Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Advertisements

Ylioppilastutkinto Äidinkieli/ Vieras kieli Reaalikoe
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Ylioppilastutkin to. YO-kokeiden rakenne: PAKOLLISET AINEET (4 kpl) KAIKILLE PAKOLLINEN: Äidinkielen koe tai Suomi toisena kielenä KOLME PAKOLLISTA SEURAAVISTA.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Tutkinto alkaa ja päättyy Alkaa ensimmäisestä osallistumiskerrasta ◦Jos aloittaa syksyllä 2016 jollain aineella,… …pitää pakolliset kirjoittaa viimeistään.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Nuorten arvioita kuntapalveluista Tulossa: Gretschel, Anu & Kauniskangas, Eija (maaliskuu 2012) Nuoret kuntapalveluja arvioimassa – peruspalvelujen arvioinnin.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Tuusulan lukio Jokelan toimipiste
Kaksoistutkintoilta Ylioppilastutkinto
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Asiakasosallisuuden edistäminen Kokemuksia pelillisestä kehittämisestä
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Liiketalouden opiskelu
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Prosessi uusien organisaatioiden mukaan ottamiseksi Tuuliin
Opetussuunnitelma uudistuu lukiossa
Tervetuloa Innokylään
Oulun normaalikoulun lukio
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Arviointi.
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Vinkkivideo työnhausta
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Uusi opetussuunnitelma 2016
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
TOP-info Lanu osaamisala
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Itsemonitorointi verkkokurssilla
Oma nimi | Opettajan nimi | Koulu
OSAAMISEN KARTTUMINEN TYÖELÄMÄN TOIMEKSIANTOJEN KAUTTA
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Opettajan pedagoginen ajattelu
Toiselle vuosikurssille
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
Tervetuloa uuteen PowerPointiin
OSAAMISKANSIO Nimi.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OPO2 Jatko-opinnot ja työelämä- luennot
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Case-työskentely Rovaniemellä
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria

USKONTO, PSYKOLOGIA, FILOSOFIA MARKUS MASALIN Osallistava arviointi Feed forward Ryhmä tukena

ENGLANTI TUIJA KAE - monipuolista näyttöä kielitaidosta - jatkuvaa arviointia - sähköiset kokeet ja testit - 30% + 20 % + 40% + 10% - vertaisarviointi - itsearviointi - palaute

MATEMATIIKKA JUKKA KARVINEN -Käänteinen luokkahuone -Opettajan tekemät videot lisämateriaalina -Itsetarkistettavat välitestit -Tavallinen pistari + arviointikeskustelu -koe

SAATTEEKSI RYHMÄTYÖSKENTELYYN Pitäisikö arvioinnin kohteena olla prosessi vai tuotos? Mikä motivoi opiskelijaa: numerot vai oppiminen? Kenen antama arviointi kehittää tai hyödyntää eniten? Missä muodossa osaaminen näytetään?

SAATTEEKSI RYHMÄTYÖSKENTELYYN - Opiskelija osaa parhaiten arvioida omia taitojaan. - Opiskelu ilman numeroita motivoi. - Vertaisarviointi on opiskelijalle luontevaa. - Opiskelija ei osaa arvioida omia taitojaan. - Opiskelu ilman numeroita ei motivoi. - Opiskelijat eivät pysty arvioimaan toistensa tuotoksia. Pitäisikö arvioinnin kohteena olla prosessi vai tuotos? Mikä motivoi opiskelijaa: numerot vai oppiminen? Kenen antama arviointi kehittää tai hyödyntää eniten? Missä muodossa osaaminen näytetään?

RYHMIEN TUOTOKSET (kielet) (ma) (muut) (reaali) Ryhmässä keskustelu n. 25 min Eri pöydissä hieman eri kysymykset Käykää keskustelua ja kirjatkaa jaettuun asiakirjaan. Yksi ryhmän jäsen kiteyttää ryhmän ajatuksen dokumenttiin Lopuksi käydään kiteytyksiä yhdessä läpi

KIITOS OSALLISTUMISESTA! Tuija Kae Markus Masalin Jukka Karvinen Marianna Sydänmaanlakka Eija Immonen Heidi Heikkilä Kirsi Matikainen Ari Immonen