Ratkaisukeskeisyys - pähkinänkuoressa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Neuropsykiatrinen valmennus – erikoistumisopintojen seminaariin
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
1.tapaamisen haastattelukartta ratkaisukeskeisessä terapiassa
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Jumalan kanssa.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
KORIPALLON PERUSASIAT
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Ajankäytön hallinta Ajankäytön hallinta
Filosofian aloja ja suuntauksia
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Ellit - keskustelut “news-groups” räätälöityjä palveluja
Hyvää asiakaspalvelua!
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
KYLÄRADIO Kyläradiotapaaminen, Seppo Mustonen Miten on mennyt? Mikä ihmeen yhteisöradio? Kuunteleeko meitä kukaan? Miten teen paremman ohjelman?
Katsotaan, sanoi lääkäri!
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
Avaimia itsensä valmentamiseen
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Seuraava sivu Tekijä Marina Green-Järvinen, Tietotekniikka-ja kommunikaatiokeskus Tikoteekki.
Apteekkien sydänohjelma
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Palvelun muotoilu, Workshop
Asiakkaan rauhoittaminen
A SIAKAS YKKÖSEKSI Feargal Quinn. F AKTAT KIRJASTA Kirjoitettu 1990 Kirjoittaja Feargall Quinn Kirjoittaa omakohtaisesta kokemuksesta Perustanut ruokakauppa.
21. Kulttuuriala s. 96‒99 Kulttuuriala.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Ratkaisukeskeisen psykoterapian ihmiskäsitys
Terapeuttiset kirjeet ja dokumentit- narratiivisen työtavan koulutus
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Lainaus Haasteet lähitulevaisuudessa Uuden kirjastojärjestelmän valmisteluryhmän kokous Ari Ahlqvist
Kehittävän asiantuntija-verkostotyön malli TATU – tartu tutkintoon!
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Etsi ensin predikaatti.
Asiakashankinta. Asiakas- hankinta Kaupasta päättäminen Ratkaisu vastaväitteisiin Vastaväitteet lukkoon Ratkaisuesitys Kartoitus Luottamus yritykseen.
RATKAISUKESKEINEN PSYKOTERAPIA Ongelmista kohti parempaa tulevaisuutta.
JHKA periaatteet Päivitys JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
Jukka Saari haastattelu. Tietoa jota et ehkä tiennyt henkilöstä jota et tiennyt!!!
JHKA periaatteet Päivitys JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Celian palvelut kirjastossa Tampere suunnittelija Elina Kilpiö, Celia.
THL-raportoinnin määrittely – yhteenveto
Onnistuneen tietovarastoprojektin edellytykset
Vinkkejä sähköiseen viestintään
Harjoituksia II.
Luova kirjoittaminen 1. Kirjoita 5 minuuttia ensimmäisestä mieleen tulevasta aiheesta. Miltä kirjoittaminen tuntui? Oliko vaikeaa saada kirjoittaminen.
Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa
Tiekartta digitaalisuuteen
Lomake-editori Käyttöönottokoulutus
Asiakaspalvelu ja vuorovaikutus
Projekti Marko Rutanen
Fabrikam hoitaa kevätsiivouksesi
Auttava keskustelu
Sähköinen välitysjärjestelmä
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

Ratkaisukeskeisyys - pähkinänkuoressa Sosiaaliterapeutti Lasse Lehmusoksa ja kouluttaja Mailis Taskinen A-klinikkasäätiön Tampereen koulutusosasto 2006

Ratkaisukeskeiselle työlle ominaista: Asiakaslähtöisyys Tavoitelähtöisyys ja tulevaisuussuuntautuneisuus Voimavarakeskeisyys Poikkeuksien ja edistymisen huomioiminen Myönteisyys, luovuus, leikillisyys ja huumori Hyödyntäminen ja konstruktiivinen näkemys Yhteistyö ja kannustus (Lähde www.ratkes.fi/Salmi 1.7.2003)

..vielä ominaista… hyvän työskentelysuhteen luominen (vierailija > valittaja > tosiasiakas) ongelmakielestä kompetenssikieleen kysymystyypit (ihme, asteikko, avoimet) kun mieluummin kuin jos ansionjako usein lyhytterapeuttinen ote

Ongelmien sijasta keskitytään ratkaisuihin Jos jokin toimii, älä puutu siihen Jos jokin on toiminut joskus, jatka sitä Jos jokin ei toimi, tee jotakin eri tavalla Kaikilla asiakkailla on ongelmien ratkaisemiseen tarvittavia voimia ja resursseja Asiakas tietää, mikä hänelle on hyväksi Asiakas tekee aina parhaansa eli sen, mikä on hänelle mahdollista juuri nyt.

Hyvin muotoillut tavoitteet Asiakkaalle tärkeä Pieni Konkreettinen, määriteltävissä oleva, käyttäytymiseen liittyvä Jonkin olemassaolo – ei poissaolo Jonkin alkaminen – ei loppuminen Realistinen, saavutettava Vaatii asiakkaalta kovaa työtä (Lähde: Insoo Kim Berg & Scott D Miller: Ihmeitä tapahtuu…1992)

Interventioiden periaatteita Ole samaa mieltä asiakkaan kanssa Yhdy asiakkaan ilmaisemiin tavoitteisiin Käytä asiakkaan sanoja Kiitokset, noteeraukset, hyväksymiset ovat hyväksi asiakkaalle Aloita tarpeista, joita asiakas on ensin painottanut Aloita yhteyttä luovilla kommenteilla Aloita palaute esim: olemme samaa mieltä…koska…kun kerran.. (osa) työryhmä(stä)… (Lähde: Insoo Kim Berg)