipalName). Huom. Isot ja pienet kirjaimet merkitseviä Käyttöoikeuslomakket Haka- ja Virtu-seminaari / Jari Kokko, Tulli13
Kiitos Jari Kokko Haka- ja Virtu-seminaari / Jari Kokko, Tulli14