Lapsen ja nuoren tukeminen Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen häiriöt
Advertisements

Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Elämäntaparyhmien organisointi Helmen malli
Kandiseminaarin ryhmätyöskentely Kevätlukukausi 2007.
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi17.30 –  Malliharjoitus18.30 –
Listening comprehension
Power Point – esitysgrafiikkaohjelma lyhyesti
Joukkoistamisen ja vertaistuotannon edistäminen yhdistysten kansalaistoiminnassa Käytännön kehittäjän näkökulma.
Ohjeita animaation tekoon:
Työrauha ja haastavat tilanteet
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
Sisällönsuunnittelun workshop Verkkokoulutusprojektin eteneminen KonseptointiSisältösuunnittelu Vaatimus- määrittely ja visuaalinen ilme Sisällöntuotanto.
Erilaiset käsityön tekijät Oppilaskohtaisen ohjauksen suunnittelu ©Riitta Huovila 2008.
Eläinaiheisen Power Point esityksen tekeminen
Palautteen antaminen esityksen tavoitteen toteutuminen
Havaintokanavat.
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
Kuvat ja tukiviittomat opetuksen tukena
ADHD/ADD LAPSEN PIIRTEITÄ Tarkkaavaisuuden ongelma Hyperaktiivisuus Impulsiivisuus Tunteiden tunnistamisen ja ilmaisun vaikeus Anitta Huotari, Porstua.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
3. TUKI- JA LIIKUNTAELINSAIRAUDET TERVEYSTIETO 9.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Kuulumiskierros Toimintaa Itsensä virittäminen ennen ryhmätilannetta Kotitehtävän läpikäynti Tulevaisuustyöskentely.
Paijalan iltapäiväkerho. Toiminta-ajatus Tuusulassa koululaisten iltapäivätoiminta on lasten ja vapaa-ajan toimintaa tutussa paikassa, jossa aikuisen.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
YO-info syksy Koetilanne  Omia koepapereita ei tuoda, koetilanteessa annetaan tarvittava määrä paperia.  Koepaperiin jätetään marginaali.  Jokaisessa.
ADHD- lapsen tukikeinoja päivähoidossa Petra Suonio
AVOTYÖ Case: K-Citymarket Mikkeli
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä
OPETUSMATERIAALIA KÄSITYÖN SUUNNITTELUUN
Mitä tällä tunnilla tehdään?
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Palkintopokaali.
Kohti yhteisymmärrystä
Sisältö Kuinka voin tukea työssäoppijaa, jolla on:
Joustavat oppimispolut
Käyttöliittymä.
Millainen kirjoittaja olet?
Tietoa välittävä puheenvuoro
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
E-aineistojen saavutettavuus Mitä sisällöntuottajien pitäisi tietää?
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu:
Terveiset Yö-ryhmästä
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Otsikon asettelu Alaotsikko
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Sosiaalisen median kuvamalli
Esityksen transkriptio:

Lapsen ja nuoren tukeminen Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet

Tarkkaavaisuuden suuntaamisen parantaminen O Lapsen nimen käyttö O Visuaalisten merkkien käyttö O Ohjeiden toistaminen O Taktiilinen tuki O Katsekontakti

Tarkkaavaisuuden jakamisen ja siirtämisen parantaminen O Selkeän ja samana toistuvan päivärytmin ylläpitäminen O Siirtymien ennakointi mm. keskusteluin, kuvin O Riittävän ajan ja ohjauksen tarjoaminen siirtymien tueksi O Yhden asian tekeminen kerrallaan O Työskentelyn jäsentäminen esim. listojen tai havainnollistavien toimintaohjeiden avulla

esimerkkejä O Ruokailu tai lukutilanteessa kuvien käyttö tai oma hiljaisuus -> herättää lapsen mielenkiinnon ilman syyllistävää kontaktia O Yksi ohje kerrallaan helpottaa ymmärtämistä esim. pukeutumisessa O Ohjeistus kysymysmuotoon O Tukiviittomat, selkään piirtäminen O Aistihetket, lepohetket O Hieronnat, kosketus O Tilan rauhoittaminen O Mallittaminen

Toiminnanohjaus, aloitteellisuus O Lisää henkilökohtaista ohjausta ja/tai mallinnusta aloitusvaiheessa O Konkretisoi tehtävän osavaiheet O Tee selkeä sopimus siitä, mitä pitää tehdä ja mihin mennessä O Havainnollista sopimus konkreettisin keinoin O Käytä selkeitä, toistuvia toimintatapoja O Valitse sopiva tehtävien vaikeusaste ja järjestys O Helposta vaikeampaan

esimerkkejä O Allekirjoitukset sopimuksiin O Konkreettiset korit tehtäville O Yhteisten pelisääntöjen luominen O Kerro minulle mitä sinun pitikään tehdä? O MIETI- TEE- TARKISTA O Kirjoita ensin otsikot-> sitten vasta teksti O Pulpettiin oma struktuuri O Vapaa-ajan strukturointi O Mallin näyttö O Tietty tehtävä tiettynä aikana

Motorisen levottomuuden vähentäminen O Tarkkaavaisuushäiriöiset lapset tarvitsevat muita lapsia enemmän motorista toimintaa pystyäkseen työskentelemään tehokkaasti O Luvallinen liikkuminen O Luvallinen näprääminen( esim. sinitarra) O Pienten tehtävien hoitaminen tehtävien välillä esim. taulun pyyhkiminen O Riittävän tukevan tuolin valinta O Tasapaino-aktiivityyny tuolille

Impulssien hallinnan parantaminen O Jätä häiritsevä käyttäytyminen huomiotta, tarjoa tilalle mahdollisuus muuhun O Vähennä lapsen odotusaikaa, konkretisoi ajan kulua O Valmista lasta etukäteen tuleviin tapahtumiin O Välitön palaute O Hyödynnä palkkiojärjestelmää O Tue sääntöjen noudattamista O Ota käyttöön TOIMI- ÄLÄ TOIMI kortit

esimerkkejä O Esineiden tunnustelu, puristelu O Tilanteiden ennakointi ja huomion vieminen muualle esim. huumori, leikkimielisyys O Pallopeitto O Säkkituoli O Luovat toiminnot O Liikennevalot O Tarrat O Sovittu aika yhdessä esim. väripiiri

Tarkkaavaisuuden ylläpitämisen parantaminen O Selkeän päivärytmin noudattaminen O Tapahtumien ennakointi O Päivän ja tehtävien jäsentäminen kuvin tai kirjallisesti O Ajankulun konkretisoiminen esim. kello O Istumispaikan miettiminen O Ympäristön ärsykkeiden karsiminen O Sopivasti taukoja

esimerkkejä O TimeTimer O Kuvitettu viikkojärjestys O Aamupiiri O Vaatteiden pukemisjärjestys O Palkitseminen esim. aikaa tietokoneella O Oma rauhallinen nurkkaus O Sosiaaliset tarinat O Rentoutumishetket O Juomatauot O Tehtävät koreihin O Ohjaajan auktoriteetti ja luottaminen O 1 tehtävä kerrallaan O Nimetyt paikat