Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos
Aihepiirit ET:n luonne Katsomus ja katsomusopetus Uskonnonvapaus ET:n OPS:n ydin Didaktiset lähtökohdat Didaktiset haasteet
Mitä on ET? ET:n luonne ET:n historia ET:n identiteetti: uskontokuntiin kuulumattomien oppiaine Katsomusopetus Mitä on elämän- ja maailmankatsomus? Katsomusopetuksen luonne Katsomuksellinen yleissivistys Uskonnottomuus katsomuksen
Katsomus Elämän- ja maailmankatsomus Niiniluodon maailmankatsomuksen käsite Maailmankatsomusten luokittelua, esim: uskonnoton vs. uskonnollinen suhde tieteeseen Katsomusopetus Mitä on elämän- ja maailmankatsomus? Katsomusopetuksen luonne Katsomuksellinen yleissivistys Uskonnottomuus katsomuksen
Uskonnonvapaus Säädöstausta Uskonnonvapauden toteutuminen koulussa
ET:n OPS Neljä teema-aluetta 1. Ihmissuhteet ja moraalinen kasvu 2. Itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti 3. Yhteisö ja ihmisoikeudet 4. Ihminen ja maailma
Didaktiikka Ei opeteta yhtä katsomusta Lähteminen lapsesta Keskustelu Filosofiaa lapsille
Didaktiset haasteet Katsomusopetus (oman kasvun opetus) esim. suhde koteihin Eettinen ja moraalikasvatus esim. asenteiden muutos Kulttuuri- ja identiteettikasvatus Esim. kysymys kulttuurifundamentalismin välttämisestä Moraali- ja ihmisoikeuskasvatus esim. ET:n IO-kytkennät Kestävää kehitystä edistävä kasvatus esim. kysymys kaksinaismoraalista