Hellevi Lassila Toimialajohtaja Koulutuskeskus Sedu Ammatillisen koulutuksen lainsäädäntömuutokset ( sora- laki) sekä ammatillisten perustutkintojen uudistuneet.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Advertisements

KOKKOLAN SOSIAALI- JA TERVEYSALAN OPISTO Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Lähihoitajan lupaus Lupaan lähihoitajana tehdä työtäni asiakkaan.
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Terveyskeskuslääkärin näkökulma moniammatilliseen yhteistyöhön Markus Partanen, Runosmäen-Mullin terveysaseman vastaava lääkäri, PPPR- hankkeen Turun kehittämisosion.
Rovaniemen kaupungin ennaltaehkäisevä, ohjaava sekä ryhmämuotoinen perhetyö Toiminta-ajatus Auttaa, opastaa, ohjata perheitä arjessa ja vanhemmuudessa,
Kouluterveydenhuolto Koulutulokkaan vanhempainaamu.
Etsivä sairaanhoitaja INNOVAATIO  Eri ammattiryhmien yhteistyötä.  Sairaanhoitaja etsivässä, terveyttä edistävässä työssä.  Esim. polisin työparina.
Suun terveydenhuolto Rovaniemi. Järkevä työnjako Hammashoitajan tehtävänkuva → Hammashoitajat ja lähihoitajat vastaavat omalta osaltaan potilas- ja työturvallisuudesta,
Hellevi Lassila Apulaisjohtaja Koulutuskeskus Sedu Ammatillisen koulutuksen lainsäädäntömuutokset (sora- laki) sekä ammatillisten perustutkintojen uudistuneet.
Orientaatio opintojaksoon Eläintenhoidon perusteet S15LELHOA JA S15LELHOB ANNIKA HEIMONEN.
Salon lukioiden suunnitelma kurinpitokeinojen käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista Dnro 982/ /2016.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
PERUSTUTKINNON KUVAUSTAULU Pakolliset tutkinnon osat: A B C Valinnaiset, kaksi seuraavista tehtävistä: A B C Valinnaiset, kaksi seuraavista tehtävistä:
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto Minne menet Lappilainen Päihdetyö! Lähtökohdat Päihteiden käyttö Palvelutarve Seminaari Kaksi.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
YHTEISHAKU 2017 Haussa olevat alat Tuplatutkinto Pääsy- ja soveltuvuuskokeet Lisä- ja suorahaku Valma-koulutus.
SORA- lainsäädäntö SORA ↔ Soveltumattomuuteen ratkaisuja
Yhteishaku 2017 Ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen yhteishaku
Yhteistyösopimuksen laadinta
Vilpistä ja sen selvittämisestä | Petri Sjöblom
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Tampereen seudun ammattiopisto Lentokoneasennuksen perustutkinto, avioniikka-asentaja MYÖNNETTY KOULUTUSLUPA PART FI
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TE1 Terveyden perusteet
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Psyykkinen terveys.
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Sosiaalialan tehtävärakenne
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Rajoitteet Iäkkään henkilön hoidossa käytetylle fyysiselle rajoittamiselle ei ole olemassa yhtä yleispätevää määritelmää. Yhteistä rajoitteille on kuitenkin.
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Käyttöturvatiedotteet
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Lukion opiskeluhuolto
Ammatillisen koulutuksen reformista
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa - opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin Essi Muinonen.
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Opetushallitus / Jaana Saha
Parkinson-kerho
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Psykiatrian sosiaalityö VERKOSTOA KUTOMASSA
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Etsivä sairaanhoitaja
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Terveysalan verkoston ja järjestöjen seminaari
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Hellevi Lassila Toimialajohtaja Koulutuskeskus Sedu Ammatillisen koulutuksen lainsäädäntömuutokset ( sora- laki) sekä ammatillisten perustutkintojen uudistuneet terveydentilavaatimukset

Koulutuksen järjestäjän /oppilaitoksen näkökulma Hankalat tilanteet oppilaitoksessa> hankalat tilanteet työelämässä Turvallisuus Yksilön oikeudet / asiakkaan, potilaan, ympäristön turvallisuus Ennaltaehkäisy, varhainen puuttuminen, ohjaus ensisijaisia

Sora-lainsäädäntö muuttaa – Tietojen saanti – Huumetestaus – Rikosrekisteriote – Opiskeluoikeuden peruuttaminen – Terveydentilavaatimukset

Sora-laki kohdistuu ammatillisessa koulutuksessa seuraaviin perustutkintoihin> hoito, kasvatus, logistiikka sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa lääkealan perustutkinnossa lapsi- ja perhetyön perustutkinnossa nuoriso- ja vapaa-ajan ohjauksen perustutkinnossa viittomakielisen ohjauksen perustutkinnossa lennonjohdon perustutkinnossa lentokoneasennuksen perustutkinnossa logistiikan perustutkinnon kuljetuspalvelujen koulutusohjelmassa rakennusalan perustutkinnossa maarakennuskoneenkuljetuksen koulutusohjelma/osaamisala, maarakennuskoneenkuljettaja, Metsäalan perustutkinto, metsäkoneenkuljetuksen koulutusohjelma/osaamisala, metsäkoneenkuljettaja, Luonto- ja ympäristöalan perustutkinto, ympäristöalankoulutusohjelma/osaamisala,ympäristöhoitaja, merenkulkualan perustutkinnossa hammastekniikan perustutkinnossa.

Huumausainetestaus Työelämän pelisäännöt!! Koulutuksen järjestäjä voi velvoittaa opiskelijan huumausainetestiä koskevan todistuksen jos on aihetta epäillä, että opiskelija on huumausaineiden vaikutuksen alaisena opintoihin kuuluvissa käytännön työtehtävissä, työssäoppimisessa tai että opiskelijalla on riippuvuus huumeista. Koulutuksen järjestäjän laadittava kirjalliset toimintaohjeet opiskelijoiden päihteiden käytön ehkäisemiseksi ja päihdeongelmiin puuttumiseksi

Kurinpitorangaistus Kirjallisesta varoitus Määräaikainen erottaminen Kurinpidolliset uudistukset: -max. kolmeksi päiväksi opetuksesta poistaminen, kun opiskelija - häiritsee opetusta - käyttäytyy väkivaltaisesti tai uhkaavasti - vaarantaa toisen henkeä tai terveyttä Opiskeluoikeuden pidättäminen - siihen asti kunnes suostuu opiskeluoikeuden peruuttamisprosessiin liittyviin terveydentilan toteamiseksi suoritettaviin tarkastuksiin ja tutkimuksiin - siihen asti kunnes suostuu toimittamaan rikosrekisteriotteen nähtäväksi tilanteissa, joissa opinnot edellyttävät olennaisesti alaikäisten parissa työskentelyä

Opiskeluoikeuden peruuttaminen Viimeinen keino> ennaltaehkäisy, ohjaus Mahdollista jos: – Toistuva ja vakava turvallisuuden vaarantaminen, – terveydentila / toimintakyky olennaisesti muuttunut – rangaistus rikoksesta – aikaisempi peruuttaminen  Siirtää toista tutkintoa suorittamaan

Ammatillisten perustutkintojen muutokset Tutkintokohtaiset terveydentilavaatimukset ammatillisessa peruskoulutuksessa lisätään ko. perustutkinnon terveydentilavaatimukset Määräystä on noudatettava jälkeen alkavassa peruskoulutuksessa Opiskeluoikeuden peruuttamista koskevia määräyksiä sovelletaan kuitenkin vain jälkeen opintonsa aloittaneisiin opiskelijoihin.

Tutkintokohtaiset terveydentilavaatimukset ammatillisessa peruskoulutuksessa Tutkintokohtaisten terveydentilavaatimusten tavoitteena on edistää turvallisuutta ammatillisessa peruskoulutuksessa ja myöhemmin työelämässä. Opiskelijaksi hakeutuvan terveydentilaan tai toimintakykyyn liittyvä seikka ei saa olla esteenä opiskelijaksi ottamiselle. Opiskelijaksi ei kuitenkaan voida ottaa henkilöä, joka ei ole terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen silloin, kun opintoihin sisältyy alaikäisen turvallisuutta, potilas- tai asiakasturvallisuutta taikka liikenteen turvallisuutta koskevia vaatimuksia.

Tutkintokohtaiset terveydentilavaatimukset ammatillisessa peruskoulutuksessa Koulutuksen järjestäjän tulee tiedottaa tutkintokohtaisista terveydentilan ja toimintakyvyn vaatimuksista ja muista opintoihin liittyvistä edellytyksistä hakuoppaissa, muussa hakutiedotuksessa sekä opiskelijavalintatilanteiden yhteydessä esimerkiksi pääsy- ja soveltuvuuskokeissa. Opiskelijaksi hakeutuvan tulee antaa pyydettäessä koulutuksen järjestäjälle opiskelijaksi ottamisen edellyttämät terveydentilaansa koskevat tiedot sekä mahdollinen tieto aikaisemmasta opiskeluoikeuden peruuttamista koskevasta päätöksestä. Opiskelijaksi hakeutuvan oma kuvaus nykyhetken terveydentilastaan riittää valintatilanteessa. Koulutuksen järjestäjien tulee tehdä yhteistyötä eri koulutusasteiden tai viranomaisten kanssa opiskelijavalinnassa välttämättömien tietojen saannissa ja antamisessa.

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, asiakaspalvelun ja tietohallinnan, ensihoidon, kuntoutuksen, lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen, mielenterveys- ja päihdetyön, sairaanhoidon ja huolenpidon, suun terveydenhoidon, vammaistyön, vanhustyön sekä jalkojenhoidon koulutusohjelmat/ osaamisalat, lähihoitaja

Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla sellaiset psyykkiset sairaudet, jotka estävät käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen osallistumisen, kuten ajankohtainen hoitamaton psykoosi tai vaikea toimintakykyä laskeva masennus sellaiset fyysiset sairaudet kuten tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet tai vammat sekä krooniset ihottumat, jotka rajoittavat toimintakykyä siinä määrin, että estävät käytännön tehtävissä tai työssäoppimisessa toimimisen veriteitse tarttuva sairaus saattaa rajoittaa käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen sijoittumista päihteiden ongelmakäyttö tai päihderiippuvuus.

Tekniikan ja liikenteen ala, luonnonvara- ja ympäristöala Logistiikan perustutkinto, kuljetuspalvelujen koulutusohjelma/osaamisala, autonkuljettaja, linja-autonkuljettaja yhdistelmäajoneuvon-kuljettaja ja lentoasemapalvelujen koulutus-ohjelma/osaamisala, lentoasemahuoltaja Rakennusalan perustutkinto, maarakennus-koneenkuljetuksen koulutusohjelma/ osaamisala, maarakennuskoneenkuljettaja Metsäalan perustutkinto, metsäkoneen-kuljetuksen koulutusohjelma/osaamisala, metsäkoneenkuljettaja Luonto- ja ympäristöalan perustutkinto, ympäristö-alan koulutusohjelma/osaamisala, ympäristöhoitaja

Em. Tutkinnoissa edellytetään henkilöltä käytännön tehtäviin ja työssäoppimisen aiheuttamaan kuormitukseen nähden riittävää fyysistä ja psyykkistä toimintakykyä. Maantieliikenteessä ammattikuljettajalta edellytetään joko ryhmän 2 ajokorttia (kuorma- ja linja-autojen sekä raskaiden ajoneuvoyhdistelmien kuljettajat) tai henkilö-auton ammattiajolupaa (taksinkuljettajat). Näitä haettaessa sovelletaan sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen ajo-terveydestä ryhmän 2 mukaisia terveydentilavaatimuksia. Ajolupaa koskevista terveydentilavaatimuksista ja ajo-terveyden valvonnasta säädetään ajokorttilaissa (386/2011) sekä sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa ajoterveydestä, jossa annetaan tarkemmat säännökset ajokortin terveysvaatimuksista direktiivin 2006/126/EY liitteen lll ja direktiivin 2009/113/EY- vaatimusten mukaisesti. Henkilön terveydentilan tai toimintakyvyn osalta tulee arvioida mahdollisten sairauksien aiheuttamat rajoitteet ja sairauksien yksilöllinen hoitotilanne.

Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla insuliinihoitoinen diabetes epilepsia tai muut tasapainoelimistön sairaudet ja toimintahäiriöt sellainen näön tai kuulon heikkous, jota ei voida korjata apuvälineillä sydän- ja verenkiertoelinten sairaus fyysisen kuormituksen sietoa ja ulkotyössä selviytymistä rajoittava hengityselinten sairaus tuki- ja liikuntaelimistön sairaus munuaissairaudet psyykkinen sairaus, joka estää käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen osallistumisen päihteiden ongelmakäyttö tai päihderiippuvuus

Tervetuloa opiskelemaan ammatilliseen koulutukseen!

Humanistinen ja kasvatusala Viittomakielisen ohjauksen perustutkinto, viittomakielisen ohjauksen koulutusohjelma/ osaamisala, viittomakielen ohjaaja Lapsi- ja perhetyön perustutkinto, lapsi- ja perhetyön koulutusohjelma/ osaamisala, lastenohjaaja Nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perus-tutkinto, nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen koulutusohjelma/osaamisala, nuoriso- ja vapaa- ajan ohjaaja

Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla humanistinen ja kasvatusala sellainen psyykkinen tai fyysinen sairaus tai vamma, joka estää käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen osallistumisen kuten psykoottistasoinen oireilu tai vakavasti toimintakykyä laskeva masennus, vakava sosiaalisten tilanteiden pelkotila tai viittomisen estävä sairaus tai vamma (viittomakielisen ohjauksen perustutkinnossa) muu sairaus tai vamma, joka vaarantaa opiskelijan oman tai muiden käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen osallistuvien tai niissä työskentelevien terveyden tai turvallisuuden päihteiden ongelmakäyttö tai päihderiippuvuus

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala Hammastekniikan perustutkinto, hammastekniikan koulutusohjelma/ osaamisala, hammaslaborantti Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla: sellainen näön heikkous, jota ei voida korjata apuvälineillä vaikea käsi-ihottuma.

TEKNIIKAN JA LIIKENTEEN ALA Lentokoneasennuksen perustutkinto, lentokoneasennuksen koulutusohjelma/ osaamisala, lentokoneasentaja ja avioniikan koulutusohjelma/osaamisala, avioniikka- asentaja Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla: sellainen psyykkinen tai fyysinen sairaus tai vamma, joka estää käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen osallistumisen sellainen näön tai kuulon heikkous, jota ei saada korjattua apuvälinein sekä värisokeus hankala käsi-ihottuma allergia lentokonehuoltotyössä käytetyille aineille ja materiaaleille sairaudet, jotka pahenevat vuorotyössä päihteiden ongelmakäyttö tai päihderiippuvuus Avioniikka-asentajalta edellytetään: lentokonealan yleisten terveysvaatimusten (ks. yllä) lisäksi tarkkaa värinäköä (Ishihara 15/15

TEKNIIKAN JA LIIKENTEEN ALA Lennonjohdon perustutkinto, lennonjohdon koulutusohjelma, lennonjohtaja – Lennonjohdon perustutkintoon hakeutuvan henkilön terveydentila tai toimintakyky tulee arvioida alan säädöksissä esitettyjen terveydentilavaatimusten mukaisesti – Lennonjohtaja tarvitsee lupakirjansa lisäksi lääke-tieteellisen kelpoisuustodistuksen saadakseen toimia lennonjohtajana. – Lääketieteelliset kelpoisuustodistukset myönnetään, uusitaan tai niiden voimassaoloa jatketaan yleis-eurooppalaisten ilmailuviranomaismääräysten Eurocontrol class 3, mukaisesti. – Kyseiset määräykset ja terveystarkastuksissa käytettävät lomakkeet löytyvät internetistä osoitteesta

Tekniikan ja liikenteen ala Merenkulkualan perustutkinto, kansi- ja konekorjauksen koulutusohjelma/osaamisala, korjaaja ja sähkökäytön koulutusohjelma/ osaamisala, laivasähköasentaja ja konepäällystön koulutusohjelma/osaamisala, vahtikonemestari ja kansipäällystön koulutusohjelma/osaamisala, vahtiperämies

Laivaväen lääkärintarkastuksista annettu laki (1171/2010) edellyttää, ettei merialalla toimivalla ole sellaista vikaa, vammaa tai sairautta, joka estää tai selvästi vaikeuttaa hänen työtään. Hän ei saa sairastaa tautia, jonka voidaan olettaa pahenevan laivatyön johdosta tai vaarantavan muiden aluksella olevien terveyden taikka merenkulun turvallisuuden. Laivaväen näkö- ja kuulokyvyn sekä värinäön tulee täyttää sosiaali- ja terveysministeriön päätöksen (70/1985) vaatimukset. Normaalien työtehtävien lisäksi henkilön tulee pystyä huolehtimaan poikkeustilanteiden hoitamisesta (tulipalo aluksella, pelastautuminen). Raajojen normaali toimivuus, kyky liikkua portaissa sekä tehdä keskiraskasta ruumiillista työtä ovat perusvaatimuksia. Henkilöllä ei saa olla sairautta, joka pahentuu valvomisen, epäsäännöllisen työrytmin ja poikkeavan fyysisen tai psyykkisen kuormituksen johdosta tai joka vaatii kurissa pysyäkseen säännöllistä lääkehoitoa. Merenkulkualan perustutkinnon suorittanut tarvitsee pätevyyskirjansa lisäksi merimieslääkärintodistuksen. Merenkulkualan perustutkintoon hakeutuvan henkilön terveydentila tai toimintakyky tulee arvioida alan säädöksissä esitettyjen terveydentilavaatimusten mukaisesti. Terveydelliset tekijät voivat muodostaa esteen merenkulkualan perustutkintoon opiskelijaksi tai tutkinnon suorittajaksi ottamiselle.

Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla liikuntaelimistön tai hermoston sairaus tai vamma vika tai vamma, joka vaikeuttaa puhumista tai kuulemista taikka kuullun ymmärtämistä tasapainohäiriö epilepsia insuliinihoitoinen diabetes kohtauksellinen, toimintakykyyn vaikuttava sairaus vakava mielenterveyshäiriö kuten masennus, psykoosi, kaksisuuntainen mielialahäiriö päihteiden ongelmakäyttö tai päihderiippuvuus yleisvaarallinen tartuntatauti. Epäselvissä tilanteissa merityökelpoisuuden arviointi tulee jättää Liikenteen turvallisuusviraston päätettäväksi (Laki 1171/2010). Lisätietoja

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala Lääkealan perustutkinto, apteekkialan koulutusohjelma/osaamisala, lääketeknikko ja lääkealan koulutusohjelma/ osaamisala, farmanomi Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla: sellainen näön heikkous, jota ei voida korjata apuvälineineillä päihteiden ongelmakäyttö tai päihderiippuvuus.

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala Liikunnanohjauksen perustutkinto, liikunnanohjauksen koulutusohjelma/ osaamisala, liikuntaneuvoja Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla: sellaiset psyykkiset tai fyysiset sairaudet tai vammat, jotka estävät käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen osallistumisen, kuten ajankohtainen hoitamaton psykoosi tai vakava toimintakykyä laskeva masennus tai tuki- ja liikuntaelimistön sairaus päihteiden ongelmakäyttö tai päihderiippuvuus

Ennaltaehkäisy ja ohjaaminen Varhainen tunnistaminen – ryhmänohjaajien ja opettajien kouluttaminen – opiskelijatovereiden kuuleminen Ryhmäyttäminen > orientoivat opinnot, harrastetoiminta, asuminen Moniammatillinen yhteistyö> opiskelijahuoltoryhmät

Opetussuunnitelman yhteinen osa toimintatavat, miten tutkintokohtaisista terveydentilan ja toimintakyvyn vaatimuksista ja muista opintoihin liittyvistä edellytyksistä tiedotetaan opiskelijoiksi hakeutuville periaatteet, miten koulutuksen järjestäjä toimii opiskeluoikeuden peruuttamista, opiskeluoikeuteen liittyvää tiedonsaantia ja opiskeluoikeuden palauttamista koskevissa asioissa valtioneuvoston asetuksen mukaisten koulutusalojen ja tutkintojen erityispiirteet huomioon ottaen, ja miten se ohjeistaa opiskeluoikeuden peruuttamisesta ja palauttamisesta päättävän koulutuksen järjestäjän asettaman toimielimen toimintaa ja päätöksentekoa sekä mahdollisesti muiden koulutuksen järjestäjien kanssa tehtävää toimielinyhteistyötä toimintatavat, miten tiedotetaan opiskelijaksi hakeutuville koulutusaloista ja tutkinnoista, joissa voidaan edellyttää rikosrekisteriotteen pyytämistä sekä ohjeet, miten ja milloin opiskelija toimittaa rikosrekisteriotteen koulutuksen järjestäjälle nähtäväksi toimintatavat, miten ja milloin tiedotetaan opiskelijoille muutoksenhaun tekemisestä opiskelijan oikeusturvalautakuntaan opiskeluoikeuden peruuttamista tai palauttamista koskevissa asioissa valtioneuvoston asetuksessa määriteltyjen koulutusalojen tutkinnoissa