Kuntajakoon liittyviä maanmittaritoimia Aune Rummukainen Kevät 2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maanmittauslaitoksen palvelut osakaskunnalle Kotka Merikeskus Vellamo Ursula Seppä-Nieminen Kaakkois-Suomen maanmittaustoimisto.
Advertisements

MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2010 Kirjaamisasioiden siirto käräjäoikeuksista Maanmittauslaitokseen Kari Heinonen Salon rotaryklubi
Seinäjoki Johtaja Markku Tornberg MTK
Yliopistolaki ja kirjastojen kokoelmat ─ Näkökulmia ja kysymyksiä Harri Ahonen Suomen tieteellinen kirjastoseura, kokoelmatyöryhmä.
Elintarvikehuoneiston rekisteröinti
TUKES Kolme säädöstä palovaroittimista Jussi Rahikainen SM pelastusosasto.
Yhteismetsä omistusratkaisuna
Suomen kansalaisuus Keskeisiä käsitteitä Kansalaisuuden saaminen
Kuntajakoselvittäjät kuntauudistuksessa Kuntajakoselvittäjien työseminaari Ylijohtaja Päivi Laajala, VM.
Yhteisalueista yhteisalue on kahdelle tai useammalle kiinteistöille yhteisesti kuuluva alue yhteisaluelaki /758, muutokset /566 ja /686.
Yhteismetsä tulevaisuuden omistusmuotona
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Eduskunnan tehtävät Lainsäätäminen.
Kuulemistilaisuus Varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Vesialueiden yhdistäminen
POSOTE T ILATYÖRYHMÄ Väliraportti T YÖRYHMÄN KOKOONPANO PJ Juha Piiroinen Suonenjoki Jäsenet: Mikko Hollmén (KYS), kiinteistöjohtaja, Markku.
Mahdollisen yhdistymisen aikataulu ja yhdistymissopimuksen sisältö.
Yhteismetsän perustaminen ja oman maan liittäminen yhteismetsään
Rasitteet Aune Rummukainen Kevät Rasite Voidaan perustaa kiinteistön hyväksi joitakin rasitetyyppejä voidaan perustaa myös kunnan hyväksi = Oikeus.
Ministeriöiden kirjastoista Valtioneuvoston yhteiseen tietotukeen Yksikön päällikkö Outi Örn, VNK
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Maanmittauslaitoksen rooli järvien kunnostuksessa Vesistönkunnostusverkoston valtakunnallinen seminaari Lahti Kalle Konttinen Maanmittauslaitos.
Yhteiset alueet ja osuudet niihin Aune Rummukainen Kevät 2013.
Yhteenvetoa & kertausta MAA-C2003 Kiinteistötekniikan perusteet TkT Juhana Hiironen.
Ympäristöoikeudellisista menettelyistä ja viranomaisista.
JÄRJESTÖHAUTOMON TILAISUUS INFOA PELIYHTEISÖJEN FUUSIOSTA.
Rekisteriyksiköistä ja kiinteistötunnuksista Aune Rummukainen Kevät 2013.
VETOVOIMAA MAASEUDULLE YHTEISTOIMINNALLA JA VERKOSTOITUMALLA
YHTEISKUNTAOPPIA EDUSKUNTA.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen
Aune Rummukainen Kevät 2013
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Kiinteistövaikutukset ja niiden arviointi
KHO 2007:52 Avopuolisot A nimellinen omistaja, B päättäjä
Kiinteistörekisterinpitäjän päätöksiä
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Kiinteistönmuodostamis- ja maaoikeus - johdanto
Verotuksen perusteet - Johdanto
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen

ALUEELLINEN TIETOIMITUS
asemakaava-arkkitehti Hannele Kelavuori
Hanketilusjärjestelyt
PTJ -käyttäjähallinta
Maanmittaustoimitusten yleisesittely
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Lähde: Suomen Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Kelan vakuuttamispäätökset
Korvausten hakeminen valtionkonttorilta Pysyvä vika ja haitta
Trafin rooli ja tehtävät
3D-kiinteistönmuodostaminen 3D-kiinteistön ja –määräalan luovuttaminen
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
3D-kiinteistönmuodostaminen tietopalvelut
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Ympäristökorvauksen korvauskelpoisuus ja sitoumusten muutokset
Lainsäädäntötyö Voimaantulo
Valtuustoseminaari seurakuntaliitoksesta Humppila
3D-kiinteistönmuodostaminen 3D-tontti vakuutena, rakentamisen ja käytön turvaaminen, 3D-kiinteistön lakkaaminen
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
3D-kiinteistönmuodostus
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
Verotuksen perusteet - Johdanto
3D-kiinteistönmuodostaminen prosessit
Liittyminen olemassa olevaan yhteismetsään, Yhteismetsien yhdistyminen, yhteismetsän purkaminen Suomen Yhteismetsäpäivät 2019, Oulu Kari Tuppurainen.
Esityksen transkriptio:

Kuntajakoon liittyviä maanmittaritoimia Aune Rummukainen Kevät 2013

Kuntajakomuutokset Lainsäädäntö: – Kuntajakolaki 1698/2009 – MMM:n asetus kameraalisen jaotuksen ja kuntajaon muuttamisesta 998/2010 ja muutos 1236/2010 – Laki pienten erillisten alueiden siirtämisestä kunnasta toiseen kuntaan 1197/1997 ja muutos 1437/2009

Käsitteitä Kameraalinen kuntajako = kiinteistörekisterin mukainen kuntajako Hallinnollinen kuntajako = se jaotus jonka mukaan kuntalaisuus, äänioikeus ym. määräytyvät enklaavi = erillinen kuntaan kuuluva alue toisen kunnan rajojen sisällä

Hammarlandin enklaavi

Enklaavit Enklaaveja on Suomessa 522 kpl. Suurin osa poistuu lähivuosina kuntien yhdistymisen vuoksi. Kuntarakenneuudistuksen jälkeen loput enklaavit siirretään VM:n tai Maanmittauslaitoksen päätöksellä

Kuntajakomuutoksista päättäminen – Lailla – Valtioneuvosto: yhdistäminen kuntien yhteisestä esityksestä tai kuntajakoselvittäjän ehdotuksen saatua enemmistön kannatuksen kansanäänestyksessä – Valtiovarainministeriö: kunnan osan siirto – Kiinteistötoimituksessa hallinnollisen kuntarajan siirto vastaamaan muuttuvaa kameraalista kuntarajaa – Kiinteistörekisterin pitäjän päätöksellä, jos kameraalinen ja hallinnollinen kuntaraja poikkeavat toisistaan

Hallinnollisen kuntarajan siirto kiinteistötoimituksessa Jos kuntajako ja kameraalinen jaotus ovat kiinteistötoimituksen vuoksi muodostumassa toisistaan poikkeaviksi, päättävät toimitusmiehet hallinnollisen kuntajaotuksen ja kameraalisen jaotuksen yhtenäistämisestä.

Hallinnollisen kuntajaon ja kameraalisen jaotuksen yhtenäistäminen 3:5 Kunta B 4:7 Rajan oikaisemiksi tehdään tilusvaihto eri kuntiin kuuluvien kiinteistöjen kesken. Rajan oikaisemiseksi tehdään tilusvaihto eri kuntiin kuuluvien Kiinteistöjen kesken

Hallinnollisen kuntajaon ja kameraalisen jaotuksen yhtenäistäminen 3:5 Kunta B 4:7 Tilusvaihdon rekisteröinnin jälkeen kiilat jäävät ilman eri toimenpidettä edelleen hallinnollisesti luovuttaviin kuntiin. Toimituksessa toimitusinsinööri voi tietyin edelly- tyksin päättää, että hallinnollinen kuntaraja siirtyy seuraamaan uutta kameraalista rajaa.

Hallinnollisen kuntajaon ja kameraalisen jaotuksen yhtenäistäminen 3:5 Kunta B 4:7 Tilanne tilusvaihdon ja sen yhteydessä tehdyn kuntajaon muutoksen rekiste- röinnin jälkeen.

Hallinnollisen kuntarajan siirto kiinteistötoimituksessa Hallinnollista kuntarajaa voidaan muuttaa kiinteistötoimituksessa, jos: 1) kunnasta yhteen tai useampaan kuntaan samassa maanmittaustoimituksessa siirtyvien alueiden pinta-ala on enintään 50 hehtaaria; ja 2) siirtyvällä alueella ei ole muita rakennuslupaa edellyttäviä rakennuksia kuin asemakaava-alueen ulkopuolella sijaitsevia yksittäisiä loma-asuntoja tai maa- ja metsätalouden harjoittamista varten tarpeellisia talousrakennuksia. Kunta on asianosainen kiinteistötoimituksessa, jossa hallinnollinen kuntaraja muuttuu. (kuntajakolaki 46 §)

Kuntajaon ja kameraalisen jaotuksen yhtenäistäminen kiinteistörekisterin pitäjän päätöksellä Jos kuntajako ja kameraalinen jaotus ovat kiinteistötoimituksen vuoksi tai muuten muusta kuin kuntajaon muuttamista tai rajan sijaintia koskevasta päätöksestä johtuen muodostuneet toisistaan poikkeaviksi, kiinteistörekisterin pitäjä voi: 1) päättää kameraalisen jaotuksen muuttamisesta kuntajaon mukaiseksi; 2) päättää kuntarajan muuttamisesta kameraalisen jaotuksen mukaiseksi, jos kameraalisen jaotuksen muuttaminen ei ole tarkoituksenmukaista ja 46 §:n 2 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetyt edellytykset täyttyvät; tai 3) tehdä ministeriölle esityksen kuntajaon muuttamisesta, jos kameraalisen jaotuksen muuttaminen ei ole tarkoituksenmukaista ja 46 §:n 2 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetyt edellytykset eivät täyty. (kuntajakolaki 47 §)

Enklaavin siirron edellytykset Enklaavi siirretään siihen kuntaan, jonka kanssa sillä on pisin yhteinen raja. Siirron edellytyksenä on, että enklaavin pinta-ala on enintään 50 hehtaaria ja että enklaavin alueella ei ole muita rakennuslupaa edellyttäviä rakennuksia kuin asemakaava- alueen ulkopuolella sijaitsevia yksittäisiä loma- asuntoja tai maa- ja metsätalouden harjoittamista varten tarpeellisia talousrakennuksia. (laki pienten erillisten alueiden siirtämisestä kunnasta toiseen 2 §)

Enklaavien siirto Siirtoehdotuksen laatii maanmittaustoimisto Asianosaisten kuuleminen Siirtopäätöksen tekee maanmittaustoimisto (laki pienten erillisten alueiden siirtämisestä kunnasta toiseen 3-5 §)

Siirtyvän alueen muodostaminen omaksi yksikökseen Jos osa kiinteistöstä on siirrettävä kameraalisesti kunnasta toiseen, se muodostetaan lohkomalla kiinteistöksi vastaanottavaan kuntaan (kameraalinen lohkominen). Jos osa muusta rekisteriyksiköstä on siirrettävä kameraalisesti kunnasta toiseen, se muodostetaan uudeksi rekisteriyksiköksi (kuntajakolaki 48 §)

Kameraalinen lohkominen Kunta A Kunta B 14:234 7:263 3:77 1:23 Erillispalsta siirretään kunnasta B kuntaan A. RN:o 7:263 on koko kiinteistö, kun taas 1:23 on kiinteistön osa.

Kameraalinen lohkominen Kunta A Kunta B 14:234 7:263 3:77 1:49 1:23 Kameraalisessa lohkomisessa 1:23:n palsta on lohottu vastaanottavaan kuntaan 1:49:ksi.

Rekisteriyksikön kameraalinen osittaminen Yhteinen alue, yleisen tien liitännäisalue ja myös kiinteistöistä maantie- tai rautatie alue voidaan osittaa kameraalisesti, jos sama rekisteriyksikkö jakautuu uuden kunnanrajan vuoksi kahteen tai useampaan kuntaan Kameraalinen osittaminen ei ole päätös eikä toimitus vaan kiinteistörekisterin pitäjän tekninen toimenpide

Rekisteriyksikön kameraalinen osittaminen Uusi tai siirtynyt kunnanraja jakaa yhteisen vesialueen rekisteriyksikön kahteen osaan. Kiinteistörekisterin pitäjä tekee kameraalisen osittamisen, jolloin KR:iin syntyy uusi rekisteriyksikkö: (MMM:n asetus kameraalisen jaotuksen ja kuntajaon muuttamisesta 4 §)

Kuntarajan käyminen Maanmittaustoimiston on tarvittaessa kunnan osien siirron yhteydessä määrättävä suoritettavaksi kuntarajan käyminen ja, jos siirrettävän osan pinta-alaa ei ole aikaisemmin kiinteistötoimituksessa määrätty, kiinteistönmuodostamislain mukainen kiinteistönmääritys

Kuntarajan käyminen Jos kuntarajan paikan määrittäminen ja maastoon merkitseminen tulee tarpeelliseksi kuntien välisen rajan määräämisen vuoksi, maanmittaustoimiston on huolehdittava toimituksesta (kuntarajan käyminen) rajaa koskevan päätöksen tultua lainvoimaiseksi.

Kuntarajan käyminen Jos kuntarajan paikasta on epäselvyyttä rajan umpeen kasvamisen tai muun sellaisen syyn vuoksi ja yleinen tarve vaatii rajan paikan selvittämistä, maanmittaustoimisto voi omasta aloitteestaan määrätä suoritettavaksi kuntarajan käymisen. Toimituksessa nouda- tetaan soveltuvilta osin, mitä kiinteistön- muodostamislaissa ja sen nojalla säädetään kiinteistönmäärityksenä tapahtuvasta rajan- käynnistä sekä rekisteriyksikön rajan määrää- misestä ja maastoon merkitsemisestä (50 §) Jo

Kiinteistötunnus kuntajaon muutoksissa Tähän asti kiinteistötunnukset on muutettu vastaamaan sitä hallinnollista kuntaa, jossa kiinteistö on muutoksen jälkeen Tunnusten muuttaminen on ollut suuri työ, joka on aiheuttanut rekisteröintikatkoja Tästedes kiinteistötunnukset jäädytetään kuntajakomuutoksissa ja hallinnollinen sijaintikunta on kiinteistön ominaisuustietona

Lähteet Luennossa käytetyt kuvat: Lukkarinen Tuomas. Maanmittausviranomaisten kuntajako- tehtävät. Esitys Maanmittaustieteiden päivillä