Findikaattori 2.0 Avoimen tilastotiedon pilvipalvelu Ministeriöiden digiturnaus Kehitysidea 13.3.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pilviväylä - kolme rinnakkaista prosessia Projektipäällikkö Jarkko Moilanen.
Advertisements

Vapaaehtoisten ääni esiin Ray-rahoitteisessa toiminnassa
SOPIMUS PRO: VIESTINTÄMODUULI ”ASIAKKUUKSIEN HALLINTAA JA YHTEYDENPITOA NYKYAIKAISILLA SÄHKÖISILLÄ MENETELMILLÄ” MARLEENA LEHTONEN.
Tapani Lahti & Hanna Koivula LUONNONTIETEELLINEN KESKUSMUSEO MUSTIKKA Hanna Koivula & Tapani Lahti Luonnontieteellinen keskusmuseo.
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.

W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Maanmittauslaitoksen paikkatiedon palvelualustan pilotti - avoin rajapinta Jakob Ventin Korkeakoulujen valtakunnalliset IT-päivät
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
S Ä H K Ö I S E N T A L O T E K N I I K A N O S A A M I S - J A K E H I T T Ä M I S K E S K U S Integraatiolla kiinteistöt aktiiviseksi osaksi liiketoimintaprosesseja.
Mentoreiden verkostoitumisiltapäivä klo
Palvelun käyttöliittymätasonpalvelun toteutus osaksi TIPTOP portaalia prosessin kulku EduGUI komponenttikirjasto on käytettävissä open sourcena, Eduix.
Ohjelmistotekniikka kevät 2003 CASE-välineet. Ohjelmistotekniikka kevät 2003 Mitä ovat CASE-välineet? Computer Aided Software Engineering Tietokoneavusteinen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan strategia 2020 Työryhmä 3: Tiedon toisisijainen käyttö Pj. Sinikka Salo, Oulun kaupunki.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Palvelutietovaranto: suunnitelma julkisten palvelujen tietojen kansalliseksi resurssiksi Latvanen / VK-Suomi.fi Marko Latvanen Valtiokonttori.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
REILU KAUKOLÄMPÖ Mitä ja miksi?
Avoimen tieteen palvelut ATT-palvelutyöryhmän pj. Ville Tenhunen © 2015 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu.
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Kuntatilastotietojen saatavuuden parantaminen Kuntatieto-ohjelman muutosseminaari Kaija Ruotsalainen.
Avointen aineistojen julkaisualusta AVAA © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
Tutkimusaineistojen hakupalvelu Etsin © 2016 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen.
JulkICTLab Projektipäällikkö Kirsi Pispa, CSC. JulkICTLab lyhyesti JulkICTLab on avoimeen dataan perustuvien palvelujen kehittämisympäristö Osa VM:n julkisen.
AVOIMEN DATAN VAIKUTTAVUUS: SEURANTA- JA ARVIOINTIMALLIN KEHITTÄMINEN Heli Koski, ETLA
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
JulkICTLab.
Avoin data, TK ja virallinen tilasto
Ennen ohjelmaa Ohjelma Ohjelman jälkeen
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Mitä on avoin data ja kuinka kartoittajat voivat hyödyntää sitä?
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Yhteistyötapaaminen
JulkICTLab.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Suomen Akatemia ja VIRTA-julkaisutietopalvelun hyödyntäminen
Tilastouudistus 2017.
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Aineistonhallintasuunnitelmatyökalu dmpTuuli
Music Against Drugs -päihdekasvatuskokonaisuuden kehittäminen
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.4
JulkICTLab Mikael Vakkari, VM.
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Viestit kansalaisille, ammattilaisille ja päättäjille
Avoimen tiedon tavoitteet
ASIAKASOSALLISUUS PÄÄTÖKSENTEOSSA JA PALVELUIDEN SUUNNITTELUSSA
Kansallinen metatietovaranto Vuoden 2018 suunnittelu
Tiedolla johtamisen kokonaisuus
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Avoimen tiedon ohjelma > Avoindata
Avoimen tiedon ohjelma Tilannekatsaus ja suunnitelma 2014
Jari Porrasmaa (STM) Konstantin Hyppönen (KELA)
Pohjois-Savon EU-rahoitusinfo 7. 11
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Avoimen tuotteenhallinta
Korkeakoulujen tiedolla johtamisen ekosysteemi
Esityksen transkriptio:

Findikaattori 2.0 Avoimen tilastotiedon pilvipalvelu Ministeriöiden digiturnaus Kehitysidea

Tavoitteita Päätöksenteon tehostaminen ja päätösten laadun parantaminen Päätösten vaikutusten ja kehityksen seurannan ja ymmärtämisen tukeminen Osapuolten aktivointi tiedon käyttöön, päätösvaihtoehtojen tuottamiseen ja niiden perusteluun Tiedon avoimuus sekä hyödyntämisen ja käytön taitojen levittäminen laajalti Sektoritutkimuslaitosten ja muiden viranomaisten tuottaman tiedon käytön lisääminen

Nykytila Findikaattori-palvelu tarjoaa vain muutamia indikaattoreita. Vain jotkut tilastotiedot ovat rajapintapalveluissa. Tilastotiedon avointa palvelualustaa ei ole tarjolla. Tilastotiedon käyttö vaatii monien verkkosivujen selailua. Tilastotietojen lataaminen ja visualisointi on työlästä.

Case: Tilastotarinoita Kartta- ja kaavioanimaatio llus_kayttajan_opas.pdf

Visio Avoin tilastotiedon pilvipalvelu Eri osapuolten tuottama tilastotieto on saavutettavissa avointen rajapintapalvelujen kautta ja hyödynnettävissä ja julkaistavissa avoimen palvelualustan avulla helppokäyttöisellä käyttöliittymällä, joka mahdollistaa taulukoiden, kaavioiden ja karttojen yhteentoimivuuden. Käyttäjä voi määritellä valitsemilleen indikaattoreille seurantaa ja hälytyksiä tukevat arvovälit.

Indikaattorien ja käyttöliittymän komponenttien valinta Käyttöliittymän määrittely Kartta Kaavio Taulukko OTSIKKO selite Luokittelu Yhtenäiset avoimet rajapinnat Avoimet tilastotietokannat ja muut tietovarannot Tilastotiedon avoin palvelualusta

Valittujen indikaattorien visualisointi Julkaistu käyttöliittymä Yhtenäiset avoimet rajapinnat Avoimet tilastotietokannat ja muut tietovarannot Tilastotiedon avoin palvelualusta

Avoimen tilastotiedon pilvipalvelut IaaS, Infrastructure as a Service PaaS, Platform as a Service SaaS, Software as a Service DaaS, Data as a Service AaaS, Analysis as a Service VaaS, Visualisation as a Service Laitteistopalvelu: koneet ja laitteet Alustapalvelu: varusohjelmistot, tiedonhallinta Ohjelmistopalvelu: selainsovellukset Datapalvelu: tietovarantojen rajapintapalvelut Analyysipalvelu: tiedon yhdistäminen ja analyysit Visualisointipalvelu: tiedon havainnollistaminen Seurantapalvelu: muutoksen autom. tunnistaminen YHTEISÖT YRITYKSET Asiointi, palautteet Tieto- palvelu Osallis- taminen Tilanne- tietoisuus Suunnittelu, logistiikka Tutkimus, ennakointi Oppiminen, opetus JULKISHALLINTO, PÄÄTÖKSENTEKO Selain Käyttöliittymä – taulukko, kaavio, kartta - animaatiot Tieto- johtaminen MaaS, Monitory as a Service

Strateginen työkalu Avoin data tukena käyttäjän omassa päätöksenteon järjestelmässä Sopivien indikaattorien valinta ja visualisointi Valittujen indikaattorien automaattinen päivittyminen Indikaattorien seurantaikkunan määrittely Automaattiset ilmoitukset indikaattorien arvon poikkeamisesta  Oikea-aikaiset faktoihin perustuvat päätökset ja niiden korjaaminen Julkisen sektorin päätösten yhteydessä julkaistaan päätöksen perusteet. Yritykset eivät välttämättä paljasta, mitä indikaattoreita ne seuraavat.

Toteutus Tilastotiedon tuottajat määrittelevät ja toteuttavat rajapintapalvelut (ml. Eurostatin, OECD:n ja YK:n avoimet tiedot) Palvelualusta toteutetaan Tilastokeskuksen vetämänä avoimella projektilla JulkICTLabissa ketterän kehittämisen menetelmillä Kehittämisen ympärille ja testaamaan kootaan käyttäjäryhmiä yrityksistä, mediataloista, kansalaisjärjestöistä, kunnista ja valtionhallinnosta Palvelualusta toteutetaan avoimella lähdekoodilla ja mahdollistetaan ratkaisun avoin kehittäminen ja kaupallistaminen

Kustannukset Paikkatietoikkunan Teemakarttapalvelu on heti maksutta hyödynnettävissä SotkaNet-rajapinnan indikaattorien osalta Monipuolisempi palvelualusta voidaan toteuttaa avoimella lähdekoodilla integroiden olemassa olevia komponentteja – kustannus n euroa Rajapintapalvelut toteutetaan tilastoviranomaisille maksuttoman PxWeb-ohjelmiston uusimmalla versiolla – käyttöönottokustannus n euroa Tilastoviranomaiset panostavat metatietojen parantamiseen noin kaksi henkilötyövuotta Käyttäjien tukeen ja viestintään tarvitaan n euroa

Rahoitus ja hyödyt Kehittäminen ja käyttöönotto rahoitetaan miljoonan euron määrärahalla kahden vuoden aikana Pienemmällä panostuksella saadaan vähemmän toiminnallisuutta sisältävä palvelu Kehitys- ja pilotointiympäristönä toimii VM:n hallinnoima JulkICTLab Investointi tuottaa kustannukset takaisin vuodessa säästöinä päätöksentekoa tukevan työn tehostumisesta Kun indikaattoritiedon hyödyntäminen on helppoa, tietoa halutaan käyttää, koska se tuo kilpailuetua

Vaikuttavuus Tilastotiedot saadaan huomattavasti nykyistä laajempaan käyttöön resurssisuunnitteluun ja investointipäätöksissä Visualisoituna tilastotieto on nopeasti omaksuttavissa Yhteiskunnan investointi tilastotietoon tuottaa aiempaa laadukkaampia päätöksiä ja säästöjä Kansallisen ja kansainvälisen toimintaympäristön seurannassa ollaan hereillä ja tilanteen tasalla Osapuolten kustannukset päätöksentekoa ja toimintaa tukevan tiedon hankkimiseksi alenevat merkittävästi Yhteiskunnallisen päätöksenteon perusteiden avoimuus lujittaa demokratiaa ja aktivoi laadukkaaseen kansalaiskeskusteluun

Findikaattori 2.0 Avoimen tilastotiedon pilvipalvelu Ministeriöiden digiturnaus Kehitysidea