Ajankohtaista Opetushallituksesta KOME 2016 Turussa Seppo Valio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuopio Sari Turunen-Zwinger ja Virpi Pikkuaho
Advertisements

Kone- ja metallituoteteollisuuden koulutustarjonta pääkaupunkiseudulla Kone- ja metallituoteteollisuuden Ennakointikamari Kari Lepistö, toimialajohtaja,
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Ammattiosaamisen näyttö
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
TUTKINTOTOIMIKUNTA TEHTÄVÄT JA TOIMINTA
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMMATILLISTEN PERUSTUTKINTOJEN KEHITTÄMISEN PERIAATTEET OPM:n päätös (dnro 2/502/2008) Marja Hollo Tampere
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkinnot.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Työpaikkakouluttajan ABC
EHops-palvelu kansallisessa viitekehyksessä Diasarjan tuottanut Jukka Söderdahl Winnova.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Microkatu 1 (A-osa) Kuopio Asiakaspalvelu p klo 9.00 – etunimi.sukunimi(at)sakky.fi.
Ammatillisen koulutuksen reformi Ylijohtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen osasto.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Opinnollistaminen nuorten työpajatoiminnassa ja ammatillisen koulutuksen reformi Elise Virnes
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Suoritetut näyttötutkinnot Varastoalan näyttötutkintojen kehittäminen OPETUSHALLITUS TUTKINTOTOIMIKUNNAT UTBILDNINGSSTYRELSEN EXAMENSKOMMISSIONERNA.
Ammatillisen koulutuksen reformi ja digitaaliset ratkaisut Yhteentoimivuusfoorumi Ylijohtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen osasto.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AJANKOHTAISKATSAUS AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN SAJO Pääjohtaja Aulis Pitkälä Opetushallitus.
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Ammatillisen koulutuksen reformi ELO
Uudet laaja-alaiset tutkinnot
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Mikä ihmeen oppisopimus?
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen Ammatillisen koulutuksen kevätseminaari Kuerkievari ma opetusneuvos Seija Rasku
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Ammatillisen koulutuksen reformi
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Ammatillisen koulutuksen reformi
Yhteiset tutkinnon osat
Ammatillisen koulutuksen reformista
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Välinehuoltoalan perustutkinnon kokeilu - verkoston tapaaminen
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Osaamisen ennakointifoorumi
Esityksen transkriptio:

Ajankohtaista Opetushallituksesta KOME 2016 Turussa Seppo Valio

AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN AVAINSANOJA OSAAMISPERUSTEISUUS ASIAKASLÄHTÖISYYS TULOKSELLISUUS TEHOKKUUS VAIKUTTAVUUS LAATU

TOISEN ASTEEN AMMATILLISEN KOULUTUKSEN REFORMI Uudistetaan ammatillisen koulutuksen kokonaisuutta koskeva toimintalainsäädäntö 1. yksi laki, jossa keskeisenä lähtökohtana on osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys 2. sääntelyn keventäminen ja normien purku Tehdään ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmäuudistus 1. laaja-alaistetaan tutkintoja ja vähennetään erillisten tutkintojen määrää 2. kevennetään ja yksinkertaistetaan tutkintojärjestelmään liittyvää sääntelyä ja hallintoa 3. tavoitteena uudistaa tutkintorakenne vuoden 2018 aikana Uudistetaan ammatillisen koulutuksen opiskelijavalintoja ja hakupalveluja – osaamisperusteisen toiminnan mukaiseksi Tiivistetään koulutuksen ja työelämän välistä vuorovaikutusta. Luodaan ja otetaan käyttöön uusi koulutussopimusmalli, joka mahdollistaa joustavat polut työpaikalla tapahtuvan oppimisen edistämiseen ja tutkinnon suorittamiseen käytännönläheisesti.

REFORMIN MUKAINEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN AMMATILLISTEN TUTKINTOJEN ERITYISESTI AMMATTI- JA ERIKOISAMMATTITUTKINTOJEN MÄÄRÄÄ VÄHENNETÄÄN KOULUTUSALOISTA LUOVUTAAN TUTKINTORAKENTEESSA PERUSTUTKINTOJENKIN OSAAMISALOJEN SÄÄTÄMISESTÄ LUOVUTAAN TUTKINTORAKENNEASETUKSESSA KAIKKILLE AMMATILLISILLE TUTKINNOILLE YHTENÄISET MITOITUSPERUSTEET – OSAAMISPISTEET MYÖS AMMATTI- JA ERIKOISAMMATTITUTKINTOIHIN VIIMEISTÄÄ KOULUTUSTOIMIKUNTIEN TILALLE OSAAMISEN ENNAKOINTIFOORUMI, JOKA KOOSTUU OHJAUSRYHMÄSTÄ, ENNAKOINTIRYHMISTÄ JA ASIANTUNTIJAVERKOSTOISTA TUTKINTOTOIMIKUNTIEN TILALLE TIETYSTÄ TUTKINNOISTA VASTAAVAT VALTAKUNNALLISET TOIMIELIMET, JOIDEN TEHTÄVÄNÄ OLISI TUTKINTOJEN KEHITTÄMINEN, NÄYTTÖJEN TOTEUTUKSEN JA ARVIOINNIN LAADUN VARMISTAMINEN SEKÄ ARVIOINNIN OIKAISUVAATIMUSTEN KÄSITTELY AMMATTIOSAAMISEN NÄYTTÖJEN TOIMIELIMISTÄ LAKISÄÄTEISINÄ LUOVUTAAN

REFORMIN MUKAINEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN SIIRRYTÄÄN YHTEEN NÄYTTÖPERUSTEISEEN JA OSAAMISEN HANKINTATAVASTA RIIPPUMATTOMAAN TAPAAN SUORITTAA TUTKINTO OKM MYÖNTÄÄ AMMATILLISEN KOULUTUKSEN JÄRJESTÄMISLUVAT KAIKKIIN TUTKINTOIHIN PT, AT JA EAT, MIKÄ OIKEUTTAA OSAAMISEN HANKKIMISEN JÄRJESTÄMISEEN, NÄYTTÖJEN JÄRJESTÄMISEEN JA TUTKINNON MYÖNTÄMISEEN SEKÄ LUPAAN ANTAA TUTKINTOTODISTUKSEN (NÄYTTÖTODISTUSOSASTA LUOVUTAAN) JA TODISTUKSEN TUTKINNON OSAN SUORITTAMISESTA OKM VOI MYÖNTÄÄ JÄRJESTÄMISLUVAN TIETTYIHIN TUTKINTOIHIN MYÖS PELKÄSTÄÄN NÄYTTÖJEN TOTEUTTAMISEEN JA ARVIOINTIIN SEKÄ TUTKINNON MYÖNTÄMISEEN KAIKKI MUUT PAITSI ENSIMMÄISTÄ AMMATILLISESTI SUUNTAUTUNUTTA TUTKINTOA SUORITTAVAT MAKSAVAT TUTKINTOMAKSUN KAIKESSA AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA KÄYTTÖÖN HENKILÖKOHTAISTAMINEN (OPISKELIJAKOHTAISESTI TUTKINNON OSAT, SUUNNITELLAAN OSAAMISEN HANKKIMINEN, OSOITTAMINEN, ARVIOINTI JA TUKITOIMET OSAAMISEN ARVIOINTI KAKSIKANTAISESTI TYÖELÄMÄN JA OPETUSALAN EDUSTAJAT YHDESSÄ

TUTKINTOTOIMIKUNNAT Hitsauksen ja levytekniikan tutkintotoimikunta Hitsaajan ammattitutkinto Laivanrakennusalan ammattitutkinto Levytekniikan ammattitutkinto Teollisuusputkiasentajan ammattitutkinto Hitsaajamestarin erikoisammattitutkinto Laivanrakennusalan erikoisammattitutkinto Levytyömestarin erikoisammattitutkinto Kone- ja metallialan tutkintotoimikunta Kone- ja metallialan perustutkinto Koneenasentajan ammattitutkinto Koneenasentajamestarin erikoisammattitutkinto Koneistuksen tutkintotoimikunta Koneistajan ammattitutkinto Mittaajan ja kalibroijan ammattitutkinto Työvälinevalmistajan ammattitutkinto Valumallin valmistajan ammattitutkinto Koneistajamestarin erikoisammattitutkinto Työvälinemestarin erikoisammattitutkinto Valumallimestarin erikoisammattitutkinto

TUTKINTOTOIMIKUNNISTA TYÖELÄMÄTOIMIKUNTIA Ammatillisen osaamisen ja ammatillisten tutkintojen laadun varmistamiseen osallistuisivat tietyistä tutkinnoista vastaavat valtakunnalliset toimielimet työelämätoimikunnat. Työelämätoimikunnat vastaisivat osin nykyisiä tutkintotoimikuntia, mutta niillä ei olisi näyttötutkintojen järjestämissopimusten solmimisen tai tutkintojen myöntämisen ja todistusten antamisen kaltaisia hallinnollisia tehtäviä. Toimikunnat toimisivat Opetushallituksen yhteydessä Opetushallitus päättää toimikuntien toimialoista Opetushallitus asettaa toimikunnat enintään kolmeksi vuodeksi Jäsenten tulee edustaa työnantajia, työntekijöitä ja opetusalaa Tehtävät kehittää ammatillisen koulutuksen tutkintorakennetta ja ammatillisia tutkintoja ja niiden perusteita yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen kanssa osallistua näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadun varmistukseen käsitellä tutkinnon suorittajan osaamisen arviointia koskevat oikaisuvaatimukset.

KOULUTUSSOPIMUS Sovitaan työpaikalla järjestettävästä tavoitteellisesta ja ohjatusta opiskelusta Työpaikan, koulutuksen järjestäjän ja opiskelijan välinen sopimus Koulutussopimus (ei-työsuhde) Oppisopimus (työsuhde) Soveltuu tutkinto ja ei-tutkintotavoitteiseen koulutukseen, erilaisissa työympäristöissä Mahdollistaa eri pituiset oppimisjaksot työpaikalla Vastuuhenkilöt työpaikalla ja oppilaitoksessa.

KONE- JA METALLIALAN PERUSTUTKINTO UUDISTUU Uusi tutkinto tutkintorakenteeseen ja uudet tutkinnon perusteet voimaan KONE- JA TUOTANTOTEKNIIKAN PERUSTUTKINTO TUOTANTOTEKNIIKAN OSAAMISALA ASENNUKSEN JA AUTOMAATION OSAAMISALA VALIMOTEKNIIKAN OSAAMISALA

KONE- JA METALLIALAN UUDET TUTKINNOT Esitys uusista tutkinnoista tutkintorakenteeseen, voimaan KONE- JA TUOTANTOTEKNIIKAN PERUSTUTKINTO TUOTANTOTEKNIIKAN OSAAMISALA ASENNUKSEN JA AUTOMAATION OSAAMISALA TUOTANTOTEKNIIKAN AMMATTITUTKINTO KONEASENNUKSEN JA KUNNOSSAPIDON AMMATTITUTKINO TUOTANTOTEKNIIKAN ERIKOISAMMATTITUTKINTO KONEASENNUKSEN JA KUNNOSSAPIDON ERIKOISAMMATTITUTKINTO

Kiitoksia ! Seppo Valio Puh