OPS- KEHITTÄMINEN ENORSSI JYVÄSKYLÄ 30.8. – 2.9.2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
eNorssin OPS-ryhmä Ops-prosessien eteneminen – OPS Työkalupakki
Advertisements

Ops -ryhmätyöskentelyä
TutKoKe-toimintasuunnitelma Syksy 2014 Tutkoke-ryhmä järjestää yhteistyössä Joensuun normaalikoulun kanssa TutKoKe-symposiumin ja edeltävän.
OPS-ryhmä Rauma 23. –
ENORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukihanke/tukikoulutus Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu Ulla Ilomäki-Keisala
Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Merikortiksi mukaan eNorssinohjaajakoulutus. eNorssin perustaminen ja ohjaajakolutuksen alku perustamisseminaari Hml perustamisseminaari.
VIIKIN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
OPS-RYHMÄ TAMPERE Normaalilyseo Hyvo ̈ nen Olli Silvennoinen Jaana Viikin normaalikoulu Martikainen Marja Honkanen Reijo Iloma ̈ ki-Keisala.
Kielikeskus 1 Heli Harrikari 2008  2009 Kypsyysnäytteiden kielentarkastuksen arviointikriteerien yhtenäistäminen LAAKEA-osahanke 2008 Heli Harrikari Kehittyvä.
EXAM-pilottikäytön kokemuksia TTY:llä Marjut Anderson.
ENORSSIN OHJAAJAKOULUTUS TYÖRYHMÄ Elisa Helin, Viikki Anne Heikkilä, Rovaniemi Annika Hongisto, Turku Pasi Kurttila, Oulu Olli Määttä, Normaalilyseo.
TTS OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSEN JATKAMINEN JA KEHITTÄMINEN Toiminnan sisältöRahoitustarve - Koulutuksia järjestetään.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
ENorssin ohjaajakoulutuspalvelut TAVOITTEET LUKUVUODELLE Moduuli 2 Jyväskylä, Joensuu, Savonlinna Moduuli 2 Turku, Tampere, Rauma,
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Viestinnän tilanne kesä 2016
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
OPS Kick-Off, Tampere 4.– Harjoittelukoulujen puheenvuoro
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Työelämäosaajana OKM.
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Infoa tutoropettajille
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
LARK 5 MERCURIAn osahanke
Tervetuloa Innokylään
OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukikoulutus
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ops-iltapäivä Raumanmeri
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Yliopistojen intrapäivä
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
OT-keskus Erityistaso
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Laadukas verkkototeutus -valmennus Syksy 2018
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Opinnäytteiden sähköinen arkistointi yliopistoissa
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Etsivän nuorisotyön koordinaatiotoiminta
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

OPS- KEHITTÄMINEN ENORSSI JYVÄSKYLÄ –

OSALLISTUJAT 1.Hyvo ̈ nen Olli, Helsingin normaalilyseo 2.Landen Maria, Helsingin normaalilyseo 3.Kukkonen Merja, Joensuun normaalikoulu 4.Karhunen Kirsi, Joensuun normaalikoulu 5.Semi Leena, Joensuun normaalikoulu 6.Savolainen Raija, Joensuun normaalikoulu 7.Halonen Aapo, Jyväskylän normaalikoulu 8.Keinonen Sari, Jyväskylän normaalikoulu 9.Kemppinen Marja, Jyväskylän normaalikoulu 10.Kumpulainen Satu, Lapin yliopiston harjoittelukoulu 11.Anttonen Jaana, Oulun normaalikoulu 12.Kovanen Timo, Oulun normaalikoulu 13. Saarivirta Tuija; Rauman normaalikoulu 14.A ̈ ima ̈ la ̈ Paula, Rauman normaalikoulu 15.Lepisto ̈ Heli, Savonlinnan normaalikoulu 16.Paala Annika, Tampereen yliopiston normaalikoulu 17.Kuisma Merja, Tampereen normaalikoulu 18.Laaksonen Annele, Turun normaalikoulu 19.Takko Katri, Turun normaalikoulu 20.Ruohonen Tarja, Turun normaalikoulu 21.Nordman Tommy, Vasa Övningsskola 22.Lassus Annika, Vasa Övningsskola 23.Backlund-Ka ̈ rjenma ̈ ki Elisabet, Vasa Övningsskola 24.Ha ̈ ma ̈ la ̈ inen Heidi, Lapin yliopiston harjoittelukoulu 25.Kuukkanen Pirjo, OKL 26.Hakalin Marja, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu 27.Piironen Taru, Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu

OHJELMA TO Ajankohtaista S2-opetuksen ja kielitietoisen koulun kehittäminen Oppimisen arviointi - Sanallinen todistus Nivelvaiheiden arviointi ja käyttäytymisen arviointi Vuoden suunnittelu Toimintakalenteri Vastuut Resursointitarpeet Kahvia klo 15 Ryhmä- keskuste lut

AJANKOHTAISTA Uusi POPS otettu vuosiluokilla 1-6 käyttöön. Samoin uusi LOPS käyttöön Ops ollut laajasti esillä eri medioissa. Tästä tukea kotien suuntaan käytävään tiedottamiseen ja keskusteluun. OPH on kokoamassa tukimateriaaleja opetussuunnitelman toteuttamiseen. Julkaisuaikataulusta ei vielä tietoa. ePerusteissa on nähtävillä hyvin erilaisia opetussuunnitelmia, useimmissa ei ole vielä arviointiosuutta kokonaisuudessaan jaettuna. Useimmissa yksiköissä arviointiin liittyvien materiaalien teko jatkuu tämän lukuvuoden. Käyttökokemuksen myötä opetussuunnitelmat päivittyvät aidosti seuraavaksi lukuvuodeksi. Käytiin keskustelua käyttöönottoon liittyvästä innostuksesta sekä kipupisteistä. Esille nousi mm. uuden opetussuunnitelman haltuunoton vaatiman aikaresurssin suuruus, erityisesti arvioinnin suuri muutos, siihen liittyvien dokumenttien keskeneräisyys, ops-uupumus, toisaalta todettiin opettajien välisen yhteistyön lisääntyminen.

AJANKOHTAISTA Kuultiin seuraavat alustukset: S2-opetus ja Kielitietoinen koulu - Annele Laaksonen ja Tarja Ruohonen, Turun normaalikoulu Arviointi nivelvaiheissa 2-3 ja 6-7, käyttäytymisen arviointi - Tuija Saarivirta, Rauman normaalikoulu Oppimisen arviointi - Kirsi Karhunen, Joensuun normaalikoulu Sanallinen todistusarviointi Alustusten jälkeen käytiin ryhmäkeskustelut, jotka koottiin yhteiseen Google Drive –dokumenttiin. Yhteistyötarpeet: Resurssien yhdistäminen S2-opetuksen ja kielitietoisen koulun tukimateriaalien tekemiseen ja jakamiseen, samoin oppimisen on arvioinnin kohdalla. Lopuksi käytiin läpi toimintasuunnitelman arviointi, laadittiin toimintakalenteri ja toimintasuunnitelman laatiminen vuodelle sekä keskusteltiin ja kirjattiin resurssointi- ja yhteistyötoiveet.

3 OPETUSSUUNNITELMATYÖ – TOIMINNAN ARVIOINTI Toiminnan tavoite:Toiminnan sisältö: Arviointi: 3.1. Perusopetuksen OPS 2016 työskentely eNorssi- verkostossa Harjoittelukouluissa jatketaan koulukohtaista perusopetuksen opetussuunnitelmatyötä OPH:n tiekartan mukaisesti yhteistyössä opettajankoulutusyksiköiden sekä eNorssi-verkoston kanssa. Paikallista OPS-prosessia dokumentoidaaan eNorssi-verkoston OPS-työkalupakkiin. Paikallinen OPS-työ, työkalupakki Opetussuunnitelmatyö toteutunut. Prosessien dokumentointi siirtynyt omiin sähköisiin ops-ympäristöihin. Työkalupakkiin tehdään linkitys kunkin koulun ops-sivuille. 3.2 Valtakunnallinen ja alueellinen vaikuttaminen, sekä koulutuspalveluiden tarjoaminen Toteutetaan alueellista OPStuki2016- ja LOPStuki2016 täydennyskoulutusta yhteistyössä OPH:n ja AVI:en kanssa. Paikallista opetussuunnitelmatyötä tehdään yhteistyössä kuntapuolen kanssa. Opettajaksi opiskelevat osallistetaan OPS-työhön osana ohjattua harjoittelua. Täydennyskoulutuksen tarjoamisen hankehaku tehdään joulukuussa OPS2016, LOPS2016, uusi hankehaku OPStuki2016 ja LOPStuki2016 -koulutukset toteutuneet. Yhteistyö kuntapuolen kanssa toteutunut useimpien yksiköiden osalta. Opiskelijoiden osallistaminen toteutunut. Uusi hankehaku tehtiin, rahoitusta ei myönnetty. 3.3 Tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminta opetussuunnitelmat yössä Käynnistetään opetussuunnitelmatyöhön liittyvää tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoimintaa yhdessä eri normaalikoulujen, opettajankoulutuksen henkilöstön sekä TutKoKe-koordinaattorien kanssa. OPSiin liittyvä TutKoKe-toiminta Opetussuunnitelmatyöhön liittyvää tutkimus- kehittämis- ja kokeilutoimintaa mm. kanditaatin tutkielmia ja pro gradu opinnäytetöitä on tehty ja tehdään parhaillaan eri yksiköissä. Tämä tutkimustoiminta kootaan yhteen ja dokumentoidaan eNorssin/työkalupakin sivuille. 3.4 TVT-työryhmän osaamisen hyödyntäminen OPS- työssä TVT/OPS-yhteistyösuunnitelman laatiminen ja toteuttaminen opetussuunnitelmatyössä. Ryhmien välinen yhteistyö (esim. 4.3 TVT-strategia) Ei ole toteutunut. Esitetään syksyn eNorssipäivien kaikkien työryhmien yhteistä työskentelyosuutta uuden opetussuunnitelman näkökulmasta. 3.5 TVT:n hyo ̈ dynta ̈ minen OPS-tyo ̈ ssa ̈ Hyödynnetään uutta opetusteknologiaa opetussuunnitelmatyössä ja - koulutuksissa. Toteutunut jossain määrin, vrt. Kohta 3.4.

TOIMINTAKALENTERI Syksy 2016Kevät 2017 Paikallisten opetussuunnitelmien käyttöön ottaminen, käyttökokemuksien ja kehittämisajatusten dokumentointi opetussuunnitelmien päivittämistä varten. Työpajapäivä: S2-opetuksen ja kielitietoisen koulun tukimateriaalien tuottaminen, jakaminen, kehittäminen opetukseen ja opetusharjoittelun ohjaukseen. Työpajapäivä: Oppimisen arviointiin liittyvien tukimateriaalien tuottaminen, jakaminen, kehittäminen opetukseen sekä opetusharjoittelun ohjaukseen. Päätös julkaisufoorumista; rakenne, ohjeet Formatiivisen arvioinnin toiminto Wilmassa – Vasa Övningsskola ollut mukana. Yhteistyömahdollisuuden selvittäminen harjoittelukoulujen ja Starsoftin kanssa: työkalun kehittäminen, käyttökokemuksien kerääminen ja palautteen antaminen Täydennyskoulutuksen tarjoamisen hankehaku tehdään joulukuussa Paikallisten opetussuunnitelmien käyttöön ottaminen, käyttökokemuksien ja kehittämisajatusten kerääminen ja dokumentointi opetussuunnitelmien päivittämistä varten. S2-opetuksen, kielitietoisen koulun sekä arvioinnin tukimateriaalien tuottaminen, jakaminen, kehittäminen opetukseen ja opetusharjoittelun ohjaukseen Formatiivisen arvioinnin toimintoWilmassa - käyttökokemuksien kerääminen, palautteen antaminen, kehittäminen Starsoftille Kevään 2017 eNorssin kevätpäivien yhteydessä OPS- kehittämisen preseminaari Kevään 2017 eNorssi-päivien yhteyteen esitetään työryhmien yhteistä sekoitettavissa pienryhmissä toteutettavaa Ops- innovaatioita esittelevää työskentelyosuutta esim. Ops-tori.

OPS-KEHITTÄMINEN Toiminnan tavoite:Toiminnan sisältö: 3.1. S2-opetuksen opetussuunnitelman tukimateriaalien tuottaminen eNorssi-verkostossa S2-opetuksen opetussuunnitelman ja kielitietoisen koulun opetuksen ja opetusharjoittelun tukimateriaalien tuottaminen, jakaminen, kehittäminen opetukseen ja opetusharjoittelun ohjaukseen. Päätös julkaisufoorumista, sen rakenne ja ohjeet julkaisemiseen. 3.2.Arvioinnin tukimateriaalien tuottaminen eNorssi-verkostossa Oppimisen arviointiin liittyvien tukimateriaalien tuottaminen, jakaminen, kehittäminen opetukseen ja opetusharjoittelun ohjaukseen Päätös julkaisufoorumista, sen rakenne ja ohjeet julkaisemiseen. 3.3.Valtakunnallinen ja alueellinen vaikuttaminen, sekä koulutuspalveluiden tarjoaminen Opettajaksi opiskelevat perehdytetään osana ohjattua harjoittelua uusiin opetussuunnitelmiin. Heiltä kerätään palautetta ohjatun harjoittelun yhteydessä. Jatketaan yhteistyötä kuntapuolen kanssa laadittujen yhteisten opetussuunnitelmien kehittämisessä ja päivittämisessä. Yhteistyömahdollisuuden selvittäminen Starsoftin toteuttaman formaatiivisen arvioinnin toiminnon kehittämisessä. Täydennyskoulutuksen tarjoamisen hankehaku tehdään joulukuussa Tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminta opetussuunnitelmatyössä Selvitetään ja kootaan opetussuunnitelmaan liittyvää tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoimintaa yhdessä eri normaalikoulujen, opettajankoulutuksen henkilöstön sekä TutKoKe-koordinaattorien kanssa. Dokumentointi OPS- työkalupakkiin. Tuetaan opetussuunnitelmien käyttöön ottoon ja kehittämiseen liittyvä TutKoKe-toiminta 3.5. TVT-työryhmän osaamisen hyödyntäminen Selvitetään mahdollisuutta sähköisten arviointityökalujen kehittämiseen ja kokoamiseen yhteistyössä TVT- työryhmän kanssa. Ryhmien välisen yhteistyön kehittäminen (esim.4.3 OPS/TVT-strategia)

YHTEISTYÖ- JA RESURSSITOIVEET Koska OPS2016 (esi- ja perusopetuksen ops, lukion ops) näkyy kaikkien eNorssin työryhmien teemoissa, kevään 2017 eNorssi-päivien yhteyteen esitetään työryhmien yhteistä sekoitettavissa pienryhmissä toteutettavaa työskentelyosuutta. Arviointi nousee aiheena keskiöön: oppimisen arvioinnin ja arviointikäytänteiden muuttuminen sekä arviointikulttuurin muutosten vaikutukset koulun toimintakulttuuriin (vrt. eri työryhmien yhteistyö eNorssissa). Yhteistyötoiveena on sähköisten oppimisen arviointityökalujen kehittäminen yhteistyössä TVT-työryhmän kanssa. OPS-ryhmän 1-2-päiväinen tapaaminen syksyllä 2016, teemana –Arvioinnin tukimateriaalien tuottaminen, jakaminen sekä kehittäminen –S2-opetuksen ja kielitietoisen koulun tukimateriaalien tuottaminen, jakaminen sekä kehittäminen eNorssin resursointi tapaamisten matka- ja majoituskuluihin.