LAPSET PUHEEKSI VANHEMMAN SAIRASTAESSA Rovaniemi Mika Niemel ä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lastensuojelun asiakkaat (kriteeri: lapsen kasvu/kehitys tai terveys vaarassa, välitön ls-tarve) vanhemman/huoltajan päihteiden käyttö (lapsen hoito vaarantuu,
Advertisements

”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Psyykkinen itsesäätely
P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
Kouluterveydenhuolto Koulutulokkaan vanhempainaamu.
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
Lapsikeskeinen tilannearvio Lastensuojelutarpeen arviointi peruspalveluiden sosiaalityössä Vertaiskonsultaatioseminaari Metsä-Luostolla /
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
13 Mielenterveyden häiriöt ulottuvat lievistä vaikeisiin Ydinsisältö.
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Häiriöiden varhaistunnistus, hoidon porrastus ja viranomaisyhteistyö
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
KEHITYKSEN TAUSTAVAIKUTTAJAT
Perhe.
Mielenterveyden häiriöt
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Identiteetti ja itsensä hyväksyminen
Itsetuhoinen prosessi
14 Masennus on yleisin mielialahäiriö
NORMAALIUS PSYYKKISEN ITSESÄÄTELYN TASAPAINOISUUS
TE1 Terveyden perusteet
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT
Leikki-iän tunteet.
Psyykkinen terveys.
Vanhemmuus Raskaus on prosessi, jonka aikana on mahdollisuus alkaa matka vanhemmuuteen (vanhemmuuteen kasvua kuvataan myös kriisiperiodiksi, jonka raskaus.
Kielitietoisuus.
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä Saana Savela
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
PSYYKKINEN HYVINVOINTI
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
Syömishäiriöliitto - SYLI ry
TYÖRYHMIEN YHTEENVETO SYÖMISHÄIRIÖPÄIVILLÄ
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Eri viranomaisten välinen yhteistyö ja yhteinen toimintamalli
Terveiset Yö-ryhmästä
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
LASTEN EKG -AIHEITA TUTKIMUKSELLE
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
PERHETYÖN UUDET KUVIOT JA PALVELUOHJAUS
Ikäihminen ja perhe muutoksessa Viides tapaaminen
Miten tukea lasta vanhempien erossa? Eron edessä –ilta
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Selviytyminen vaikeista elämänvaiheista Mielen hyvinvointi työssä
[‎15.‎5.‎ :27] Katariina Kontu:
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Kulttuurishokki ja henkilökohtainen hyvinvointi
Ruokakasvatusta yhdessä
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Esityksen transkriptio:

LAPSET PUHEEKSI VANHEMMAN SAIRASTAESSA Rovaniemi Mika Niemel ä

Vanhemman psyykkinen sairaus ja lapsi - vanhemman mielialahäiriö yhdistettynä muihin vaikeuksiin aiheuttaa riskin lapsen kasvulle ja kehitykselle - Jopa 60 % vakavaa masennusta sairastavien vanhempien lapsista kärsii jonkin asteisesta psykiatrisesta häiriöstä ennen 25 ikävuottaan (Downey, Coyne 1990) -Vanhemman ja perheen ongelmat voivat vaikeuttaa lasten tunne-elämän, sosiaalisten ja kognitiivisten taitojen kehitystä ja johtaa ongelmiin monilla kehityksen osa- alueilla (Solantaus 2005) - Kyseessä ei kuitenkaan ole 'huono vanhempi', vaan vanhempi, jonka ihmissuhdetaitoja ja -voimavaroja psyykkinen sairaus ja sen taustatekijät verottavat (Solantaus 2005)

Sairaus vuorovaikutuksellisena ilmiönä -yksilön kokemus sairaudesta (ja sen hoidosta) -fyysiset ja psyykkiset oireet sekä niiden aiheuttamat reaktiot -esim. masentunut vetäytyy, solunsalpaushoidoissa käyvällä on pahoinvointia - vuorovaikutuksen tapa muuttuu erilaiseksi -muutos vaikuttaa ihmisten välisiin suhteisiin - perhe on ihmissuhteiden verkosto eli systeemi, jonka jäsenet ovat jatkuvassa keskinäisessä vuorovaikutuksessa (mm. Bateson 1972) -systeemi pyrkii aina löytämään tasapainon eli tulemaan toimeen muuttuneessa tilanteessa

2. Lasten reaktioita vanhemman sairastaessa Vanhemman syöpäsairaus ja alle kouluikäinen lapsi -imeväisikäinen lapsi ei ymmärrä sairauden käsitettä, - tuntee vanhemman muuttuneen käyttäytymisen, sekä ympäristön ja aikataulujen muutokset - jo esikouluikäinen saattaa ymmärtää, että syöpä voi olla kuolemanvakava sairaussyyllisyys, pelko omasta sairastumisesta - itkuisuus, takertuvuus - ymmärrys siitä, että kyse voi olla kuoleman vakavasta sairaudesta - fyysisiä oireita, nukahtamisvaikeuksia, päänsärkyä (Muriel&Rauch 2003)

Vanhemman syöpäsairaus ja alakouluikäinen lapsi -lapselle voi olla vaikeaa hakea kontaktia sairastuneeseen vanhempaan: korostunutläheisyys/ etäisyys - konflikteja vanhemman, sisarusten ja kavereiden kanssa (Christ ym. 1993) - lapset ovat kuvanneet itkuisuutta, surullisuutta ja yksinäisyyttä ( Lewis ym. 2005, Issel ym. 1990) - alakoulun viimeisillä luokilla olevat kantavat vastuuta sisaruksistaan ja perheen arjesta - ainoan tai vanhimman lapsen asema on hankala, hyvä kiinnittää huomiota (Visser ym. 2006).

-Kouluikäinen pohtii sairauden syitä ja voi olettaa, että hoito-ohjeiden noudattaminen johtaa automaattisesti paranemiseen (Muriel& Rauch 2003) - vanhemman sairauden merkit ja fyysiset rajoitukset voivat olla lapselle ja erityisesti tytöille hankalia(Visser ym. 2006, Phares &Compas 1992, Stein &Newcomp 1994) - lapset ovat kuvanneet fyysisiä oireita: päänsärkyä, unihäiriöitä ja muutoksia puheen intensiteetissä (Christ ym 1993, Hymovich 1993,Lewis& Zahlis 1996) - koulussa keskittymisvaikeuksia (Issel ym.1990)

Vanhemman syöpäsairaus ja murrosikäinen lapsi -sairauden merkitysten jakaminen eri perheenjäsenille (Muriel& Rauch2003) - kyky ymmrätää syvällisesti vanhemman sairauden kulkua ja hoitoa (Visser 2006) - korostunut riskikäyttäytyminen (Muriel& Rauch 2003) - vanhemman fyysiset rajoitukset nuorelle hankalia, ahdistusta ja masennusta (Visser 2006) - koulusta poissaoloja (Spira&Kenemore 2000) - nuoruusikäisillä tytöillä erityisen paljon ongelmia, fyysisiä oireita, uniongelmia, mahakipua, ruokahaluttomuutta jne.. (Rosenfeld ym. 1983, Spira& Kenemore 2000, Gates &Lackey 1998)

Mikä lasta suojaa, kun perheessä sairastetaan - oikea ymmärrys vanhemman tilanteesta - ymmärryksen mukainen toiminta -ikätasoiset sosiaaliset suhteet- ystävät, kaverit - harrastukset - kiinnittyminen kouluun - perheen ulkopuoliset aikuiset (Beadslee&Podofersky1988) 1988

Somatiikan tutkimuksen ”suojaavia tekijöitä” -kommunikaatio: - puhuminen ja sen hyväksyminen, ettei aina tahdo puhua - oikean ikätasoisen tiedon antaminen, ei kiertoilmauksia -perehtyminen siihen mitä lapsi kysymyksillään hakee, aina ei halua puhua -lapsen regointitapaan tutustuminen -lapsen arjen sujuminen -tutut ihmiset kotiin tueksi -kouluun kontaktihenkilö (mm.Rauch& Muriel 2006, Hoke 1997)

Suojaavat tekijät huomio patologiasta selviytyvyyteen riskimekanismeista suojaaviin mekanismeihin selitykset, joille on käyttöarvoa

Lapset Puheeksi (Solantaus 2006). 1.tukea vanhemmuutta ja lasten kehitystä 2.arvioida lasten ja perheen tarve muiden palveluiden suhteen 3.arvioida lastensuojelutoimenpiteiden ja/tai muiden sosiaalipalvelujen tarve 4.saattaa lapsi ja perhe tarvittavien lisäpalvelujen äärelle.

Keskustelun sisällöt A.Lapsen elämäntilanteen kartoitus vanhempien huolet lapsesta ja perheestä lapsen mieliala ja käyttäytyminen lapsen kuulumiset kotona päivähoidossa koulussa vapaa-aikana: ystävät, harrastukset, media

B. Eväitä vanhemmille lapsen kehityksen tukemiseksi Vanhemmille annetaan tietoa, mitkä ovat lasta suojaavat tekijät ja miten niitä voi tukea miksi lapsen on hyvä tietää, mikä vanhemmalla on miten häiriö vaikuttaa vanhemman käyttäytymiseen että omat ystävät, harrastukset, päivähoito ja koulu ja perheen ulkopuoliset aikuiset ovat lapselle tärkeitä ja että vanhemmat voivat tukea näitä asioita lapsen elämässä

Lapset puheeksi -keskustelun kulku lyhyesti Alustava keskustelu: työskentelyn sisältö ja tarkoitus Ensimmäinen keskustelu: Lasten ja perheen elämäntilanteen kartoitus. Toinen keskustelu: Mielenterveyden häiriön merkitys perheessä ja lasten tukeminen Tarvittaessa Lapsi ja perhe -neuvonpito: Lapsen ja perheen saattaminen lisäpalvelujen äärelle. (Solantaus T. 2005)

Kuinka kerron lapselleni omasta tilanteestani?

Lapsi& perhe- neuvonpito (Väisänen&Niemelä 2005) Valmisteleva tapaaminen perheen tarina lähtökohdaksi puhutaan huolista/ avattavista aiheista: millaisia ne ovat, mitä halutaan ottaa neuvonpidossa esille, kuka kertoo mistäkin, vanhemmat/perheen jäsenet kertovat ensisijaisesti(!) millaista tukea kertomiseen tarvitaan, mitä ei haluta avata

keitä kutsutaan paikalle, mitä kutsuttaessa kerrotaan, läpinäkyvyys, kuka kenetkin kutsuu päätetään lapsen osallistumisesta: lapsilähtöisyys, ”ei piirtelemään, kun aikuiset puhuvat aikuisten asioita”, lapsi ei saa jäädä alakynteen perheen toiveet lähtökohta lastensuojelulaki asettaa toiminnan rajat

Lapsi& perhe- neuvonpito Varsinainen neuvonpito kliinikko kuvaa etenemisjärjestyksen, kertoo tapaamisen valmistelusta esittäytymis/perustehtävä kierros ja suhde perheeseen aiheiden/huolten avaaminen (tavallisesti vanhemmat/perheenjäsenet) tarkentavia kysymyksiä vastauksia (keskustelu käydään kutsuttujen ja perheenjäsenten välillä)

jokainen puhuu perustehtävästä lähtien: ”kuinka voin olla avuksi”, ei neuvomista/ kiistelyä toimintaehdotukset, ehdottaja kytkee itsensä toimintaan perhe päättää konkretisoidaan, vedetään yhteen ja sovitaan jatkosta

Vanhempi potilaaksi TL&P- työskentely L&P NEUVONPITO Lapsen / perheen SOS. VERKOSTON AKTIVOITUMINEN SOS. TUKITOIMET LAPSEN PSYK. TUTKIMUS & HOITO toisen VANHEMMAN PSYK.TUTK. & HOITO Solantaus 2005