Ystävätaitojen / sosiaalisten taitojen arviointi Puppet Pals2 –sovellus ystävätarinoiden rakennuskenttänä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Naakan oppilaskunta Tervetuloa! Kasvu yrittäjyyteen -hanke - 2 Projekti Idea projektista syntyy kun: –tarvitaan jotain, jotain puuttuu (rahaa.
Hyvää työpäivää!.
OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
TYÖNHAUN PORTAAT Työsopimus ”Täällä voi harjoitella
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
Toimintaohjeet opelle
Näpäytä hiirtä nähdäksesi diat...
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Katso Aitolasta lisää:
Koulussamme aloitettiin tukioppilastoiminta helmikuussa MLL:n paikallisjärjestön toimesta. Mitähän se on?
Kielipläjäys 7. luokalle
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
Lapsi ja internet Seppo Mentula
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Ohjeita animaation tekoon:
Työrauha ja haastavat tilanteet
Graafisen esityksen laatiminen taulukkolaskentaohjelmalla (excel 2007)
TASAPAINON RAKENTAMINEN
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Rauhallinen maalaushetki iPadeilla Luokassa on yksi väkivaltainen lapsi.
IPad oppimisen tukena. iPad kirjastoissa E-kirjat Bluefire-reader + Adobe ID Taskukirjasto Zinio.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Kurssivalinnat Ykköset, syksy Kurssit valitaan O Pääsääntöisesti numerojärjestyksessä O (opinto-opas s , 77) O etenkin VIERAAT KIELET, ÄI,
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat
DIGITAALINEN TARINA Miten digitaalista tarinaa voi käyttää kirjastossa? Isoäitini tarina Tämä inspiroi minua kokeilemaan!
HEI USEIN HYMY TARTTUU Minulla ei ole sinulle uutisia...
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Helpdesk-työhön liittyvän neuvonnan treenaaminen opintojaksolla Karoliina Kemppainen Jarmo Heikkinen Satu Kylmänen.
Harjoitustyö Rässe Ryhmä ja ajankohta Tässä harjoitustyössä suunnitellaan Yritys oy:n tilausjärjestelmä. Harjoitustyön tavoitteena on tehdä.
Kuvakäsikirjoitus Jonna ja Sara. Ensimmäinen kohtaus Kohtauksen sisältö: Luokassa keskustellaan yhteisistä käyttäytymissäännöistä.  yleiskuva luokkahuoneesta.
TVT (vaka) Projektitehtävä
TVT projekti esikoululaisille
KUVAKÄSIKIRJOITUS Henna, Riina & Suvi. Tarinan nimi ja taustakuvana maisemakuva. Taustalla taustamusiikkia.
Toimintaohjeet opelle
RFID – tietomallin tilannekatsaus. Taustat RFID-tietomalli suomalaisille kirjastoille on laadittu KATVEn alatyöryhmässä vuonna 2005 – KATVE = Kansalliskirjaston.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Käyttäytymisen erityisen tuen ryhmämuotoinen tuki
”SIELLÄ SITTEN KÄYTTÄYDYTÄÄN”
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Kysely yleisille kirjastoille 2013
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Yrittäjyys antaa virtaa
Varhaiskasvatuksen asiakastyytyväisyyskysely
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Ystävätaitojen / sosiaalisten taitojen arviointi Puppet Pals2 –sovellus ystävätarinoiden rakennuskenttänä

Ystävä- ja sosiaalisten tarinoiden tekeminen Puppet Pals2-ohjelmalla Ryhmän kanssa keskustellaan siitä, minkälainen on hyvä ystävä ja leikkikaveri sekä minkälaiset asiat voivat yhteisissä leikeissä aiheuttaa riitoja tai erimielisyyksiä toisten kanssa. Keskustellessa kerrotaan, että seuraavaksi (esim. viikon/kuukauden aikana) lapset pääsevät pienissä ryhmissä tekemään tarinoita siitä, mitä leikissä voi mennä pieleen ja miten siitä selvitään, jotta leikki voi jatkua. Opastetaan lapsille yhdessä esim. seinälle heijastettuna Puppet Pals 2 – ohjelman toimintaa tehden ihan lyhyen tarinan.

Tarinoiden tekeminen Jaetaan eskarit 2-4 –hengen pienryhmiin, joissa lapset suunnittelevat (opettajan avustuksella) ohjelmaa tutkaillen tarinan: – lähtökohdan (esim. mikä leikki on menossa) – mikä tilanteessa menee pieleen / mistä syntyy erimielisyyttä tai riitaa – kuinka riita sovitaan ja miten tilanne jatkuu.  Hahmojen ja taustan valinta kannattaa tehdä jo suunnitellessa, jotta lapset pääsevät nauhoittamaan tarinan ilman että lisää aikaa kuluu hahmojen tutkailuun. Kun tarinat on luotu katsotaan niitä yhdessä ja annetaan esityksen päätteeksi aina aplodit tekijöille. Keskustellaan lasten kanssa kunkin tarinan lopuksi siitä, mitä tarinassa tapahtui ja kuinka erimielisyydet saatiin sovittua. Voidaan myös miettiä mitä tarinoiden hahmot tunsivat milläkin hetkellä. Tunteista on hyvä puhua jo senkin vuoksi, että Puppet Pals 2 – ohjelmassa kasvojenilmeitä ei voi muuttaa. Voidaan yhdessä pohtia, että voiko toisen tunteita huomata myös muuten kuin ilmeistä?

Muita tarinasovelluksia esim: Lego Movie Maker Lego Friends Story Maker Story Creator – Easy Story Book Maker for Kids Story Maker iMovie Puppet Pals HD Toontastic Toontastic Jr. (Pirates) Imagistory – Creative Storytelling App for Kids Fairy Tale Tarinoita tehdessä tärkeintä on löytää itselle ja lapsille soveltuva tarinanteko-ohjelma. Voit käyttää mitä tahansa ohjelmaa ystävä-/ sosiaalistentarinoiden tekemiseen riippuen siitä, mitä asioita kaipaat ohjelmalta: valokuvien kautta tarinoiden tekemistä, tarinoiden videointia, valmiiksi ohjelmassa olevien vaihtoehtojen pohjalta yhtenäisen tarinan luontia jne…