Esteettömyys opettajankoulutuksessa Maija Hirvonen/JAMK Esteettömyysnäkökulma: mitä se tarkoittaa opettajankoulutuksessa? Erillinen vai oppimisen ohjaamiseen integroitu teema? Mihin esteettömyys opettajankoulutuksen opetussuunnitelmassa voisi sisältyä? Mitä se konkreettisesti tarkoittaisi opetuksessa ja oppimistehtävissä Maija Hirvonen
ParadigmatLaitosparadigma: Segregaatio Kuntoutus- paradigma: integrointi Tukiparadigma: Inkluusio Yhteiskunnallinen muutos KaupungistuminenPalveluammattien syntyminen Moniarvoistuminen Mitä vammaisuus on? VaurioToiminta-vajavuusHaitta Toimenpiteet EristäminenYksilön muuttaminenYmpäristön muuttaminen Yhteiskuntaan sijoittuminen Ei sijoitutaKun on saavuttanut kuntoutus-tavoitteet Ei ehtoja Vammaisen henkilön asema Potilas hoito- järjestelmässä Asiakas asiantuntija- järjestelmässä Täysivaltainen palvelujen käyttäjä
Ammatillisen opettajankoulutuksen tavoitteet Ammatillista opettajankoulutusta koskevan asetuksen (357/2003) mukaan ammatillisen opettajankoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijalle: 1) tiedot ja taidot ohjata erilaisten opiskelijoiden oppimista 2) valmiudet kehittää opetusalaansa ottaen huomioon ammattien ja työelämän kehittyminen Maija Hirvonen