Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 1 Mitä omasta lääkkeestään on syytä tietää? Lääkekasvatustunti 4–6-luokkalaisille Oppimistavoite:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaohjeet opelle
Advertisements

Toimintaohjeet opelle
TE3 KIVUN HOITAMINEN Hurtig KIPU= ELIMISTÖN VAROITUSMERKKI  Varoittaa kudosvauriosta tai sen uhkasta  Sen voi aiheuttaa jokin elimellinen.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Tunteiden voima Hurtig Kotiläksyn kuulusteluna pistokoe: Kirjoita nimesi lapun yläreunaan Selitä mitä tarkoittaa: a) Skitsofrenia b) Paniikkihäiriö.
Koti ja perhe voimavarana Hurtig Vanhemmuuden roolit Vanhemmuuteen kuuluu monia rooleja: 1. Rakkauden antaminen 2. Huoltaja 3. Rajojen asettaja.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Lääkekasvatus -ohje apteekeille Katri Hämeen-Anttila, FaT dosentti, kehittämispäällikkö Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 2 Mistä luotettavaa tietoa lääkkeistä? Lääkekasvatustunti 7–9-luokkalaisille Oppimistavoite: Tavoitteena.
Mummolaan kun pyöräilemme, pilvenhattaraa ei näy. Tea Luukkonen, Jenina Pyhäjärvi & Hanna-Kaisa Rautio.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Laatua lasten voimisteluun!
MYK työrauhaa ja järjestystä
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Suomen sota ja Haminan rauha 1809
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Joustava koulupäivä – koulupäivän rakenteen uudistaminen
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Johdatus elämänkatsomustietoon Kouluvierailut
Ryhdistä yhdistystä treffille: Miten jäsenistä huolehditaan?
Keskustelua kannabiksesta
The 9 block vision processing model
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
TE1 Itsehoito ja hätäensiapu
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”
o7318so Seniori- ja vanhustyö 6 op
6.4 Liikunnan merkitykset
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Paikkatieto ja paikkatietojärjestelmät
Ryhmän ohjaamisen perusteet
Finský intensivní Titta Hänninen.
Vanhempainilta c.
4B-lk vanhempainilta Tervetuloa!
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Palautetaidot ja opponointi
Monipalveluasiakkaan palvelujen tiedolla johtaminen
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Tietopaketti tuoteomistajalle
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Etelä-Hervannan koulu
Järkevän lääkehoidon viestintäkampanja
TERVEYSTIETO 8 4. Perheen merkitys.
Vieraiden kielten opiskelusta
8. SEKSUAALISUUDEN MONET MUODOT
TEHTÄVÄT KIITETTÄVÄ = Keskityin tehtäviin koko ajan. Yritin parhaani. Sain tehtyä kaikki tehtävät. Suurin osa vastauksista oli oikein. Korjasin / täydensin.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Oma roolini osallistajana ja vuorovaikuttajana
OPASTUSTILANTEET JA TIETOISKUT Tehtävänanto ja taustaa
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
3.lk vanhempainilta.
Dia 1: Esittele itsesi, kerro, että olet Luonto-Liitosta ja että Luonto-Liitto on lasten ja nuorten luontojärjestö.
Tuomarin velvollisuudet
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Teemana: Tunnetko lääkehoitosi tavoitteet?
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Tervetuloa! Kouluvuosi [Vuosi].
Kuka tietää lääkityksesi?
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
Radikalisoitumisen ehkäisy oppilaitoksissa
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 1 Mitä omasta lääkkeestään on syytä tietää? Lääkekasvatustunti 4–6-luokkalaisille Oppimistavoite: Tavoitteena on: oppia tuntemaan, mitä asioita on hyvä tietää lääkkeestään, jotta sitä osaa käyttää oikein oppia etsimään tiedot lääkepakkauksesta ja pakkauksen sisällä olevasta pakkausselosteesta kannustaa lapsia keskustelemaan omasta lääkkeestään apteekissa. 1

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Valmistautuminen Tutustu oppitunneilla käytettäviin lääkekasvatussivujen tehtäviin ja lääkekasvatussivujen materiaalipankista löytyvään pdf-tiedostoon ”Miten käytät lääkettäsi oikein? Lue siitä kohdat Lääkkeiden oikeanlainen käyttö, Lääkepakkaus ja Pakkausselostemateriaalipankista Tulosta tarvittava määrä oppilaille jaettavia tehtävälomakkeita yms., Keskustele ennen tunteja opettajan kanssa millainen oppilasryhmä on ja pyydä vinkkejä tällä luokalla hyväksi havaituista toimintakäytännöistä. 2

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Oppituntien kulku Keskustele lasten kanssa millaisista sairauksista tai oireista heillä on kokemusta. Mitä lääkkeitä he ovat kokemiinsa sairauksiin tai oireisiin saaneet? Onko heitä neuvottu oman lääkkeen käyttöön lääkärillä tai apteekissa? (10 min) Pohtikaa yhdessä, millaisia asioita omasta lääkkeestä voi kysyä. Tämän voi toteuttaa pienryhmissä. Kirjoittakaa kysymykset taululle. (10 min) Etsikää vastaukset edellä koottuihin kysymyksiin lääkepakkauksesta tai pakkausselosteesta (Lääkepakkaus tiedonlähteenä -tehtävä) (25 min) Käykää myös kysymässä asioita apteekissa (Apteekissa käynti - roolipeli). Osa oppilaista voi aloittaa apteekissa ja toiset pakkaukseen tutustumisella. Välillä vaihdetaan (25 min) Jos ennättää, käyttöohjeiden tulkitsemistehtävä. Tämän voi myös antaa kotitehtäväksi yhdessä vanhempien kanssa tehtäväksi. Lopetus – keskustelu, mitä on jäänyt mieleen?(10 min) 3

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Tehtävät lääkekasvatussivuilla Lääkepakkaus tiedonlähteenä Apteekissa käynti -roolipeli Käyttöohjeiden tulkitseminen -tehtävä 4