Lapsen ja nuoren tukeminen Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet
Tarkkaavaisuuden suuntaamisen parantaminen O Lapsen nimen käyttö O Visuaalisten merkkien käyttö O Ohjeiden toistaminen O Taktiilinen tuki O Katsekontakti
Tarkkaavaisuuden jakamisen ja siirtämisen parantaminen O Selkeän ja samana toistuvan päivärytmin ylläpitäminen O Siirtymien ennakointi mm. keskusteluin, kuvin O Riittävän ajan ja ohjauksen tarjoaminen siirtymien tueksi O Yhden asian tekeminen kerrallaan O Työskentelyn jäsentäminen esim. listojen tai havainnollistavien toimintaohjeiden avulla
esimerkkejä O Ruokailu tai lukutilanteessa kuvien käyttö tai oma hiljaisuus -> herättää lapsen mielenkiinnon ilman syyllistävää kontaktia O Yksi ohje kerrallaan helpottaa ymmärtämistä esim. pukeutumisessa O Ohjeistus kysymysmuotoon O Tukiviittomat, selkään piirtäminen O Aistihetket, lepohetket O Hieronnat, kosketus O Tilan rauhoittaminen O Mallittaminen
Toiminnanohjaus, aloitteellisuus O Lisää henkilökohtaista ohjausta ja/tai mallinnusta aloitusvaiheessa O Konkretisoi tehtävän osavaiheet O Tee selkeä sopimus siitä, mitä pitää tehdä ja mihin mennessä O Havainnollista sopimus konkreettisin keinoin O Käytä selkeitä, toistuvia toimintatapoja O Valitse sopiva tehtävien vaikeusaste ja järjestys O Helposta vaikeampaan
esimerkkejä O Allekirjoitukset sopimuksiin O Konkreettiset korit tehtäville O Yhteisten pelisääntöjen luominen O Kerro minulle mitä sinun pitikään tehdä? O MIETI- TEE- TARKISTA O Kirjoita ensin otsikot-> sitten vasta teksti O Pulpettiin oma struktuuri O Vapaa-ajan strukturointi O Mallin näyttö O Tietty tehtävä tiettynä aikana
Motorisen levottomuuden vähentäminen O Tarkkaavaisuushäiriöiset lapset tarvitsevat muita lapsia enemmän motorista toimintaa pystyäkseen työskentelemään tehokkaasti O Luvallinen liikkuminen O Luvallinen näprääminen( esim. sinitarra) O Pienten tehtävien hoitaminen tehtävien välillä esim. taulun pyyhkiminen O Riittävän tukevan tuolin valinta O Tasapaino-aktiivityyny tuolille
Impulssien hallinnan parantaminen O Jätä häiritsevä käyttäytyminen huomiotta, tarjoa tilalle mahdollisuus muuhun O Vähennä lapsen odotusaikaa, konkretisoi ajan kulua O Valmista lasta etukäteen tuleviin tapahtumiin O Välitön palaute O Hyödynnä palkkiojärjestelmää O Tue sääntöjen noudattamista O Ota käyttöön TOIMI- ÄLÄ TOIMI kortit
esimerkkejä O Esineiden tunnustelu, puristelu O Tilanteiden ennakointi ja huomion vieminen muualle esim. huumori, leikkimielisyys O Pallopeitto O Säkkituoli O Luovat toiminnot O Liikennevalot O Tarrat O Sovittu aika yhdessä esim. väripiiri
Tarkkaavaisuuden ylläpitämisen parantaminen O Selkeän päivärytmin noudattaminen O Tapahtumien ennakointi O Päivän ja tehtävien jäsentäminen kuvin tai kirjallisesti O Ajankulun konkretisoiminen esim. kello O Istumispaikan miettiminen O Ympäristön ärsykkeiden karsiminen O Sopivasti taukoja
esimerkkejä O TimeTimer O Kuvitettu viikkojärjestys O Aamupiiri O Vaatteiden pukemisjärjestys O Palkitseminen esim. aikaa tietokoneella O Oma rauhallinen nurkkaus O Sosiaaliset tarinat O Rentoutumishetket O Juomatauot O Tehtävät koreihin O Ohjaajan auktoriteetti ja luottaminen O 1 tehtävä kerrallaan O Nimetyt paikat