Suujumppailta Riihimäen seudun terveyskeskus / Puheterapia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työkuntoa venytellen Parturi-kampaajan venytysopas
Advertisements

Hyvässä seurassa on ilo liikkua! ® TUOMARIPALAVERI ”SÄÄNTÖPRIIFFI”
Ketjujen kiinnitys Muotti nostetaan ja asennetaan pakettina
TAUKOJUMPPAA lähiöliikkujien kanssa
Venyttely ohjeet CLASSIC E-99.
Alkupyöritykset PÄÄ - kierrot, iso laaja kaari, KASIT HARTIAT
Riihimäen seudun terveyskeskus / Puheterapia
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Tulosten tulkitseminen SJAL tuomarikoulutus 2013.
Ottelutapahtuma- tutoroinnin -nostot 2011 Marko Viitanen.
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Alkulämpö Hyökkääjä etenee pallon kanssa rauhallisella vauhdilla pienin kosketuksin katse koko ajan valmentajassa. Valmentaja pitää huolen että leuka pysyy.
Harjoituksia Jäähalliin
Treenin nimi ja tavoite: lämmittely
Kuinka paita ja peppu olettekaan! Pariskuntien välistä leikkimielistä kisailua siitä, kuka tunteekaan kumppaninsa paremmin. Toteutetaan kyselemällä tavalla.
Venäjän alkeiden opetus
Metsän puut ja kasvit-projektisuunnitelma päiväkotiin
2.2 Yksittäiset äänteet 2.2 Yksittäiset äänteet – Äänteiden esittelysivut – Äänteiden esittelysivut Karaoketeksti
Kouluinfo Renkomäen koulu
Espoo ”Tavoitteena on kaksikielisyys !”
S2-opetus esiopetuksessa
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Kiekko-Vantaa, Itä ry SC-Vantaan ohjaamat salivuorot kaudella 2015 – Vetäjä: - Mari Mieskonen, / - Mari Mieskonen,
YHTEISTYÖ VANHEMPIEN KANSSA Erityisopettajien koulutus HyLa2/Kaste Marja Hämäläinen puheterapeutti, FM Hyvinvointitoimiala Turun kaupunki
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Suun kotihoitovälineet Terveyspalvelukeskus Hammashoito.
3. TUKI- JA LIIKUNTAELINSAIRAUDET TERVEYSTIETO 9.
Alkulämpö Hyökkääjä etenee pallon kanssa rauhallisella vauhdilla pienin kosketuksin katse koko ajan valmentajassa. Valmentaja pitää huolen että leuka pysyy.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Kehonhallinta liikkeessä
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA
MPS Havainnointi Pelaajan tulee havainnoida:
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
JÄRJESTÄ PIHALIIKKARI perheille
LAJILÄMMITTELY Liikkuvuusliikkeet x5/puoli:
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
Tunnistettuja rooleja (roolit selvästi esiin)
Männän vaihto mopoon.
KESÄ. Elokuu. Mistä on pienet tytöt tehty?
Kielen kehityksen avainkohdat
(Marja-Liisa Blomberg ja Marja-Liisa Kotikoski)
toista 12 kertaa käännä kortti lähetä käännetty
Hyökkääminen/ Oman maalivahdin avaus
Kielitietoisuus.
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
Tervetuloa kouluun!.
STARTTILUOKKA LUKIPULMIEN KUNTOUTTAJANA
Arviointi Vsop-opetuksessa
Hyvinkään suun terveydenhuolto
Selkä suoraksi Suomi TM
Ergonomia Fyysisesti raskas työ.
Esityksen transkriptio:

Suujumppailta Riihimäen seudun terveyskeskus / Puheterapia

Suujumppaillan aiheet  Suujumppa  Äänneharjoittelu L S R  Yleistä harjoittelemisesta  Yleistä äänteiden vakiinnuttamisesta

Ennen aloitusta  Lapsen motivaatio  Vanhemman motivaatio  Milloin harjoitellaan Kauppaliiton taisteludroidi Upsy daisy

Perusperiaatteet  Motorisen taidon oppiminen vaatii toistoja  Ensin etsitään tapa tuottaa yksittäinen äänne SS, LL, D, RR. Jos ei heti löydy puheeseen: Yhdistetään ensin vokaaleihin AA-SS, AASS Kokeillaan sanoissa eri paikoissa: sssauna, kissssa, kiitosss

Suujumppaa  Tavoitteet Tietoisuus suun alueen, etenkin kielen, liikkeistä kehittyy Äänteiden tuoton ”kuivaharjoittelu” Kielen ja leuan liikkeet eriytyvät Suun alueen lihakset vahvistuvat Kielijänne?

Kielen liikkeet (käytä peiliä apuna)  Kuppi (D, L, R)  Kello  Sammakko  Hissi  Heiluri  Vili Virtahepo NÄMÄ 3 ERIYTTÄVÄT KIELEN JA LEUAN LIIKKEITÄ

Harjoitteluvinkkejä suujumppaan  Pelissä ennen omaa vuoroa suujumppaliikkeen tekeminen  Ennen hampaiden pesua hassuttelu  Purkka- tai pastillijumppa  Kylvyssä, saunassa, autossa, hiihtohississä…

Kuulonvarainen erottelu  Lapsi ei kuule omasta puheestaan, ettei sano äännettä oikein - siksi tarvitaan kuuloaistin herkistämistä  1. Lapsi kuuntelee, sanooko aikuinen sanan oikein vai väärin (pavvo/pallo)  2. Lapsi kuuntelee, kuuluuko sanassa L/S/R. Aikuinen voi liioitella äännettä, jotta se erottuu paremmin.  Vasta näiden jälkeen lapsi voi alkaa monitoroida omaa puhettaan.

L-äänne  L-äänne tuotetaan nostamalla kieli leveänä ja litteänä hammasvallille yläetuhampaiden taakse.  Samassa paikassa ääntyy N, D, R.  Usein kielen liike puuttuu tai on liian takana

L-äänteen harjoittelu  Kielen ja leuan liikkeen eriyttäminen tärkeää  Paikan etsiminen Laitetaan hunajaa tms. hammasvallille ja lapsi nuolee sen pois  Huulien vakauttaminen Kädet poskilla ”Huulet jäätyivät”  Leuan vakauttaminen sormi/pastilli/purkka/hammasharjan varsi hampaiden väliin ja kieli liikkuu ylös ja alas

L-äänteen harjoittelu  Kielen nosto hammasvallille ja samalla äännetään L (sormi hampaiden välissä jos vaikeaa pitää leuka paikallaan) LLLAAA AALLL  Kun L-äänne onnistuu tavuissa, sitä harjoitellaan sanan alkuun tai keskelle Esim. L sanan alussa: ”Pudotetaan” sanoja, kieli putoaa ylähampaiden takaa alas, voidaan samalla pudottaa kortteja lattialle.

S-äänne  Kieli on yläetuhampaiden takana hampaat kiinni. Ilma kulkee kielen päältä, ei laiteilta.  Etsitään ensin erilaisilla mielikuvilla sihinää Käärme, vihainen kissa, löylynheitto, vessan vetäminen  Lapsi kuuntelee aikuisen puheesta, kuuluuko sanassa sihinää (pidennä sihinää tarvittaessa: sssiili)

S-äänteen harjoittelu  Etsitään oikeaa ääntymäpaikkaa ”Irvistys”, suu on leveänä ja hampaat näkyvät, kieli on piilossa  S-äänteen yhdistäminen vokaaliin AAASSS (käsi liukuu apuna) SSSAAA Tarvittaessa aluksi erillisinä, mutta lähekkäin, vähitellen aletaan liukua  Joskus S löytyy apuäänteen avulla TSS, KSS, PSS, DSS

S-äänteen harjoittelu  Kokeile sanoihin S sanan lopussa on usein helpoin: kiitosss, ulosss, ylösss S keskellä tuplana S toisen konsonantin kanssa: pitsa, juusto, oksa, poski

R-äänne  R-äänne vaatii kielen liikkeiltä tarkkuutta, napakkutta ja rentoutta  Kuulonvarainen erottelu: kuuluuko sanassa ”rrr” kun sanon rrrekka?  Katsotaan R:n tai D:n paikka hammasvallilla Kieli jumiin ja puhallus kielen ”läpi”  D-äänne ja kielen kuppi tärkeä  Kielen ja leuan liikkeiden eriytyneisyys tärkeää

R-äänteen harjoittelu D:n avulla  D-äänteen kautta kohti napakkaa kielen liikettä ja oikeaa ääntymäpaikka Tarvittaessa N apuna oikean paikan löytämisessä  D-tavut ”hokemina” eli drilleinä (den-den, dn-dn-dn) Toistoja toistoja  Huom! D on napakka ja kieli pysyy piilossa Vrt. T

R-äänteen harjoittelu D:n avulla  D-drilleissä hampaat pidetään vähän erillään, huulet ja hampaat mahdollisimman liikkumatta, vain kieli pomppii!  Tavujen vokaaleja voi vaihdella, voi myös kokeilla muita konsonantteja kaverina Pada pada Kada kada Padatti, tadatti

Harjoitteluvinkkejä  Liikuntaleikit + d-tavuttelut Trampoliini Ruutuhyppy Naruhyppely Autoleikki Pallottelu  Laulaminen D-tavuilla  Selällään pötköttely+vauhditus

R-äänteen harjoittelu D-kielellä  D-kieli Kun D sujuu Sanotaan sanoihin R-äänteen paikalle D  daha, makkada  Podkkana, podtti (aluksi apuvokaali: podokkana, podotti)  Sovitaan joku tilanne, jossa kaikki puhuvat D-kieltä  Sanotaan loruja ja lauluja D-kielellä  Toistellaan leikeissä ja liikkuess a

R-äänteen harjoittelu pikku-r:llä  Pikku-R eli tärytön R-äänne Kieli on hammasvallilla ja sormi hampaiden välissä Tehdään pientä surinaa (mehiläiskieli) Huom! Ei sihinää!  Voi käyttää D:n tapaan sanoissa rrr apu drr apu

R-äänteen harjoittelu  Täryn saamista helpottavat joskus Ajatus auton käynnistyksestä  Den den den drn D-kielisanat  Podkkana, podkkana, podkkana Makuuasento Sähköhammasharjasta saatu ”tärytuntuma”

R-äänteen harjoittelu  Täryn vakiinnuttaminen Toistetaan ja pidennetään Aluksi saattaa olla apua D:n käyttämisestä tukena Tavuissa Sanoissa (löytyykö joku motivoiva sana?)

Kaikkien äänteiden harjoitteluun  Alias-peli tai muistipeli S-, L- tai R-sanoilla tai D-kielellä  Pelissä ennen omaa vuoroa S-, L-, D- tai R-juttu tai suujumppaliike  Toistelua leikeissä ja liikkuessa: esim. Olen käärme ja sihisen, olen dino ja tömistän (D), pallon tai lennokin heitto + S/L/R- tavut tai sana, hyppiminen, taputtaminen  Lentokoneleikki (S, L, D, pikku-r)  Hyödynnä automatkat ja odotteluhetket

Yleistä harjoittelusta  Pieni hetki kerrallaan (5-10min)  Lapsen kehuminen yrittämisestä ja pienestäkin onnistumisesta, kannustus  Säännöllisyys: joka päivä, 5 päivää viikossa Osaksi päivärutiinia: mikä aika teille paras?  Harjoittelutavat lapsen mukaan Leikinomaisesti tai pelin lomassa Liikkuen, laulaen Palkinto

Yleistä harjoittelusta  Aikuinen ohjaa harjoittelua  Kun äänne onnistuu, kokeile missä kohti sanaa se onnistuu helpoiten.  Motivointi Oma hetki äidin tai isän kanssa Tarrataulu, rasti ruutuun, motivaatiopurkki Välitavoitteet

Yleisesti vakiinnuttamisesta  Äänteen löydyttyä tarvitaan usein vielä harjoittelua, jotta äänne tulisi puheeseen  Harjoitustuokiot  Muistuttaminen Sovitaan yhdessä tietty aika, koko aikaa ei korjata Merkki Tiedostamisen vaiheet

 1. Kun vanhempi muistuttaa, niin lapsi huomaa, ettei käyttänyt uutta äännettä >korjaa itse  2. Lapsi huomaa itse, ettei käyttänyt uutta äännettä >korjaa  3. Lapsi huomaa itse, kun on aloittamassa sanaa, että siihen pitää sanoa uusi äänne

Miten autamme lasta parhaiten? Puheterapiaa yksi kerta syksyllä

Miten autamme lasta parhaiten? Puheterapiaa syksyllä Kotiharjoittelu kolme kertaa viikossa

Miten autamme lasta parhaiten? Puheterapiaa syksyllä Kotiharjoittelu kolme kertaa viikossa Päiväkodissa kerran viikossa suujumppaa