7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. Rauman freinetkoulu.
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Minä oppijana 1 ov..
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Perusopetuksen uudistus
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Tytöt teknologian taitajiksi
OPS-ajatuksia.
Tietotekniikka musiikin opetuksessa
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
ME-hengen kehittäminen
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Laaja-alainen osaaminen
Ops-iltapäivä
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Perustettu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
TET =Työelämään tutustuminen
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Mitä osallisuus voisi olla?
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
TET =Työelämään tutustuminen
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Liikunnan Perusopinnot
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?
Esityksen transkriptio:

7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa valinnoissa - Yksilön tekemät ratkaisut (valinnat, elämäntavat, teot) nähtävä osana jatkumoa tulevaisuuteen - Osallisuus ympäristöönsä nähtävä laaja-alaisesti (itseen, lähiyhteisöön, yhteiskuntaan ja luontoon) -Rakentava yhteistyö (näkökulmien huomiointi) päätös/valintatilanteissa

Miten teema tulee näkymään eri aineiden opetuksessa? Esimerkkejä koskien sekä yleistä koulunkäyntiä että yksittäisiä aineita - Vaalien aikaan oppilaille luodaan näkemys ko. Vaaleista ja sen merkityksestä yhteiskuntaan, harjoitellaan toimintaa vaaleissa - Yrityskylä-toimintaan osallistuminen, joka opettaa mm. valintojen ja vastuun merkitystä - Neuvottelujen, väittelyjen ja keskustelujen käymistä eri oppiaineissa - Mielipidekirjoituksen harjoittelua eri aineissa - Oppilaskuntatoiminta harjoittaa vaikuttamisen merkintää ja toimintaa - Suunnitteluprosesseihin osallistuminen esim. miten jotakin asiaa käsitellään opetuksessa - Luomalla erilaisia valintatilanteita, joka ratkaistaan äänestämällä - HOPS:n laadintaa esim. jakso/kurssi -kohtaisesti

MITÄ MUUTOKSIA TEEMA TUO OPETUKSEEN? -Entistä aktiivisempi ja vastuullisempi oppilas -Passiivisempi rooli opettajalla, opettaja ohjaajana -Opettaja ei tiedä kaikkea, mutta tietää mistä ja miten tietoa saa -Oppilas mukaan suunnittelutyöhönkehitysasteen mukaisesti kokien sen merkitykselliseksi - Vastuuttavampi opetusprosessi (esim. Frenee) -Tulevaisuus tuodaan osaksi nykyisyyttä positiivisena asiana

HUOLTAJIEN, OPPILAIDEN JA OPETTAJIEN AJATUKSET TULEVAISUUDEN KOULUSTA? Huoltajien ajatuksista: - Vastuunkantamisen taitoja - Kestävän kehityksen taitoja - Kriittistä keskustelua ja väittelyä - Tulla tunne, että voi vaikuttaa omiin asioihin - Vastuullisuus Opettajien ajatuksista: - Oppimisen ilo - Vastuullinen yksilö - Yhteisöllisyys -Kestävän elämäntavan välttämättömyys Oppilaiden ajatuksista: - Luottamuksellinen suhde opettajaan - Toimivat pelisäännöt - Turvallinen oppimisympäristö - Sosiaalisia taitoja - Erilaisia, virikkeellisiä oppimisympäristöjä - Kokemuksellisuus eri oppiaineissa - Osata käyttäytyä ihmisiksi -Taitoja arkeen