Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
USKONTO, PSYKOLOGIA, FILOSOFIA MARKUS MASALIN Osallistava arviointi Feed forward Ryhmä tukena
ENGLANTI TUIJA KAE - monipuolista näyttöä kielitaidosta - jatkuvaa arviointia - sähköiset kokeet ja testit - 30% + 20 % + 40% + 10% - vertaisarviointi - itsearviointi - palaute
MATEMATIIKKA JUKKA KARVINEN -Käänteinen luokkahuone -Opettajan tekemät videot lisämateriaalina -Itsetarkistettavat välitestit -Tavallinen pistari + arviointikeskustelu -koe
SAATTEEKSI RYHMÄTYÖSKENTELYYN Pitäisikö arvioinnin kohteena olla prosessi vai tuotos? Mikä motivoi opiskelijaa: numerot vai oppiminen? Kenen antama arviointi kehittää tai hyödyntää eniten? Missä muodossa osaaminen näytetään?
SAATTEEKSI RYHMÄTYÖSKENTELYYN - Opiskelija osaa parhaiten arvioida omia taitojaan. - Opiskelu ilman numeroita motivoi. - Vertaisarviointi on opiskelijalle luontevaa. - Opiskelija ei osaa arvioida omia taitojaan. - Opiskelu ilman numeroita ei motivoi. - Opiskelijat eivät pysty arvioimaan toistensa tuotoksia. Pitäisikö arvioinnin kohteena olla prosessi vai tuotos? Mikä motivoi opiskelijaa: numerot vai oppiminen? Kenen antama arviointi kehittää tai hyödyntää eniten? Missä muodossa osaaminen näytetään?
RYHMIEN TUOTOKSET (kielet) (ma) (muut) (reaali) Ryhmässä keskustelu n. 25 min Eri pöydissä hieman eri kysymykset Käykää keskustelua ja kirjatkaa jaettuun asiakirjaan. Yksi ryhmän jäsen kiteyttää ryhmän ajatuksen dokumenttiin Lopuksi käydään kiteytyksiä yhdessä läpi
KIITOS OSALLISTUMISESTA! Tuija Kae Markus Masalin Jukka Karvinen Marianna Sydänmaanlakka Eija Immonen Heidi Heikkilä Kirsi Matikainen Ari Immonen