Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen osana kuntien strategista suunnittelua 24.09.2015 Vantaa Neuvottelevavirkamies Heli Hätönen Sosiaali- ja terveysministeriö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Järjestämisrakenteiden vaikutus sosiaalisten oikeuksien toteutumiseen Eeva Nykänen1.
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Elämänhallintatyöryhmän kokous
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen strategisena tavoitteena ”Hyvinvointi - vakaasti tuottava investointi” Kuopio Johtaja Taru Koivisto Sosiaali-
Mielenterveyden edistäminen osana hallituksen kärkihankkeita Suomen Mielenterveysseuran miniseminaari Nvm Meri Larivaara, Sosiaali- ja terveysministeriö.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Hallitusohjelman toimeenpano Neuvottelevavirkamies Heli Hätönen Sosiaali- ja terveysministeriö.
KÄRKIHANKE EDISTETÄÄN TERVEYTTÄ JA HYVINVOINTIA SEKÄ VÄHENNETÄÄN ERIARVOISUUTTA Nvm Meri Larivaara
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
Kainuun Turvallisuussuunnitelma Vuosille Sari Marita Ikäheimo
Strategian kansalaisosion toimeenpano Johtoryhmä Teemupekka Virtanen, STM Karri Vainio, Kuntaliitto/AKUSTI.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Hallitusohjelma ja sote-uudistus - mitä yhtymäkohtia päivän aiheeseen? Johtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkki STM
Alueverkoston ohjelma Rovaniemen Järjestötalon esittely, Suvimaria Saarenpää Sote-uudistus Lapissa, Sanna Hiltunen Sote-uudistuksen valtakunnallinen.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Tulevaisuuden kunta – parlamentaarinen työryhmä
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Digitalisaation ohjausmalli
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Sosiaali- ja terveyspalvelut TYP:ssä
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Ajankohtaista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Ajankohtaista ennakkoarvioinnista Terve Kunta –verkostolle
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uusissa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteissa - haasteita ja mahdollisuuksia.
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
SOTE-tieto hyötykäyttöön 2020 strategia osana hallitusohjelman ja kärkihankkeiden toimeenpanoa Annakaisa Iivari.
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Terve Kunta -verkoston jäsenten toiminta 2015
Sote-ja aluehallintouudistus Tilannekatsaus
Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen uudistuvissa rakenteissa
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Sote-uudistuksen toimeenpano
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
Hyvät käytännöt pysyvään käyttöön Tavoitteet:
Hallitusneuvos Päivi Salo
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Esityksen transkriptio:

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen osana kuntien strategista suunnittelua Vantaa Neuvottelevavirkamies Heli Hätönen Sosiaali- ja terveysministeriö

Hyvinvointi ja terveys strategisena tavoitteena  Kuntalaisten hyvinvointi ja terveys –kuntien strategisena tavoitteena  Hyvinvointi ja terveys –yksi hallitusohjelman viidestä strategisesta tavoitteesta  Terveyserojen kaventaminen ja kustannusten hallinta –sote-uudistuksen tavoitteena

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lainsäädäntö  Perustuslaki 19 § –Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut ja edistettävä väestön terveyttä  Kuntalaki –Kunta pyrkii edistämään asukkaidensa hyvinvointia ja kestävää kehitystä alueellaan (1 §) –Kuntastrategiassa tulee ottaa huomioon kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen (37 §)  Terveydenhuoltolaki 11 §, 12 §, 36 §  Sosiaalihuoltolaki 2. luku

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnassa 1 Terveydenhuoltolaki (12 §, 13 §)  Seurattava asukkaitten elinoloja, hyvinvointia ja terveyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä alueittain ja väestöryhmittäin  Hyvinvoinnista ja terveydestä sekä toteutetuista toimenpiteistä raportoitava kunnanvaltuustolle vuosittain  Kerran valtuustokaudessa hyvinvointikertomus –noin 90 % kunnista jo tehnyt, yli 70 % sähköisenä

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnassa 2  Strategisessa suunnittelussa asetettava hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteet, sekä määriteltävä niitä tukevat toimenpiteet –toimeenpano osana kunnan toiminnan ja talouden suunnittelua ja päätöksentekoa  Päätösten vaikutukset väestön hyvinvointiin ja terveyteen arvioitava ennakkoon ja otettava huomioon eri toimialojen päätöksenteossa –keinona Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa” (EVA)

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kunnassa 3  Yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä –Eri toimialojen välillä –Muiden kunnassa toimivien julkisten toimijoiden sekä yksityisten yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa  Nimettävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuutahot –esimerkiksi kunnanjohtaja, kunnan johtoryhmä tai sen jäsen –toimeenpanoa ja seurantaa varten poikkihallinnollinen hyvinvointiryhmä –hyvinvointikoordinaattori tai vastaava, joka huolehtii mm. hyvinvointikertomuksen valmistelusta - yli puolessa kunnissa on jo, uudessa palvelurakenteessa esim. kunnan keskushallinnossa

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen rakenteet ja johtaminen

Valtuuston hyväksymä hyvinvointikertomus Kyllä % (valmisteilla 55)

Väestön terveys- ja hyvinvointitietojen raportointi valtuustolle

Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen työryhmien kokoonpano

Kärkihankkeita 26 Toimenpiteitä noin 80

Pääministeri Juha Sipilän hallituksen ohjelma  VISIO: Suomi yhdessä rakennettu  Tilannekuva  Kestävä kasvu ja julkinen talous 1.Työllisyys ja kilpailukyky 170 milj. euroa 2.Osaaminen ja koulutus 300 milj. euroa 3.Hyvinvointi ja terveys 130 milj. euroa 4.Biotalous ja puhtaat ratkaisut 300 milj. euroa 5.Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen 100 milj. euroa  Rakennepoliittiset uudistukset  EU- linjaus  Ulko-, turvallisuus ja puolustuspolitiikka  Sisä- ja oikeusasiat sekä maahanmuuttopoliittinen linjaus

Strateginen tavoite: Hyvinvointi ja terveys 10 vuoden tavoite Suomalaiset voivat paremmin ja kokevat pärjäävänsä erilaisissa elämäntilanteissa Jokainen ihminen ko­kee voivansa vaikuttaa, tehdä valintoja ja ottaa vastuuta Sosiaali- ja terveydenhuollossa painopiste on ennaltaehkäisyssä, hoitoketjut ovat sujuvia, henkilöstö voi hyvin ja tietojärjestelmät toimivat Uudistuksen myötä yhteisillä varoilla saadaan enemmän terveyttä ja hyvinvointi

Strateginen tavoite: Hyvinvointi ja terveys Hallituskauden tavoitteet: –Terveyden edistäminen ja varhainen tuki ovat vahvistuneet poikkihallinnollisesti päätöksente­ossa, palveluissa ja työelämässä lainsäädäntömuutoksilla sekä paremmalla toimeenpanolla. Terveys- ja hyvinvointierot ovat kaventuneet. –Eri-ikäisten ihmisten vastuuta omasta terveydentilasta sekä elämäntavoista on tuettu. Julkinen palvelulupaus on määritelty yhteiskunnan taloudellisen kantokyvyn puitteissa. Ihmisten erilai­ sissa elämäntilanteissa toimivia valintoja on mahdollistettu enemmän. –Lasten ja perheiden hyvinvointi ja omat voimavarat ovat vahvistuneet. –Ikääntyneiden ihmisten kotiin saatavia palveluja on painotettu. Omaishoitoa on vahvistettu. –Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus on parantanut peruspalveluja ja tietojärjestelmiä. –Sosiaaliturvaa on uudistettu osallistavaksi ja työhön kannustavaksi. –Järjestötyö ja vapaaehtoistoiminta ovat helpottuneet ja yhteisöllisyys lisääntynyt normeja pur­kamalla.

Strateginen tavoite: Hyvinvointi ja terveys  Hallituskauden kärkihankkeet: –Palvelut asiakaslähtöisiksi –Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta –Toteutetaan lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma –Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaiken ikäisten omaishoitoa –Osatyökykyisille väyliä työhön

20 Kärkihanke 2: Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta KUVAUS: Aktiivinen elämäntapa arkipäiväistetään yhdessä ihmisten ja järjestöjen kanssa. Terveelliset elämäntavat tehdään helpoiksi ja houkutteleviksi. TAVOITE: Lisätään terveitä elämäntapoja, kuten liikuntaa, ja vahvistetaan mielenterveyttä jokaisen suomalaisen arjessa sekä loivennetaan hyvinvointi- ja terveyseroja. PÄÄTOIMENPITEET: 1. Yhteistyöllä hyvinvointia ja terveyttä ja Työterveys 2025 –linjaukset 2. Kärkihankkeen mukaiset kokeilut, juurruttaminen ja levittäminen 3. Toimijoiden yhteistyö uudelle tasolle paikallisesti, alueellisesti ja kansallisesti, mukaan lukien uuden työn ja yrittäjyyden luominen 9/161/162/171/181/17 Päätös rakennus- terveysoh- jelmasta Yhteistyöllä hyvinvointia ja terveyttä 2025 ja Työterveys linjaukset Kärki- hankkeen mukaiset kokeilut ja juurruttami- nen käynnistyvät Ministeriöiden välisen poikki- hallinnollisen yhteistyön malli valmis Vaikuttavat mallit käyttöön laajalti

Rakennepoliittiset uudistukset Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus Tavoitteena terveyserojen kaventaminen ja kustannusten hallinta Uudistus toteutetaan palveluiden täydellisellä horisontaalisella ja vertikaalisella integraatiolla sekä vahvistamalla järjestäjien kantokykyä Tavoitteena on ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden kannalta tärkeä palveluketjujen saumaton kokonaisuus

Järjestämisratkaisu Kuntaa suuremmat itsehallintoalueet –Alueita johtavat vaaleilla valitut valtuustot –Alueita on yhteensä enintään 19 Alueet vastaavat sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä alueellaan

I Valtioneuvoston kanslia I vnk.fi 23 Reformi: Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus KUVAUS: Sosiaali- ja terveydenhuolto siirretään kuntaa suurempien itsehallintoalueiden vastuulle. Järjestäjällä on vastuu siitä, että sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat jatkossa sujuvana palvelukokonaisuutena. Uudistus tukee erillisenä päätöksenä tehtävää aluehallinnon uudistusta. TAVOITE: Hyvinvointi- ja terveyserot kaventuvat ja kustannusten hallinta paranee. PÄÄTOIMENPITEET: 1. Integroidaan julkiset sote-palvelut ja uudistetaan järjestämisen rakenteet 2. Siirrytään yksikanavaiseen rahoitukseen 3. Lisätään valinnanvapautta ja monipuolistetaan tuotannon tapoja 4. Varmistetaan ICT:n, digitalisaation ja hyvien käytäntöjen koordinaatio sote-uudistuksen yhteydessä. 4/1610/1510/167/171/ /15 Päätös alueitten määrästä ja rahoituksen perusratkai- susta Linjaukset ICT:n ohjauksesta, rakennus- investointien koordinaatio sta ja vaalien periaatteista Järjestämis -laki lausunto- kierrok- selle HE eduskuntaan Sote- järjestämislak i Vaalit ja muutos- hallinto Järjestämis- vastuu sote-alueille

 Sote-uudistusta toteutettaessa on huolehdittava, että kunnat toimivat myös jatkossa aktiivisesti asukkaittensa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä ja ylläpitämisessä.  Tämän toteuttamiseksi kuntien ja itsehallintoalueiden on toimittava tiiviissä yhteistyössä.  Uudistukseen liittyen tulee myös kehittää kannustinjärjestelmiä, joilla voidaan tukea ja palkita kuntia, jotka ovat kyenneet parantamaan tai ylläpitämään asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä Selvityshenkilöraportti ) Itsehallintoalueiden ja kuntien keskinäiset suhteet erityisesti hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä

Miten uudistuksessa toteutetaan  Kuntien ja sote-alueiden yhteistyösuhteet hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä  Hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä ohjaavan ajankohtaisen tiedon väestön hyvinvoinnin ja terveydentilan muutoksista hyödyntäminen  Työvälineiden käyttö (mm. hyvinvointikertomus)  Sote-alueen rooli ja vastuut –kannusteet hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen palvelutuotannossa –kunnille tarjottava asiantuntijatuki ja yhteistyö  Kunnan rooli ja vastuut –edelleen kunnan vastuulla –miten sote-asiantuntemus osaksi poikkihallinnollista työtä –kannusteet jatkaa ja vahvistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä