Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAkseli Oksanen Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen testausohjeet Yleisohjeet testaukseen Havaintoraportin täyttäminen
2
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yleistä hyväksymistestauksesta Hyväksymistestaustilaisuudet pidetään jokaisen julkaisun yhteydessä sen jälkeen kun OPH:n palvelunomistajat ovat testanneet toiminnallisuudet Hyväksymistestaus tapahtuu QA-ympäristössä: •testi.virkailija.opintopolku.fi •testi.opintopolku.fi Ei yksityiskohtaisia testitapauksia, testataan toiminnot
3
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Testitunnukset ja -havainnot Testauksessa käytetään QA-ympäristön hyväksymistestitunnusta (henkilökohtainen) •Roolia voi muuttaa testattavien ominaisuuksien mukaisesti Testataan kaikki julkaisun testitapaukset Jos testitapaus ei onnistu, tehdään havaintoraportti Havaintoraporttipohja löytyy wikistä
4
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvä havaintoraportti Yksi vika / raportti! Otsikon pitää olla ytimekäs mutta kuvaava Kuvaa miten vika saadaan toistettua: 1.Miten vikatilanteeseen päädyttiin? 2.Miten vikatilanne näkyy? 3.Miten järjestelmän olisi pitänyt toimia? Mikä vaikutus vialla on asiakkaalle?
5
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Havaintoraporttipohjan täyttöohjeet 1/2 Testaaja – Havainnon tekijän nimi Pvm – Havainnon päivimäärä Testausympäristö - Missä järjestelmäympäristössä havainto on tehty. Oletuksena ’Hyväksymistestausympäristö’, jota ei tarvitse muuttaa. Testattava julkaisu- Testatun järjestelmän versionumero Testitapauksen numero - Testitapauksen tunnus, jos havainto löydetty testitapausta käyttäen Käyttäjärooli - Millä käyttäjäroolilla havainto on tehty Selain – Testaajan käytämän selainohjelma ja versio Käyttöjärjestelmä – Testaajan käyttämän tietokoneen käyttöjärjestelmä
6
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Havaintoraporttipohjan täyttöohjeet 2/2 Havainnon otsikko - Havainnon lyhyt ja ytimekäs kuvaus. Mielellään max. 50 merkkiä Havainnon tyyppi – Onko kyseessä virhe, puute vai parannusehdotus Miten havainto voidaan toistaa – Kuvaa käyttäjän suorittamat askelet miten havainnon voi toistaa. Virhettä ei voida korjata, jos sitä ei voida toistaa! Miten virhe näkyy – Kuvaa miten virhe näkyy käyttäjälle ja miten virhetilanteen tunnistaa. Virheen tarkka kuvaus. Miten järjestelmän olisi pitänyt toimia - Kuvaa tähän miten järjestelmän olisi pitänyt toimia, jos se toimisi oikein. Jos kyseessä on parannusehdotus, niin sen tarkka kuvaus. Kuvankaappaus virheestä - Ota kuva virhetilanteesta (esim. Alt + PrtSc) ja liitä kuva raporttiin. HUOM. Huonosti täytetty havaintoraportti johtaa puuttuvien tietojen selvittämiseen jälkikäteen -> Turhaa työtä niin testaajalle kuin korjaajalle!
7
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Raportin lähettäminen 1.Nimeä havaintoraportti seuraavasti: _Havaintoraportti_.xls Esim. ATo_Havaintoraportti_7.xls 2.Lähetä havaintoraportit sähköpostilla osoitteeseen alpe@oph.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.