Selvitys vammaisten opiskelijoiden koulutuspoluista Anna Niemelä Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö Otus rs

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KENELLE PAHOINVOINTI KASAUTUU
Advertisements

NATU -neljä askelta tulevaisuuteen
Työhönvalmennuksella työelämään
Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Mike on mahtava tyyppi!.
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Olisiko oppineesta rotasta astronautiksi avaruuslennolle Marsiin?
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Lukiokoulutuksen kehittäminen
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Tieteellisen ajattelun ja tutkimustaitojen oppiminen ja opettaminen
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Metropolia Ryhmien työstöt. Aforismeja Yhdessä et ole yksin Korkea laatu opiskelijan Metropoliaan ajaa Avoimuus päivässä pitää työterveyslääkärin.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Matti Urhonen & Antti Kohtala TTE4SN Opiskelijan etiikka ja moraali Onko sitä?
Nuorten hyvinvoinnin ankkurit Lapissa -hanke ESR ja Lapin lääninhallitus Hallinnoija, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Lapset, nuoret.
Tuula Savikuja, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry./HERO
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
FT, Yliopistonlehtori Taina Kinnunen, kulttuuriantropologia ”If I can find a good job, I may stay” ULKOMAALAISTEN TUTKINTO-OPISKELIJOIDEN INTEGROITUMINEN.
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Tupakoinnin aloittaminen ja käyttö
Helsingin rakennuslautakunnan linjanvetoja esteettömyysasioissa
Kansainväliset tutkinto-opiskelijat Suomen yliopistoissa Tuure Pitkänen SYL:n hallituksen jäsen.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Opiskelevan urheilijan talous Jari Savolainen ja Jukka Tirri Korkea-asteen kaksoisuraseminaari, Helsinki
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Esteetön opiskelu Hannu Puupponen/JY Merja Ylönen/Diak.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Esteettömän opiskelun huominen Opetusneuvos Birgitta Vuorinen ESOK-hankkeen loppuseminaari Iiris,
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Ryhmäintegraatio – kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen osallistava malli Rehtori Martti Hellström kertoo espoolaisen Auroran koulun ryhmäintegraatio-opetuksesta.
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Kaksoistutkinto-opiskelu
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Nuoren itsetuntoon vaikuttavat psykologiset tekijät
Puhutaan rahasta Pieniä dialogeja.
Ammatillinen koulutus
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Oma Reitti ESR – Evelina Tyynelä
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Facebook ryhmäytymisen ja ohjauksen tukena – vai oliko niin?
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
JULKISISSA JA PUOLIJULKISISSA TILOISSA
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Puheviestintä, tampereen yliopisto
Ohjaamopäivä Kotka Merja Hilpinen
Esityksen transkriptio:

Selvitys vammaisten opiskelijoiden koulutuspoluista Anna Niemelä Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö Otus rs

”Koulutusura, opintojen esteettömyys ja työllistyminen vammaisten nuorten näkökulmasta” Opetusministeriön rahoittama hanke Toteuttajana Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö Otus rs Käynnissä ajalla

Tavoitteena tuottaa tietoa vammaisten nuorten opintojen kannustimista sekä toisaalta asenteellisista, sosiaalisista ja fyysisistä esteistä toisen asteen koulutuksessa ja korkeakoulutuksessa Väljästi määriteltynä kohderyhmänä liikunta-, kuulo- ja näkövammaiset nuoret, viittomakieliset nuoret sekä erilaiset oppijat

Tutkimuksen aineisto Pääaineistona vuotiaiden opiskelijoiden ja valmistuneiden ryhmä- ja yksilöteemahaastattelut Haastatteluja tehdään yhteensä n. 30 Tähän mennessä on tehty 2 ryhmähaastattelua (N = 6) ja 24 yksilöhaastattelua

Haastateltavat asuvat eri puolilla Suomea ja edustavat monenlaisia koulutusaloja Enemmistö naisia 9 valmistunutta, jotka eivät opiskele Yhteistä korkea koulutus: –75% korkeakoulussa opiskelevia tai niistä valmistuneita –80%:lla lukio

Kokemuksia valintakokeista Yleisesti ottaen erityisjärjestelyt ovat järjestyneet hyvin Ongelmakohtia: –vaihtoehtoisten suoritustapojen puuttuminen –soveltuvuustestejä tekevien yritysten vaihtelevat käytännöt –puutteelliset ohjeet

”No mut otettiin vastaan siis ihan hirveen hyvin. (..). siellä oli kaks opettajaa paikalla ja he halus vastailla mun kysymyksiin ja kuulla, mitä he vois tehdä ja he kerto mulle vanhoista pääsykokeista ja minkälaisia kysymyksiä on ja pääsykokeista ylipäätään ja opiskelusta ja vaikka mitä. Se tuntu jotenkin niin kotoisalta paikalta, että ai tossa ne opettajat on, että ai niitä on vaan noin vähän, kun ne kerto siitä laitoksesta. Ja jotenkin semmonen aivan ihana vastaanotto.” (yliopisto-opiskelija)

Tuesta, kannustimista ja esteistä Onnistuneen koulutuspolun osatekijöitä –oma motivaatio ja kiinnostus –sosiaalinen tuki –esteetön opetus ja opiskeluympäristö –toimivat palvelut

Opettajilla ja muulla henkilökunnalla on tärkeä rooli Opiskelijayhteisöön pääseminen on useimmille tärkeää – ei kuitenkaan kaikille Oppilaitoksen pienuus tyypillisesti etu

Mä en enää ajattele tai keskity niin paljon siihen esteettömyyteen, et tavallaan se sujuu jo siellä taustalla niin hyvin. Et kyl välillä joutuu vähän huomauttamaan, mut se on niin harvinaista, et aika ei enää mee siihen vaan mä keskityn enemmän siihen opiskeluun kokonaisuutena. (ammattikorkeakouluopiskelija)

Asenteisiin liittyy merkittäviä esteitä –vaikutus käytännön esteettömyyteen –vaikutus motivaatioon ja viihtymiseen –vaikutus opiskelijan voimavaroihin: mihin aika ja energia kuluvat? Asenteellisia esteitä on kohdattu nimenomaan oppilaitosten taholta, ei niinkään opiskelijayhteisöissä

Vammaispalveluiden toimivuus tärkeää: tulkki- ja avustaja-asiat, taksikyydit, apuvälineiden saatavuus… Jos palveluissa on puutteita, myös oppilaitoksen valmius tarjota ratkaisuja korostuu Palvelut saattavat vaikuttaa myös työllistymiseen Sosiaalietuuksilla ristiriitainen merkitys

Oma aktiivisuuden ja itsenäisyyden merkitys korostuvat ”Tienraivaajan” rooli, kun oppilaitoksessa ei ole valmiiksi asiantuntemusta

Ehkä vammasena vielä täytyy olla jotenki kauheen paljon vahvempi itsetunto ja minäkuva, et sä pystyt luomaan semmosen mielikuvan, et sä oot oikeesti pätevä siihen hommaan ja sä pystyt sen homman hoitaan. Ja se on ehkä sääli, koska sillon mun mielestä vammasilta otetaan semmonen oikeus, et sä et saa olla ujo ja vähäsananen, vaan että sun pitää olla kauheen avoin persoona, että tuut pärjäämään. (ammattikorkeakouluopiskelija)