Ratkaisukeskeisyys - pähkinänkuoressa Sosiaaliterapeutti Lasse Lehmusoksa ja kouluttaja Mailis Taskinen A-klinikkasäätiön Tampereen koulutusosasto 2006
Ratkaisukeskeiselle työlle ominaista: Asiakaslähtöisyys Tavoitelähtöisyys ja tulevaisuussuuntautuneisuus Voimavarakeskeisyys Poikkeuksien ja edistymisen huomioiminen Myönteisyys, luovuus, leikillisyys ja huumori Hyödyntäminen ja konstruktiivinen näkemys Yhteistyö ja kannustus (Lähde www.ratkes.fi/Salmi 1.7.2003)
..vielä ominaista… hyvän työskentelysuhteen luominen (vierailija > valittaja > tosiasiakas) ongelmakielestä kompetenssikieleen kysymystyypit (ihme, asteikko, avoimet) kun mieluummin kuin jos ansionjako usein lyhytterapeuttinen ote
Ongelmien sijasta keskitytään ratkaisuihin Jos jokin toimii, älä puutu siihen Jos jokin on toiminut joskus, jatka sitä Jos jokin ei toimi, tee jotakin eri tavalla Kaikilla asiakkailla on ongelmien ratkaisemiseen tarvittavia voimia ja resursseja Asiakas tietää, mikä hänelle on hyväksi Asiakas tekee aina parhaansa eli sen, mikä on hänelle mahdollista juuri nyt.
Hyvin muotoillut tavoitteet Asiakkaalle tärkeä Pieni Konkreettinen, määriteltävissä oleva, käyttäytymiseen liittyvä Jonkin olemassaolo – ei poissaolo Jonkin alkaminen – ei loppuminen Realistinen, saavutettava Vaatii asiakkaalta kovaa työtä (Lähde: Insoo Kim Berg & Scott D Miller: Ihmeitä tapahtuu…1992)
Interventioiden periaatteita Ole samaa mieltä asiakkaan kanssa Yhdy asiakkaan ilmaisemiin tavoitteisiin Käytä asiakkaan sanoja Kiitokset, noteeraukset, hyväksymiset ovat hyväksi asiakkaalle Aloita tarpeista, joita asiakas on ensin painottanut Aloita yhteyttä luovilla kommenteilla Aloita palaute esim: olemme samaa mieltä…koska…kun kerran.. (osa) työryhmä(stä)… (Lähde: Insoo Kim Berg)