ERITYISEN VAIKEASSA TALOUDELLISESSA ASEMASSA OLEVAN KUNNAN ARVIOINTIMENETTELY 1. – 9. kierrokset.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ERITYISEN VAIKEASSA TALOUDELLISESSA ASEMASSA OLEVAN KUNNAN ARVIOINTIMENETTELY 1. – 8. kierrokset.
Advertisements

Kotka Pyhtää Hamina Miehikkälä Virolahti © MML, 2012 Kotka-Haminan seutu Heikki Miettinen Kuntatalouden tunnusluvut.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Tilinpäätös 2014 Kunnanjohtaja Juhani Kylämäkilä.
Kirjanpidon tilit 1/2 Liiketapahtumat kirjataan tileille Tili on kaksipuolinen laskelma, toiselle puolelle kirjataan lisäykset, toiselle vähennykset Tilin.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2015 tilinpäätösarviot sekä talousarviot ja taloussuunnitelmat vuosille Toimitusjohtaja Jari Koskinen Tiedotustilaisuus.
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Yliopiston sopeuttamis- ja kehittämistoimet (Soke) Koponeuvosto Joni & Jyri.
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Koonti Pohjois-Savon kuntien tilinpäätöksistä 2015 Lähde: Kysely Pohjois-Savon kunnilta, huhtikuu 2016 (ennakkotiedot)
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset v Lähde: Kysely Pohjois-Savon kunnilta, huhtikuu 2016 (ennakkotiedot)
Tilinpäätös tilikaudelta 1.1. – Ranuan srk/taloustoimisto/E K-P.
Kuntatalouden tila – Arviointi ja mittarit Muutosta johtamassa –seminaari, TuKKK, Porin yksikkö Jani-Petri Laamanen Tampereen yliopisto, taloustieteiden.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat
Yhteistyösopimuksen laadinta
Kaavoitusohjelman kehittämistyöryhmän toimenpide-ehdotus
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Hangon kansallisen kaupunkipuiston hoito- ja käyttösuunnitelman luonnos Verkostotapaaminen
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT
TP TP 2009 Toimintatuotot 10,97 11,89 Valmistus omaan käyttöön
Kaste-hanke: Pohjoinen sote ja tuottamisen rakenteet
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
FibRobotics Ohjausryhmän 1. kokous Ravintola Newton, TTY
Akaan hyvinvointikeskus Infotilaisuus Jaakko Leinonen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
ISER toimintamalliryhmä
”tässähän alkaa tulla kiire”
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
Koulutuskeskus Salpaus Hanna Salminen 2011
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Maakuntatalouden simulointi
Vaasan kaupunki Talousarviokehys 2009 Kaupunginvaltuuston info 26. 5
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Ajankohtaista TE-palveluissa
Valtionosuusuudistus - Turku
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Kuntien sote-toimitilat maakuntauudistuksessa
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Taloustorstai Kuntaliiton kysely hallitusohjelman ja kehyspäätöksen vaikutuksista kuntatalouteen SÄÄSTÖKYSELY Mikko Mehtonen.
Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Selvityksen aikataulu ja alustava työsuunnitelma sekä organisointi
Helsingin kaupungin avustukset 2017
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2017 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
PALVELUT JA KUNTATALOUS
Sopeutumispotentiaali ja investointitarve
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Johdon valinnat 1/3 Pääjohtajan ja toimialajohtajat nimittää viraston käynnistymisvaiheessa valtioneuvosto ja hallintojohtajan ja oikeusturvayksikön päällikön.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Museolain ja museoiden rahoituksen uudistus
Tilinpäätöksen 2018 tunnusluvut
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Avoimen tuotteenhallintamalli
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Esityksen transkriptio:

ERITYISEN VAIKEASSA TALOUDELLISESSA ASEMASSA OLEVAN KUNNAN ARVIOINTIMENETTELY 1. – 9. kierrokset

Kunta- ja aluehallinto-osasto  Kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain 63 a §:n mukaan kunnan ja valtion tulee yhdessä selvittää kunnan mahdollisuudet turvata asukkailleen lainsäädännön edellyttämät palvelut sekä ryhtyä toimenpiteisiin palvelujen edellytysten turvaamiseksi.  Velvoite syntyy, jos rahoituksen riittävyyttä tai vakavaraisuutta kuvaavat kunnan talouden tunnusluvut ovat olennaisesti ja toistuvasti koko maan vastaavia tunnuslukuja heikommat ja ovat kahtena vuonna peräkkäin alittaneet valtioneuvoston asetuksella (1405/2010) säädetyt raja-arvot.

Kunta- ja aluehallinto-osasto KUNNAN PERUSPALVELUJEN VALTIONOSUUDESTA ANNETUN LAIN 63 a §:N MUKAINEN KRITEERISTÖ ( ENT. KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUKSESTA ANNETUN LAIN 9 §)  Tunnuslukujen mukaiset raja-arvot (3 §):  Mikäli taseen KERTYNYT ALIJÄÄMÄ asukasta kohden on viimeisessä selvityksen käynnistämistä edeltäneessä tilinpäätöksessä vähintään euroa ja sitä edeltäneessä tilinpäätöksessä vähintään 500 euroa  Myös jos 1 momentissa tarkoitetuissa tilinpäätöksissä (2 vuotena) täyttyvät KAIKKI seuraavat edellytykset:  1. Vuosikate ilman harkinnanvaraista rahoitusavustusta negatiivinen,  2. Tuloveroprosentti vähintään 0,5 yksikköä korkeampi kuin painotettu keskiarvo,  3. Lainakanta asukasta kohden ylittää maan keskiarvon vähintään 50 %:lla,  4. Taseessa on kertynyttä alijäämää,  5. Omavaraisuusaste on alle 50 % ja  6. Suhteellinen velkaantuneisuus vähintään 50 %.

Kunta- ja aluehallinto-osasto Arviointiryhmät  Kunnan tilinpäätösten tunnuslukujen edellytysten täyttyessä tulee kunnan ja valtion yhdessä selvittää kunnan mahdollisuudet turvata asukkailleen lainsäädännön edellyttämät palvelut sekä ryhtyä toimiin palveluiden edellytysten turvaamiseksi  Selvitys tehdään arviointiryhmässä, jonka jäsenistä yhden nimeää valtiovarainministeriö ja yhden asianomainen kunta. Kuntaa kuultuaan ministeriö nimittää riippumattoman puheenjohtajan  Arviointiryhmä tekee ehdotuksen palveluiden turvaamiseksi  Kunnanvaltuusto käsittelee tämän ja saattaa päätöksen ministeriöön mahdollisia jatkotoimenpiteitä varten  Ministeriö tekee ehdotuksen ja valtuuston päätöksen perusteella ratkaisun kuntajakolaissa tarkoitetun erityisen selvityksen tarpeellisuudesta kuntajaon muuttamiseksi

Kunta- ja aluehallinto-osasto  Työryhmän arviointi kunnan mahdollisuuksista turvata asukkailleen lainsäädännön edellyttämät palvelut ja arvioinnista johtuva ehdotus ovat perustuneet sekä toteutuneeseen talouskehitykseen että arvioon talouden tulevien vuosien kehityksestä. Kunnan esittämällä suunnitelmalla tulevien vuosien talouden tasapainottamistoimenpiteistä on ollut keskeinen merkitys kunnan talouden kestävyyden arvioinnissa.  Näistä lähtökohdista on arvioitu kahta mahdollisuutta: kunnan säilymistä itsenäisenä ja tätä edellyttäviä talouden tasapainotustoimia tai toisena vaihtoehtona kuntajaon muuttamista.  Taloutta arvioidaan ensisijaisesti kunnan ulkoisen tilinpäätöksen perusteella lasketuilla tunnusluvuilla rahoituksen riittävyydestä ja vakavaraisuudesta.

Kunta- ja aluehallinto-osasto Kunnat vuosien 2004 ja 2005 tilinpäätösten mukaan (1. kierros)

Kunta- ja aluehallinto-osasto Yhteenveto 1. kierroksesta  Vuosien 2004 ja 2005 tilinpäätösten perusteella arviointimenettelyssä mukana olleista 15 kunnasta:  1 kunta (Leivonmäki) yhdistyi Joutsaan vuoden 2008 alussa  8 kuntaa hyväksyi arviointiryhmän tervehdyttämisohjelman (Keminmaa, Enontekiö, Muonio, Puolanka, Puumala, Utajärvi, Utsjoki ja Ylivieska)  4 kuntaa: Lehtimäki (liitos Alajärven kanssa), Karjaa (liitos Tammisaaren ja Pohjan kanssa), Kestilä ja Rantsila (liitos Kestilän, Rantsilan, Piippolan ja Pulkkilan kanssa) päättivät arviointiryhmän esityksen mukaisesti kuntajaon muutoksesta vuoden 2009 alusta  1 kunnassa (Rääkkylä) arviointiryhmän esityksen mukaisesti kuntajakoselvittäjä jättänyt esityksen (liitos Rääkkylä ja Kitee). Rääkkylän kunta on hylännyt esityksen maaliskuussa 2008  1 kunta (Pelkosenniemi) ei hyväksynyt arviointiryhmän ehdotusta yhdistymisneuvotteluiden aloittamiseksi Kemijärven kanssa. Valtiovarainministeriön asettama kuntajakoselvittäjä ehdotti Pelkosenniemen ja Kemijärven yhdistymistä. Pelkosenniemen valtuusto hylkäsi liitoksen kokouksessaan Samoin Kemijärven valtuusto hylkäsi liitoksen kokouksessaan

Kunta- ja aluehallinto-osasto Kunnat vuosien 2005 ja 2006 tilinpäätösten mukaan 2. kierros

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Mukana olevista vuosien 2005 ja 2006 tilinpäätösten perusteella menettelyssä olevista kunnista (Kemi, Vaala, Ähtäri ja Oulainen) on arviointiryhmän asettamispäätökset tehty. Muiden 5 kunnan osalta arviointimenettelyä ei käynnistetä yhdistymispäätösten johdosta  Arviointiryhmät ovat saattaneet työnsä loppuun Kemin, Ähtärin ja Vaalan osalta toukokuun 2008 lopussa. Oulaisen osalta ryhmän työ loppui syyskuussa 2008.

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Vaalan kunnalle, Ähtärin kaupungille, Oulaisten kaupungille ja Kemin kaupungille arviointiryhmät tekivät ehdotuksen tervehdyttämisohjelmista aikatauluineen. Kemin kaupungille tehtiin lisäksi ehdotus kuntajaon muuttamisesta (Kemi, Keminmaa, Simo ja Tervola).  Vaalan kunta hyväksyi arviointiryhmän tervehdyttämisohjelman.  Ähtärin kaupunki hyväksyi arviointiryhmän tervehdyttämisohjelman.  Oulaisten kaupunki hyväksyi arviointiryhmän tervehdyttämisohjelman.  Kemin kaupunki hyväksyi tervehdyttämisohjelman ja esitti samalla kuntajakoselvittäjän asettamista (Kemi, Keminmaa, Simo ja Tervola).  Kemin kuntajakoselvittäjään palataan maaliskuussa 2009, kun enn. tilinpäätöstiedot on saatavissa.

Kunta- ja aluehallinto-osasto Kunnat vuosien 2006 ja 2007 tilinpäätösten mukaan 3. kierros

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Hartolan ja Pellon kuntien kanssa arviointi- menettely aloitettiin syyskuussa  Pellon osalta arviointiryhmä teki ehdotuksen tervehdyttämisohjelmasta aikatauluineen ja kunnanvaltuusto hyväksyi pidetyssä kokouksessaan ehdotuksen.  Hartolan osalta arviointiryhmä teki ehdotuksen kuntajakoselvittäjän asettamisesta ja talouden tasapainottamista koskevien toimenpiteiden kehittämisestä  Hartolan kunnanvaltuusto hyväksyi pidetyssä kokouksessa ehdotuksen.

Kunta- ja aluehallinto-osasto Kunnat vuosien 2007 ja 2008 tilinpäätösten mukaan 4. kierros

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Kesäkuussa julkaistujen vuoden 2008 ennakollisten tilinpäätöstietojen mukaan kierroksella on mukana 3 uutta kuntaa: Haapajärvi, Lavia ja Nivala.  Kaiken kaikkiaan 16 kuntaa täytti kriteerit.  Arviointimenettely aloitettiin em. 3 kunnan kanssa syksyllä  Vuosien tilinpäätösten mukaan 11 menettelyssä mukana ollutta, itsenäisenä pysynyttä kuntaa ei enää täyttänyt kriteerejä.

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Lavian osalta arviointiryhmä teki ehdotuksen tervehdyttämistoimista ja liittymisestä Porin kaupunkiin aikatauluineen ja kunnanvaltuuston vastaus on pyydetty mennessä.  Haapajärven osalta arviointiryhmä teki ehdotuksen tasapainottamisohjelmasta aikatauluineen ja kaupunginvaltuuston vastaus on pyydetty mennessä.  Nivalan osalta arviointiryhmä teki ehdotuksen tasapainottamisohjelmasta aikatauluineen ja kaupunginvaltuuston vastaus on pyydetty mennessä.

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Sekä Haapajärven ja Nivalan kaupunginvaltuustot ovat hyväksyneet arviointiryhmän ehdotuksen.  Lavian kunnanvaltuusto ilmoitti vastauksenaan aloittavansa kunta- liitosneuvottelut Porin kaupungin kanssa, samalla velvoitettiin Lavin kunnanjohtaja päivittämään kunnan aikaisempi talouden tervehdyttämisselvitys.

Kunta- ja aluehallinto-osasto Kunnat vuosien 2008 ja 2009 tilinpäätösten mukaan 5. kierros

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Kesäkuussa julkaistujen vuoden 2009 ennakollisten tilinpäätöstietojen mukaan kierroksella oli mukana 2 uutta kuntaa: Hanko ja Kesälahti.  Kaiken kaikkiaan 6 kuntaa täytti kriteerit.  Arviointimenettely aloitettiin em. 2 kunnan kanssa syyskuussa Aikataulut olivat molemmilla kunnilla asti.

Kunta- ja aluehallinto-osasto KIERROS  Kesälahden osalta arviointiryhmä teki ehdotuksen tervehdyttämistoimista ja kuntajakoselvityksen käynnistämistä siten, että puitelain edellytykset täyttyvät. Kunnanvaltuusto hyväksyi ehdotuksen  Hangon osalta arviointiryhmä teki ehdotuksen tasapainottamisohjelmasta aikatauluineen sekä s osiaali- ja terveydenhuollon ja siinä erityisesti erikoissairaanhoitoa koskevien toimenpiteiden toteuttamiseksi Hangon on käynnistettävä välittömästi neuvottelut Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sekä Raaseporin kaupungin kanssa. K aupunginvaltuusto hyväksyi ehdotuksen

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Kesäkuussa julkaistujen vuoden 2010 ennakollisten tilinpäätöstietojen mukaan kierroksella oli mukana 2 uutta kuntaa: Tarvasjoki ja Vihanti.  Kaiken kaikkiaan 6 kuntaa täytti kriteerit.  Arviointimenettely aloitettiin em. 2 kunnan kanssa syyskuussa Aikataulut olivat molemmilla kunnilla asti.

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Tarvasjoen osalta arviointiryhmä teki ehdotuksen tervehdyttämistoimista ja kuntajakoselvityksen käynnistämistä Liedon kunnan kanssa. Kunnanvaltuusto hyväksyi ehdotuksen  Vihannin osalta arviointiryhmä teki ehdotuksen tasapainottamisohjelmasta aikatauluineen ja yhdistymisneuvottelujen käynnistämisestä mahdollisimman pian Raahen kaupungin kanssa. Kunnanvaltuusto hyväksyi ehdotuksen Vihanti yhdistyi Raaheen

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros 23

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Kesäkuussa julkaistujen vuoden 2011 ennakollisten tilinpäätöstietojen mukaan kierroksella oli mukana 1 uusi kunta: Juankoski. Kiteen kaupungin kanssa ei arviointimenettelyä toteutettu, koska kaupunki yhdistyi vuoden 2013 alussa Kesälahden kunnan kanssa.  Kaiken kaikkiaan 6 kuntaa täytti kriteerit.  Arviointimenettely aloitettiin em. kaupungin kanssa syyskuussa Aikataulu oli asti. 24

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Juankosken osalta arviointiryhmä teki ehdotuksen tervehdyttä- mistoimista ja kuntajakoselvityksen käynnistämistä Kuopion kaupungin kanssa keväällä 2013, jotta yhdistyminen voitaisiin toteuttaa vuoden 2015 alussa.  Kaupunginvaltuusto hyväksyi ehdotuksen

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros 26

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Kesäkuussa julkaistujen vuoden 2012 ennakollisten tilinpäätöstietojen mukaan kierroksella oli mukana 1 uusi kunta: Jalasjärvi. Tämän lisäksi aikaisemmin menettelyssä olleista kunnista 3 (Hanko, Lavia ja Tarvasjoki) täytti uudestaan kriteerit.  Kaiken kaikkiaan 6 kuntaa täytti kriteerit.  Arviointimenettely aloitettiin em. kuntien kanssa elokuussa Aikataulu oli asti johtuen Kuntarakennelaissa olevasta yleisestä selvitysaikataulusta.  Vuosien tilinpäätösten mukaan 19 menettelyssä mukana ollutta, itsenäisenä pysynyttä kuntaa ei enää täyttänyt kriteerejä. 27

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Hangon kohdalla arviointiryhmä esitti, että Hangon kaupunki hyväksyy ja toteuttaa liitteissä 5 ja 6 esitetyn talouden tasapainottamisohjelman vuosille 2014–2018. Toimenpiteillä pyritään etupainoisesti vahvistamaan kaupungin tulokertymää ja vähentämään toimintakuluja, sekä pitämään niiden kasvu hallinnassa.  Kertyneen alijäämän kattamisen, investointien ja lainamäärän kehityksen osalta lähtökohtana tulee olla liitteen 6 arviolaskelman mukainen vuosittainen kehitys. Erityisesti lainamäärän johdonmukainen ja huomattava alentaminen sekä investointien maltillisena pitäminen on perusedellytys kaupungin talouden saattamisessa parempaan tasapainoon.  Arviointiryhmä esitti, että Hangon kaupunki mahdollisimman pian käynnistää kuntarakennelain 4 f § mukaisen selvityksen talousperusteella. Sama peruste koskee Raaseporin kaupunkia. Tässä selvityksessä tulee tarkastella myös kuntien talouden kehityksen kannalta olennaisia sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusrakenteita.  Sosiaali- ja terveydenhuollon ja siinä erityisesti erikoissairaanhoitoa koskevien toimenpiteiden toteuttamiseksi Hangon on välittömästi aloitettava neuvottelut Raaseporin kaupungin ja mahdollisesti muiden Länsi-Uudenmaan kuntien sekä HUS:n kanssa.  Neuvottelujen tavoitteena tulee olla Hangon kaupungin menojen kasvun hillintä siten, että Hangon sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset saadaan mahdollisimman pian Uudenmaan kuntien keskimääräiselle tasolle. Toimenpiteet koskevat pääasiassa Länsi- Uudenmaan sairaalan toimintojen sopeuttamista optimaaliselle tasolle suhteessa alueen väestö- ja muihin tarvetekijöihin.  Kaupunginvaltuusto on kokouksessaan yksimielisesti hyväksynyt raportin. 28

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Jalasjärven kohdalla arviointiryhmä katsoi, että Jalasjärven kunnalla ei ole edellytyksiä palvelujen järjestämiseen ja turvaamiseen kuntalaisille itsenäisenä kuntana tulevaisuudessa.  Arviointiryhmä ehdotti Jalasjärven kuntalaisten palvelujen järjestämisen turvaamiseksi kuntarakennelain 15 §:n mukaista erityistä kuntajakoselvitystä kunnan yhdistämiseksi isompaan kokonaisuuteen mahdollisimman pian.  Lisäksi arviointiryhmä ehdotti, että kunta jatkaa edelleen talouden tarkastelutyöryhmän esittämiä omia toimenpiteitään sekä toteuttaa tasapainottamisohjelmassa olevia toimenpiteitä etuajassa kunnan rahoituksen riittävyyden ja vakavaraisuuden parantamiseksi.  Jalasjärven jäsen, kunnanjohtaja Juha Luukko ilmaisi eriävän mielipiteensä arviointiryhmän ehdotukseen.  Kunta ei annettuun määräaikaan mennessä vastannut ja valtiovarainministeriö on lähettänyt lausuntopyynnön Jalasjärven kunnalle, Kurikan ja Seinäjoen kaupungeille koskien erityisen kuntajakoselvityksen asettamista näiden kolmen kesken ajalle – Vastausaikaa on asti.  valtioneuvosto päätti Jalasjärven kunnan ja Kurikan kaupungin yhdistymisestä vuoden 2016 alusta. 29

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Lavian kohdalla arviointiryhmä ehdotti Lavian kuntalaisten palvelujen järjestämisen turvaamiseksi kuntarakennelain 15 §:n mukaista erityistä kuntajakoselvitystä kunnan yhdistämiseksi isompaan kokonaisuuteen jo vuoden 2015 alusta. Arviointiryhmän mielestä oikea suunta liitokselle on taloudellisin perustein Porin kaupunki.  Lisäksi arviointiryhmä ehdotti, että kunta jatkaa edelleen vuonna 2013 talouden tasapainottamisohjelmaan sisällytettyjä omia toimenpiteitään sekä toteuttaa tasapainottamisohjelmassa olevia toimenpiteitä etuajassa kunnan rahoituksen riittävyyden ja vakavaraisuuden parantamiseksi.  Kunnanvaltuusto on kokouksessaan vastannut seuraavasti: Lavian kunta jatkaa aloittamiaan Pori- ja Kankaanpää- vetoisia seutukunnallisia kuntajakoselvityksiä ja jatkaa tehostetusti valtuuston hyväksymiä tasapainottamistoimenpiteitä.  Lavian kunta aloittaa välittömästi kahdenväliset kuntaliitosneuvottelut Kankaanpään kaupungin kanssa.  Lavian kunnanvaltuusto ei hyväksy valtiovarainministeriön asettaman työryhmän toimenpide- ehdotuksia.  Valtiovarainministeriö on lähettänyt lausuntopyynnön erityisen kuntajakoselvityksen asettamisesta Lavian ja Porin välillä ajalle – Vastausaikaa on asti.  valtioneuvosto päätti Lavian kunnan lakkauttamisesta ja sen yhdistämisestä Porin kaupungiin vuoden 2015 alusta. 30

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Tarvasjoen kohdalla arviointiryhmä edellyttää kunnan kuntalaisten palvelujen järjestämisen turvaamiseksi kuntarakennelain 15 §:n mukaista erityistä kuntajakoselvitystä kunnan yhdistämiseksi suurempaan kokonaisuuteen vuoden 2015 alusta. Arviointiryhmän mielestä oikea suunta liitokselle on Liedon kunta.  Arviointiryhmä edellyttää, että Tarvasjoen kunnan omaa taloutta vahvistavien toimien lisäksi aiempaa kuntayhteistyötä tiivistetään siten että peruspalvelujen järjestäminen turvataan. Tämä on aloitettava jo ennen edellä mainitun selvityksen käynnistymistä. Kyseessä on toimintoja jo ennakoivasti tehostava kuntaliitos.  Arviointiryhmä edellyttää, että Tarvasjoen kunta jatkaa talouden tasapainottamisohjelman valmistelua täydentäen sitä konsulttiesitykseen sisältyvillä toimenpiteillä. Nämä kunnan täytyy valmistella viivyttelemättä kunnan rahoituksen riittävyyden ja vakavaraisuuden parantamiseksi jo kuluvana vuonna. Tarvasjoen tulee vuosina 2013–2014 karsia investointiohjelmansa minimiin, vähentää lainakantaansa ja pyrkiä lainsäädännön edellyttämällä tavalla kattamaan kertyneet alijäämänsä  Kunnanvaltuusto on kokouksessaan vastannut seuraavasti: raportti merkitään tiedoksi ja lisäksi toteaa, että tehostamistoimenpiteiden vaikutukset näyttävät oleva liian hitaita ministeriön edellyttämiin tuloksiin verraten sekä päättää hyväksyä arviointiryhmän loppuraporttiin viitaten yhdistymisneuvotteluiden aloittamista Liedon kunnan kanssa.  valtioneuvosto päätti Tarvasjoen kunnan lakkauttamisesta ja sen yhdistämisestä Liedon kuntaan vuoden 2015 alusta. 31

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros 32

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Kesäkuussa julkaistujen vuoden 2013 ennakollisten tilinpäätöstietojen mukaan kierroksella oli mukana 2 uutta kuntaa: Honkajoki ja Vimpeli. Tämän lisäksi aikaisemmin menettelyssä olleista kunnista 2 (Lavia ja Jalasjärvi) täytti uudestaan kriteerit.  Kaiken kaikkiaan 4 kuntaa täytti kriteerit.  Arviointimenettely aloitettiin em. kuntien kanssa elokuussa Aikataulu on asti.  Honkajoen kohdalla menettely päätettiin ja Vimpelin kanssa  Vuosien tilinpäätösten mukaan 21 menettelyssä mukana ollutta, itsenäisenä pysynyttä kuntaa ei enää täyttänyt kriteerejä. 33

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Vimpelin kohdalla arviointiryhmä katsoi, että Vimpelin kunnalla ei ole uskottavia, riittävästi taloudellisiin ja toiminnallisiin tosiasioihin perustuvia edellytyksiä palvelujen järjestämiseen ja turvaamiseen kuntalaisille itsenäisenä kuntana tulevaisuudessa.  Arviointiryhmä ehdotti Vimpelin kuntalaisten palvelujen järjestämisen turvaamiseksi kuntarakennelain 15 §:n mukaista erityistä kuntajakoselvitystä kunnan yhdistämiseksi isompaan kokonaisuuteen mahdollisimman pian eli vuoden 2017 alussa.  Lisäksi arviointiryhmä ehdotti, että kunta jatkaa edelleen talouden tervehdyttämiseksi esittämiään omia toimenpiteitään sekä toteuttaa niitä rahoituksen riittävyyden ja vakavaraisuuden parantamiseksi.  Vimpelin kunnan jäsen, kunnanhallituksen puheenjohtaja Marja-Leena Laakso jätti eriävän mielipiteensä arviointiryhmän ehdotukseen. Eriävän mielipiteen perusteet toimitetaan myöhemmin kirjallisena valtiovarainministeriöön.  Kunnanvaltuuston on käsiteltävä arviointiryhmän toimenpide-ehdotukset ja saatettava niitä koskeva päätös valtiovarainministeriön tietoon jatkotoimenpiteitä varten huhtikuun 2015 loppuun mennessä. 34

Kunta- ja aluehallinto-osasto kierros  Honkajoen kohdalla arviointiryhmä edellytti että Honkajoen kunta toteuttaa hyväksytyn talouden tasapainottamisohjelman vuosille 2015 – 2020 siinä laajuudessa kuin se on esitetty ja sisällyttää ohjelmaan kuuluvat pitemmän aikavälin toimenpiteet ja tavoiteluvut tuleville vuosille laadittaviin taloussuunnitelmiin. Kertyneen alijäämän kattamisen, investointien määrän ja lainamäärän kehityksen osalta lähtökohtana tulee olla tehdyn arviolaskelman mukainen vuosittainen kehitys.  Arviointiryhmä ei ehdottanut tässä vaiheessa erityisen kuntajakoselvityksen asettamista Honkajoen kunnan osalta. Arviointiryhmä kuitenkin korostaa Honkajoen kunnan ja Kankaanpään kaupungin välillä meneillään olevan yhdistymisselvityksen suorittamista kuntarakennelain (1698/2009) 4 b §:n mukaisesti.  Kunnanvaltuuston on käsiteltävä arviointiryhmän toimenpide-ehdotukset ja saatettava niitä koskeva päätös valtiovarainministeriön tietoon jatkotoimenpiteitä varten helmikuun 2015 loppuun mennessä.. 35

Kunta- ja aluehallinto-osasto Arviointimenettelyssä mukana olleet kunnat  1. kierros: Enontekiö, Karjaa, Keminmaa, Kestilä, Lehtimäki, Muonio, Pelkosenniemi, Puolanka, Puumala, Rantsila, Rääkkylä, Utajärvi, Utsjoki ja Ylivieska. Leivonmäki (vain 1. kokous, liitos)  2. kierros: Kemi, Oulainen, Ähtäri ja Vaala  3. kierros: Hartola ja Pello  4. kierros: Haapajärvi, Lavia ja Nivala  5. kierros: Hanko ja Kesälahti  6. kierros: Tarvasjoki ja Vihanti  7. kierros: Juankoski  8. kierros: Hanko, Jalasjärvi, Lavia ja Tarvasjoki.  9. kierros: Honkajoki ja Vimpeli

Kunta- ja aluehallinto-osasto Omavaraisuusaste ja suhteellinen velkaantuneisuus  Omavaraisuusaste mittaa kunnan vakavaraisuutta, alijäämän sietokykyä, ja sen kykyä selviytyä sitoumuksista pitkällä tähtäyksellä. Hyvänä tavoitetasona voidaan pitää kuntatalouden keskimääräistä 70 % omavaraisuutta (vuonna 2009 luku oli koko maassa 64,6 %). 50 % tai sitä alempi omavaraisuusaste merkitsee suurta velkarasitetta.  Suhteellinen velkaantuneisuus kertoo kuinka paljon kunnan käyttötuloista (tilikauden toimintatuotot, verotulot ja käyttötalouden valtionosuudet) tarvittaisiin vieraan pääoman takaisinmaksuun. Mitä pienempi tunnusluvun arvo on, sitä paremmat mahdollisuudet kunnalla on selviytyä velan takaisinmaksusta tulorahoituksella. Vuonna 2009 tunnusluku oli koko maassa 43,9 %